Huomenna palkkapäivänä siirrän säästötileille 807 € - säästätkö sinä ennen vai jälkeen kuukauden menojen?
Minä lasken aina budjetin valmiiksi (excelissä on taulukot kymmeniksi vuosiksi eteenpäin eri skenaarioilla) ja siirrän heti palkan tultua ja laskujen mentyä pääosin suoraveloituksena, kaiken ylimääräisen muutamalle eri säästötilille niin että käyttörahaa jää vain 370 € per kk. Yleensä tuo on riittänyt, joskus ei niin sitten lainaan tarvittavan muutaman kympin säästöistä.
Ensi vuonna taitaa ALV laskea jonkin verran, josko raskisi ostaa kalaa useammin.
Kommentit (68)
Tietysti ensin säästöt alta pois. Ei siellä käyttötilillä kuun lopussa mitään enää ole.
Otan Kelalta piiloon sen mikä jää, mutta otan sen parissa osassa. Arjen pyöritän hyvin tiukalla budjetilla ja pysyn siinä lipsumatta juuri koskaan.
AINA maksetaan ensin itselle, sitten muille ja viimeisenä kulutetaan.
Eli ensin sijoitukset, sitten laskut pois ja lopuilla, mitä jää jäljelle eletään seuraavaan palkkapäivään.
Ensin siirrän yhteiselle taloustilille sen 300-400 e mitä pitää ja sen jälkeen loput säästötilille.
Kai ymmärrätte sijoittaa rahat
säöstötilillä rahan arvo vaan hupenee inflaation tahtia
Aina. Tänä vuonna olen sijoittanut uutta pääomaa yli 60 000 osakkeisiin. Tästä tulee ensi vuonnakin ihan kivasti lisää ihan osinkoinakin.
Vierailija kirjoitti:
Kuten vaikka asuntorahastoon josta säästöjään ei saa ikinä pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten vaikka asuntorahastoon josta säästöjään ei saa ikinä pois?
Kukaan hullu noihin sijoita. Indeksirahastot, REIT, osakkeet.
Tiedän kokemuksesta kuinka paljon rahaa menee kuukausittain, en tarvitse siihen Excel taulukkoa. Siirrän palkkapäivänä ylimääräiset säästötilille, sieltä rahoja saa käyttöön jos yllättäviä menoja tulee.
Kuukauden menot ensin - siis laskut. Sitten säästöön ja loput elämiseen. Tilille jää sellainen summa joka riittää kuukauden elämiseen.
Mulla menee automaattisesti mutta Suomeen on jo nyt tullut erilaisia muutoksia, joissa varallisuus katsotaan tukia pienentäväksi tuloksi. Tämä pienentää säästämisen järkevyyttä merkittävästi ellei pääse riittävän varakkaaksi, eli ainakin johonkin miljoonan omaisuuteen. Kannattaa päivittää exceleihin eri skenaarioita.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kokemuksesta kuinka paljon rahaa menee kuukausittain, en tarvitse siihen Excel taulukkoa. Siirrän palkkapäivänä ylimääräiset säästötilille, sieltä rahoja saa käyttöön jos yllättäviä menoja tulee.
Typerää pitää rahoja säästötilillä tuottamattomina. Kyllä ne saa vaikka osakkeistakin pois jos yllättäviä menoja tulee.
Palkkapäivänä siirrän rahastoon tai osaketilille ja toisen pankin säästötilille muutaman satasen. Käyttötilille jää tonni ja loput jemmatilille. Jemmatililtä voi tarvittaessa ottaa lisää ja kuun lopussa tyhjennän käyttötilin jemmaan. Kun jemma täyttyy (5000€) siirrän parempaan talteen ylimääräiset.
Mulla on aot (osake ja etf) ost, rahastoja ja määräaikaistalletuksia, lisäksi pari ylimääräistä asuntoa kodin lisäksi (toinen vuokralla, toinen omassa köytössä). Ensi vuoden suunnitelmana on täydentää ost osingonmaksajilla.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus kielsi sijoittamisen meiltä ikääntyviltäkin työttömiltä, joten ainoa sijoitus on perstasku.
Mä laitan aina kaikki loput rahat säästötilille mitkä jäivät käyttämättä, päivää ennen uutta palkkaa. Yleensä jää 1000-400.
Itse en käytä exceliä, mutta lasken karkeasti paljonko menoihin täytyy jättää rahaa plus pieni joustovara, palkkapäivänä heti myös ylimääräinen säästöön/sijoituksiin. Jos tilille jää menojen jälkeen vielä ylimääräistä niin sekin menee sijoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä sijoittamisesta muuta kuin että silloinkin voi menettää kaikki rahansa.
Vierailija kirjoitti:
Elän. En säästä.
Miksi kuvittelet etteivätkö säästäjät eläisi? Mulla yksi säästötileistä on ruhtinaallinen reissukassa.
Mulla menee joka kuu tasasumma kk kuluihin, se mitä jää niin jää. Nytkään en vielä tiedä tuleeko kuun lopussa vuorotyölisät vai ei. Sit näkee. Tulee jos on tullakseen. Ja jos kk tasasummasta jää yli, ne menee kesäloma kassaan. Mut ei mun oo tarvinnut vielä vinguttaa luottoa.