Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rokottamaton vauva kuoli hinkuyskään Suomessa.

Vierailija
29.01.2015 |

- Viime vuoden lopulla alle kolmen kuukauden ikäinen rokottamaton vauva kuoli hinkuyskään, kertoo ylilääkäri Nohynek Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) Rokotusohjelmayksiköstä.

Nohynekin mukaan nykyvanhemmilla ei aina ole edes käsitystä esimerkiksi tuhkarokon tai hinkuyskän vaarallisuudesta. Omakohtaisten kokemusten puutteessa moni saattaa pitää niitä harmittomina sairauksina ja kieltää lastensa rokottamisen.

Toissa vuonna oli myös hemofilus-bakteerin aiheuttama kurkunkannentulehdustapaus.

- Siinä lääkärin mieleen ei heti ollut tullut, mistä sairaudesta voisi olla kyse. Vanhemmat eivät aina myöskään muista kertoa lääkärille, että lapsi ei ole rokotettu.

Kommentit (358)

Vierailija
281/358 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 12:16"]

Meillä sairastettiin just tuhkarokko koko perheen 3 lapsen voimin. Katsottiin viikko piirrettyjä ja löhöttiin sohvalla. En ymmärrä tätä hysteriaa.

[/quote]

Tuhkarokko tappaa länsimaissa keskimäärin yhden paria, kolmeatuhatta sairastunutta kohti. Muistaakseni parikymmentä saa aivokuumeen ja sitten vielä muut komplikaatiot. Se että sulla kävi hyvin ei tarkoita että kaikilla käy. Ranskassa oli juuri isompi epidemia, neljäsosa sairastuneista joutui turvautumaan sairaalahoitoon.

Rokotteen haittavaikutuksena on havaittu yksi aivokuume per miljoona annosta. Sekin on sillä lailla laskennallinen, että noissa mittakaavoissa alkaa olla vaikeaa olla varma onko se miljoonannen annoksen aivokuume rokotteen aiheuttama vai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/358 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistin väärin, tuhkarokossa länsimaissa 1/20 saa keuhkokuumeen ja 1/2000 saa aivokuumeen. Ja 1/3000 kuolee.

Vierailija
284/358 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

rokotteita on pilvin pimein. Tässäkin vaaditaan ihmisiä ottamaan tuhkarokkorokotus ja jätetään influenssarokotus ottamatta. Eli toisten pitää ottaa se mitä minä katson aiheellisesksi. Kukaan ei saa itse valita mistä katsoo hyötyvänsä. Sikotauti ja tuhkarokko sairastettiin ennen joka perheessä. Miksi nykyään pitää ottaa siihen rokotus ja influenssaan ei tarvitse. Selvisi lapset ennenkin sikotaudista ja influenssa taas on yksi tappavimmista taudeista. No influenssa ei pelota minua, niin se ei ole tarpeen ja tuhkarokko pelottaa niin siihen vaadin yhteisöllistä suojaa. Entä tyttöjen hpv? Eikö sen pitäisi olla pakollinen? 

Vierailija
285/358 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 12:25"]

Muistin väärin, tuhkarokossa länsimaissa 1/20 saa keuhkokuumeen ja 1/2000 saa aivokuumeen. Ja 1/3000 kuolee.

[/quote]

Ja tähän tosiaan se rokotteen haittavaikutus aivokuume 1/1 000 000. Muutenkin näistä kinaaminen on aika turhaa. Jos rokotekattavuus laskee, tulee lisää tällaisia hinkuyskäkuolemia. Ja jokainen tolkuissaan oleva painuu hakemaan sen rokotteen ja tilanne normalisoituu. Toki luomuleikkien hinnan maksaa joku, tässä tapauksessa nyt tuon hinkuyskään kuolleen vauvan vanhemmat.

Vierailija
286/358 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 12:29"]

rokotteita on pilvin pimein. Tässäkin vaaditaan ihmisiä ottamaan tuhkarokkorokotus ja jätetään influenssarokotus ottamatta. Eli toisten pitää ottaa se mitä minä katson aiheellisesksi. Kukaan ei saa itse valita mistä katsoo hyötyvänsä. Sikotauti ja tuhkarokko sairastettiin ennen joka perheessä. Miksi nykyään pitää ottaa siihen rokotus ja influenssaan ei tarvitse. Selvisi lapset ennenkin sikotaudista ja influenssa taas on yksi tappavimmista taudeista. No influenssa ei pelota minua, niin se ei ole tarpeen ja tuhkarokko pelottaa niin siihen vaadin yhteisöllistä suojaa. Entä tyttöjen hpv? Eikö sen pitäisi olla pakollinen? 

[/quote]

Montako perustervettä lasta sun lähipiirissä on kuollut flunssaan tai vammautunut sen takia? Veikkaan että nolla. Minä en ainakaan tiedä yhtäkään. Jos hinkuyskä, tuhkarokko, sikotauti sun muut päästetään leviämään, tilanne tulee muuttumaan.

Vierailija
287/358 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikarokotehan aiheutti myös autoimmuunisairauksia, ettei se narkolepsia ollut ainoa seuraus.

Narkolepsiakohun myötä olen myös miettinyt rokotteen ja autismin välistä yhteyttä, ovat kuitenkin molemmat käsittääkseni neurologisia sairauksia, että kai niillä rokotteen ainesosilla sitten on jotain vaikutusta aivojen toimintaan? Eli voiko kuitenkin olla mahdollista? ( ja myös ms- tauti liitetty rokotuksiin) 

Yleisesti sairauksiaan hoidettaessa,  on minusta myös hyvä kysyä useamman lääkärin mielipidettä hoitoaan suunnitellessa. Uskon, että esim. turhia leikkauksia tehdään ja konservatiivisen hoidon mahdollisuudesta tai leikkausten riskeistä ei kerrota tarpeeksi. 

Sama myös rokotteissa, en vastusta, mutta arvioin tarkkaan riskit ja hyödyt, niin kuin muissakin lääkkeissä. 

Vierailija
288/358 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhkarokko ei ainakaan mikään kiva juttu ollut, koulusta poissa jouduin olemaan jonkin aikaa ja jäin toisista jälkeen. Sikotaudissa kaulan rauhaset turposivat aika tuskallisiksi, vaikka minulla se olikin kuulemma lievänä. Vesirokkoa en sairastanut, mutta kaverit kyllä, ja sen jälkeen oltiin vielä kauemmin poissa koulusta kuin tuhkarokon jälkeen, koska se oli kauemman aikaa tartuttava. En käsitä, miksi joku haluaa ehdoin tahdoin noita sairastaa, kun mahdollisuus toisinkin on. Meillä ei ollut, me jouduimme niistä kärsimään. Mutta jos tykkäätte, että lastennne sairastaminen ja mahdollinen kuolema on ihan jees, niin olkaa hyvä vain ja jättäkää rokottamatta. Älkää sitten valittako, kun tällaiset uutiset lisääntyvät, niin kuin tämä hinkuyskään kuollut vaaveli. Palataan vain sinne 1900-luvun alkuun, kun kulkutaudit jylläsivät ja ihmisiä kuoli kuin kärpäsiä. Kyllä minulle käy, minulla nyt ei ole enää niin hirveän monta vuosikymmentä jäljellä muutenkaan. :)

Vm. 1965

Vierailija
289/358 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotehörhöillä riskien arviointi on sitä, että mietitään täydellinen maailma jossa lapsia ei rokoteta vaarallisia tauteja vastaan, mutta silti kukaan ei sairastu, vammaudu tai kuole. Sitten sitä verrataan siihen että joku on joskus ehkä saanut rokotteesta jotain, vaikka rokotteita annetaan satoja miljoonia kertoja niin ettei mitään seurauksia tule. Sitte ollaan ihan että duuuh, kuka rokottaa lapsensa kun on tää täydellisen mielikuvitusmaailman versio johon verrataan.

Vierailija
290/358 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 12:32"]

Narkolepsiakohun myötä olen myös miettinyt rokotteen ja autismin välistä yhteyttä, ovat kuitenkin molemmat käsittääkseni neurologisia sairauksia, että kai niillä rokotteen ainesosilla sitten on jotain vaikutusta aivojen toimintaan? Eli voiko kuitenkin olla mahdollista? ( ja myös ms- tauti liitetty rokotuksiin) 

[/quote]

Autismiin liitti rokotukset yksi sekopää lääkäri. Yksikin ihminen saa paljon pahaa aikaan, kun oikein ikävästi käy.

Vierailija
291/358 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 11:55"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 11:46"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 11:43"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 10:19"]

Minä olen sairastanut 2 kertaa vesirokon ja rokotteesta huolimatta myös tuhkarokon, että ei ne rokotukset tai aiemmin sairastetut tauditkaan anna täyttä suojaa. Sama hinkuyskässä, sen voi saada aikuisena ja tartuttaa edelleen pieniin vauvoihin. Rokotteesta huolimatta.

[/quote]

Mutta sellaista tautia ei voi saada joka ei liiku populaatiossa. Sitten kun idiootit jättää rokottamatta ja tauti rupeaa leviämään, silloin tosiaan kukaan ei ole turvassa, ei ne rokotetutkaan tai rokotettujen perheiden vauvat. Ratkaisu ongelmaan on riittävä rokotuskate, jolloin tauti katoa populaatiosta kokonaan. Kuten esim. isorokko. Nuo puheet että taudit hävisivät muka hygienian takia on ihan paskaa. Miksi sitten tavallinen flunssa ei ole hävittyt. Voi järki käteen nyt. Nämä hygienaväitteet perustuva manipulaatioon tilastojen mittakaavojen kanssa. Jos ennen hygieniavallankumousta 10 000 lasta kuoli vuodessa johonkin tautiin, ja hygienian tultua kuvaan enää 100 ja rokottoiden tultua kuvaan 0, tottakai sopivalla tilastomittakaavalla näyttää siltä että hygienia romahdutti taudin eikä rokotteilla ole mitään tekemistä asian kanssa. Jos mittakaava on vaikkapa taudit 10 000 tarkkuudella. Mutta oikeassa elämässä on ihan helvetin iso ero mittakaavaero siinä kuoleeko vuodessa 100 vai 0 vauvaa. Kuka haluaa ruveta pelkäämään vastasyntyneensä puolesta? Niin että kun tulet synnäriltä sulla on perusterve lapsi, joka voi kuolla koska tahansa parin päivän sisään. Tämä ajattelutapa on meidän sukupolvelle täysin vieras juuri rokotteiden ansiosta.

[/quote]

Flunssavirus on niin muuntutumiskykyinen, että siihen on mahdototonta keksiä rokotetta. Isorokko taas ei muuntaudu niin helposti, on helppo keksiä rokote. Osa sairauksista on hävinnyt hygienian myötä. Mutta rokkoja enemmän, lapsia kuoli punakuumeeseen, koleraan ja pilkkukuumeeseen. Kaikki sellaisia jotka vältetään vain hyvällä hygienialla. Ei mitään tekemistä niillä rokotusten kanssa. Lisäksi tapaturmat oli hyvin yleinen kuolinsyy lapsilla.

[/quote]

Ilmeisesti näillä Keski-Euroopan Steiner-yhteisöillä on jotain häikkää hygieeniassa, kun niistä säännöllisin väliajoin lähtee epidemioita liikkeelle :D. Esim. takavuosina tuhkarokko, parituhatta ihmistä sairastui, kolme lasta kuoli. Jollen väärin muista yksi sydänvikainen, yksi perusterve pienempi lapsi ja yksi perusterve nuori. Kumma juttu kun väittämät kuuluu että juuri nää Steiner-mukulat on niin superterveitä ja vastustuskykyisiä, kun heidän immuniteettiaan ei rasiteta jollain rokotuksilla... Sitä sitten selitetään että no lapsella oli joku henkinen juttu joka vaati sen että hän sairastaa taudin. Facepalm... Todellisuudessa lapsen immuniteettijärjestelmä kaipaa rasittamista ja rasittumattomuus on se todellinen ongelma.

[/quote]

En missään väittänyt etteikö rokotteilla olisi vaikutusta lapsikuolemien vähentymiseen. Mutta osaatko sisäistää lukemasi, rokot olivat vain yksi osa lasten suurta kuolleisuutta. Iso osa kuolemista vältetään edelleen vain hyvällä hygienialla. Maailmalla on nuo punakuumeet yms. iso ongelma esim. pakolaisleireillä. Siellä lapsia edelleen kuolee niihin, viis rokotteista mitä saavat. Molemmat ovat tärkeitä, rokotteet ja hygienia. Steiner lapsista en tiedä, en tunne yhtään.

Vierailija
292/358 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 12:30"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 12:25"]

[/quote]

Ja tähän tosiaan se rokotteen haittavaikutus aivokuume 1/1 000 000. Muutenkin näistä kinaaminen on aika turhaa. Jos rokotekattavuus laskee, tulee lisää tällaisia hinkuyskäkuolemia. Ja jokainen tolkuissaan oleva painuu hakemaan sen rokotteen ja tilanne normalisoituu. Toki luomuleikkien hinnan maksaa joku, tässä tapauksessa nyt tuon hinkuyskään kuolleen vauvan vanhemmat.

[/quote]

Ja erittäin todennäköistä, että vanhempien oma rokotussuoja oli vajaa. Tai kaupan kassan. Tai isoäidin. Oletko sinä ottanut tehosteen?

Vierailija
293/358 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 12:41"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 12:32"]

[/quote]

Autismiin liitti rokotukset yksi sekopää lääkäri. Yksikin ihminen saa paljon pahaa aikaan, kun oikein ikävästi käy.

[/quote]

Tässä uusimmassa Merckin tapauksessa ei ole kyse tästä samasta lääkäristä. Autismitapaukset on tieten tahtoen piilotettu rokotteen saaneiden joukosta pois, kun osoittautui, että tietty joukko rokotteen saaneista saivat liian selkeällä syy-yhteydessä autismin. CDC auttoi.

Samalla selvisi, ettei koko rokote ole suojannut vuosikymmeniin edes tuhkarokolta Yhdysvalloissa, vaan tuhkarokkoepidemioita on puhjennut juuri rokotettujen joukossa. Merckin on haastanut oikeuteen, kukas muu, kuin Ameriikan valtio. Siinä on ihan turha enää puhua foliohattupäistä.

Vaikka Suomessa tästä ei uutisoidakaan, ei se sitä maton alle saa katoamaan.

Vierailija
294/358 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 12:31"]

[/quote]

Montako perustervettä lasta sun lähipiirissä on kuollut flunssaan tai vammautunut sen takia? Veikkaan että nolla. Minä en ainakaan tiedä yhtäkään. Jos hinkuyskä, tuhkarokko, sikotauti sun muut päästetään leviämään, tilanne tulee muuttumaan.

[/q

ootko muuten jo käynyt safkiksella? Milloin lähdetään?

Vierailija
295/358 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotteet ovat eliminoineet monia vaarallisia tauteja länsimaista, mutta on toki selvää, ettei kaikki rokotteet ole ihan riskittömiä. Esimerkiksi tämä sikainfluenssarokote, joka tuotiin markkinoille todella kovalla kiireellä, eikä taustatutkimuksia voitu suorittaa perusteellisesti. Niitä kausi-influenssarokotteita ei minusta ole tarpeellista ottaa, mutta olisi hyvä rokottaa lapset niillä perusrokotteilla, kuten jäykkäkouristus ja polio. Hyvällä hygienialla voi onneksi eliminoida suuren osan tartuntariskeistä.

Vierailija
296/358 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 12:51"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 12:31"]

[/quote]

[/q

ootko muuten jo käynyt safkiksella? Milloin lähdetään?

[/quote]

jääks atte tänne tuuraamaan?

Vierailija
297/358 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 09:31"][quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 09:23"]Kuolleisuus esim. tuberkuloosiin, polioon tai isorokkoon lienee Suomessa pieni. Miksiköhän? Olemmeko muuttuneet vastustuskykyisiksi ihan omia aikojamme? Vai olisiko kyseessä  rokotusohjelmam tuoma immuniteetti? Oman mummoni veli kuoli polioon, rokottamattomana.
[/quote]

Tuberkuloosirokotteen teho lienee lähellä olematonta, sivuvaikutukset vaikeita joillekin. Hyvä että rokotteen käyttäminen lopetettiin. Polio taas on erittäin harvinainen, rokotteet eivät toimi. Isorokkorokote taas aiheutti monille isorokon. Onneksi sekin lopetettiin kauan sitten. Taudit kyllä häviävät itsekseen - vain hygenia ja parempi ravitsemus on auttanut siihen että taudit ovat vähentyneet vs. aikaisemmin.
[/quote]
Uskomatonta Tuubaa - varmaan provo mutta toivotaan ettei nuoret/typerykset ota todesta! Em. taudit on käytännössä eradikoitu = hävitetty suomalaisesta väestöstä rokottamalla. Ennen niihin kuoltiin. Sic.

Vierailija
298/358 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 12:32"]Sikarokotehan aiheutti myös autoimmuunisairauksia, ettei se narkolepsia ollut ainoa seuraus.

Yleisesti sairauksiaan hoidettaessa,  on minusta myös hyvä kysyä useamman lääkärin mielipidettä hoitoaan suunnitellessa. Uskon, että esim. turhia leikkauksia tehdään ja konservatiivisen hoidon mahdollisuudesta tai leikkausten riskeistä ei kerrota tarpeeksi. 

Sama myös rokotteissa, en vastusta, mutta arvioin tarkkaan riskit ja hyödyt, niin kuin muissakin lääkkeissä. 
[/quote]
Miten Sä voit arvioida riskit ja hyödyt? Siihen tarvitaan lääketieteellistä tietoa ja taitoa tulkita tieteellisiä tutkimuksia.

Vierailija
299/358 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 13:01"]

Uskomatonta Tuubaa - varmaan provo mutta toivotaan ettei nuoret/typerykset ota todesta! Em. taudit on käytännössä eradikoitu = hävitetty suomalaisesta väestöstä rokottamalla. Ennen niihin kuoltiin. Sic.

[/quote]

Tuberkuloosirokotteesta (Calmette) luovuttiin Suomessa, kun muutama vauva kuoli ja monelle aiheutui vakavia sivuvaikutuksia. Osa sivuvaikutuksista johti esimerkiksi kivesten amputointiin. Pienellä vauvalla... :-(

Tuberkuloosirokotettakaan ei enää jaeta ja se mitä ennen jaettiin ei anna suojaa nykyistä tuberkuloosia vastaan. 

Kannattaa ehkä tsekata taustat ennen kuin haukkuu tuubaksi. Tai ehkä niitä foliohattuja käytetään myös totuuden torjumiseen sun kaltaisten ihmisten joukossa?

Vierailija
300/358 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se polio harvinainen nykypäivänä, koska rokotus, mutta entisaikaan se oli todellinen ongelma. Tuberkuloosi samalla tavalla. Niille oli ihan oma sairaalakin, esimerkiksi Satalinna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi