Aikuisten PEF-arvoista tietäviä? Nainen/34 v./168cm kyselee...
itselläni epäillään astmaa ja aloitin elämäni ensimmäisen kerran pef-seurannan. Eka viikko mennään ilman avaavaa lääkettä. Arvot ovat olleet nyt neljältä päivältä niin, että aamun keskiarvo 360 ja illan 400. Ikää mulla on 34 vuotta ja pituus 168. Noista viitearvoista en paljon tiedä, mutta olo on kieltämättä tukala. Jotain rouheaa taulukkoa katsoin ja sen mukaan arvot pitäis olla lähelle viittä sataa? Osaisko joku kertoa.. En mä mitään astmadiagnoosia haluaisi, mutta toisaalta olisi helpottavaa saada varmuus tästä ikävästä olosta ja lääkkeet siihen...
Kommentit (5)
Mutta siitä astmasta kertookin sitten enemmän se, minkälainen korjaus tulee lääkkäille (sen PEF-testin seuravaa vaihe). Siinä puhallat ensin ilman, otata keuhkoputkia avaavan lääkkeen ja sitten puhallat uudelleen. Illalla sama juttu. Jos korjaantuu lääkkeillä, aloitetaan säännöllinen inhaloitava lääkitys, ja olosi helpottuu kummasti.
pitäis vetää ilman sitä lääkettä, mutta tekis mieli jo kokeilla sen vaikutusta.. pitäis kai lekurilta kysyä.
ap
olis vielä kiva kuulla muiden arvoista ja onko määritetty sitä kuinka paljon lääkkeen pitäis parantaa arvoja, jos ne avuksi.
vastaavaa seurantaa aloittaessa arvot oli 250-270. Säännöllisellä lääkityksellä ja jos ei oo flunssaa/allergiaa päällä, parhaimmillaan olenpäässyt 470-480, 500 ois tavoite. Tällä hetkellä kuitenkin sairaana ja tulokset 320-360. Kummasti nykyään 360 tuntuu jo tukalalle vaikka vuosi sitten pidin normaalitilana sitä vajaa 300.
Mä olen 6 cm lyhyempi ja mulla on diagnosoitu astma. Ilman lääkettä puhaltelen aamulla n. 390, mutta pakkasella ja flunssalla menee lähemmäs 300, jos lääkitys ei ole kunnossa. Lääkkeen kanssa puhallan n. 460.