Vastasyntyneen imetys
Palauduttiin muutama päivä sitten laitokselta kotia ja imetystä yritetään harjoitella, kumpikin. Laitoksella piti ensimmäiset päivät antaa lisämaitoa kun itselläni maito ei noussut. Nyt maitoa alkaa pikkuhiljaa tulla, ei paljoa, mutta kuitenkin. Vauva ei vain millään meinaa rauhoittua rinnalle imemään, hamuaa kovasti, ottaa rinnan suuhun, mutta ei ime kuin muutaman imun. Hermostuu sitten kun maitoa ei heti tule. Ja kun hermostuu, hermostuu todella eikä imemisestä tule sitten mitään. Pakko on ollut antaa lisämaitoa ja sydän itkee verta joka kerta :-( Olen yrittänyt myös lypsää, jotta saisin tuotantoa lisättyä (n. 20ml/rinta irtoaa kerralla) ja olisi omaa maitoa mitä tarjota pullosta kun rinta ei kelpaa.
Vinkkejä, neuvoja: millä saisin vauvan rauhoittumaan rinnalle?
Kommentit (25)
Vauvan alahuulen pitää olla kaksinkerroin. Jos se ei rinnalla ole, niin voit vähän vetää leuan ihoa, niin alahuuli asettuu hyvään asentoon.
eikä annettu lisämaitoa sairaalassa. Osaa imeä rintaa, vaan ei huvita. Kiukkuaa.
Imeminen jo sairaalassa haastavaa (nukahteli rinnalle, "herättely" kesti 0,5 h lastenhoitajan avustuksella jne.), maidon noustua tilanne vielä huononi. Olin 4 vrk kärsivällinen, mutta nyt mun on pakko välillä nukkua. Kokeillaan sitten uudelleen parin päivän jälkeen.
Tilannetta ei tosiaan helpota se, että luen kirjoista ja netistä, kuinka kaikki pitäisi sujua - vaan se, että itse ymmärrän, että lapsessani eikä minussa ole mitään vikaa tässä asiassa. Pääasia, että lapseni saa tarpeeksi ruokaa ja meidän koko perhe voi hyvin.
"vasta" esim. kolmantena päivänä?
Äidit kuvittelevat että maitoa pitäisi tulla heti synnytyksen jälkeen, ja sitten vauvalle annetaan lisämaitoa ikään kuin se ei pärjäisi paria päivää ternimaidolla.
suosittelen että olet lapsen lähellä niin paljon kuin mahdollista ja pesit vaikka sängyssä, mulla oli kans kärsimätön vauva ja parhaiten alussa onnistui imuote ja imemiset kun hän oli uninen, juuri herännyt...rinta oli tarjolla melkein koko ajan..
...aläkä ajattele muita tulevia imetyksiä, vain sitä yhtä ja seuraavaa..:)
imetys on kuin tanssimaan opettelua! näin sanoi mun kätilö ja niin se on. vaatii harjoittelua ja "kumppaniin" tutustumista.
Ja se imuote on yksi tärkeimmistä.
Mä en tiedä, mitä nää ihmiset täällä tarkoittaa "fanaatikoilla", mutta yksin sä et pärjää ja Suomen parasta imetystukea saat imetystuen ammattilaisilta et suinkaan täältä.