Työpaikkakiusaaminen hoitoalalla
Olen 15 vuotta hoitoalalla työskennellyt sairaanhoitaja ja olisin kysynyt teiltä muilta hoitajilta onko työpaikkakiusaaminen ja narsistisesti käyttäytyvät sisar hento valkoiset teille tuttuja. Olen ammattitaitoinen,avoin ja tunnollinen työntekijä.Nyt olen kahden viime vuoden aikana joutunut kahdessa eri työpaikassa savustuksen uhriksi. Esimiehilläni ei ole ollut rohkeutta puolustaa minua,vaikka hyvin kumpikin tiesivät asian laidan.Toinen heistä on pyytänyt anteeksi jälki käteen ja se hieman helpotti.Toisessa paikassa työterveyslääkäri teki työsuojelupiirin kanssa tarkastuksen-Ongelmat jatkuneet vuosikausia ja molemmissa paikoissa narsistit sairastuttaneet hovinsa. Hoviin kuulumattomat lähtevät joko itse tai heidät ajetaan sairausloman kautta irtisanoutumaan..
Nyt olen ollut fyysisten ja psyykkisten oireiden vuoksi puoli vuotta sairauslomalla ja toden teolla miettinyt haluanko enää hoitoalalla kateellisten kollegojen puukotettavaksi. Minulta vietiin itsetunto ja ihmisarvo.Missä on kollegiaalisuus silloin,kun joku joutuu savustusoperaation uhriksi..Raakaa toimintaa ns.auttajilta:(
En viitsi enää alkaa vaihtaa alaa,vaan vaihtoehtoja on yrittäjyys tai jatko-opiskelu.Mikä ei tapa,vahvistaa ja nousen täältä vielä-Vahvempana:).
Kommentit (364)
Kiusaajani ovat olleet läinnä perus- ja lähihoitajia, laitoshuoltajia ja esimiehiä. En ole tullut yhdenkään sairaanhoitajan kiusaamaksi, päinvastoin ovat olleet puolellani niissä tilanteissa.
Opiskelen hoitoalaa ja meidänkin ryhmässä on muutama lupaava työpaikkakiusaajan alku. Selkäänpuukotus ja kiusaaminen alkaa jo opiskeluaikana. Voin vain kuvitella mitä noista ihmisistä tulee muutaman vuoden kuluessa kun siirtyvät työelämään.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 09:35"]Olen työpaikassa jossa suuri osa työntekijöistä on nuoria, vasta valmistuneita tai vielä opiskelevia. Keski- ikä on varmaan jotain 27.
Ei siinä mitään, mutta ihmettelen tätä lastetarha- meininkiä, jota harrastetaan ammatillisuuden jäädessä sivuseikaksi.
Puhetyyliksi on valikoitunut lässytys ja nassutus. Murutellaan työkaveria (no moikka MURU!), puhutaan lapsen äänellä sössöttäen, ihastellaan uusien crocksien Hello Kitty ja My little pony- jiibitsejä, letitetään toistensa hiuksia, halataan näkyvästi kovaa ilosta hihkuen potilaiden katsoessa silmät pyöreenä, kerrotaan viikonloppusista baarireissuista "salaperäisesti vihjaillen" niin, että varmasti muut tuntevat itsensä ulkopuolisiksi, suunnitellaan tulevan viikonlopun hih hih hihihhiiii- baarireissua, hihitetään ja viljellään "jaxuhaleja, siideripissiksiä, eeppisyyttä, aikuisten oikeeta, parhautta ja broiskua".
Liittoudutaan kahden ihmisen joukkueiksi, bestiksiksi jotka sitten kahdestaan hihitellen pitävät lapsellsita hauskaa läpi työvuoron häpäisten siinä samalla niin itsensä kuin firman maineenkin potilaiden silmissä. Ja jos et jaksa osallistua tähän nassutukseen ja lässytykseen tekopirteä kumihymy naamalla, olet tylsimys jota selän takana avoimesti haukutaan ja ihmetellään kun se on niin jotenkin outo ja tylsä ihminen.
[/quote]
Kuulostaa erittäin tutulta! Varsinkin tuo sössötys ja lässytys käy todella hermoille.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 23:38"][quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 09:35"]Olen työpaikassa jossa suuri osa työntekijöistä on nuoria, vasta valmistuneita tai vielä opiskelevia. Keski- ikä on varmaan jotain 27.
Ei siinä mitään, mutta ihmettelen tätä lastetarha- meininkiä, jota harrastetaan ammatillisuuden jäädessä sivuseikaksi.
Puhetyyliksi on valikoitunut lässytys ja nassutus. Murutellaan työkaveria (no moikka MURU!), puhutaan lapsen äänellä sössöttäen, ihastellaan uusien crocksien Hello Kitty ja My little pony- jiibitsejä, letitetään toistensa hiuksia, halataan näkyvästi kovaa ilosta hihkuen potilaiden katsoessa silmät pyöreenä, kerrotaan viikonloppusista baarireissuista "salaperäisesti vihjaillen" niin, että varmasti muut tuntevat itsensä ulkopuolisiksi, suunnitellaan tulevan viikonlopun hih hih hihihhiiii- baarireissua, hihitetään ja viljellään "jaxuhaleja, siideripissiksiä, eeppisyyttä, aikuisten oikeeta, parhautta ja broiskua".
Liittoudutaan kahden ihmisen joukkueiksi, bestiksiksi jotka sitten kahdestaan hihitellen pitävät lapsellsita hauskaa läpi työvuoron häpäisten siinä samalla niin itsensä kuin firman maineenkin potilaiden silmissä. Ja jos et jaksa osallistua tähän nassutukseen ja lässytykseen tekopirteä kumihymy naamalla, olet tylsimys jota selän takana avoimesti haukutaan ja ihmetellään kun se on niin jotenkin outo ja tylsä ihminen.
[/quote]
Kuulostaa erittäin tutulta! Varsinkin tuo sössötys ja lässytys käy todella hermoille.
[/quote]heh muistoja tulee mieleen entisestä työpaikasta. Vaihdoin toiseen työhön
Edellisellä työpaikallani eräs lähihoitajasijainen pääsi tiiminvetäjäksi. Sain samalla vakiviran ja valta-aseman. Taisi valta kihahtaa kunnolla päähän ja nyt tämä narsistisia piirteitä omaava tiiminvetäjä päättää kahden osaston sijaisista sen, ketkä pidetään ja ketkä savustetaan (ei olsi oikeutta siihen). Tiiminvetäjä on savustanut jo ainakin viisi sijaista ulos kyseenalaisin perustein, koska sijaisen pärstäkerroin ei miellytä. On töykeä vain näille ihnokki-sijaisilleen, manipuloi työkavereita sijaisia vastaan, levittää näistä sijaisista valheellisia juoruja ja kantelee (samalla valehtelee) sijaisista osastonhoitajalle ja sitten sanoo sen jälkeen, ettei sijaista haluta enää sinne. Tuskin kysyy muiden työkavereiden mielipiteitä ollenkaan, sillä hänellä on omasta mielestään kaikki valta. Osastonhoitaja tuntuu olevan tämän tiiminvetäjän tossun alla, samoin ainakin yksi toinen tiiminvetäjä. Ainakin tämän naristisen tiiminvetäjän kohdalla pätee se, ettei valta-asemaan haluavaa pitäisi siihen asemaan päästää.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 23:34"]
Opiskelen hoitoalaa ja meidänkin ryhmässä on muutama lupaava työpaikkakiusaajan alku. Selkäänpuukotus ja kiusaaminen alkaa jo opiskeluaikana. Voin vain kuvitella mitä noista ihmisistä tulee muutaman vuoden kuluessa kun siirtyvät työelämään.
[/quote]
Tiedän joitain kiusaajia, jotka ovat aloittaneet kiusaajan uransa jo lastentarhassa ja tuskin jäävät siitä koskaan eläkkeelle. Näillä ihmisillä täytyy olla todella paha olla. Heillä ei ole kehittyneempiä keinoja pahan olonsa käsittelyyn ja siksi kaatavat sen toisten niskaan.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 09:35"]Olen työpaikassa jossa suuri osa työntekijöistä on nuoria, vasta valmistuneita tai vielä opiskelevia. Keski- ikä on varmaan jotain 27.
[/quote]Voi taivas miten osuva teksti!!! Allekirjoitan!!! Lähihoitaja 43-vuotta...
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 15:12"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 20:21"]
Alasta riippumatta vanhemmat yleensä keski-ikäiset naiset ovat monesti todella ilkeitä ja nuivia nuorempia naispuolisia työntekijöitä. Kiusaamista esiintyy hyvin paljon monissa naisvaltaisissa työpaikoissa.
Itsekin olen saanut kiusaamista tältä taholta osakseni, mutta en ole siihen takertunut, sillä muut työkaverit ovat olleet mukavia ja normaaleja.
Olen tullut siihen tulokseen, että taustalla on usein se epävarmuus, huono itsetunto ja kateus (?). Pärjään nuorempana ja vasta opiskelleena tietotekniikan kanssa paremmin, osaan kieliä paremmin (pystyn jopa asiakkaiden kanssa kommunikoimaan muutenkin kuin suomeksi) ja olen rennompi asiakaspalvelija sekä muutenkin joustavampi. Pasmani eivät mene sekaisin, jos aikataulut tai työtehtävät muuttuvat. Itsetuntoni on kunnossa, enkä lähde mukaan "kuppikuntiin" tai juoruilemaan ikävästi toisista.
Toivon sydämestäni, ettei minusta tule vuosien saatossa sellaista nuivaa, epävarmaa ja toisia vähättelevää kääkkää.
[/quote]
Varmaan osa keski-ikäisistä on tällaisia, muttei todellakaan kaikki. Jollain työpaikoilla keski-ikäiset ovat olleet niitä, ketkä eivät kiusaa ketään vaan kiusaajat ovat olleet alle 35-v. tai lähellä eläkeikää olleita yli kuusikymppisiä. Eiköhän se kiusaaminen ole kuitenkin luonnekysymys. Kiltistä, empaattisesta, hyväsydämisestä, herttaisesta ja eettisesti käyttäytyvästä ihmisestä ei oikein tule kiusaajaa missään iässä.
[/quote]
mutta useimmiten tuollainen ihminen ei myöskään puutu mitenkään jos kuulee toista mustamaalattavan, ihmiset tahtovat jonkun johtajan
manipuloijan alut pitäisi seuloa päiväkodissa
Itseä huolestuttaa melko helvetisti se, että kaikki entiset tietämäni ja tuntemani pahemman luokan koulukiusaajat ovat hakeutuneet opiskelemaan joko sosiaali- ja terveysaloille, tai opettajakoulutukseen ja päässeet jopa sisään kouluihin ja yliopistoihin. Toivottavasti en joudu kohtaamaan ikinä yhtäkään heistä yhdessäkään terveyskeskuksessa tai vanhempainillassa, pelottaa jo nyt niiden ihmisten puolesta jotka joutuvat tekemisiin tämän idioottisakin kanssa. Itse olen sitä mieltä että käytösnumeron lisäksi peruskoulun todistukseen tulisi antaa lausunto mikäli oppilas on ollut toistuvasti kiduttamassa muita oppilaita kiusaamalla, ja se voisi vaikuttaa koulutuspaikan ja työpaikan saantiin. Uskon että n. 70% kiusaajista ei kykene kehittymään paremmaksi ihmiseksi aikuisenakaan.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 17:48"][quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 09:35"]Olen työpaikassa jossa suuri osa työntekijöistä on nuoria, vasta valmistuneita tai vielä opiskelevia. Keski- ikä on varmaan jotain 27.
[/quote]Voi taivas miten osuva teksti!!! Allekirjoitan!!! Lähihoitaja 43-vuotta...
[/quote]
Sama! Lh 34v
Aloitin äskettäin sijaisena taas uudessa paikassa. Tähän asti mennyt ihan hyvin ja minuun on suhtauduttu ainakin asiallisesti. Mutta olen kuullut parilta työntekijältä sellaista, että siellä joidenkin vakihoitajien suurin nautinto on sijaisten itkettäminen.
Mistä näitä ilkeitä hoitajia oikein tulee, kun niitä tuntuu tässä maassa olevan ihan liian kanssa? Normaalina ihmisenä en edes tajua sitä, miksi jotain ihmistä pitää kiusata. Minusta se toiminta ei kuulu henkisesti terveen, tasapainoisen ja kehittyneen aikuisen ihmisen toimintaan.
Olen kuullut ja täällä eräs kirjoittaja aikaisemmin kertoi hoitoalan opiskelija -valintakriteerien muuttuneen. Sama kuulemma on myös opetusalalla. Enää meitä kilttejä ja empaattisia ihmisiä ei haluta näille(kään) aloille vaan nyt ihaillaan niitä johtajaksi hinkuvia, vallanhaluisia, valtaa käyttäviä ehkä narsistisia piirteitä omaavia myös hoito- ja opetusaloille. Kertonee jotain nykymaailman kovuudesta sekin.
Mielestäni sosiaali- ja terveydenhuolto- sekä opetusala ovat sellaisia aloja, joissa työntekijöiltä pitäsi vaatia empatiakykyä, joustavuutta, sekä monia muita positiivisia luonteenpiirteitä ja ominaisuuksia (mm. kykyä kannustaa ja rohkaista toisia, jokaisen ihmisarvon kunnioittamista, oikeudenmukaisuutta, oikeustajua, kykyä toimia eettisesti yms). Nyt tuntuu ettei näitä positiivisia piirteitä osata enää arvostaa oikein missään vaan ihaillaan narsistisia kovanaamoja. Ehkä joskus herätään huomaamaan että vikaan mentiin ja pahasti.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 13:57"]
Olen kuullut ja täällä eräs kirjoittaja aikaisemmin kertoi hoitoalan opiskelija -valintakriteerien muuttuneen. Sama kuulemma on myös opetusalalla. Enää meitä kilttejä ja empaattisia ihmisiä ei haluta näille(kään) aloille vaan nyt ihaillaan niitä johtajaksi hinkuvia, vallanhaluisia, valtaa käyttäviä ehkä narsistisia piirteitä omaavia myös hoito- ja opetusaloille. Kertonee jotain nykymaailman kovuudesta sekin.
Mielestäni sosiaali- ja terveydenhuolto- sekä opetusala ovat sellaisia aloja, joissa työntekijöiltä pitäsi vaatia empatiakykyä, joustavuutta, sekä monia muita positiivisia luonteenpiirteitä ja ominaisuuksia (mm. kykyä kannustaa ja rohkaista toisia, jokaisen ihmisarvon kunnioittamista, oikeudenmukaisuutta, oikeustajua, kykyä toimia eettisesti yms). Nyt tuntuu ettei näitä positiivisia piirteitä osata enää arvostaa oikein missään vaan ihaillaan narsistisia kovanaamoja. Ehkä joskus herätään huomaamaan että vikaan mentiin ja pahasti.
[/quote]
Kyllä niitä koviksia on ollut kautta aikojen th- ja sosiaali-alalla.Olen jo eläkeläinen, mutta jouduin kiusatuksi jo ennen alalle opiskelua eli vuosikymmeniä sitten, harjoittelijana, ja vaikka yritin vain olla "ei tässä mitään"- asenteella, muut tekivät selväksi että tietävät kiusaamisesta,mutta pysyivät hiljaa.Kun häpeissäni kiistin asian, sanottiin suoraan että "kaikki puhuvat täällä että se ja se kiusaa sua ja olet usein itkuun puskahtamaisillasi".Mielenkiintoista on se ettei kukaan puuttunut asiaan, ei edes johtaja, joka oli ns. kiltti - hui sentään - eli useinhan juuri "kiltit" pysyvät hiljaa ja seuraavat sivusta.Jotain masokistista lienee itsessäni,koska opiskelin alalle jopa korkeakoulututkinnon verran ja tulin kiusatuksi myös kaikissa koulutuksissa,joidenkin opettajienkin taholta. Mutta opin jo hyvin varhain että "jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin." Ilmeisesti se on "polttomerkitty" otsaani ja antaa siis luvan joillekin omien aggressioden purkuun.Mutta kun muistamme että kiusaaja kertoo vain ja ainoastaan kodistaan ja itsestään kaikki valuu kuin vesi hanhen selästä.Itse ajattelin loukkauksia ja kiusaa kokiessani "voi pientä olet hyvin säälittävä" ja hymyilin kauneinta hymyäni.Se opin eräältä naislääkäriltä,ikuinen kiitos hänelle.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 17:08"]
"Jos koko päivän haisee nenään paska, kannattaa tarkistaa omat kengänpohjansa"
[/quote]
Ihmettelinkin mistä toi p:n haju nenääni nousee, mutta siltä kenkienpohjistahan se:DD .Kiitos vinkistä!!
Eilen tuli dokkari Jenkeistä tuomarista, joka kiusasi nuoria laittamalla heitä pikkurikkeistä laitoksiin ja sai sitten itse loppujen lopuksi 28v tuomion mm. lahjusten ottamisesta.Kiinnitin huomiota siihen, kuinka hän kertoi oman isänsä 0-toleranssista itseään kohtaan ja sai kerran turpaan niin että tuntui.Kannattiko?Paitsi että hän kosti kotinsa perintöä vieraille lapsille hän pilasi oman ja läheistensä elämän.Miltäköhän kiusaajista tuntuu elämän ehtoopuolella kun joutuu kohtaamaan itsensä kaikessa paljaudessaa.Koska niinhän jokaiselle kuitenkin käy jossain vaiheessa.Ehkä nyt puhu mistään synnintuntoon tulosta vaan ihan normaalista ikääntymisprosessista.Olisko siinä vastaus niihin kärttyisiin ikäihmisiin, kun toiset taas ovat kuin auringonpaiste.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 14:30"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 13:57"]
[/quote]
Kyllä niitä koviksia on ollut kautta aikojen th- ja sosiaali-alalla.Olen jo eläkeläinen, mutta jouduin kiusatuksi jo ennen alalle opiskelua eli vuosikymmeniä sitten, harjoittelijana, ja vaikka yritin vain olla "ei tässä mitään"- asenteella, muut tekivät selväksi että tietävät kiusaamisesta,mutta pysyivät hiljaa.Kun häpeissäni kiistin asian, sanottiin suoraan että "kaikki puhuvat täällä että se ja se kiusaa sua ja olet usein itkuun puskahtamaisillasi".Mielenkiintoista on se ettei kukaan puuttunut asiaan, ei edes johtaja, joka oli ns. kiltti - hui sentään - eli useinhan juuri "kiltit" pysyvät hiljaa ja seuraavat sivusta.Jotain masokistista lienee itsessäni,koska opiskelin alalle jopa korkeakoulututkinnon verran ja tulin kiusatuksi myös kaikissa koulutuksissa,joidenkin opettajienkin taholta. Mutta opin jo hyvin varhain että "jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin." Ilmeisesti se on "polttomerkitty" otsaani ja antaa siis luvan joillekin omien aggressioden purkuun.Mutta kun muistamme että kiusaaja kertoo vain ja ainoastaan kodistaan ja itsestään kaikki valuu kuin vesi hanhen selästä.Itse ajattelin loukkauksia ja kiusaa kokiessani "voi pientä olet hyvin säälittävä" ja hymyilin kauneinta hymyäni.Se opin eräältä naislääkäriltä,ikuinen kiitos hänelle.
[/quote] Ehkä minullakin on samanlainen polttomerkki otsassani, jonka perusteella minua saa kohdella huonosti. Niin monessa työpaikassa ja koulutuksessa olen tullut kiusatuksi vaikken ole missään koskaan kenellekään tehnyt mitään pahaa. Lähes 25 vuotta olen kärsinyt asiasta. Yleensä olen se, jota kiusataan, mitätöidään, vähätellään, syrjitään ja kohdellaan "paska-astiana", johon saa kaataa kaiken. Minusta on usein tuntunut siltä, ettei minua ole pidetty edes ihmisenä.
Onneksi olen kohdannut tervydenhoitoalalla parikymmentä sellaista ihmistä, jotka ovat kohdelleet minuakin hyvin. Joillekin heistä olen ollut niin tärkeä ja arvokas, että he ovat pitäneet puoliani muita vastaan ja jopa asettaneet oman maineensa, asemansa (ja ehkä turvallisuutensakin) vaaraan niin tehdessään. Heille olen ikuisesti kiitollinen. Luulen että olen kohdannut pitkän alan opiskelu- ja sijaisurani aikana ainakin 600 alan ihmistä. Ja heidän joukossaan siis on ollut parikymmentä sellaista ihmistä, jotka ovat aina kohdelleet minuakin hyvin. Jotenkin ymmärtäisin tämän hyvien ihmisten määrän vähyyden paremmin, jos olisin jotenkin paha tai ilkeä, muita huonosti kohteleva ihminen. Mutta kun olen pyrkinyt kohtelemaan kanssakulkijoitani hyvin ja ystävällisesti.
Kertonee jotain hoitoalan ihmisistä jos 600 ihmisen joukosta on löytänyt parikymmentä helmeä. Ja tiedän olevani onnekas, kaikki alalla työskentelevät eivät ehkä koskaan kohtaa hyvää ihmistä.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 14:43"]
[/quote] Hoitoalalla taitaa olla aika paskaset lattiat aika useassakin paikassa, kun monessa paikassa haisee se kengänpohjien paska ja vielä usean hoitajan nenään. Näinhän se varmasti on.
Mutta kyllä aika moni alan ihmisen saisi katsoa itseään peilistä ja miettiä sitä, onko koskaan käyttäytynyt huonosti tai asiattomasti työkavereitaan kohtaan. Mutta kaikkihan ei tähän pysty. Yleensä peiliin katsovat ne, joilla sitä syytä on vähiten ja ne joiden pitäisi peiliin tosiaan katsoa ja olla rehellisiä ainakin itselleen eivät siihen pysty tai sitten he näkevät peilistä Narsiskoksen täydelliset ja kauniit kasvot - eivät omia todellisia kasvojaan.
Ihmettelinkin mistä toi p:n haju nenääni nousee, mutta siltä kenkienpohjistahan se:DD .Kiitos vinkistä!!
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:32"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 14:43"]
[/quote] Hoitoalalla taitaa olla aika paskaset lattiat aika useassakin paikassa, kun monessa paikassa haisee se kengänpohjien paska ja vielä usean hoitajan nenään. Näinhän se varmasti on.
Mutta kyllä aika moni alan ihmisen saisi katsoa itseään peilistä ja miettiä sitä, onko koskaan käyttäytynyt huonosti tai asiattomasti työkavereitaan kohtaan. Mutta kaikkihan ei tähän pysty. Yleensä peiliin katsovat ne, joilla sitä syytä on vähiten ja ne joiden pitäisi peiliin tosiaan katsoa ja olla rehellisiä ainakin itselleen eivät siihen pysty tai sitten he näkevät peilistä Narsiskoksen täydelliset ja kauniit kasvot - eivät omia todellisia kasvojaan.
[/quote] Oma tekstini tuli lainausten väliin jostain syystä. Pahoitteluni.
[/quote]
En tiedä noista lähihoitajan töistä hoiva -alalla, itse olen sh erikoissairaanhoidossa. Meillä on narsisti sekä ylijoitajana että osastonhoitajanaa ja ovat tietysti parhaita ystäviä keskenään. Kaikki mahdolliset työsuojelulliset toimenpiteet on työpaikalla tehty, mutta nämä narskut osaavat kyllä saada asiat näyttämään mieleisiltään, eli siltä, että vika on vain ja ainoastaa työntekijöissä, meissä sairaanhoitajissa.
Mitään parempaa kphtelua ei siis kenellekään ole odotettavissa, osastonhoitja saa käsittämättömiä "raivareita" tyhjästä, jolloin koko hlö-kunta henkeään pidätellen vain yrittää olla mahdollisimman näkymätön. Ja hetken päästä ryntää ylijoitaja komppaamaan osastonhoitajaa. Tämä on jokapäiväistä. Töyaiaknsa ulkopuolellakin käyvät kyttäämässä osastolla. Tätä pitäisi vielä toistakymmentävuotta jaksaa.. ei tule onnistumaan. Moni jo luovuttanut.
Kaiken tämän ohessa potilailla olisi oikeus hyvään hoitoon, miten siinä huomioit potilaat, kun uskallat tuskin edes hengittää.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 22:14"]
Ei se sairaanhoitajan työ ok sitten hirveänraskasta.kun noin paljon ehhtivät kiusaamaan! Äkkiä psykologiset testit...voiko nämä narsistit esim lääkitä potilaan kuoliaaksi! Miehiä jo alalle heti!
[/quote]
Mielestäni myös tuollainen kokonaisen ryhmän syyttäminen narsisteiksi tai mahdollisiksi murhaajiksi on kiusaamista. Tuskin kukaan tuntee kaikkia maamme sairaanhoitajia eli ei voi puhua kaikista noin syyttävästi. Tunnen useita mukavia, ystävällisiä, empaattisia, ammattitaitoisia ja eettisiä sairaanhoitajia. Eivät todellakaan ole narsisteja. Joidenkin sairaanhoitajien kanssa työskentelin 6 - 7 vuotta, varmaan siinä ajassa olisi narsistiset piirteet tulleet esille. Voin vielä mainita, että 6 sairaanhoitajaa ovat puolustaneet minua tullessani kiusatuksi.
Samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa siitä, ettei muutaman tapauksen perusteella voi haukkua kokonaista ryhmää. Se ei vaan mene niin, että yksi kokonainen ryhmä on kokonaisuudessaan mätä. Ikävä kyllä tuo kokonaisen ryhmän leimaaminen on yleinen piirre. Sovitaanko, ettei enää leimata kokonaisia ryhmiä, sillä yksikään meistä ei voi tuntea esim. kaikkia tiettyyn ammattiryhmään kuuluvia.