***Huhtikuun Helmet 7.vko***
Kommentit (105)
Minä olen syönyt rautatabletteja aina kun olen muistanut ja kyllähän ne vähän ummettaa, mutta olin huomaavinani kun söin pitempään niin eivät niin ummeta ja sitten kun yrittää vielä noudattaa niitä käyttöohjeita miten niitä nautitaan. (ei esim.maitotuotteiden kanssa ja tietyt välit syönteihin) Minulle yksi naapurin mummo (tosi lääketieteellistä) ehdotti kiiwin syömistä/päivä. Sen pitäisi nostaa hemoglobiinia. Punajuuri ja liharuoat tietysti myös. Mulla oli viimeksi hb 118 mikä oli parempi kuin koko raskauden aikana. Olen yrittänyt syödä niitä rautatabletteja (mitkä on kyllä inhottavia) lisäksi mulla on raskaana oleville tarkoitettuja vitamiinipillereitä (ihan apteekista) ja olen syönytmyös kiiwi päivässä. Se juttu perustuu varmaan siihen, että c-vitamiini auttaa rautaa imeytymään, sanoi mun äiti. Niin kun synnytyksessä menettää kuitenkin jonkun verran verta niin se on hyvä saada arvot vähän nousemaan. Yli 100 tietysti hyvä vielä. Poika katsoo lastenohjelmia vielä. Eli piti siitä painosta vielä, minäkin yllätyin edellisellä kerralla miten äkkiä olin normaalissa painossa synnytyksen jälkeen, painoa oli jopa vähän vähemmän kuin ennen raskautta, imetys auttaa ja onhan se synnyttymäminenkin aika fyysistä. Mulla oli ekalla kertaa koko ajan hirveä nälkä keksin syödä ruishiutalepuuroa siihen jatkuvaan nälkään. Keitin kerralla pari annosta ja lämmitin sitä myöhemmin. Nyt ei ole niin nälkä koko ajan kun muistan syödä kunnon ruuat ainakin kerran päivässä tällä kertaa mieli tekee kasvissosekeittoa ja tiettyä hedelmäjogurttia. Sitä puuroa en ole nyt keitellyt kun alkuraskaudesta keitin silloiseen hirveään nälkään ja oksensin sen yököttää vieläkin...Ei synnyttymään pidä mennä nälkiintyneenäkään sanokoon neuvolantädit mitä tahansa painonnoususta, mulla on meinaan kokemusta, sain synnytyksessä jotain energiajuomaa (+ mehua) kun oli kamala nälkä. Minulla sitten se paino laski synnytyksen jälkeen äkkiä, mutta sitten sitä tuli valitettavasti lisää kun imettäessä oli energiantarvetta ja täytin sitä suklaalla. Tänään huomasin, että maha on kätevä pöytä, kun syön sitä jogurttia voin laittaa purkin mahan päälle, aika kivasti siinä.
Täällä hirnutaan pikkuäidin kommentille "mahasta kätevänä pöytänä" Tarvii ehdottomasti kokeilla! ;)
Täällä tuota masua on kun sf oli tänään 33,5..
Neuvola oli tänään, painoa tullut yhteensä se 21 :P ei muuta kuin lenkille sitten vaan, on ne ennenkin lähteneet.
Sydänäänet laskivat selällään ollessa mutta korjautuivat itsekseen.
Viime kerralla oli sama homma, silloin käännyin kyljelleni ja sitten oli ok. Tädin mukaan ei aihetta huoleen, kohtu painaa tuossa asennossa suonia... Kyljelläni opettelin nukkumaan ja olemaan jo onneksi alkuraskaudesta et sen puoleen ok.
Käski vielä tiukasti joka päivä tarkkailla liikkeitä vaikka sanoin että neiti liikkunut hyvin.
Kaikesta huolimatta jäi tämä nyt mietityttämään ja näen myös näiden välillä (varmasti täysin olemattoman) asiayhteyden.
Nyt olen sitten masua kytännyt ja hyvä etten tyttöä jatkuvasti hereille tökkinyt että liikkeitä saa. Mutta onneksi on niin kultainen muru että on äidin mieliksi tänään pyörinyt oikein hyvin :)
Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Jo-hanna ja Lupu 33+2
ei mulla ihme kyllä ole sen enemmän ummetuksella maha kuin ennen niiden syöntiäkään. mulla siis ennenkin toiminut "joskus ja jouluna" periaatteella. jos tuntuu että ummelle menee niin ainahan voi ottaa luumuja. mutta ei kuitenkaan koko pussia kuten minä kerran ja tiesin syöneeni :) ripulille vetäs. mutta kun maistuivat niin hyvin.
johannalle: muistaakseni joskus 33 viikon jälkeen pitää alkaa kaikkien tarkkailemaan vauvan liikkeitä että liikkuu hyvin. Monissa raskauksista kertovissa lehtisissä ja kirjoissakin kerrotaan näin. kuuluu siis mielestäni ihan "perusjuttuhin".
Minä en oikein edes voi olla selälläni just jalkojen puutumisen takia ja tänään näkyi ihan tähtiäkin neuvolassa.
neuvolassa siis kävin tänään ja kaikki oli hyvin. vauva pää jo aika alhaalla muttei kuitenkaan kiinnittynyt. verenpaineet hyvät 124/70, pissa puhdas ja sf.mitta 30,5cm. paino pysynyt samassa tai oikeammin 3g jopa laskua. tainnut vähä rasvainen ja sokerinen ruokavalio auttaa vai onko sitten vettä vähemmän vai mikä lie syynä. kahden viikon päästä sitten taas neuvolaan.
soittelin tänään äippäpolille sitä pelkopoli aikaa. pitää olla kuulemma neuvolasta lähete ja mielummin kuulemma pitäisi jutella neuvolan tätin kanssa tai niin ainakin ymmärsin.
tänään on taas nippaillut nyt illalla tuolta kohdun kaulalta. töihin kuitenkin huomenna menen.
tirppana 32+0 jippii taas uusi viikko täynnä.
Kiitokset tirppanalle vastauksesta! Pitäisi varmaan noi kirjat ja lehdet kaivaa esille.
Mullakaan ei viime kierroksista mahdottomia aikoja ole mutta nopeasti noi unohtuu ja huoli aina helposti nostaa päätä(hormooneiden lisäksi :) kun omasta nyytistä kyse.
Mutta jospa tää nyt sitten osaisi hiukan rauhoittua.
Illan jatkot ja unelmien poikamiehen pariin! (uuh, tosi-tv... <3 )
Terkuin,
Jo-hanna ja Lupu
SATUILIJA : NKL tutustumisajan voi tilata numerosta 47173488 ma-pe klo 8-15. Kaikki tutustumisajat ovat kaiketi iltapäivällä. Itse varasin ajan jo ennen joulua...olin vissiin vähän malttamaton, mut ovat kyllä sanoneet et kannattaa ajoissa varata, sillä tunkua kuulemma on.
Tänään neuvolan-täti kertoi, et perhehuoneeseen pääsee, jos niitä on vapaana ja jos on niin hyväkuntoinen, et pärjää enempi itsekseen, eikä oo tiputuksessa tai muuta sellaista...et niitä hoitajia ois enempi käytettävissä jaetuissa huoneissa. Ilmeisesti siis oman kodin sijainti ei vaikuta perhehuoneen saatavuuteen. Toi oli sit neuvolan-tädin näkemys, ei sairaalantyöntekijän. Harmikseni mua varoiteltiin , et ruuhkaa on tiedossa ja voi olla et NKL.lle ei mahdu ja käännytetään Kättärille tai jopa Jorviin. Mies taas lohkasi, et jos papereihin tulee synnyinpaikaksi Espoo niin saadaan meidänkin perheeseen "vähän parempaa väkeä". Ei en halua Jorviin tai Kättärille vaan tuohon, mihin normaali ihminen kävelee viidessä minuutissa. Enkä vaan uskaltaisi Minin kanssa mihkään taksiin. Suunnittelen vakaasti kärryileväni kotiin..mä en viidessä minsassa ehkä pysty, mut mun mies pystyy---tuun sit itte perässä vaik jotenkin. Kävellen tai kontaten. Oon myös kuullut kuinka mun ope vei vaimonsa aikoinaan kättärille pulkalla...mut silloin olikin jokin 70-luvun lumitalvi. Itken jos en pääse NKL.lle tai sanon vaan puhelimessa et tuun sinne viiden minsan päästä, kiitos ja kuulemiin. Hitto jos ulkoilma on pienelle suuri riski ja jopa sairaalan kahvio niin tässähän pitää varmaan jäädä kotiin synnyttämään, joka sekään ei oo mikään steriili bakteeriton ympäristö. Yritän nyt aatella jotain ihan muuta.
Pikkasen neuvolassa nillitettiin painosta,oon päässyt nyt sitten kasikymppisten kerhoon JEE JEE, paineet olivat kyllä ok 125/75. Hemppari on laskenut 145.stä koko aikana arvoon 111, joten nyt alan napsia rautaa, jota löytyikin kaapista. Mini on jotenkin sivuttain ja liikkuu paljon, kuin väistelisi Dopleria. Tarjonnassa lukee rt, raivotarjontaako se tarkoittaa? Selvisi se, et lääkäri tutkii ihan käsin asennon..ja vain epäselvissä tapauksissa asiaa tutkitaan lisää ultralla. Ihan hölmö olo, kun en osaa oikein kysellä neuvolassa mitään. Täti kysyi ollaanko pitämässä yhteistä lomaa? Ei. Ja jäi sellainen olo, et pitäskö lomailla nyt sitten kuitenkin?
Tiuhti ja Mini 30+5
pientä valitusta näin heti alkuun: ottaa niin päähän kun soittivat eilen neuvolasta että joutuvat perumaan mun ajan, joka siis piti olla tänään nyt aamulla, koska mun täti on kipee. Joutuivat siirtää ens ti ja silloinkin on joku sijainen sitten. Mä oon niin ARGH. Viime neukkis oli 2.1. joten siitä on aikaa ja meidän piti tarkistaa mm mun supistusten tilanne ja kaikkee muuta. Harmittaa. Joutuu sitten ventovieraalle mennä, hitto!
lisäks oon nukkunu ihan ...vetin huonosti ja oon tosi huonolla tuulella tänään. Hyvä et en murissu ihmisille bussissa matkalla töihin..
Oli muuten aika kirpakka keli ulkona!
Onneks huomenna on taas perjantai ja ollaan viikkoa lähempänä tavoitetta. Ja oi beibe että mä lasken näitä työpäiviä!!!!
Mukavaa pakkaspäivää kaikille ja onnea äitiyslomansa aloittaneille:D
iza 29+1
Joku tuosta perhehuoneest kysellyt kai.. Tyksis ainakin on vain 2 perhehuonet ja ne on vain ensisynnyttäjille ja voi kysyä synnytyksen jälkeen että onko vapaana, jos on niin pääsee.
Ja vauvan kanssa pääsee pois vain jonkun hakemana tai taxilla ja saattaja on oltava, kaksin vauvan kanssa ei päästetä lähtemään.
Ja 2vko ulkoilmakaranteenia sanottiin neuvolasta..
Nyt pitää aloittaa tämän päivän leipomukset. Huomenna parturi, neuvola ja leipomuksia jne jne.. Lauantai lähenee..
Verticia & masukkiasukku Rv 30+6
tein tälläisen listan noista la ja mihin menossa synnyttämään jos nimi puuttuu listalta niin kopiolista ja lisää itsesi siihen:) tämän listan voisi nostaa aina maanantaina ekaksi viestiksi? olisiko kannatusta?
1.4 Amelia tyks
2.4 Sirppu hyvinkää
2.4 Omenaunelma jorvi
2.4 Pikkuäiti ?
3.4 Maaly Jorvi
3.4 Helmielina PHKS
4.4 hunaja kättäri
4.4 Hentsu 86 jyväskylän ks
4.4 Toukka 80 Jorvi
5.4 Hanica NKL?
5.4 Tsili Kättäri
5.4 karasan Satks
5.4 Juliaana ?
6.4 Numerokolme KOKS
6.4 Mikumamma Kättäri(haikara)
6.4 Kristiina PKKS
6.4 Silmu OYS
7.4 Satuilija NKL
7.4 kmk74 PKKS
7.4 Sande75 Kättäri
8.4 Nokilintu Jorvi
8.4 Mimmu Kättäri
8.4 Tirppana2 mks
10.4 Kevätperhonen Oys
10.4 Shinon LKS
10.4 Prinsessanäiti TYKS
11.4 Sivri PKKS
11.4 Pigu TAYS
11.4 Tuulikello Seks
11.4 Paaru NKL
12.4 Bisguit K-MKS
13.4 Emoko2009 Kättäri
13.4 Pötsipamela LUS tammisaari
13.4 Bäxter ?
14.4 lokamamma NKL
14.4 Vuffi TYKS
14.4 Muruz TAYS
15.4 Paik TYKS
16.4 Päkkänä ?
16.4 Naperotx4 TYKS
17.4 Vertacia TYKS
18.4 Mire82 TAYS
18.4 Papu-78 ?
19.4 Sihteeri KSKS
22.4 Ange TYKS
26.4 Mirulii KOKS
27.4 Sailori TYKS
29.4 Tuiskutuuli TAYS
29.4 Iza80 ?
29.4 Lumikide TAYS
29.4 Santra79 Kättäri
jos siis tiedoissa jotain pielessä korjatkaa.... :)
Siitä on aikaa kun olen tänne kirjoittanut.. Lueskelemassa olen säännöllisesti käynyt, mutta sitten tämä kirjoittaminen on jäänyt pois, vaikka sairaslomalla olen ollutkin. Tänä vuonna olen käynyt kaksi päivää töissä, ja se on sitten ollut siinä. Seisomatyö, 8 tuntia pelkkää juoksemista, ei maha-asukki tykännyt. Kohdunsuu oli pehmennyt. Tai lääkäri mainitsi sen niin että normaalisti ensisynnyttäjillä sen kuuluisi olla kova kuin porkkana, mutta minulla se oli jo pehmeä. Käski ottaa iisisti, ainakaan ei liikuntaa saa lisätä. Että näin meillä. Kävinkin yks päivä pienellä kävelyllä, olin varma että nyt lähdetään synnyttämään, sen verran kipeitä supisteluja tuli:/ Nyt pitäis vaan saada tuo lapsonen pysymään mahassa.
Onkos kaikki jutut jo hommailtu? Me ostettiin emmaljungan vaunut. Olihan ne aika arvokkaat (650) mutta hyvätkin ovat. Aikalailla kaikki alkaa olemaan valmiina, ainut vaan etten ole saanut niitä tuonne huoneeseen vielä järjesteltyä. Nyt vkl lähdetään katselemaan hoitopöytää ja kaikkea muutakin kivaa vauvalle huoneeseen:)
Eilen lainasin kirjastosta vauvakirjan, ja ihan mielenkiinnosta kyselisin, aiotteko opettaa vauvaa kuinka aikaisin omaan huoneeseen nukkumaan? Meillä lastenhuone on ihan vieressä, joten se ei niihn rassaisi juosta huoneiden väliä. Itse ajattelin kuitenkin ennen puolen vuoden ikää siirtää vauvan tutimaan omaan huoneeseensa:) Tai, voihan sitä aina ajatella, toteuttaminen onkin sitten ihan eri juttu. :D
Nuista lemmikeistä.. Minähän en ollutkaan meidän perheessä ainut joka odotti. Meidän kolme-vuotias koiramme sai aatonaattona 7 kappaletta pentuja. Niitä olen nyt tässä hoivaillut. MELKO HOITAMINEN NIISSÄ ON KYLLÄ OLLUTKIN! Tällä viikolla onkin luovutukset, mikä on ihanaa, pääsee vihdoin normaaliin arkeen. Ei aamu ala sillä että alkaa siivoomaan koirien paskoja pentuaitauksesta:D Meille itselle jää pentueesta uros. Saapa nähdä miten se sitten vauveliin tottuu. Vanhempaa koiraa en niinkään pelkää, se on tottunut lapsiin, rakastaa niitä suoraan sanottuna. Mutta uusi pentu on aina kinkkinen juttu. Puree ja repii eikä vielä ymmärrä sanaa ei:) no, ainakin kasvavat vaupen kans samaa tahtia:)
Ohoh, kirjotinpa pitkästi. Ihan innostuin:D
Hyvää vointia kaikille! Ei ois enää kauaa!!!
30+3
Heippa!
Tulin äsken neuvolasta ja kaikki näytti olevan ok. Sf mitta 24,5 cm; vauvan syke 145, paino noussut ed. kerrasta 1,5 kiloa eli yhteensä n. 7-8 kiloa. Verenpaineet oli hiukan koholla (alapaine 90) mutta mulla on muutenkin paljon stressiä ihan muista syistä, joten siitä ne varmaan johtuu... Ensi viikoksi varattiin lääkärille aika kun mulla on yhtäkkiä selkä tosi kipeä...istumatyö ei kuulemma ole hyvä mutta näkee sit mitä lääkäri sanoo ensi viikolla. En halua jäädä sairaslomalle kun viihdyn töissä hyvin vaikka työmotivaatio onkin välillä hukassa. Mut se on niin turvallista tulla joka aamu töihin kello 8 ja olla täällä neljään asti. Noin 4 viikon päästä alkaa muutenkin se äitiysloma ja silloin kerkiän hyvin tekemään kotona siivokset+ olemaan meidän kissalle seuraaksi.+ lepämään.
Painoarvioksi veikattiin nyt 1,4kg ja syntymäpaino tulisi olemaan jos vauva kasvaa käyrien mukaan noin 3,3-3,5 kiloa.
Sain tällä viikolla myös sen kaua odotetun äitiyspakkauksen :)
Kiitos mikumammalle listasta! Hyvä ajatus pitää se viikottain ajan tasalla!
Hyvää loppuviikkoa kaikille!
t. Ange (30+1)
Siis en voinu muuta ku nauraa näille viesteille, niin loistavaa tekstiä. Ja täytyy itekin koittaa hyödyntää tätä homerin mahaa pöytänä.
Hitto, en todellakaan ymmärrä tota mun neuvolatädin pitämää saarnaa, jos joillekin on tullut 20 kg, ja mä huitelen vasta 13 kg lähtöpainosta. No myönnettäköön että en oo kyllä alipainonen, mutta en siis ylipainonenkaan. PYH! en suostu kokonaan herkuistani luopumaan, jotain pientä välillä.
Pikku-tiuhtille loisto kiitos tiedosta! Nyt ei tarvi vaivata neuvolan tätiä, vaikka siitä kai se palkkansa saa. Mutta malttamattomana saatan minäkin kilautella sinne pikimiten. Loisto kommentti mieheltäsi, niin se kai meilläkin ajateltas... :) Mutta myönnetäköön että me joudutaan hyppää autoon joka tapauksessa, mennään synnytämään sitte kättärille, naistenklinikalle tai jorviin. Jorvi on mulle semmonen tuntematon alue, en oo koskaan käyny edes sen pihassa. Kättärille suostusin kyllä menee jos ei naikkarille mahdu, mutta meiltä on vaan suorin tie naikkarille. ( Kärsin siis myös kovasta matkapahoinvoinnista, toki siinä kohtaa en varmaan edes huomaa semmosta).
Mikumammalle taas kiitos loistavasta vedosta! Toi on hyvä juttu. Itelläni menis koko hemmetin päivä tommosen tekemiseen ( miten niin tumpelo koneen kanssa? ).
Ei kai mulla kummempia ollu kun voimia ja malttia niille joilla paikat oli jo pehmenny, rauhallista menoa. Muille valasmaista päivänjatkoa !!
Lähen vähän siivoilee ja tekee tilaa mötkön tavaroille, kun tänään siskoni tuo ne nurkistaan pyörimästä, eli nyt tulee pinnasänkyä ja hoitopöytää yms. Pääsee siis kohta laittelee kaikki paikoillensa, hah, ketä mä yritän huijata, ne menee paikoillensa vasta viime tingassa tai sit vähän kerrallaan.
Satuilija ja mötkö rv 32+2 ( en oo varma, mutta jotain sinnepäin)
Ihanaa huomenna vapaa päivä! Tänään mietiskelin töissä onko vauva liikkunut yhtään, mutta nyt jysäytteleekin sitten kunnolla, taitaa tulla potkupalloilija.. Joku mietiskeli missä vaiheessa vauva omaan huoneeseen nukkumaan. Sen minäkin haluaisin tietää. Kolmevuotias nukkuu vieläkin meidän keskellä. Noloa, on hänellä oma sänky ja oma huonekin jopa löytyisi, olen ajatellut, että jos hän itse keksisi viimeistään vauvan synnyttyä, että olisi kiva nukkua rauhassa omassa huoneessa ja sängyssä, sisustettiinkin sitä yhdessä jo ja hän sai valita verhot.
Kirjoitan aina kaiken yhteen pötköön. Vauvan on mielestäni kätevä nukkua vieressä. Yösyötöt käy siinä ihan itsestään. Esikoinen oppi yöllä itse imemään kun nukuin ilman paitaa joten saatoin vain nukkua, käänsin aina välillä vain toiselle puolelle. . No nämähän ovat makuasioita, joku ei saa nukuttua jos koko ajan vauva tohisee vieressä. Itse olemme tottuneet niin siihen, että poika on meidän vieressä, että ikävä tulee jos on muualla. Minä ajattelen, että täytyy aina tehdä niin kuin itsestä tuntuu hyvältä ja miettiä omaa jaksamistaan. Helpompaahan meilläkin tietysti olisi jos poika olis jo pienempänä opettu omaan sänkyynsä. On tosin välillä nukkunutkin siellä. Eihän meille muuten tätä toista olisi varmaan tulossa.
Täytyy mennä syömään.
Lista odottajista :)
tein tälläisen listan noista la ja mihin menossa synnyttämään jos nimi puuttuu listalta niin kopiolista ja lisää itsesi siihen:) tämän listan voisi nostaa aina maanantaina ekaksi viestiksi? olisiko kannatusta?
1.4 Amelia tyks
2.4 Sirppu hyvinkää
2.4 Omenaunelma jorvi
2.4 Pikkuäiti ?
3.4 Maaly Jorvi
3.4 Helmielina PHKS
4.4 hunaja kättäri
4.4 Toukka 80 Jorvi
5.4 Hanica NKL?
5.4 Tsili Kättäri
5.4 karasan Satks
5.4 Juliaana ?
6.4 Numerokolme KOKS
6.4 Kristiina PKKS
6.4 Silmu OYS
7.4 Satuilija NKL
7.4 kmk74 PKKS
7.4 Sande75 Kättäri
8.4 Nokilintu Jorvi
8.4 Mimmu Kättäri
8.4 Tirppana2 mks
10.4 Kevätperhonen Oys
10.4 Shinon LKS
10.4 Prinsessanäiti TYKS
11.4 Sivri PKKS
11.4 Pigu TAYS
11.4 Tuulikello Seks
11.4 Paaru NKL
12.4 Bisguit K-MKS
13.4 Emoko2009 Kättäri
13.4 Bäxter ?
14.4 lokamamma NKL
14.4 Vuffi TYKS
14.4 Muruz TAYS
15.4 Paik TYKS
16.4 Päkkänä ?
16.4 Naperotx4 TYKS
17.4 Vertacia TYKS
18.4 Mire82 TAYS
18.4 Papu-78 ?
19.4 Sihteeri KSKS
21.4 Miia56 Jorvi
22.4 Ange TYKS
26.4 Mirulii KOKS
27.4 Sailori TYKS
29.4 Tuiskutuuli TAYS
29.4 Iza80 ?
29.4 Lumikide TAYS
29.4 Santra79 Kättäri
Alkuraskaudesta tuli enemmän kirjoiteltua, mutta sen jälkeen on kirjoittelut jääneet kokonaan. Silloin tällöin olen käynyt teidän kuulumisia lukemassa.
Tänään jäin sairaslomalle suppareiden takia. Nyt on varmaankin aikaa kirjoitella enemmän. Vauveli oli kääntynyt perätilaan, minkä takia niitä supistuksiakin on tullut viime päivinä normaalia enemmän, eilisiltana jomotteli oikein kunnolla. Meillä on töissä pieni työvoimapula, joten siellä ei katsottu ehkä hyvällä tätä mun saikkua, itelläkin on vähän huono fiilis, et oisko mun kumminkin pitäny vaan jaksaa töissä... No nyt pysyn kaukana koko paikasta, eipä ala huonot fiilikset vaivaamaan.
Moni teistä mietti sitä painoarviota, meillä on ihan neuvolassa ultra viikolla 36, jossa katsotaan vauvan kokoa ja asentoa. Mulle kyllä riittää toi ultra, meidän aiemmat lapset eivät ole olleet mitään jättiläisiä (3790 ja 3330), toivotaan, että tämä mahtuu samaan haarukkaan.
Tsemppiä kaikille loppuraskauteen.
terv. Joikkuli 33+
Lista odottajista :)
30.3 Jo-hanna, ekks
1.4 Amelia tyks
2.4 Sirppu hyvinkää
2.4 Omenaunelma jorvi
2.4 Pikkuäiti ?
3.4 Maaly Jorvi
3.4 Helmielina PHKS
4.4 hunaja kättäri
4.4 Toukka 80 Jorvi
5.4 Hanica NKL?
5.4 Tsili Kättäri
5.4 karasan Satks
5.4 Juliaana ?
6.4 Numerokolme KOKS
6.4 Kristiina PKKS
6.4 Silmu OYS
7.4 Satuilija NKL
7.4 kmk74 PKKS
7.4 Sande75 Kättäri
8.4 Nokilintu Jorvi
8.4 Mimmu Kättäri
8.4 Tirppana2 mks
10.4 Kevätperhonen Oys
10.4 Shinon LKS
10.4 Prinsessanäiti TYKS
11.4 Sivri PKKS
11.4 Pigu TAYS
11.4 Tuulikello Seks
11.4 Paaru NKL
12.4 Bisguit K-MKS
13.4 Emoko2009 Kättäri
13.4 Bäxter ?
14.4 lokamamma NKL
14.4 Vuffi TYKS
14.4 Muruz TAYS
15.4 Paik TYKS
16.4 Päkkänä ?
16.4 Naperotx4 TYKS
17.4 Vertacia TYKS
18.4 Mire82 TAYS
18.4 Papu-78 ?
19.4 Sihteeri KSKS
21.4 Miia56 Jorvi
22.4 Ange TYKS
26.4 Mirulii KOKS
27.4 Sailori TYKS
29.4 Tuiskutuuli TAYS
29.4 Iza80 ?
29.4 Lumikide TAYS
29.4 Santra79 Kättäri
Toi lista on tosissaan loistava idea, uuden pinon alkuun voisi sen aina lisätä ja linkittää edellisen pinon?
Te olette kyllä kaikki loistavia kynäsankareita(voiko virtuaalimaailmasta sanoa niin? :) monet hyvät naurut on saatu tämän palstan hauskoista kirjoituksista :)
Vauvan siirtoa omaan huoneeseen mietitty. Meillä meni niin että pinnis on ollut sängyn vieressä alkuun(joo ja vauvat nukkuneet ja palautettu pari ekaa yötä siinä/siihen kunnes väsy vallannut ja siirtyneet koko yöksi meidän sänkyyn <:) Ja heti kun yöimetykset loppuneet(olen tyyppiä; maitoa ei vaan tule tarpeeksi...) ja yleensäkin yösyömiset (eli aika vauvoina) siirretty sitten omaan huoneeseen. Hyvin on ratkaisu meillä toiminut ja meinataan nyttenkin sillä mennä jos vaan kaikki ok mutta jokaiselle perheelle löytyy kokeilemalla se oma rytmi. Älkää vaan ottako liikoja stressejä ja paineita "normien mukaan menemisestä", se on kuitenkin tosi tärkeätä että sitä unta jossain muodossa ja järjestyksessä saa! :)
Vinkkinä muuten; meillä muovitetaan(muovitettu frotee) oma sänky pian. a)jos lapsivedet menee sänkyyn ei pirun kallis patja ui vedessä b)kun vaavi kuitenkin koisaa meidän välissä niin monena aamuna saa varmasti varautua löytämään ylimenneet pissa/kakka/pukluyllätykset. Ja patja kiittää taas :) Monien mielestä epämukava/hiostava lakanan alla mutta mä oon tottunut siihen nopeasti.
Jo-hanna ja Lupu 33+3
paitsi mä. Luen näitä juttuja jatkuvasti, mutta kirjottaminen vaatii jo enemmän... tosi kiva kyllä että porukka on aktivoitunut. Tuleva synnytys varmaan jännittää jo kaikkia.
Saatiin vihdoin ostettua vaunut, Brion Happyt, koska niissä oli niin hyviä värejä... ja varmaan on ihan tarpeeksi laadukkaat. Ihmeitä en kaipaa, mutta ehjänä pitäis pysyä. Kauhistutti kyllä noidenkin hinta, vaikka kalliimpiakin on. Millä näistä kaikista menoeristä selviää? Pöyristyin kun kuulin, että veroprosenttiin lisätään vielä pari pykälää kun jää äippälomalle. Olisin luullut että veroprosentti pienenee. Talous ahdistaa. Pinnasänky ja vaatetta on ostettu käytettynä, mutta niissä säästöt on pieniä. Meillä pinnis ei mahdu makkariin, eli vauva saa nukkua meidän sängyn vieressä niin kauan kun mahtuu äitiyspakkauslaatikkoon, sitten siirtyy omaan huoneeseen. Joka kyllä on meidän huoneen vieressä. Toisaalta, ehkä mä nukutan sen perhepedissä kouluikäseksi, mistä sitä ikinä tietää ;)... Pitää varmaan tehdä lista mitä haluaa vanhempana tehdä ja mitä ei, ja lukea sitä muistutukseksi aina välillä.
Jos-su, ei saikusta saisi ottaa huonoa omaa tuntoa. Itseäkin kyllä alitajusesti hävettää jo nyt, kun tiedän etten pysty enää töihin. Oon nyt siis talvilomalla. Viime yö meni valvoessa supisteluiden ja särkyjen kanssa, ja nytkin maha on pinkeä kun keilapallo. Onneksi on lääkäri ensviikolla, niin saa tutkia onko kohdunsuu missä kuosissa. Jotenkin tuntuu niin varmalta, että tää syntyy etuajassa.
Mulla on kiloja kertynyt 12, normaalipainosta siis lähdettiin. Tuntuu ahdistavalta, mutta ei niin ahdistavalta, että pystyisin lopettamaan herkkujen syönnin. Maha on todella suuri, omasta mielestäni ainakin. Sf-mittoja päivitetään ensi viikolla, edelliset on kuukauden takaa. Kiinnostaisi kyllä saada jonkunlainen kokoarvio vauvasta, mutta meidän neuvolassa sellasesta ei ole vielä puhuttu.
-Sonja rv34
30.3 Jo-hanna, ekks
1.4 Amelia tyks
1.4 Magda83 tyks
2.4 Sirppu hyvinkää
2.4 Omenaunelma jorvi
2.4 Pikkuäiti ?
3.4 Maaly Jorvi
3.4 Helmielina PHKS
4.4 hunaja kättäri
4.4 Toukka 80 Jorvi
5.4 Hanica NKL?
5.4 Tsili Kättäri
5.4 karasan Satks
5.4 Juliaana ?
6.4 Numerokolme KOKS
6.4 Kristiina PKKS
6.4 Silmu OYS
7.4 Satuilija NKL
7.4 kmk74 PKKS
7.4 Sande75 Kättäri
8.4 Nokilintu Jorvi
8.4 Mimmu Kättäri
8.4 Tirppana2 mks
10.4 Kevätperhonen Oys
10.4 Shinon LKS
10.4 Prinsessanäiti TYKS
11.4 Sivri PKKS
11.4 Pigu TAYS
11.4 Tuulikello Seks
11.4 Paaru NKL
12.4 Bisguit K-MKS
13.4 Emoko2009 Kättäri
13.4 Bäxter ?
14.4 lokamamma NKL
14.4 Vuffi TYKS
14.4 Muruz TAYS
15.4 Paik TYKS
16.4 Päkkänä ?
16.4 Naperotx4 TYKS
17.4 Vertacia TYKS
18.4 Mire82 TAYS
18.4 Papu-78 ?
19.4 Sihteeri KSKS
21.4 Miia56 Jorvi
22.4 Ange TYKS
26.4 Mirulii KOKS
27.4 Sailori TYKS
29.4 Tuiskutuuli TAYS
29.4 Iza80 ?
29.4 Lumikide TAYS
29.4 Santra79 Kättäri
Kiitos Mikumammalle listasta, kohta päästään kyttäämään noita päiviä oikein kunnolla! Meillä näyttää Mikumamma olevan noi meidän LA:t lähekkäin ja molemmat menossa Haikaranpesään, et sattunut olemaan eilisessä valmennuksessa jos teillä on jo kätilökeskustelu käyty? =)
Mulle jäi tosi hyvä fiilis siitä Haikaranpesästä, ei yhtään sitä sairaalamaisuutta mitä kammoan. Perhehuone vaikutti melkein hotellihuoneelta, toivottavasti päästään sellaiseen. Oli vielä ihanan rauhallista, vaikka meininki voi maalis-huhtikuun vaihteen ruuhkassa olla ihan toista. Toivottavasti kaikki perhehuoneeseen haluavat pääsevät niihin! Ja ne tosissaan jaetaan sen mukaan onko niitä vapaana.
Olen vihdoin pohtinut tuota synnytystouhua. Tajusin, että hormonithan hoitaa lähes kaiken. Nyt mulla on fiilis että haluan yrittää ilman ilokaasua kummosempia lääketieteellisiä kivunlievitysmenetelmiä jotka sekoittavat omaa hormonitoimintaa, mutta katsotaan miten lopulta käy... Jos nyt saisi etukäteen harjoiteltua hengitystä ja alapään rentouttamista, niin niillä pärjää jo pitkälle. Mulla on ollut jonkinlaista synnytyspelkoa, mutta se on nyt lieventynyt kun tajusin, ettei synnyttäjän tarvitse olla passiivinen objekti, joka makaa sängyllä ja johon pistellään piikkejä. Paljon on kiinni omsta aktiivisuudesta. Jos vaan makaa sängyllä lihaksia jännittäen, niin kipu tuntuu pahemmalta. No helppohan tässä nyt on olla idealistinen, kuitenkin huudan sen epiduraalin perään.... Mut kuulisin kokemuksia ilman puudutuksia tms. synnyttäneiltä mielelläni, miten saitte rentouduttua?
Tänään neuvolassa th oli sitä mieltä, et mun ei välttämättä tarvi mennä lääkärille enää lainkaan, sillä jos paikat onkin auki rv 35-36 niin ei haittaa ja synnyttämään vaan (silloin pitäs mennä Kättärin normaaliosastolle, Haikaranpesään pitää olla 37 viikkoa täynnä). Jahas, jos Helsingin kaupunki saisi päättää enkä mä vaatisi mitään, niin tää raskaus menis ihan ilman lääkärikäyntiä! Pitäskö tota lekuria vielä vaatia? Neuvolassa ei muuten kummosempia, sf-mitta nyt ihan normikäyrällä, hemppaa ei edes mittailtu. Joo ja oma painokäyrä lähtenyt jyrkkään nousuun. Ei ihmekään kun on hirveä makeanhimo jatkuvasti, enkä pääse köpöttelemään lähikauppaa kauemmaksi ilman supistuksia. Mutku ei noi lakritsi-renniet kelpaa karkista! ;)
Meidän on tarkoitus vetää pinnis ihan meidän sänkyyn kiinni (siitä taitaa saada yhden laidan pois), niin pitkälle kuin Öttiäisen siirtymiseen omaan huoneeseen en ole vielä ajatellut. Mun aivot ei näköjään kykene ajattelemaan yli 2 kk päähän...Kiitti Jo-hannalle muovivinkistä, pitääkin vielä käydä kangaskaupan kautta! Täytyykö sen muovitetun froteen olla ihan koko sängyn leveydeltä vai pysyykö pienempi pala paikoillaan?
Tsemppiä vielä Verticialle viime hetken valmisteluihin ja ihanaa juhlapäivää!
t.Tsili&Öttis 33+3
Nyt jäin sitten minäkin jo kokonaan kotiin! Tänään oli lääkäri aamulla ja kohdunsuu oli ihan vähän pehmenny lisää ja vaavi oli laskeutunu jo melko alas. Ei ollu tosin kiinnittyny, mut kuitenkin. On se aika kovaa puskenukin päätään tonne alakertaan tällä viikolla. Viikon sisällä soittavat Hyvinkäältä lääkärin ajan ja sit pääsen ultraan (JEE!) ja lääkärin tutkittavaksi. Ehkä saan sen painoarvionkin!
Oon ihan pihalla kun jotenkin oon ollu ihan varma että mulla menee raskaus viikolle 42 ja sit käynnistetään, mut nyt ei kyllä siltä vaikuta. Ei se lääkäri sanonu mitään ohjeita esim liikunnan tai seksin suhteen mut kait tässä pitäis suht varovasti oleilla... Ei vaan millään malta maata sohvalla! Pitää vuokrata jotain leffoja tms ettei tuu puuhattua koko ajan jotain. Tai siis suhteellista toi mun puuhailu. Kuinka monta puuhailu tuntia sitä jää jäljelle kun nukkuu tai makaa sängyssä 12h vuorokaudesta ja sohvalla n. 2h joka päivä.
Toi meidän lopetusuhan alla oleva hauveli on löytökoira Tallinnasta ja siks sillä olikin tosi paha eroahdistus kun sen sain. Ihme kyllä se ei enää kauheasti itke kun on yksin. Mut sille tulis olemaan tod näk tosi vaikeeta sopeutua taas uuteen kotiin...On se vaan tänäänkin ollu NIIN söpö ja kiltti.
Ihmiset on ottanu vakuutuksia vauvalle... Mua on vähän alkanu harmittaa ettei jaksettu hankkia sitä kun tuntu niin kauhean vaikealta ku sit ois pitäny vaihtaa kotivakuutus samaan yhtiöön jne...
Ainiin mun käskettii alkaa syömään rautaa. Vaikka ei mun hemoglobiini mun mielestä oo paljoa laskenu. Aluksi oli 135 ja nyt 118. Kun verentilavuus lisääntyy ni eiks se kaikilla vähän laske? Mut kait mä sit alan syödä sitä... Mikähän merkki ois paras? Eiks rautavalmisteet voi aiheuttaa ummetusta tai ripulia? Mä ottaisin mielellään ton ripulin kun nyt joudun syömään puoli pakettia leseitä päivässä että vatsa toimii. :)
Mut nyt meen koirien kans pikkupikku lenkille että vähän saa happea!
Terv.
Sirppu 32+6 ja Itu