Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luuletko oikeasti, että aikaisin lukemaan oppinut lapsi = älykäs lapsi?

Vierailija
04.02.2009 |

.

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppineissa olisi älykkäitä.

Uskon että jos otettaisiin verrokkiryhmät varhain lukemaan oppineista ja myöhään lukemaan oppineista älykkäitä löytyisi enemmän näistä varhain oppineista.

Oppimisvaikeuksia on todennäköisemmin "myöhäisheränneillä". Valitettavaa mutta niin totta.

Vierailija
42/93 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

26-vuotiaita lääketieteen tohtoreita ei ole monta tällä hetkellä.

Opin lukemaan 3-vuotiaana, nyt 26-vuotiaana olen tohtoriksi väitellyt lääkäri. En ole koskaan aiemmin kuullut tai huomannut olevani sosiaalisesti rajoittunut (ja kandiseura-aktiivina se olisikin ollut vähän vaikeaa), mutta hyvä kuulla sekin nyt. : )

En myöskään ole koskaan ajatellut olevani mitenkään huippuälykäs, muiden akateemisen joukossa olen ihan perustallaaja. Mutta kiva kuulla sekin, että ap:lla on tällainen pyörinyt mielessä oikein ahdistukseen asti. On aina ihanaa kun joku jaksaa vaivata päätään muiden asioilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai monilla jo ennen sitä. Haluatteko pönkittää itsetuntoa sillä että lapsenne ovat muita edellä?

Minkähän takia koulua käydään? varmaan siksi että siellä opetetaan

Meidän vanhin poika on nyt tokaluokkalainen ja hän oppi lukemaan ekan luokan keväällä.

Nyt kävin vanhempain vartissa ja opettaja kehui kuinka reipas on ja sosiaalinen. Osaa hienosti lukea ja seurata tunnilla. Esimerkki kun lukevat vuoronperään jotakin kertomusta ja nämä "viisaat" lapset eivät yhtään seuraa missä mennään vaan joka kerta kysellään että ai mistä mun pitää lukea....

Niin ja poika on kotihoidettu eskariin asti8tosin kävin kerhossa pari vuotta)

Vierailija
44/93 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppimisvaikeuksia on todennäköisemmin myöhäisheränneillä. Valitettavaa mutta niin totta.

Monet "nerot" ovat oppineet esim. lukemaan vasta normaalia myöhemmin tai ovat kärsineet esim. lukihäiriöistä. Eikä se vähennä heidän älykkyyttään

Vierailija
45/93 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole salaisia mielipiteitä, joita kirjoittaisin vain nettipalstoilla. Tutuille terveisiä! : ) Niin ja jos jonkun tutun mielestä olen sosiaalisesti ongelmainen, senkin saa tänne ihan julkisesti kirjoittaa. En nosta herjaussyytettä.

Vierailija
46/93 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän molemmat lapset ovat oppineet 4-vuotiaina, koska ovat silloin itse kiinnostuneet sanoista. Kyselivät koko ajan mitä tuossa lukee jne, leikkivät muovikirjaimilla ja kirjoittelivat niillä höpösanoja ja pyysivät äitiä lukemaan. Halusivat oppia kirjainten nimet, ja olivat todella riemuissaan kun oppivat itse lukemaan ensimmäiset tavut. Ei heitä kukaan ole aktiivisesti opettanut, vastannut vain lapsen kysymyksiin.

Vierailija
47/93 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei opetettu lukemaan - hoksasin itse kun kuuntelin sisareni lukemista ja olin tuolloin viisi.

Oma lapseni joka oppi lukemaan viisi vuotiaana yllättäen ei häntäkään kukaan opettanut, kuunteli siskonsa opettelua ja ääneen lukemista.

Minun sekä lapseni lukemaan oppiminen tuli ns. puskasta täysin yllättäen vanhempansa.

Lisäksi lapseni on kyllä koulussa mukana, saa kyllä lisätehtäviä ja haasteellisempia juttuja tehdäkseen niitä kun muut vielä miettii miten tehtävät pitäisi tehdä.

Lapseni on nopea, kotitehtävät on tehty suitsait ja osan on tehnyt jo koulussa koska aikaa on.

Pidän lastani älykkäänä ja lisäksi nopeana enkä aiheetta. Koulusta tulee vain kiittävää palautetta. Toki näin on myös vanhemman kohdalla vaikka luki vasta sujuvasti ekalla.

Vierailija
48/93 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 3-vuotias osaa kaikki kirjaimet ja tunnistaa muutaman sanan ja kirjoittelee mallista mielellään. Vastaavasti ei osaa esim ajaa pyörällä, koska se ei kiinnosta häntä puolta minuuttia kauempaa.

Mä en ymmärrä miten se on joltain pois, jos jokun lapsi osaa jotain ennen kuin se oma pikku mussukka. Me ainakin vertaillaan näitä asioita kaveripiirissä ihan mielenkiinnon vuoksi, miten erilaisia lapset ovatkaan.

Vierailija
49/93 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että av-äitien lapset ovet kaikki keskimääräistä älykkäämpiä. Lähes jokaisen vastaajan lapsi on sekä oppinut aikaisin lukemaan että ikäistään älykkäämpi ja lahjakkaampi.

Millähän palstalla ne normaalien lasten äidit kirjoittelevat?

Vierailija
50/93 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen oppi lukemaan jo alle 4v. Eikä tosiaan mitään koulua hänelle pidetty!

Nyt kolmasluokkalaisena on luokkansa paras oppilas ja tuntuu et koulunkäynti on melko helppoa hänelle.

Ei se tarkoita et hän olisi parempi ihminen kuin muut, ei toki. Mutta jotain lahjakkuutta varmasti hänellä on.

Vierailija
51/93 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kyllä katkeria ja kateellisia äitejä linjoilla!!!!

Vierailija
52/93 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjain tuo on ja oppi ihan itsekseen lukemaan. Nyt tytö kolmasluokkalainen ja päivädissa, eskarissa ja nyt koulussa molemmat opettajat ovat kehuneet tyttöä poikkeuksellisen älykkääksi. Joten siis uskon tuohon, että varhain lukemaan oppinut= älykäs. Mutta minusta 2-4-vuotiaana on varhain lukemaan oppinut, ei ainkaan eskarilaine enää

Vierailija
53/93 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukemaan oppinut osoittautuu myös älykkääksi. Yhtä lailla niissä vähemmän älykkäissä on aikaisia lukijoita.

Vierailija
54/93 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas kateus paistaa läpi viestistä....

Vierailija
55/93 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes jokaisen vastaajan lapsi on sekä oppinut aikaisin lukemaan että ikäistään älykkäämpi ja lahjakkaampi.

Millähän palstalla ne normaalien lasten äidit kirjoittelevat?

että näihin ketjuihin yleensä kirjoittaa ne, joiden lapset ovat oppineet lukemaan aikaisin.

Vierailija
56/93 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä jäi... Opin sitten ekaluokan keväällä tai ehkä ihan loppusyksystä, en todellakaan muista. Kirjoitin sitten kuitenkin 3 ällää ja 2 eximiaa, minulla on akateeminen tutkinto ja olen sekä älykäs että monipuolisesti lahjakas. Sosiaalisesti tosin hieman rajoittunut ;) Eli voi sitä olla fiksu vaikka ei opi aikaisin lukemaan...

Vierailija
57/93 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eximiaa en enää laska "älykkään" suoritukseksi.

Vierailija
58/93 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ei oppinutkaan lukemaan ennen kuin ekalla ja innostui lukemaan itse kirjoja vasta 10-vuotiaana.

Vierailija
59/93 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin itse lukemaan vasta 7-vuotiaana koulussa. Äitini oppi aikoinaan oma-aloitteisesti 4-vuotiaana.

ÄO:ni on 175. Mitä tästä sitten voi päätellä? Tuskin juuri mitään. Olettaisin, että älykkäämmät oppivat keskimäärin nuorempana kuin tyhmemmät, mutta mitä väliä?

Vierailija
60/93 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siis suurin osa. Täällä taitaa olla paljon ns. sivistynyttä sakkia, joilla on aikaa ja varaa roikkua netissä päivät pitkät, kun niin monen lapsi ja itsekin ollaan älykkäitä ja kaikin tavoin lahjkakkaita. Kuten minäkin :)

Sehän on selviö, että keskimäärin aikaisin lukemaan oppivat ovat älykkäämpiä kuin myöhemmät, mutta yksilötasollahan ei ole mitään takeita siihen, mihin ryhmään kuuluu. Aikaisin oppiminen ei siis takaa älykkyyttä, mutta ei 3-vuotias, joka osaa lukea, voi olla erityisen tyhmäkään. Toiset sen ikäiset eivät osaa edes puhua eivätkä hahmota maailmaa vielä sanojen välityksellä. Miten silloin voisi osata lukeakaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän