Luuletko oikeasti, että aikaisin lukemaan oppinut lapsi = älykäs lapsi?
Kommentit (93)
Toisaalta tuossa iässä tärkeämpiä asioista olisi mm. sosiaalisen sujuvuuden, ystävällisyyden, toisen tilanteeseen asettumisen jne oppiminen sekä omatoimisuuden oppiminen, mielikuvituksen kehittyminen, perustyytyväisyys elämään olisi alta kouluikäisellä sellainen hyvä pohja vähän kaikelle.
Mutta jos ym. myös kunnossa niin hienoa! BTW tuo on taito jolla ei ole mielestäni väliä oppiiko 3v vai 7v.
heikkolahjaisen tasolla äö. terveisin 57 vai mikä se nyt oli.
Kielellinen/matemaattinen/avaruudelliseen hahmottamiseen liittyvä lahjakkuus/kineettinen/sosiaalinen lahjakkuus ja ties mitä niitä kaikkia olikaan...
Eihän nerokaan ole lahjakas kaikilla näillä osa alueilla?
Varhain lukemaan oppinut on selkeästi lahjakas ainakin tällä osa-alueella, kielellinen kehitys liittyy laajasti kognitiiviseen älykkyyteen, sillä onhan se symbolisita toimintaa ja vaikuttaa monenlaiseen oppimiseen liittyvään kykyyn.
Mutta voihan lapsi olla muullakin tapaa lahjakas ja siten oma ta korkean älykkyyden.
Kaikki älykkäät eivät pärjää kovin hyvin elämässä, vaikka se sille luo edellytyksiä.
Onkohan älykkyys sitäpaitsi vähän yliarvostettu ominaisuus suhteessa muiden ihmisen ominaisuuksien arvostamiseen? Sehän on vain yksi inhimillinen piirre, esimerkiksi empaattisuus ja kyky asettautua toisen asemaan voisi olla hieman arvostetumpaa. Voisi muttaa maailmaa hieman paremmaksi paikaksi elää.
tiedonjano myös usein samalla eli varhain.
moni tuntemani aikaisin lukemaan oppinut on aikamoinen lukutoukka.
meillä lapset oppivat lukemaan 5,5 v ja 6 v ja kummatkin ovat erittäin hyviä koulussa ja varsinkin toinen kielellisesti lahjakas (osaa 11 vuotiaana jo kahta vierasta kieltä erittäin hyvin).
Kyllä uskon, varhain lukemaan oppinut on älykäs. Ainakin kyseisenä ajankohtana lapsen perimän ja ympäristöolosuhteiden keskinäinen vaikutus on ollut älykkyyttä tukevaa, jatkossa perimä pysyy samana mutta ympäristöolosuhteet voivat muuttua myös epäedullisiksi oppimiselle. Oppimiseen ja maailmassa pärjäämiseen tarvitaan myös muuta kuin älykkyyttä: motivaatiota, kykyä siirtää toissijaisia tarpeitaan (mm, viihtymisen tarve) ja keskittymiskykyä jne. Pelkkä älykkyys ei riitä, mutta ihan hyvät edellytyksethän se antaa.
68
Vanhin oppi 3-vuotiaana ja hän on jo kirjoittanut ylioppilaaksi, mutta ei mitenkään loistavin paperein, pari ällää, pari eetä ja pari ämmää. Kaksi lasta oppi 4-vuotiaana, yksi 5-vuotiaana ja yksi vasta eskarissa. Eskariaikana oppinut on pärjännyt huonoiten koulussa, mutta ei hänkään mikään tumpelo ole, keskiarvo kasin luokkaa, kun muilla se on 9 - 9,6. Lapsemme ovat kielellisesti lahjakkaita (paitsi tuo, joka oppi eskariaikana lukemaan), varsinkin esikoinen ihan huippuhyvä. Tyttömme ovat myös todella lahjakkaita kuvataiteissa. Matemaattisesti kaikki ovat tulleet äitiinsä eli lähes nollia.
tiedonjano myös usein samalla eli varhain.
moni tuntemani aikaisin lukemaan oppinut on aikamoinen lukutoukka.
meillä lapset oppivat lukemaan 5,5 v ja 6 v ja kummatkin ovat erittäin hyviä koulussa ja varsinkin toinen kielellisesti lahjakas (osaa 11 vuotiaana jo kahta vierasta kieltä erittäin hyvin).
takataskussaan 6-8 laudaturia... ;DDD
annetaanhan lasten olla lapsia jookos, ja oppia asioita omassa tahdissaan, eikä kasata niille suortuspaineita siitä että pitäisi olla nero äidin itsetuntoa pönkittääkseen...
60: 3 ällää on ok suoritus, mutta puhuisin älykkyydesta jos saa 6-8 ällää.
Eximiaa en enää laska "älykkään" suoritukseksi.
mutta kertauksen vuoksi kuitenkin:
- älykkyyttä on montaa eri lajia: kielellistä, sosiaalista, matemaattista, eli vaikka osaisi lukea hyvin nuorena, voi esim. olla matikassa täysi tumpelo.
- äo-testit testaavat pääasiassa matemaattista älykkyyttä, joten vaikka olisi oppinut lukemaan 10-vuotiaana, voi äo-testistä hyvinkin saada vaikka 178.
- ei saa unohtaa esimerkin voimaa: monella aikaisella lukijalla on 1-2 vuotta vanhempi sisarus, jonka vanavedessä on opittu lukemaan. Eikä se sisarus ole välttämättä yhtään tumpelompi, vaikka onkin oppinut myöhemmin - hänellä ei vain ole ollut isompaa mallina.
- jos ja kun teillä av-mammoilla on älykkäitä ja teräviä lapsia, jotka tekevät läksynsä suit sait, niin koittakaa pitää huolta siitä, että lapsillenne riittää koulussa haastetta. Minä kuulun siihen sakkiin (vaikken mikään turbofiksu olekaan), jolle koulu oli aina hirmu helppoa, enkä koskaan oppinut tekemään töitä läksyjen eteen. Lukio sujui mallikkaasti, älliä monta ja ka 9, yliopistoon pääsin helposti ja opinnotkin sujuivat. Mutta se gradu.... Se roikkuu vieläkin, kun en ole oppinut kunnolla tekemään "läksyjen" eteen töitä. Monta koulussa paljon minua pöllömpää luokkakaveria on kyllä saanut maisterinpaperit kouraan, he ovat joko niitä "huipputeräviä" tai enimmäkseen niitä, jotka jo kouluaikoina opiskelivat tosissaan minun lappaessani löysiä (ja yleensä myös parempia numeroita). Yksi fiksu ope sanoi, että hän antaa lapsille aina paljon läksyjä. Kaikkea ei tarvitse tehdä jos ei jaksa, mutta pääasia on, että lapsi tekisi joka päivä läksyjä vähintään 15-20 min, jotta hän oppisi tekemään töitä koulun eteen ja opiskelemaan!
- ai niin. Minä opin lukemaan vasta koulussa, ihan muutamassa viikossa ekaluokan syksyllä. Äitini oli vanhan kansankynttilä ja oli ehdottomasti sitä mieltä, että koulussa kerkiää. Antoi minun puuhata ihan muita puuhia kouluikään saakka. Huvittavaa kyllä oli, kun vuotta nuorempi ystäväni luki minulle sohvalla satukirjaa 5-vuotiaana. Hän oppi lukemaan ihan sillä, kun hänelle syntyi pikkuveli eikä äidillä (joka oli ennen lukenut hänelle jatkuvasti) ollut enää yhtä paljon aikaa lukea kuin ennen. Niinpä ystäväni päätti harjoitella tämän jalon taidon itse. Minulla riitti lukijoita: huomattavasti vanhemmat sisarukseni, äiti, isä ja 5-vuotias ystäväni :)) Nykyään ystäväni on ihan kelpo maisteri, ei missään huippuhommissa, tavallinen yläasteen ope. Ja hän on muuten ihan luuseri kielissä, enkku ja ruotsi meni aina rimaa hipoen.
että on olemassa ns. x-tekijä eli voisiko sanoa yleinen älykkyys. Ja silloin on hyvä kielissä ja matematiikassa ja loogisessa päättelykyvyssä.
Toki voi olla lahjakas vaikkapa musikaalisesti, sosiaalisesti tai liikunnallisesti mutta ne eivät ole älykkyyttä!!!!!
älykkyydestä, niinhän se juuri on. Älykkyystestit ovat lisäksi kulttuurisidonnaisia.
Älykkyys määritellään siis yleensä todella yksipuolisesti tiettyihin älykkyyden piirteisiin keskittyen. Siksipä "älykkyystestit" ovatkin saaneet kovaa kritiikkiä osakseen.
Ja sitä ÄO-testit mittaavat, jotkut paremmin, jotkut huonommin, mutta se on yleisälykkyyttä joka tapauksessa, eikä sidoksissa suoraan mihinkään tiettyy lajiin (kieliin, matikkaan tms.), joskin tietysti isompi ÄO korreloi paremman suoriutumisen kanssa noissakin asioissa.
ÄO-testit mittaavat ns. yleisälykkyyttä tai älykkyystekijää. Tietysti voi lajitella erilaisia älykkyyden lajeja enemmän ja vähemmän spesifisiä (olisikohan jalkapallonpelaamisälykkyyttä olemassa?), mutta ne eivät ole ÄO-testien kannalta oleellisia.
Älykkyys korreloi sitten erilaisten juttujen kanssa, yksilötasolla voi olla asiat miten vaan, mutta siinä, mitä kukin oppii ja koska, on enemmän tekemistä motivaatiolla yms.
[opi väkisin mitään! tällaiset lapset jotka oppivat varhain lukemaan yleensä myös itse haluavat oppia ja ovat kiinnostuneita.
Minun ei ole tarvinnut sen koommin kahta lasta opettaa (en etes osaa opettaa). He ovat kyselleet kirjaimia ja kyselyihin olen vastannut. Sitten ovat alkaneet yhdistelemää kirjaimia ja seuranneet isoa sisarusta.
Mitä ihmee omaa itsetuntoa sillä pönkittää jos oma lapsi oppii asioita?
i]tai monilla jo ennen sitä. Haluatteko pönkittää itsetuntoa sillä että lapsenne ovat muita edellä?
Minkähän takia koulua käydään? varmaan siksi että siellä opetetaan
Meidän vanhin poika on nyt tokaluokkalainen ja hän oppi lukemaan ekan luokan keväällä.
Nyt kävin vanhempain vartissa ja opettaja kehui kuinka reipas on ja sosiaalinen. Osaa hienosti lukea ja seurata tunnilla. Esimerkki kun lukevat vuoronperään jotakin kertomusta ja nämä "viisaat" lapset eivät yhtään seuraa missä mennään vaan joka kerta kysellään että ai mistä mun pitää lukea....
Niin ja poika on kotihoidettu eskariin asti8tosin kävin kerhossa pari vuotta)
[/quote]
jos tää on sitä älykkyyttä, niin huh huh!
jos ne oppii käymään potalla, ajamaan pyörällä tai sanomaan r-kirjaimen aikaisemmin kuin naapurin kakarat?
miten typeriä ihmisiä asuu jossain viidakoissa ja afrikassa kun ei kukaan ole opettanut niitä lukemaan koskaan...
siis älykäs ja oppinut lukemaan aikaisin. ja tietysti kaunis ja kaikkea muuta ihanaa.
on huippuälykäs (kaikki opettajat sanoneet niin) ja hän oppi lukemaan 9-vuotiaan. Eli ei voi pitää paikkaans tuo.