Rokottamaton vauva kuoli hinkuyskään Suomessa.
- Viime vuoden lopulla alle kolmen kuukauden ikäinen rokottamaton vauva kuoli hinkuyskään, kertoo ylilääkäri Nohynek Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) Rokotusohjelmayksiköstä.
Nohynekin mukaan nykyvanhemmilla ei aina ole edes käsitystä esimerkiksi tuhkarokon tai hinkuyskän vaarallisuudesta. Omakohtaisten kokemusten puutteessa moni saattaa pitää niitä harmittomina sairauksina ja kieltää lastensa rokottamisen.
Toissa vuonna oli myös hemofilus-bakteerin aiheuttama kurkunkannentulehdustapaus.
- Siinä lääkärin mieleen ei heti ollut tullut, mistä sairaudesta voisi olla kyse. Vanhemmat eivät aina myöskään muista kertoa lääkärille, että lapsi ei ole rokotettu.
Kommentit (358)
Onhan se rokottamattomien vika, kun se tauti nimenomaan tarttuu ihmisestä ja ihmiseen ja rokottamattomien ihmisten takia sitä ylipäätänsä on enää olemassa. Vauvan vanhempien vika se ei ollut, koska ei tuon ikäistä vielä rokotetakaan.
Yrittävätkö nyt markkinoida vastasyntyneille muitakin rokotteita? Sekö on lietsonnan syy?
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 08:47"]Yrittävätkö nyt markkinoida vastasyntyneille muitakin rokotteita? Sekö on lietsonnan syy?[/quote]
Varmaan yrittävät, mutta entäs sitten? Täytyyhän rokotuskattavuudet saada korkeiksi, jottei enempää ihmisiä kuole turhaan.
Se vauva sai sen joltain ROKOTTAMATTOMALTA. Että kiitos vuon hörhöperheiden kun tappavat viattomia.
Minä en niitä rokotteita uskaltais ottaa. Vaikka rokotteet olisi turvallisia niin niitten yhteisvaikutuksesta muitten lääkkeiden kanssa ei tunneta. Myös kuinka ne erillaisissa geeneissä käyttäytyy ei ole tietota.
Onhan toi juttu väärin siinä mielessä että kuulostaa siltä kuin syyllistettäisiin kyseisen vauvan vanhempia. Mutta jossain on joku perhe jonka rokottamatta jättäminen johti tuon vauvan kuolemaan. Kyseisen paikkakunnan ituhipit voisivat katsoa peiliin.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 08:47"]
Yrittävätkö nyt markkinoida vastasyntyneille muitakin rokotteita? Sekö on lietsonnan syy?
[/quote]Ei vaan yleinen rokotussuoja suojaa rokottamattomiakin. Kate pitää olla yli 90%
Pitäkää ne rokottamattomat tappajalapsenne kaukana minun lapsestani!
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 08:52"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 08:47"]
[/quote]Ei vaan yleinen rokotussuoja suojaa rokottamattomiakin. Kate pitää olla yli 90%
[/quote]
Hah hah! Vai niin! Että sellaisilla eväillä liikkeellä tällä kertaa.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 08:39"]
Samaa mietin että ei nuin pienelle edes vielä ole annettu hinkuyskä rokotetta. Koko juttu on täysin vanhempia syyllistävä.
[/quote]
Eihän vika ollut juuri tuon vauvan vanhempien, vaan niiden tahallaan lapsensa rokottamatta jättäneiden vanhempien. Niiden ansiostahan tuokin tauti täällä edelleen kiertää. Sen sitten saa ne jota ei ole vielä ehditty rokottaa ja joille se tauti on pahin. Jos kaikki rokottaa lapsensa niin silloin on noilla pienillä vauvoillakin parempi suoja näitä tauteja vastaan.
Ja kuten nähdään, ne ei aina ole mitään helppoja lastentauteja, jotka vaan sairastetaan pois ja saadaan vastustuskyky.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 08:37"]Eihän alle 3 kk vauva saa hinkuyskärokotetta Suomessa. Kahden kk iässä saa rotarokotteen jos haluaa.
[/quote]
Ei noin pieniä rokotetakaan. Mutta jokuhan sen taudin vauvaan tartutti. Se joku oli todennäköisesti rokottamaton tai rokotus mennyt vanhaksi. Mitä enemmän näitä on, sitä suurempi riski, että tauti leviää ja käy ikävästi jollekin.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 08:51"]
Minä en niitä rokotteita uskaltais ottaa. Vaikka rokotteet olisi turvallisia niin niitten yhteisvaikutuksesta muitten lääkkeiden kanssa ei tunneta. Myös kuinka ne erillaisissa geeneissä käyttäytyy ei ole tietota.
[/quote]
:D. Kaikkien meidän vanhemmat on massarokotettu monta monta kertaa. Minun sukupolven vanhemmat on ensimmäisiä massarokotettuja ja ne rupeaa kohta kuolemaan. Tai ei rupea, toisin kuin omat vanhempansa. Minun sekä isä että äiti ovat molemmat ylittäneet osittain kymmenellä vuodella omien luomuvanhempiensa eliniän. Ja molempien lapsuudenperheessä on kuollut vauva, toinen niistä muuten hinkuyskään. Että vähän suhteellisuudentajua nyt. Montako rokotteista sairastunutta lasta sun tuttavapiiriin kuuluu? Sukuun? Koskaan tavannut ketään?
Rokotteetkin tappavat pikkulapsia. Yliherkkyysoireiden takia sydämmet pysähtyy. Onko se sitten oikein?
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 08:51"]Onhan toi juttu väärin siinä mielessä että kuulostaa siltä kuin syyllistettäisiin kyseisen vauvan vanhempia. Mutta jossain on joku perhe jonka rokottamatta jättäminen johti tuon vauvan kuolemaan. Kyseisen paikkakunnan ituhipit voisivat katsoa peiliin.
[/quote]
Se voi tulla perheen rokottamattomilta sisaruksilta. Eihän vastasyntyneitä useinkaan niin kylillä kuljetella, että ne ehtisivät sairastua.
Kätkyt-kuolemat väitetään johtuvat rokotteista. Liian isoja määriä liian pieninä. Onko se sitten oikein?
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 09:03"]Kätkyt-kuolemat väitetään johtuvat rokotteista. Liian isoja määriä liian pieninä. Onko se sitten oikein?
[/quote]
Ei vauvan kuolema ole koskaan oikein, johtuu Se sitten kätkytkuolemasta tai sairaudesta.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 08:51"]Minä en niitä rokotteita uskaltais ottaa. Vaikka rokotteet olisi turvallisia niin niitten yhteisvaikutuksesta muitten lääkkeiden kanssa ei tunneta. Myös kuinka ne erillaisissa geeneissä käyttäytyy ei ole tietota.
[/quote]
...et taida tietää monista muistakaan asioista paljoa.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 09:05"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 08:51"]Minä en niitä rokotteita uskaltais ottaa. Vaikka rokotteet olisi turvallisia niin niitten yhteisvaikutuksesta muitten lääkkeiden kanssa ei tunneta. Myös kuinka ne erillaisissa geeneissä käyttäytyy ei ole tietota. [/quote] ...et taida tietää monista muistakaan asioista paljoa.
[/quote]
Juuri niin! Miksi ottaisin silloin sellaista ainetta josta edes antajalla ei ole mitään tietoa?
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 08:56"][quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 08:51"]
[/quote]
:D. Kaikkien meidän vanhemmat on massarokotettu monta monta kertaa. Minun sukupolven vanhemmat on ensimmäisiä massarokotettuja ja ne rupeaa kohta kuolemaan. Tai ei rupea, toisin kuin omat vanhempansa. Minun sekä isä että äiti ovat molemmat ylittäneet osittain kymmenellä vuodella omien luomuvanhempiensa eliniän. Ja molempien lapsuudenperheessä on kuollut vauva, toinen niistä muuten hinkuyskään. Että vähän suhteellisuudentajua nyt. Montako rokotteista sairastunutta lasta sun tuttavapiiriin kuuluu? Sukuun? Koskaan tavannut ketään?
[/quote]
Tämä on niin totta. Jos mahdollista, kyselkää isovanhemmiltanne, kuinka monta sisarusta heidän vanhemmiltaan tai jopa heiltä kuoli "harmittomiin" tauteihin. Oma isomummoni menetti kaksi vauvaikäistä siskoa, toinen isomummo yhden
Milloin ekat rokotukset annetaan? Eikö ne ekat saa vasta siinä 3 kk →? Mitä ehdottomasti rokotan lapseni, mutta ihmettelen miksi rokottamattomuutta korostetaan, jos normaalistikaan tuon ikäistä ei olisi vielä rokotettu.