Ferritiini ja siitä kiinnostuneet lääkärit pk-seudulla
Onko jollain kokemusta pk-seudulla lääkäreistä, jotka aidosti paneutuvat raudanpuutostiloihin? Olen ravannut oireideni kanssa lääkäriltä lääkärille ja ketään ei tunnu edes harkitsevan, että alle 20 ferritiini olisi jotenkin huono tulos.
En lääkärien puolesta yritä päättää mikä on terveyteni kannalta merkittävää ja mikä ei, mutta haluaisin silti löytää lääkärin joka tiettävästi edes huomioi ferritiiniarvot potentiaalisena aiheuttajana. Nyt on niin monta lääkärikäyntiä takana, etten jaksaisi enää sokkona etsiä uutta aikaa. Vointi heikkenee ja mitään vastauksia ei löydy vaikka about kaikki on tutkittu. Jos joku pystyy kokemuksesta nimeämään jonkun raudanpuutoksiin perehtyneen lääkärin, niin arvostaisin suuresti. Nämä mediassa eniten aiheesta puhuvat lääkärit eivät valitettavasti näytä tarjoavan vastaanottoaikoja.
Kommentit (20)
Kuten mainitsin, niin paljon on jo tutkittu. En pidä ferritiiniä ainoana vaihtoehtona, haluaisin vain löytää lääkärin joka on valmis sen edes huomioimaan.
Lääketieteen kirjallisuudessa raudanpuutosta indikoi ferritiiniarvo jos se on alle 30. Omani on alle 20.
Esa Sopilla ei näyttänyt olevan aikoja ainakaan muutaman kuukauden ajalle. :( Kiitos silti!
Mulla on päinvastainen ongelma. Ferritiini huitelee yli 300, ei aiheuta lääkärin jos toisenkaan mukaan toimenpiteitä, vaikka yli 200 arvojen pitäisi olla huolestuttavia.
Miksi tarvitset hoitoosi lääkäriä? Mikset aloita itse rautalääkitystä? Itse olen syönyt jo vuosikausia rautaa raudanpuutokseen. Obsidan on tehokas ja saat sitä apteekista.
Tom Widenius?
Ongelmanahan on se, että jos menee ns. rautalääkärille, tämä näkee kaikki vaivat raudanpuutteen aiheuttamina. Pitäisi löytää lääkäri joka huomioi raudanpuutteen mahdollisuuden, mutta osaa selvitellä laaja-alaisesti kaikkea muutakin.
Mikset vain aloita raudan syöntiä? Huomaat kyllä, kun olosi kohenee.
Jos joku veriarvo liittyy väsymykseen, se on alhainen hemoglobiini. Tähän on myös selkeä syy. Veren mukana elimistö saa happea. Alhainen hemoglobiini heikentää hapen saantia ja aiheuttaa väsymystä. Verikoe olisi paikallaan.
En halua syödä rautalisää omin päin kun sitä ei suositella, lisäksi olen jo kehnossa kunnossa ja rautalisillä on taipumus aiheuttaa vatsavaivoja.
Hemoglobiini mulla on viitearvoissa mutta kuitenkin hyvin lähellä alarajaa.
Vähän kaikkea muuta on tosiaan jo tutkittu, niin sinänsä ei ehkä haittaisi vaikka "rautalääkäri" näkisikin vain sen raudan.
Minäkään en tajua, miksei vaan aloita kokeeksi sitä rautaa. Sillähän se selviää. Ihan varmasti jonkun mielestä ferritiini alle 20 on liian matala ja jonkun muun mielestä riittävä. Minäkin voin sen sinulle kertoa. Jos x lääkäriä on ollut sitä mieltä että se on riittävä, ja sinä haluat vielä välttämättä etsiä sellaisen jonka mielestä ei ole ja määrää rautalääkkeen, niin miksi et voi samalla vaivalla aloittaa sitä itse?
Vierailija kirjoitti:
Myös miljoona muuta syytä josta väsymyksesi voi johtua. Ihan vaan vinkkinä.
Normaalisti ihminen saa ravinnosta kaiken, mutta joillakin ilmenee nk.imeytymishäiriöitä raudan suhteen. Silloin ilmenee väsymystä. Mutta nyt rokotehaittojen kanssa kamppailevat suomalaiset voivat epäillä oireita myös Rokotehaittoihin liittyväksi. Useat valittavat palstoilla tuosta ennenkokemattomasta väsymyksestä. Covid-rokotteista on löydetty grafeiinioksidia ja se on toksinen "lisäaine" niissä. Ei siis ole ihme jos väki on väsynyttä. Myöskin 5G-mastot ovat mikroaaltoa säteileviä ja kakenlaiset salatut oireet lisääntyneet 5G myötä. Kiinassa testattiin 5G vaikutusta ja etelä-Koreassa kun halloweenissä nuoria sai sydänpysähdyksiä joukolla. Siitäpä ei MTV:n uutiset kertonut. Mutta IS ehti kertoa ennen mediaa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en tajua, miksei vaan aloita kokeeksi sitä rautaa. Sillähän se selviää. Ihan varmasti jonkun mielestä ferritiini alle 20 on liian matala ja jonkun muun mielestä riittävä. Minäkin voin sen sinulle kertoa. Jos x lääkäriä on ollut sitä mieltä että se on riittävä, ja sinä haluat vielä välttämättä etsiä sellaisen jonka mielestä ei ole ja määrää rautalääkkeen, niin miksi et voi samalla vaivalla aloittaa sitä itse?
Kaikilla ei noi rautavalmisteet imeydy eli ei se välttämättä sillä selviä.
Ihan kunnallisella kävin ja sain käskyn syödä rautalisää. Olen syönyt nyt Ferrionia kuukausia ja odotan uusia labratuloksia onko vaikutusta. Mulla ferritiini oli 18, vaikka hemppa itsessään jotain 145. Ainakin täysin kuivat hiukset voimistuneet ja ei väsytä niin kamalasti kuin ennen. Mulla lääkäri katsoi oireita ja sen mukaan laittoi tuon ferritiinin katsottavaksi. Ihan tk-lääkäri. Uudellamaalla asun, mutta pienessä kunnassa täällä.
Ihan terveyskeskuslääkäri laitto hb ja ferritiinitestiin. Ferritiini alle 10 ja sen myötä 3kk:n ja 6kk:n seurannat.
Yksityisestä labrasta saa ostettua testin ilman lääkäriäkin.
Väsynyt kirjoitti:
En halua syödä rautalisää omin päin kun sitä ei suositella, lisäksi olen jo kehnossa kunnossa ja rautalisillä on taipumus aiheuttaa vatsavaivoja.
Hemoglobiini mulla on viitearvoissa mutta kuitenkin hyvin lähellä alarajaa.
Vähän kaikkea muuta on tosiaan jo tutkittu, niin sinänsä ei ehkä haittaisi vaikka "rautalääkäri" näkisikin vain sen raudan.
Oletko muuten terve, ei mitään erityisiä sairauksia tai lääkityksiä? Voisit kokeilla esim. 3kk rautakuuria omin päin tuolla arvolla. Jos menet rautalääkärille, hänhän aivan takuuvarmasti antaa ohjeeksi syödä rautaa. Mitä muuta sellaiselta voi odottaa, jos ferritiini on sanotaan mitä tahansa alle sadan? Turhaa minusta maksaa rautahelppoheikille, kun vastaanoton lopputulos on jo ennalta tiedossa.
Minulla oli hemoglobiini-arvot huonot enkä saanut siihen mitään apua lääkäriltä. Olen panostanut raudan syöntiin ruokavaliossa, mutta vointi on yhä huono. Jaksan kunnolla työskennellä maksimissaan kuusi tuntia päivässä ja portaissakin väsyn. Tein sitten omaa tutkimusta aiheesta ja tulin siihen tulokseen, että heikot rauta-arvot nykyään harvoin johtuvat ruokavaliosta, vaan syynä on jokin muu vaiva, kuten verenvuoto tai krooninen sairaus.
On siis hyvä, että kaikkea on tutkittu, mutta ymmärrän jos tilanne vaikuttaa epätoivoiselta. Tsemppiä! :)
Kiitos kommenteista, kyllähän sitä rautalisää sinänsä voisi ominkin päin kokeilla, mutta olen siinä määrin kehnossa kunnossa etten pysty kotona odottelemaan mahdollisesti pariakin kuukautta ennen kuin rautalisä alkaa näkyä voinnissa. Siksikin haluaisin käydä nyt lääkärillä, että saan jonkin konkreettisen diagnoosin siitä mikä ikinä minua nyt vaivaakin. Ei vaan tunnu tutkimuksista huolimatta löytyvän mitään selittäjää.
Väsynyt kirjoitti:
Kiitos kommenteista, kyllähän sitä rautalisää sinänsä voisi ominkin päin kokeilla, mutta olen siinä määrin kehnossa kunnossa etten pysty kotona odottelemaan mahdollisesti pariakin kuukautta ennen kuin rautalisä alkaa näkyä voinnissa. Siksikin haluaisin käydä nyt lääkärillä, että saan jonkin konkreettisen diagnoosin siitä mikä ikinä minua nyt vaivaakin. Ei vaan tunnu tutkimuksista huolimatta löytyvän mitään selittäjää.
Onko sulta mitattu lisämunuaisen toiminta?
Ilona Ritola ja Tom Widenius esimerkiksi. Esa Soppi ei ota enää uusia potilaita vastaan, mutta hänen tietokirjansa Rauta on kova aine kannattaa lukea (löytyy kirjastoista).
Meidän s-marketissa oli kempparihyllyssä ferritiini-kotitesti, en katsonut sen tarkemmin mikä juttu vai oliko huijausta.
Myös miljoona muuta syytä josta väsymyksesi voi johtua. Ihan vaan vinkkinä.