Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

***Huhtikuun Helmet 7.vko***

09.02.2009 |

Ja uutta pinoa kehiin kun ei sellaista vielä ollut :)

Kommentit (105)

Vierailija
21/105 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kotosalla olen vapaa päivää viettämässä. kamalasti olisi asioita joita pitäisi hoitaa kuten lukea lääkehoidon tenttiin (pitää uusia 5v välein, uuden lain mukaan), tehdä matkalaskutukset oman auton käytöstä, tehdä työpaikkahakemus ensi viikolle, käyttää koiraa lenkillä ennen esikoisen hakemista hoidosta ja soittaa nuohoojalle tärkeintä unohtamatta eli 5min päästä soittaa äippäpolille aika pelkopolille. eikä mitään kiinnostaisi tehdä...nukuttaa vaan.

Muakin on alkanu hermostuttamaan tuo vauvan koko mahassa. mulla on kuitenkin tullut 12kg jo nyt lisää painoa enkä mikään kovin suuri ole itse 150cm/46kg lähtö painona. painoarvio siis 30 viikolla oli 1,4kg vauvalle. onko suuri?

nyt olen sitten yrittänyt olla syömättä sokerisia ja rasvaisia ruokia mutta niinhän se on jos jotain kielletään niin sitä varmasti tekee mieli. vkl teki mieli laskiaispullia ja pakkohan sitä oli leipoa pellillinen. minä en yleensä leivo mitään joten yllättävä repäisy multa. :)

jippii enää kaksi viikkoa töitä ja sitten työskentelen "kodinhoitajana" kotona 2,5v tytöllemme. saapi ainakin hiukan enemmän levätä kuin töissä. työmotivaatio on nollassa. silti ajattelin hakea kahta lähihoitajan paikkaa jotka tulevat auki nyt maaliskuussa. sitä en sitten tiedä, kun kysyvät milloin voisin aloittaa. en ainakaan 1,5vuoteen haluaisi mutta kun asuntolainakin pukkaa päälle yms. laskut. mies olisi sitä mieltä että jo vuoden päästä mutta epäilen kyllä suuresti motivaatioitani.

tirppana 31+6

Vierailija
22/105 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä neuvolasta, mahassa kaikki hyvin, sf-mitta on 28, sano kyllä että käteen tuntui vauva pienemmältä.

Sokerit oli sitten vähän koholla joten joudun nyt kotona viikon verran itseäni testaileen:(

Mulla on paino noussu nyt n.10kg, ei paha omasta mielestä.

Lääkäreistä on täällä ollu jonkun verran puhetta, mulla on ollut sama lääkäri jo 7vuotta ja se on tietty tavallaan kiva mutta jotenkin tuntuu tyhmältä kun

se tulee esim.kaupassa vastaan ja moikkaa.

Ja sama mies tutkii mun jalkoväliä ja kaiken lisäksi hyvännäköinen mies:)

Verticia kyllä tyksissä saa kahvilassa käydä:0

Nyt täytyy lähtee miettimään mitä vaatteita muksuille otetaan mukaan kun lähdetään viikoksi sallaan:)

Lapset ihan onnesta soikeina kun pääsevät lentokoneeseen.

Ulkona ihana ilma:)

Sailori&Panu 29+0

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/105 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oon makoillu kohta viikon kotona mut totaalinen väsymys ja laiskuus on vaivannu enkä oo saanu aikaseksi kirjoiteltua mitään.

Mä oon siis viikon sairaslomalla supistelujen takia. Kohdunsuu oli vähän pehmenny ja etuosasta auki sormelle ja lääkäri halus nähdä ettei aukea enää lisää. Huomenna on kontrolliaika ja sit ehkä lisää saikkua. Mulla ei enää olis kun tasan kaksi viikkoa mammalomaan! :) Ei enää yhtään huvittais mennä takas töihin... Varsinkin kun henkisesti luovutettiin tän kämpän myynnin suhteen ennen vauvan syntymää ja oon laitellu tavaroita paikoilleen ja raivannu jo tilaa pikkuiselle :)

Lemmikeistä on ollu juttua... Meilläkin on kaks koiraa. Eilen päätettiin miehen kanssa että toinen niistä varmaan lopetetaan ennen laskettua aikaa. Se on niin hankala tapaus. Mulle ja miehelle aivan ihana, mut vieraita saattaa purra jos menevät rapsuttamaan. Miehen poikaa on purru monta kertaa. Tosin sillon on poika menny ottamaan luuta pois tai kaatunu päälle tms. Eli kun tää pikkuinen oppii liikkumaan ni sehän ryömii koiran päälle ja sit viimeistään sattuu. Ellei sitä ennen tallo vauvaa vahingossa jalkoihinsa. Lisäksi toi koira ei tuu toisten koirien kans toimeen ja räyhää ja riuhtoo remmissä kauheesti. Kiva yrittää vaunujen kans kulkea ja yrittää väistellä toisia koiria. Nykyään rymyän ojien ja metsien kautta toisten koirien ohi. Kuitenkin mies on välillä josssain keikalla tms ettei pääse käyttämään koiria ja mä joudun sit vauvan kans lähtemään pissilenkille. Ja tuntuu että kaikki sukulaiset on hankkinu kissoja ja koiria eli ei oikeen voida mennä minnekään kylään kesälläkään kun ei voi ottaa koiria mukaan :( Meillä alkaa julkisivuremontti ehkä tänä kesänä eikä oo aikomustakaan olla täällä kotona koko kesää. Lisäksi sillä on eroahdistus ja se ei anna harjata turkkia tai leikata kynsiä ilman että on kuono koko ajan täynnä makkaraa... Lista on pitkä.

Tosi raskas päätös ja nyt sit arvotaan kumpi sen vie lääkärille. Mä alan itkeä kun ajattelenkin asiaa ja mies ei suostu viemään.... Onhan se jo vanha koira (arviolta yli 12) ja jalat jo aika tönköt ja jää välillä jumiin kipeesti, mut kuitenkin mieleltään pirteä. Meidän toinen koira on sitten kuin enkeli (tottelee tosi hyvin ja hirveän kiltti lapsille) ja sen kanssa pystyy pelata täällä kaksiossakin niin ettei oo vauvan tiellä ja päinvastoin.

Anteeksi oma napa mut tuntuu niin sairaan pahalle viedä toi koira pois :( Mut kun miettii miten helppoa elämä ois ilman sitä... Huoh! Kyl kuitenkin ihmislapsi menee mun mielestä koirien edelle. Tosin tää vaikea koira ei oo ollu mulla kun pari vuotta eli siinä mielessä on "helpompi" laittaa vauva sen edelle. Saa nähdä miten käy jos vauva on vaikka allerginen koirille ni mihin toi mun silmäterähauva menee... Ehkä siskot ottais sen hoiviinsa.

No nyt pitää lopettaa koirista kirjottaminen etten taas tirauta kyyneliä. Tervetuloa kaikille uusille mukaan!! Onneksi ei oo kenelläkään enää pitkästi äitiyslomaan! :) Oon niin lahopää etten taas yhtään muista mitä ihmiset on kommentoinu...

Oliko vauvantavaroista jotain puhetta? Mä huusin huuto.netistä just pinniksen ja ens kuuhun jätän vaunujen oston. Varmaan käytettynä netistä hankin. Vaatteet ja muut tarpeet on jo hankittuna ja valmiina.

Mut nyt pitää alkaa siivota ettei mee tääkin päivä ihan vaan makoillessa...

Terv.

Sirppu 32+5 ja Itu

Vierailija
24/105 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te ootte saanu noita painoarvioita? Onko ne ultralla katottu vai miten? Meillä ei kait neuvolassa oo ultralaitetta ku siellä ei oo kertaakaan katottu, ja kysyin lääkäriltä siitä painoarviosta pari viikkoa sitten ni se naurahti ja sano että sen saa sit vasta joskus paljon myöhemmin...

Vierailija
25/105 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruuntui sitten minun lääkärineuvola tältä päivältä, lääkäri on sairaana ja ilmoittivat sitten puoli tuntia ennen lähtöä minulle tästä :( .. Vähänkö pisti harmittamaan. Oisin voinut kaikki kela ym asiat hoitaa jo aamulla niin olisin täydes vauhdis tekees jo leipomuksia. Mut nyt vasta pääsin reissulta kotio ja leipomukset vasta eessä :( ja tietenkin alkoi niveliä särkee ihan hirveesti tuolla ulkona pakkasessa :(, että saa nähä tuleeko tänään mistään leipomuksista mitään.

Sitten sain uuden ajan perjantaille, se on toisen terveydenhoitajan lääkärille tai siis kandille, opiskelijalle, mitä ne nyt on.. Ja sillon sitten murehditaan sitä että ei ole sairaslomaa tässä mutta poissa silti olen töistä. EI ollut varma terveydenhoitaja onnistuuko se saikun kirjoittaminen perjantaina tästä maanantaista asti. Kiva sitten ku menee tämänkin viimeinen rahaviikko niin palkattomaksi! Uaaargh. Ja sitten mulla ei ole neuvolakäyntiä siinä samassa lainkaan :( niinkuin yleensä on.

Ja kaiken huipuksi meillä on ne juhlat lauantaina eli perjantaina on paljon leipomisia ym tekemisiä (siis ihan järkyttävästi) ja aamulla 9 parturi mikä oli pakkoreikä sekin. Niin nyt on vielä tuo lekuri. Eli menee tosi myöhään illalla / yöllä et kaikki kakut ym saa tehtyä :( ..Harmittaa tosi paljon.

Niin sirppu, ei sulla olisi mahdollista saada koiraa johonkin toiseen paikkaan siis niinkuin antaa pois, ettei lopettaa tarttisi :( .Musta on kovin ikävää kun ihmiset joutuu lopettamaan lemmikeitään vauvan takia. Joskushan näin on yksinkertaisesti tehtävä, mutta kannattaa aina miettiä kaikki muut mahdollisuudet ensin, pois anto, ulkokoiraksi/kissaksi jne..

Minäkin päätin että jos jotain allergiaa tms tulee kissojen takia niin kissoista tulee ulkokissoja. Täytyy vaan laajentaa niiden tarhaa sitten tuolla takapihalla. Tai toinen vaihtoehto on, että muutamme johonkin maalle missä saa kissa olla vapaana ilman et naapurit on rotanmyrkkyä viljelly maahan..

Sailori: Kysyin tyksin äitiys mikä se on, poli? mut kuiteski sieltä mihin sitten sen vauvan kanssa menen makoilemaan.. Niin sanoivat että kahvilassa ei saa käydä, infektioriski. Ainoastaan osaston ulkopuolelle ovien eteen saa mennä vieraiden kanssa juttelee, et siihen voi sitten tuolin kantaa osastolta. Mutta muuten osastolta ei saa mihinkää lähteä. Näin minulle vastattiin sieltä :( Kyllähän meitä tulisikin sitten katsomaan mm. lapsen tulevat kummit, ei olisi mitään ongelmaa. Mutta ne sanoi että ei saa poistua osastolta.. ;(

Juu mutta nyt on pakko aloittaa leipomiset tältä päivältä. Mokkaneliöit, muffeja, kääretorttuja ja tikrukakkuja..

Verticia

Vierailija
26/105 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruuntui sitten minun lääkärineuvola tältä päivältä, lääkäri on sairaana ja ilmoittivat sitten puoli tuntia ennen lähtöä minulle tästä :( .. Vähänkö pisti harmittamaan. Oisin voinut kaikki kela ym asiat hoitaa jo aamulla niin olisin täydes vauhdis tekees jo leipomuksia. Mut nyt vasta pääsin reissulta kotio ja leipomukset vasta eessä :( ja tietenkin alkoi niveliä särkee ihan hirveesti tuolla ulkona pakkasessa :(, että saa nähä tuleeko tänään mistään leipomuksista mitään.

Sitten sain uuden ajan perjantaille, se on toisen terveydenhoitajan lääkärille tai siis kandille, opiskelijalle, mitä ne nyt on.. Ja sillon sitten murehditaan sitä että ei ole sairaslomaa tässä mutta poissa silti olen töistä. EI ollut varma terveydenhoitaja onnistuuko se saikun kirjoittaminen perjantaina tästä maanantaista asti. Kiva sitten ku menee tämänkin viimeinen rahaviikko niin palkattomaksi! Uaaargh. Ja sitten mulla ei ole neuvolakäyntiä siinä samassa lainkaan :( niinkuin yleensä on.

Ja kaiken huipuksi meillä on ne juhlat lauantaina eli perjantaina on paljon leipomisia ym tekemisiä (siis ihan järkyttävästi) ja aamulla 9 parturi mikä oli pakkoreikä sekin. Niin nyt on vielä tuo lekuri. Eli menee tosi myöhään illalla / yöllä et kaikki kakut ym saa tehtyä :( ..Harmittaa tosi paljon.

Niin sirppu, ei sulla olisi mahdollista saada koiraa johonkin toiseen paikkaan siis niinkuin antaa pois, ettei lopettaa tarttisi :( .Musta on kovin ikävää kun ihmiset joutuu lopettamaan lemmikeitään vauvan takia. Joskushan näin on yksinkertaisesti tehtävä, mutta kannattaa aina miettiä kaikki muut mahdollisuudet ensin, pois anto, ulkokoiraksi/kissaksi jne..

Minäkin päätin että jos jotain allergiaa tms tulee kissojen takia niin kissoista tulee ulkokissoja. Täytyy vaan laajentaa niiden tarhaa sitten tuolla takapihalla. Tai toinen vaihtoehto on, että muutamme johonkin maalle missä saa kissa olla vapaana ilman et naapurit on rotanmyrkkyä viljelly maahan..

Sailori: Kysyin tyksin äitiys mikä se on, poli? mut kuiteski sieltä mihin sitten sen vauvan kanssa menen makoilemaan.. Niin sanoivat että kahvilassa ei saa käydä, infektioriski. Ainoastaan osaston ulkopuolelle ovien eteen saa mennä vieraiden kanssa juttelee, et siihen voi sitten tuolin kantaa osastolta. Mutta muuten osastolta ei saa mihinkää lähteä. Näin minulle vastattiin sieltä :( Kyllähän meitä tulisikin sitten katsomaan mm. lapsen tulevat kummit, ei olisi mitään ongelmaa. Mutta ne sanoi että ei saa poistua osastolta.. ;(

Juu mutta nyt on pakko aloittaa leipomiset tältä päivältä. Mokkaneliöit, muffeja, kääretorttuja ja tikrukakkuja..

Verticia

Vierailija
27/105 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

onpas aika taas vierähtänyt.... nyt ois tasan kaksi ja puoli viikkoa töitä jäljellä! Suhteellisen hyvin jaksanut vaikka kaupan alalla päivät joskus aika rankkojakin... kun tämä työ on muutakin kun kassassa istumista!

Tämä raskaus on kyllä ollut aivan toisenlainen kuin ensimmäinen hyvässä siis kaikki on paljon helpompaa vaikka käy töissä ja poika hoitaa kotona niin jaksaa eikä kummoisia kolotuksia ole ;) (koputtaa puuta) ja edelleen jumpissa käydään... välillä tuntuu että ihmiset katsovat vähän kieroon kun ison mahan kanssa menee tunnille mutta asian on yksinkertaisesti vaan niin että jos kaikki on ok niin liikkua voi... mullakin maha näyttää tosi isolta vaikka sf mitta oli vko 30 vaan 24-25 mutta kun pituutta o0n "hurjat"158 niin koko komeus on tossa edessä söpönä jättikumpuna :)

omaa napaa edelleen paineet pysyny hyvinä104/68 ovat niissä olleet koko ajan,hemppa124 ja painoo tullut n15kg syke 160 paino arvio noin 11500 jä nää on otettu vko30+1

meillä oli viime parjantaina se haikaranpesän kätilö keskustelu.... ihan ok paitsi mua jäi harmittamaan se että sitä kohdunkaulanpuudutusta ei saa koska heillä vain yksi kätilö osaa sen tehdä... laitettiin kuitenki niihin mun paperihin että toivoo jos kätilö alakerrasta vapaan niin voisi tulla laittamaan sen puudutteen. muuten kaasulla ja ammeella toivoin synnytyksen menevän mutta kun sitä ei voi tietää miten se mennee mutta näillä siis koitellaan... oli myös puhetta että jos on ruuhkaa niin voin synnyttää polikliinisesti(kirjoitetaankohan noi?) mutta tilanteesta riippuen siis... kotiutusta toivoin kellonajasta riippuen että jos yöllä tai illalla tullaan niin heti seur. päivänä voidaan lähteä... tietenkin jos kaikki menee hyvin... asiasta kolmanteen tuli vain mieleen että ne jotka kuuluu onkin näköiseen sairauskassaan niin hehän siis maksavat sen 70% esim. noista sairaala kuluista... tämä vain siksi että en itse sitä tietänyt "vahingossa" vain kuuliin...

jatkuu...

Vierailija
28/105 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olo alkaa olla aika valasmainen täälläkin. Painoa on edelleenkin tullut lisää vain se pari kiloa, mutta sf-mitta oli 34 (!) viime neuvolassa ja nyt vatsan todella huomaa. Liikkuminen hengästyttää kun vauva on niin ylhäällä. Samoin iltaisin on muutaman kerran närästänyt, mutta siitä on selvitty Renniellä. Sängyssä kääntyminen alkaa olla aika hankalaa ja eilen kun laittelin pyykkejä koneeseen pesutornin alaosaan, niin alkoi jo olla vatsa tiellä. Onneksi loppuraskaudessa voi käyttää ihania Timberlandin nupukkinilkkureita joissa voi koko ajan pitää nauhoja löysällä ja silti pysyvät jalassa. Ei siis tarvitse pukiessa kumartua. Olivat ihan pelastus esikoista odottaessa. Pakko muuten kehua kenkien laatua, ovat jo siis yli kahdeksan vuotta vanhat ja edelleen hyväkuntoiset. Liitoskipuja on ollut jonkin verran pitkään istuessa, mutta ne yleensä helpottavat kun hetken liikkuu.

vauveli on tosi aktiivinen ja liikuskelee niin että minulla koko vatsa heiluu. Tällä hetkellä liikkeet tuntuvat lähes kokonaan vatsan yläosassa ja hieman oikealla sivulla, joten epäilisin vauvan nyt olevan pää alaspäin. Viime yönä heräsin neljältä vessaan ja vauvalla oli semmoinen reilun tunnin jumppahetki menossa, että en enää saanut unta.

Kyllä alan minäkin olla 'kateellinen' saikkulaisille. En siis todellakaan vähättele kenenkään vaivoja tai toivo itselleni jotain sairasloman arvoista vaivaa, mutta kyllä nyt alkaa olla työmotivaatio ihan nollassa. Sijainen on nyt nimetty ja myös kaikille ilmoitettu, joten minulle tippuvat duunit alkavat vähentyä. Lisäksi sovittiin, että siirrän viimeisen varsinaisen projektini eräälle vapaana olevalle henkilölle, koska hän voi hoitaa sen loppuun asti. Kun olen aina ollut sellainen että pieni stressi ja kiire pitävät minut hyvin työn rytmissä ja jos duunia on liian vähän niin en saa tehtyä niitä vähiäkään, niin voitte arvata miksi nytkin tässä työajalla kirjoittelen tänne. Ei enää nappaa... Tuli muuten mieleen että vähän väärin sanoin tuosta sijaisesta, ei minulle ole nimitetty sijaista vaan seuraaja. En siis ole palaamassa nykyisiin tehtäviin, koska meillä ei töissä taata paluuuta samoihin tehtäviin, vain paluu samantasoisiin tehtäviin entisellä palkalla. Näinhän se on, että meidän alalla vuosikin on niin pitkä aika, että sijaisissa (ehkä assitentteja tai taloushallintoa lukuunottamatta) ei ole mitään järkeä.

Painoarviosta: Olen saanut painoarvion ultrassa, kun olen käynyt kohonneen verenpaineen takia seurannassa (vauvan kasvu voi hidastua jos istukka ei toimi normaalisti korkean verenpaineen takia). Muistelen esikoisen odotusajasta, että ihan raskauden loppuvaiheessa synnytystapa-arviota tehdessä tehtiin painoarvio, muutoin ei. Nyt tehtiin painoarvio ekan kerran viikolla 28, seuraavan kerran viikolla 34 ja todennäköisesti vielä kerran tai kaksi ennen laskettua aikaa. Minulla oli painoarvio himpun yli kilo tuolloin viikolla 28 ja se oli tasan 0-käyrällä, joten ei tuo 1,4kg viikolla 30 mitenkään hurja isolta kuulosta. Lisäksi minun TH ja äippäpolin lääkäri sanoivat, että painonnoususta tai SF-mitasta ei voi päätellä vauvan kokoa. Vaikka minulla on aika hurjat nuo SF-mitat ja toisaalta paino noussut vain kaksi kiloa, niin silti vauva oli ultran perusteella ihan standardimitoissa.

Täytynee ruveta taas edes näön vuoksi töihin. Jaksamisia kaikille!

Juliaana ja työnimetön 33+0

Vierailija
29/105 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä yksi taustailija, tai no ihan alussa kirjoittelin, mutta sitten on homma jäänyt... Muiden kirjoituksia kyllä käynyt lukemassa säännöllisesti.

Toinen lapsi on siis tulossa. Sairaslomalla olen minäkin, kohta jo 3 viikkoa ollut, kun työ alkoi käydä sen verran stressaavaksi että vaikutti niin yöuniin kuin lisäsi supistuksiakin. Supisteluita on kyllä edelleen, mutta tuskin ne mitään ihmeempiä aikaan saavat.

Minä mittailen myös kotona verensokereita, mutta hyvinä ovat koko ajan pysyneet. Syy tuohon kotimittaukseen on oikeastaan oma huoli vauvan koosta, esikoinen oli yli 4 kiloinen, mutta ilmeisesti vain minunkin vauvat ovat geneettisesti isoja :) Painoa on tullut nyt n. 7 kiloa, niistäkin suurin osa alussa, joten kaiketi ruokavaliokin on oikeanlainen.

TIRPPANA2 taisi kysellä tuota painoarviota; viikoilla 30 1,4kiloa on luultavasti aika lähellä keskiarvoa, hieman jopa allekin. Minulle tehtiin painoarvio 28 viikoilla ja painoarvio 1350g, väittivät sen menevän keskikäyrällä, mutta oikeasti luulen kyllä että se on siellä yläkäyrän tuntumassa :D

SIRPPU: Minäkin olen saanut painoarvion juuri ultrassa, jossa katsottiin vauvan kokoa suuren sf-mitan vuoksi. Seuraavan kerran menen painoarvioon vielä 36.viikolla, syynä tämä sokerien seuranta ja esikoisen iso koko.

VERTICIA: Ei sairaala mikään vankila ole, tuntuisi melko hassulta ettei sieltä osastolta saisi poistua. Vauvaa ei "saa" tai ole ainakaan tapana viedä pois osastolta, mutta ei kukaan sinua estä sieltä poistumassa. Enkä myöskään usko että yli 4 kiloisia vauvoja automaattisesti leikattaisiin, muuten olisi kyllä Tyksin sektioluvut ihan omaa luokkaansa. Sektio on kuitenkin aina suurempi riski kuin alatiesynnytys. Isojen vauvojen kanssa päädytään sektioon yleensä siinä vaiheessa, kun huomataan ettei synnytys enää etene tai herää jo etukäteen epäilys vauvan suuresta koosta ( siis yli 4500g) ja lantion epäsuhdasta. Ensisynnyttäjien kohdalla se päätös kyllä yleensä tulee vasta synnytyksen aikana, koska etukäteen ei tiedetä ns. minkälainen synnyttäjä on kyseessä ja alatiesynnytys on se mistä lähdetään ja mihin tähdätään! Omalla ruokavaliolla voi vaikuttaa vauvan kokoon, syö säännöllisesti sekä kuitu- ja kasvispitoisesti. Vauvan liikakasvun kannalta nimenomaan nuo aterian jälkeiset hyppäykset ovat ratkaisevia ja niihin on hyvä kiinnittää huomiota.

Vointi täälläkin muutoin samanlainen kuin muillakin; närästystä, unettomuutta ja selkäsärkyä... Mutta kyllä se siitä viimeistään huhtikuun lopussa helpottaa :)

Hyviä vointeja kaikille!

maaly rv. 32+5

Vierailija
30/105 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitäs muuta....

pitäs heti tossa kuun vaihteessa muuttaa huone järjestystä... raivostuttavaa että emme ole saanut isompaa asuntoa kaupungilta vaikka jonossa olemme jo olleet 7kk asumme siis kaksiossa jossa erillenen alkovi ... aikasemmin olemme olleet miehen kanssa tossa alkovissa mikä on olkkarin kanssa samassa ja pojalla ollut ihan oma huone nyt kun pinnasänky pitäs saada johonkin niin pakko mennä kaikkien samaan huoneeseen ja pojan "leikkihuone"tulee tuohon alkoviin.... kiukku nousee jo nytten kun miettii meitä neljää tuonne samaan syssyyn no ahkerasti pitää vaan lähettää s-postia ja toivoa attä sieltä löytys jotain meillä ees kesään mennessä!!

tuun taas myöhemmin moikkaamaan

mikumamma ja vaaveli32+1

Vierailija
31/105 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan kerrostalokaksiossa (sama tilanne kun mikumammalla (63 neliötä, 2 isoa koiraa, 7-vuotias, vauva, kaksi aikuista ja julkisivuremontti tulossa)) ja toisessa kerroksessa eli ei voi laittaa ulkokoiraksi. Ja todennäkköisesti itkisi siellä reppana vaan koko ajan kun on tottunu meidän kanssa sisällä olemaan. Oon miettiny pois antamistakin mut mulla oli niin kauhea homma saada se eroahdistus kuriin että se olis taas ihan kauhea ruljanssi siellä uudessa kodissa. Ja kuka haluais yli 10-v koiran joka ei anna tod näk ekaan 2kk käsitellä juuri ollenkaan ja sen jälkeenkin tosi huonosti, paukkuarka (uusi vuosi ja kesät varsinkin ukkosten takia ihan helvettiä), remmiräyhä, ei tuu toisten koirien eikä lasten kans toimeen... Hampaat ja takajalat huonossa kunnossa. Ei sitä pysty ihan kenelle vaan antaa, mut oon kyllä yrittäny ettiä paikkaa ja etin kyllä vieläkin. Mitä enemmän mietin sen lopettamista niin sitä kauheammalta se tuntuu. Saa nähdä pystynkö siihen...

Vierailija
32/105 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, eiks se neuvolan terkka kirjoittanut sulle sitä sairaslomaa???? Nehän saa kirjoittaa kolme päivää! SOITA sille ja sano, että kirjoittaa, ei sitä jälkeenpäin yleensä kukaan kirjoita. Mä sain kerran päivän jälkeenpäin, kun soitin maanantaina ja eka vapaa aika oli tiistaina. Niin se lupasi puhelinkeskustelun perusteella sen päivän ja sit kirjoitti lisää ´tiistaina.

tuuti, töissä ja palaverissa...

Vierailija
33/105 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitaja ei yleensä voi jatkaa suoraan lääkärin kirjoittamaa sairaslomaa.

Vierailija
34/105 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin pitkän jutun ja sitten poika kävi napsauttamasta koneen kiinni. Kiitos. Mahaan rupeaa sattumaan kun istun kauan (autossa inhottavaa olla) Painonnoususta odottavilla, niin eikös hoikilla saa paino noustakin, varsin jos on jopa vähän "liian laiha"? minä olen (ainakin omasta mielestäni) normaalipainoinen (ehkä jonkun mielestä pyöreähkö) Minulla paino on nyt noussut n.7kg lähtöpainosta, joka oli nyt 3kg enemmän kuin edellisessä raskaudessa, mutta nyt viime viikoilla painoa ei ole kovin paljon tullut. Liikunta auttaa painonhallinnassa, minä saan töissä liikuntaa, siinä mielessä hyvä, että vielä jaksan töissä käydä. Liikuntaa saan kyllä jonkin verran lasta paimentaessani. Ja nyt mä lähetän tämän ennen kuin taas joku tulee painamaan jotain nappia. Vauva mahassa nyt varmasti oikein päin kun ylävatsa käy potkuista kipeäksi, myös hikottelua tuntuu olevan eli harjoittelee siellä hengitystä... ;)

Vierailija
35/105 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tuntuu menevän ihan siivillä. Muistan kun silloin elokuussa plussanneena oli sellainen levoton olo-raskaus ei vielä tuntunut saati näkynyt missään--olin aivan malttamaton ja toivoin et ois jo huhtikuu. Mini tuntuu liikkuvan vähemmän kuin viikko tai kaksi sitten, onko hän muka kasvanut jo niin ettei mahdu liikkumaan vai tullut vaan flegmaattisiin vanhempiinsa. En kuitenkaan epäile etteikö kaikki olisi hyvin. Synnytys jännityttää kovasti. Lueskelin Atskin kaupassa Katja Tukiaisen kirjaa, taisi olla nimeltään pieni rusina. Siinä kaikki vaikutti jotenkin suht helpolta, voisin ostaa sellaisen lohduttamaan ja rauhoittamaan mieltäni. Siis jos ois ylimääräistä rahaa...Ei nyt tarvii sitten spekuloida sitäkään et menisinkö yksärille ultraan. Ja sitten tulee joskus paskafiilis siitä, että oon huono äiti kun ei oo rahalla tullut ostettua lapsen parasta. Vakuutus on kyllä otettu Pohjolasta. Ja nyt on sitten Teutonian Funit tilattu Saksasta, vario plus kantokassilla. Toimitusaikaa 4-7 viikkoa ja Mini on täällä ehkä 9 ja 1/2 viikon kuluttua. Mies ois vissiin halunnut mustat, mut tilattiin tumman vihreät. Varmaan se sanoo siellä NKL.lla et "hei tää vauva on väärän värinen, voisko tän vaihtaa mustaan?" Tää on ihan läppä eikä todellakaan oo tarkoitus loukata ketään. Mulla vaan on hassu mies, joka ihannoi mustaa ja haluaa painaa ehdottomasti enemmän kuin vaimo.

Huomenna neuvola...jännitän aina sitä, ettei painosta nillitetä. Koska mistään ei oo hirveesti haukuttu niin vetelen tänään taas lakritsaa. Lakritsaa ja salmiakkia en juuri syönytkään ennen raskautta ja nyt vissiin vain koska se on "kiellettyä". Muutenkin iltaisin tekee mieli kauheesti hyvää, johon auttaa parhaiten se, että käy jo aamupäivästä listan kanssa kaupasta ja on ostamatta kaikkea hyvää.

Isän kanssa käytiin ostamassa mulle pyörään sisä ja ulkokumit niin pääsee sitten kesällä fillaroimaan. Kolmistaan ei voi mennä, mut jos haluu vaiks uimaan niin Minin ei tarvii olla oman isänsä kanssa kaksin niin kauan kotosalla.

Sitäkin mietin millä kriteerillä ne perhehuoneet jaetaan. Itse kun asutaan muutaman sadan metrin päässä NKL.stä, niin mieshän voi hyvin nukkua kotonakin. Päivällä vaan ois hirveetä, jos mies saisi olla kanssamme vain vierailuaikana. Mitenköhän noi kuviot menee. Samoin oon miettinyt miten sieltä tullaan kotiin...et kai mä jaksan kävellä kotiin sen vajaa puolikilsaa ja Mini kulkee vaunuissa. En uskaltaisi taksiin, kun taksit ovat mitä ovat eikä niissä ole sitä turvakaukaloa. No kai me jotenkin sieltä kotiin päästään, mietin vaan et onko revenneillä paikoilla helpompi kävellä kuin istua. Kauheesti myös mietityttää, et miten sen Minin pukee oikein keväällä, joka voi olla lämmin mutta viimaisan petollinen.

Osaan nyt arvostaa omaa hyvävointisuuttani, kun olen lukenut siitä kuinka paljon ihmisillä täällä on vaivoja ja särkyjä. En voi antaa vertaistukea, mutta voin vaan toivoa että jaksatte ja että säryt pian väistyvät. Itse kuitenkin oon saanut tuta kropan kömpelyyden, joka hyvin kertoo siitä et millainen vanhuus mulle on luvassa, jos en ryhdistäydy ja rupea kuntoilemaan.

Nyt se sitten tapahtui...vieras nainen lääppi mun mahaa messuilla. En osannut raivostua, vaikka hän ei mielestäni tehnyt oikein. En mäkään huomannut, että oletpas sinä jo vanha ja kokeillut miltä roikkuvat rinnat tuntuu. Pitäskö hommata sellainen paita, jossa lukee "katsoa saa, ei koskea" vai opetella sulavia väistöliikkeitä.

Tiuhti ja Mini rv 30+4

Vierailija
36/105 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sirppu: Hurjasti jaksamista ja voimahaleja!!!

Terkuin Jo-hanna ja Lupu

Vierailija
37/105 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen normaalipainoinen ja raskauden aikana minulle on tullut 11kg... marraskuusta tammikuun puoleen väliin tuli 700g/viikko ja sen jälkeen on tullu 100g/viikko. Eli aika selvästi on paino pysähtynyt....

Mulla on maha tosi pieni tai ainakin niin kaikki sanovat :) Olin istukan paikan tarkastuksessa, jossa lääkäri sanoi vauvan mittojen olevan viikojen mukaiset ja painoarvio tuolloin rv 29+5 oli 1,4-1,5kg. Lääkäri totesi, että tällä vauhdilla voi olla 3,7 kg syntyessään. ?!

Mutta tosiaan tuo mahani ei ole mikään hurjan iso... rv 31+6 ja sf-mitta oli 27,5. Vauvan liikkeet ovat olleet kovempia ja niitä on tullu tasaiseen, joten ei siitä huolta.

Ihmiset on sanoneet, ettei se mahan koko aina kerro vauvan koosta, mutta... silti pistää miettimään, että onhan kaikki ok.

Perjantaina on neuvola ja sillon saan taas tuorempaa tietoa omista kiloista ja sf-mitasta. Kai sitä pitäisi vaan olla iloinen, ettei se olo ole vielä niin tukala ja mahtuupa sinne auton ratin taaksekin paremmin :)

Hyviä vointeja vaan kaikille ja nautitaan näistä hienoista ilmoista!

Rv 32+6

38/105 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos tsili ja sailori käsivinkeistä ja kokemuksista. Lääkäri ei oikein osannut auttaa, teki kaikki hassuja kokeita ja selvitti, että ongelma ei ole selässä, vaan vain ranteessa, jossa sekä keski- että kyynärhermo jumissa. Helpottaa todennäköisesti synnytyksen jälkeen... Kävin sitten hakemassa särkylääkkeitä lisää. Kotona on helpompi olla, kun pidän koko ajan kylmää ranteessa (laskee turvotusta ja vie kipua pois. Ehkä tämä tästä. Mietin, että voisin akupunktiota kokeilla seuraavaksi. Off topic, oli muuten söde lääkäri ;)

Nauratti Izan viesti. Mä olen kanssa ihmetelly, millainen sottapyttynen olen, kun tuntuu, että tossa masulla on koko ajan kaikkia roiskeita. Oonko aina tiputellut ruoat ja juomat lattialle, vai pitäsköhän skarpata.

Kävin myös varastossa tsekkaa systerin vanhat vaunut. Näytti olevan Teutonian Timmyt, mitkä kaiketi on ihan ok. Nyt multa puuttuu enää vaipat, rintakumit, itkuhälärit, varanannit, rintasuojat, tutit, koliikkituttipullo, puhdistusliinat, omat siteet ja tietty "santerialkio". Pari kuukautta vielä.

Jos en ehdi täällä piipahtaa, niin oikein hyvää ystävänpäivää teille kaikille,

Sande + Nyytti 32 + 1

Ps. Halaus Sirpulle ja jaksamista.

Vierailija
39/105 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt alkaa antibiootit vaikuttamaan ja nuha ja yskä pikkasen hellittämään, eli olo on heiman parempi, kuin viime viikolla. On sitä kyllä tommosen influenssan jälkeen niiiiiin huonossa kunnossa fyysisesti (ja psyykkisesti), että oksat pois! Koko kropasta on ihan mehut pois ja ei jaksa mitään! Ja karmeeta, knun on tullut kovia yskäkohtauksia, niin on parit kerrat lirahtanut pisua housuun yskimisen voimakkuuden takia. Kääk! Rupesin heti treenaamaan noita kohdunpohjan lihaksia, ja oli nuokin lihakset saaneet taudista kärsiä: aivan retuperällä niiden kunto!! Huomaa kyllä, kun kolmatta odottaa, että pitää noistakin lihaksista pitää ihan eri tavalla huolta, kun tuntuvat menevän niin helposti voimattomaan kuntoon!!

Mitäs muuta omaa napaa, täälläkin on alkanut närästellä iltaisin. täytynee pienennellä vähitellen noita annoskokoja! Herkkuja on tullut syötyä vähemmän, jee! Hyväminä!!! Sen sijaan on ollut kauhea himo appelsiineihin, ne on nyt niin hirmu hyviä!

Pikkuäiti pohdiskeli painojuttuja. Ite oon kans aika pienikokoinen (lähtöpaino oli 54kg, joka oli korkeampi kuin kahden edellisen raskauden aikana) ja nyt paino ylitti 70 rajan. Kauheeta vauhtia painoa on tullut, n. 1 kg per viikko, tuossa raskauden alkuvaiheissa, mutta syy oli joulun ajan suklaan herkuttelussa... Mulle neuvolan tädit ei oo ikinä sanoneet painon tulemisesta mitään. Aina ne oon saanut myös lähtemään pois. Ja semmoset 17-20 kg on aina tullut raskauksissa painoa lisää. Nykyinen neuvolantäti vaan mainitsi, että iteppähän saat sitte taistella pois niistä ylimääräisistä kiloista raskauden jälkeen...

Pikku-Tiuhti, mun käsittääkseni nuo perhehuoneet jaetaan sen mukaan, onko huoneita vapaana. Esikoisen kanssa saatiin perhehuone. Tokan kanssa kyselivät halutaanko perhehuonetta, mutta silloin päätettiin, että meen tavalliseen huoneeseen, missä muitakin äitejä. Onneksi oli vain yksi äiti mun lisäksi! Ja kotiinpaluusta sairaalasta: Saatat ihan hyvin jaksaa vaunuilla mennä kotiin, mutta auto taitaa olla mukavin vaihtoehto, ainakin mun mielestä. On paikat sitten enemmän tai vähemmän kipeenä, voimat voi olla aika vähissä ja kävely tuntuu raskaalta ja erilaiselta, kun maha on poissa ja kroppa vielä tottunut kulkemaan "mahan käyristämässä asennossa" ;) Niin, ja vastasyntynyttä ei suositella vietäväks varmaan vielä kevään viimoissa heti ulos, vaan on se viikon - parin karanteeni, ettei saisi viedä vauvaa ulos. Kakkonen syntyi meillä syyskuussa, ja sillon oli niin viileetä, että piti pari viikkoa olla kotosalla vauvan kanssa. Toki käveltiin sairaalasta autolle, ja vaavi joutui hetken oleskelemaan ulkoilmassa. Ja vaatteita vaan mukaan kaikenlaisia vauvalle! Ainakin jonkinlainen peitto (esim. äitiyspakkauksen vetoketjullinen täkki) on kätevä. Ja lämmintä vaatetta päälle: pipoa ja töppöstä. Parempi mieluummin, että vauvalla on lämmin, kuin että kylmä.

No olipas pitkät sepostukset! :)

Hyviä vointeja kaikille ja tsemppejä niille, jotka puurtavat väsyneinä töiden parissa! Kohta pääsette lomalle! :)

T: PikkuKeiju, rv29+

Vierailija
40/105 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla oli siis neuvola, vaihteeks juuri niin ku koira on juoksuttanu neljä kertaa yöllä ulkona ( miten niin herkkävatsanen ??), sitte kipitän silmät ristissä neuvolaan, täytyy sanoa ettei tällä kertaa ollu kyllä mukava käydä siellä. Painoa oli tullu 1,2 kg / vko, joten nyt loppu kaikki herkuttelu, ja täti piti pientä saarnan tynkääkin. Eli alan siis jännittää neuvolakäyntejä, ettei vaan painoa ois tullu liikaa. Hemoglobiini oli taas laskenu ( 104) mutta kunhan pysyy yli 100. Ja joudun taas menee syväverimittaukseen labraan. Eli siis äidillä ei homma hallussa, mutta mötköllä kaikki hyvin, oli pää alaspäin, syke oli 140, ollu aika tasasesti niillä paikkeilla. Sf-mitta oli 31 cm, ja siis raskausviikot on nyt 32 ja jotain, oli siis vähän yli keskikäyrän mutta normaalissa mitassa. Eniten jurppii toi hemoglobiinikin kun oikeesti joka yö oon ottanu sen vessareissuillani etten vaan menis liian nopeesti syömään maitotuotteita. Täytyy varmaan kokeilla nestemäistä rautaa, jos vaikka imeytys paremmin kun toi obsidan.

Tuli ihan surku mieli kun jotkut joutuu miettimään jatkoa lemmikkien kanssa, mutta toisaalta molemmissa tais olla kyse vanhasta koirasta jolla ei oo enää kärsivällisyyskään huipussaan. Ite jäin miettimään että jos ois omalla kohdalla ni varmaan veisin mielummin lopetettavaksi kuin antaisin uuteen kotiin, jossa joutuu taas vuoden tai pari hakee luottamusta uuteen ihmiseen. Mutta meijän koiralla onkin taustalla monen kodin kierto, että oon aina sanonu ettei se multa lähe enää kuin parempaan maailmaan. Voimia siis asian kanssa kamppaileville!

Rupeen olee kärsimätön ku meille ei vakuutusyhtiöstä kuulu mitään että ollaanko saatu se vakuutus vauvalle, siis ennen laskettua aikaa. Täytyy varmaan mennä vaikka viimeistään ens viikolla kyselemään toimistosta perään.

En tajunnu kysyä neuvolasta että on naistenklinikalla jotain tutustumiskäyntiä tai muuta, vai pyyhälletäänkö sinne vaan sitte tuli hännän alla kun on hetki...

On muuten helpottavaa lukea täältä että muillakin on väsymystä, siis niilläkin jotka saikuttelee myös kotona, kun tuntuu että oon aina ottamassa päiväunia ja kuitenkin kömmin illallakin suht ajoissa nukkumaan. Mutta ehkä se väsyttää myös tää saamattomuus, kun tuntuu ettei saa mitään aikaseks. Mutta nyt repäsen ja meen imuroimaan! ( voi vaikuttaa asiaan että anoppi tulossa illalla kylään ). ;)

Satuilija ja mötkö rv 32+1