Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikkakiusaaminen hoitoalalla

Vierailija
27.01.2015 |

Olen 15 vuotta hoitoalalla työskennellyt sairaanhoitaja ja olisin kysynyt teiltä muilta hoitajilta onko työpaikkakiusaaminen ja narsistisesti käyttäytyvät sisar hento valkoiset teille tuttuja. Olen ammattitaitoinen,avoin ja tunnollinen työntekijä.Nyt olen kahden viime vuoden aikana joutunut kahdessa eri työpaikassa savustuksen uhriksi. Esimiehilläni ei ole ollut rohkeutta puolustaa minua,vaikka hyvin kumpikin tiesivät asian laidan.Toinen heistä on pyytänyt anteeksi jälki käteen ja se hieman helpotti.Toisessa paikassa työterveyslääkäri teki työsuojelupiirin kanssa tarkastuksen-Ongelmat jatkuneet vuosikausia ja molemmissa paikoissa narsistit sairastuttaneet hovinsa. Hoviin kuulumattomat lähtevät joko itse tai heidät ajetaan sairausloman kautta irtisanoutumaan..

Nyt olen ollut fyysisten ja psyykkisten oireiden vuoksi puoli vuotta sairauslomalla ja toden teolla miettinyt haluanko enää hoitoalalla kateellisten kollegojen puukotettavaksi. Minulta vietiin itsetunto ja ihmisarvo.Missä on kollegiaalisuus silloin,kun joku joutuu savustusoperaation uhriksi..Raakaa toimintaa ns.auttajilta:(

En viitsi enää alkaa vaihtaa alaa,vaan vaihtoehtoja on yrittäjyys tai jatko-opiskelu.Mikä ei tapa,vahvistaa ja nousen täältä vielä-Vahvempana:).

Kommentit (364)

Vierailija
61/364 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä minua kiusataankin siksi, kun keskityn työnteköön, kohtelen asukkaita hyvin, asukkaat pitävät minusta, en ole mikään päällepäsmäri enkä osallistu mihinkään hoitajien humputtelureissuihin. Tosin sijaisena minua ei yleensä edes kutsuta yhteisiin hauskanpitoihin, pikkujouluihin eikä virkistysreissuihin.

Vierailija
62/364 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein tuolla Hyvinkään suunnalla sen suuntasen harjoittelun, että lähtee koko ala vaihtoon. Sitä paskanpuhumisen määrää! Se oli PÖYRISTYTTÄVÄÄ! Aikuiset ihmiset! Miten voidaan kampanjoida koulukiusaamisen lopettamisen puolesta, kun aikuisetkaan eivät osaa käyttäytyä. Hirveintä oli, etten voinut mitenkään puolustaa niitä muttamaa mukavaa ja kilttiä työntekijää, joita muut haukkuivat seläntakana ja puukottivat selkään. Oi voi :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/364 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muka tytöt osaa olla sujuvasti 3 isommassa ryhmässä? Muistelkaa jo lapsuuttanne.

Vierailija
64/364 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain idean- Pitäisiköhän meidän työpaikkakiusaamista vastustavien hoitoalan ihmisten jotenkin koota voimamme yhteen. Luulen, että meitä on aika paljon kuitenkin, Yhdessä olisimme voimakkaampia kuin jokainen omalla tahollaan. Ainakin moni kiusayyu ja kiusattujen puolustaja ja ehkä moni hiljanen sivustakatsojakin voisi liittyä mukaan. Ei mitään vihan lietsontaa eikä kostomeininkiä vaan asialinjalla hoitoalalla rehottavaa kiusaamista vastaan

Vierailija
65/364 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla aidosti kiltit, mukavat ja empaattiset ihmiset taitavat esiintyä 3 roolissa, mitä kiusaamiseen tulee. Joko ovat kiusattuja, puolustajia tai hiljaisia sivusta katsojia. Varmasti jokainen heistä kärsii, ahdistuu ja pelkää tavallaan omissa rooleissaan eli ovat "uhreja" jokainen. Olen ollut kaikissa näissä rooleissa, joten omakohtaista kokemusta on. Jotenkin ahdistavaa huomata, miten jotain mukavaa ijmistä kiusataan ja huomata, ettei voi tai uskalla ehdä oikein mitään. Ja sitten kiusaajat ja heidän apujoukkonsa mennä porskuttavat ja tuskin välittävät himpun vertaa siitä, miltä muista tuntuu

Vierailija
66/364 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 19:16"]

Miten muka tytöt osaa olla sujuvasti 3 isommassa ryhmässä? Muistelkaa jo lapsuuttanne.

[/quote]

Ainakin työpaikoillani työt ovat sujuneet aina parhaiten ja leppoisammin kun ne on tehty yksin tai parityönä. Tosin silloin kun työporukka on koostunut positiivisista, huumorintajuisista, ystävällisistä, empaattisista ja kilteistä hoitajista, niin isommassakin porukassa voi sopu säilyä ihan hyvin. Ainakin 3 entisellä työpaikallani on ollut aina mukava ja hyvä ilmapiiri ja hauskaa on ollut, oli paikalla sitten 2, 3 tai vaikka 20 työntekijää.

Tosin viimesimmässä työpaikassa ilmapiiri alkoi olemaan sellanen että minulla ja muutamalla muulla olisi ollut varmaan kaikkein mukavinta silloin kun paikalla olisi ollut yksin tai sitten vain tietyt työkaverit. Ainakin tiiminvetäjä osoitti niin selvästi sen, ettei meidän joidenkin seuraa olisi halunnut. Periaatteessa aikuisten ihmisten pitäisi tulla toimeen kaikkien työkavereidensa kanssa, mutta se on aika vaikeaa, silloin jos joku on parhaimmillaan kylmäkiskoinen, tyly tai täysin mykkä ja pahimmillaan kiusaa julmasti.

Mutta on yksi "parivaljakko", jonka ei pitäisi koskaan antaa olla kauaa kahdestaan eli kiusaaja ja kiusattu. Paikalla olisi hyvä olla ainakin se kolmas.

Vierailija
67/364 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän sijainen voi tehdä kun tulee valheellisin syin ulossavustetuksi ja häneltä perutaan samalla aikaisemmin sovittu sijaisuus. Kun kysyi osastonhoitajalta tarkemmin perusteluista (mitä, milloin, kenelle, miten) niin osastonhoitaja vastasi vaan että niin on kuullut. Onko huhupuhe tai valheellinen kantelu riittävä ja laillinen peruste sovitun sijaisuuden perumiseen ja sijaisuuden lopettamiseen? Onko edes laillista? Kaiketi tuosta voisi jotain korvausta saada? Todella törkeää mielestäni, etenkin kun se sijainen oli yksi kilteimmistä, empaattisimmista, ystävällisimmistä ja herttaisimmista sijaisista, joka kohteli asukkaita aina hyvin. Syytettiin mm. työskentelyilmapiirin pilaamisesta ja asukkaiden kaltoinkohtelusta. Muutama entinen työkaveri kyllä tietää, ettäsavustamisen syyt oli täyttä potaskaa. Siis todella törkeää tehdä työkaverille tuollainen temppu! Kantelijoiden ts. juonittelijoiden ja valehtelijoiden sekä osastonhoitajan pitäisi kyllä hävetä todella paljon temppuaan.

Vierailija
68/364 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 21:57"]

Mitäköhän sijainen voi tehdä kun tulee valheellisin syin ulossavustetuksi ja häneltä perutaan samalla aikaisemmin sovittu sijaisuus. Kun kysyi osastonhoitajalta tarkemmin perusteluista (mitä, milloin, kenelle, miten) niin osastonhoitaja vastasi vaan että niin on kuullut. Onko huhupuhe tai valheellinen kantelu riittävä ja laillinen peruste sovitun sijaisuuden perumiseen ja sijaisuuden lopettamiseen? Onko edes laillista? Kaiketi tuosta voisi jotain korvausta saada? Todella törkeää mielestäni, etenkin kun se sijainen oli yksi kilteimmistä, empaattisimmista, ystävällisimmistä ja herttaisimmista sijaisista, joka kohteli asukkaita aina hyvin. Syytettiin mm. työskentelyilmapiirin pilaamisesta ja asukkaiden kaltoinkohtelusta. Muutama entinen työkaveri kyllä tietää, ettäsavustamisen syyt oli täyttä potaskaa. Siis todella törkeää tehdä työkaverille tuollainen temppu! Kantelijoiden ts. juonittelijoiden ja valehtelijoiden sekä osastonhoitajan pitäisi kyllä hävetä todella paljon temppuaan.

[/quote]

Tuo oli todella törkeää!!! Toivottavasti sijainen saa jotain korvauksia ja hyvän työpaikan. Kaikkea hyvää hänelle.

Vierailija
69/364 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua..opiskelen lähäriksi ja olen erittäin herkkänahkainen.. mitenhän kestän..

Vierailija
70/364 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kokemuksia päiväkodeista? Millaisia paikkoja?

Vierailija
71/364 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja törmäsi tähäh ketjuun ja on aivan ihmeissään aloituksensa aiheuttamasta keskustelusta ja vertaistuen määrästä...

Olen palannut töihin 50 % työsuhteeseen ja luottamus ei koskaan palaa,mutta eteen päin mennään.Päivä kerrallaan-Tsemppiä kaikille kohtalotovereille ja kiitos teksteistä,osasin samaistua jokaiseen tarinaan..

Olen samaa mieltä,kuin joku muu että työpaikkakiusaaminen pitäisi saada myös yleiseen keskusteluun enemmän.Tiedän miksi näin ei ole: Narsistien aiheuttama itsetunnon tuhoaminen ja häpeän tunne sulkevat suut....

Vierailija
72/364 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 22:34"]Apua..opiskelen lähäriksi ja olen erittäin herkkänahkainen.. mitenhän kestän..
[/quote]
Apua, herkkänahkaiset! Loukkaantuvat ja tiuskivat sitten ahdistuessaan, pelottavia!!

Vierailija
73/364 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän hoitoyhteisön mies tuli miesvaltaisesta työpaikasta ja sanoi, että miehet ovat paljo9n kovempia juoruajia ja kiusaajia, kuin naiset. Ja olen itse samaa mieltä, pahin juoru-ukko meidän työpaikalla on mies. Naisten kanssa pärjää aina.

Vierailija
74/364 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 21:15"]

Olen työskennellyt hoitoalalla yli 20 vuotta. Olen tehnyt sijaisuuksia monessa rtöyhteisössä ja lähes jokaisessa on esiintynyt kiusaamista. Olen usein miettinyt sitä, miksi hoitoalan työpaikoilla kiustaan työkavereita. Mitä ihailtavaa toisten ihmisten kiusaamisessa muka on? Eikö heikommassa asemassa olevien ja kiusattujen puolella oleminen ole sitä ihailtavaa ja rohkeaa toimintaa? Kiusaaja ehkä pitää itseään täydellisenä, virheettömänä ja rohkeana huippuyksilönä. Todellisuudessa hän on vain säälittävä ja pelokas ihmisreppana.

[/quote]

tuskin ne itsekään sitä ihailtavana pitävät, mutta ovat niin surkeita työssään että yrittävät saada paremman, nätimmän tai kivemman ihmisen pois, olishan se jos potilaat tykkää positiivisesta ja mukavasta ja ei-juoruilevasta enemmän kuin juoruavasta ja laiskasta mätäpaiseesta...

Vierailija
75/364 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 08:37"]

Yleensä nämä kiusaajat on niitä supersaikuttajia ja niitä jotka eivät viitsi tehdä töitä. Omat työt jaetaan muille, nuoremmille ja ite istutaan toimistossa ryystämässä kahvia ja vähän lääpitään asiakkaita/potilaita päivän mittaan. Vittuillaan eikä kerrota kun kysyt neuvoa. Voidaan jopa antaa väärää tietoa. Lääkäriltä haetaan todistus milloin minkäkin työn välttämiseen. Lähihoitajilla yleensä suihkutuksen ja siirtojen. Töihin tullaan mutta mitään ei viittitä tehdä, en ymmärrä. Itse vaihdan nyt 4v jälkeen työpaikkaa huonon työilmapiirin vuoksi. Siinäpähän tekevät.

[/quote]

Näinhän se on, että ne ovat ne laiskimmat, jotka välttelevät työn tekoa ja suu käy sitäkin enemmän taukohuonessa ja kotona ollaan saikulla helposti...

Vierailija
76/364 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 17:53"][quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 17:08"]

"Jos koko päivän haisee nenään paska, kannattaa tarkistaa omat kengänpohjansa"

[/quote]

Kaiketi ansaitsin työkavereiltani paskaa niskaani tai olin se työpaikan paska, kun toimin työkaverina seuraavasti.

- tervehdin aina työpaikalla tavatessamme ensimmäisen kerran työvuoron aikana

- olin avoin ja keskustelin kaikkien kanssa

. olin ystävällinen

- olin kohtelias

- suhtauduin kaikkiin työkavereihini positiivisesti, kiusaajinikin vähintään asiallisesti

- en haastanut kenemkään kanssa riitaa

- kuuntelin kaikkia

- en kertonut minulle puhuttuja asioita eteenpäin, en juoruillut

- puolustin kaikkia työkavereita (osastolla aggressiivisia asukkaita). Päivystin ainakin lähistöllä ja menin heti apuun. Menin joskus väliin, estin potkuja ja lyöntejä, irrotin otteita. Pyysin asukkaita lopettamaan lyömiset, raapimiset, potkimiset, sylkemiset ja sanalliset haukkumiset heti ja tiukasti.

- jos joku moitti työkaveriani, puhuin tästä hyvää ja sanoin kaikkia työkavereitani hyviksi, päteviksi, ammattitaitoisiksi, mukaviksi

- osoitin kiitollisuuteni hyvästä työkaveruudesta sanoin, teoin, pienin lahjoin (kynttiläe ennen joulua, saivat ottaa cd-levyjäni ilmaiseksi...). Olin ainoa kuka teki näin.

- vein ystävänpäivätervehdykset sijaistamilleni osastoille. Korteissa kiitin hyvästä työkaveruudesta

- olin joustava, vaihdoin vuoroa aina kun työkaverini pyysivät. Tein tuplavuoroja, ettei osastoilla tarvinnut työskennellä vajaamiehityksellä tai kenenkään vakituisen ei tarvinnut tehdä pitkää päivää.

- en ollut sairauslomilla

- noudatin työaikoja. Menin mm. viikonloppuaamuihin taksilla, etten olisi myöhästynyt 1 - 5 minuuttia. Lähdin vuorosta tasan sillä minuutilla kuin vuoro päättyi ja mielummin muutama minuutti sen jälkeen.

Nähtävästi tein jotain väärää, kun sain paskaa niskaani, jouduin kiusatuksi, syntioukiksi ja ulossavustetuksi.

Voisiko joku kertoa mitä väärää tein, kun en sitä itse tajua.
[/quote]
Silloin kun kusipäällä on paha olla eli aina hän tarvitsee kohteen johon purkaa sisäistä jännitettään. Yleensä se on henkilö jolla menee kiusaajan mielestä hyvin tai kiusatulla on ominaisuuksia jotka kiusatulta puuttuu, esim. tuo ystävällisyys ja empatia. Harvoin nämä kiusaajat ovat mitään kedon kukkia muutenkaan, jossakin vaiheessa elämässä on jokin mennyt vikaan ja se kostetaan sitten muille. Kiusaaminen voi myös näkyä huumoriin peiteltynä, jos et heidän ns huumoriaan ymmärrä olet tosikko, huumori ei toimi vaan toisinpäin vaan loukkaantuvat siitä sydänjuuriaan myöten ja ovat sen jälkeen entistä piikikkäämpiä.

Vierailija
77/364 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:36"][quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 17:53"][quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 17:08"]

"Jos koko päivän haisee nenään paska, kannattaa tarkistaa omat kengänpohjansa"

[/quote]

Kaiketi ansaitsin työkavereiltani paskaa niskaani tai olin se työpaikan paska, kun toimin työkaverina seuraavasti.

- tervehdin aina työpaikalla tavatessamme ensimmäisen kerran työvuoron aikana

- olin avoin ja keskustelin kaikkien kanssa

. olin ystävällinen

- olin kohtelias

- suhtauduin kaikkiin työkavereihini positiivisesti, kiusaajinikin vähintään asiallisesti

- en haastanut kenemkään kanssa riitaa

- kuuntelin kaikkia

- en kertonut minulle puhuttuja asioita eteenpäin, en juoruillut

- puolustin kaikkia työkavereita (osastolla aggressiivisia asukkaita). Päivystin ainakin lähistöllä ja menin heti apuun. Menin joskus väliin, estin potkuja ja lyöntejä, irrotin otteita. Pyysin asukkaita lopettamaan lyömiset, raapimiset, potkimiset, sylkemiset ja sanalliset haukkumiset heti ja tiukasti.

- jos joku moitti työkaveriani, puhuin tästä hyvää ja sanoin kaikkia työkavereitani hyviksi, päteviksi, ammattitaitoisiksi, mukaviksi

- osoitin kiitollisuuteni hyvästä työkaveruudesta sanoin, teoin, pienin lahjoin (kynttiläe ennen joulua, saivat ottaa cd-levyjäni ilmaiseksi...). Olin ainoa kuka teki näin.

- vein ystävänpäivätervehdykset sijaistamilleni osastoille. Korteissa kiitin hyvästä työkaveruudesta

- olin joustava, vaihdoin vuoroa aina kun työkaverini pyysivät. Tein tuplavuoroja, ettei osastoilla tarvinnut työskennellä vajaamiehityksellä tai kenenkään vakituisen ei tarvinnut tehdä pitkää päivää.

- en ollut sairauslomilla

- noudatin työaikoja. Menin mm. viikonloppuaamuihin taksilla, etten olisi myöhästynyt 1 - 5 minuuttia. Lähdin vuorosta tasan sillä minuutilla kuin vuoro päättyi ja mielummin muutama minuutti sen jälkeen.

Nähtävästi tein jotain väärää, kun sain paskaa niskaani, jouduin kiusatuksi, syntioukiksi ja ulossavustetuksi.

Voisiko joku kertoa mitä väärää tein, kun en sitä itse tajua.
[/quote]
Silloin kun kusipäällä on paha olla eli aina hän tarvitsee kohteen johon purkaa sisäistä jännitettään. Yleensä se on henkilö jolla menee kiusaajan mielestä hyvin tai kiusatulla on ominaisuuksia jotka kiusatulta puuttuu, esim. tuo ystävällisyys ja empatia. Harvoin nämä kiusaajat ovat mitään kedon kukkia muutenkaan, jossakin vaiheessa elämässä on jokin mennyt vikaan ja se kostetaan sitten muille. Kiusaaminen voi myös näkyä huumoriin peiteltynä, jos et heidän ns huumoriaan ymmärrä olet tosikko, huumori ei toimi vaan toisinpäin vaan loukkaantuvat siitä sydänjuuriaan myöten ja ovat sen jälkeen entistä piikikkäämpiä.
[/quote]mä oon tollasen huumorin kohteena ollut jo pitkään. Joku on jossakin vaiheessa keksinyt, että oon tyhmä. Siinä ei auta vaikka pääsis kaikki lääkelaskut läpi ja sais tenteistä vitosia. Jos sut on leimattu tyhmäksi, niin tyhmä olet. Inhottava mennä aina paikalle kun näkee ihmisten kasvoilla ivalliset virneet. Taas tulee sellanen tunne et musta on puhuttu jotain ilkeää huumoriin verhottuna.

Vierailija
78/364 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se sairaanhoitajan työ ok sitten hirveänraskasta.kun noin paljon ehhtivät kiusaamaan!
Äkkiä psykologiset testit...voiko nämä narsistit esim lääkitä potilaan kuoliaaksi!
Miehiä jo alalle heti!

Vierailija
79/364 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 22:14"]

Ei se sairaanhoitajan työ ok sitten hirveänraskasta.kun noin paljon ehhtivät kiusaamaan! Äkkiä psykologiset testit...voiko nämä narsistit esim lääkitä potilaan kuoliaaksi! Miehiä jo alalle heti!

[/quote]

Ainakin mun työpaikoissa sairaanhoitajat ovat olleet mukavia. Eniten ongelmia on ollut perus- ja lähihoitajien kanssa. 2 viimesimmässä työyhteisöissä sairaanhoitajat olleet ystävällisiä, kilttejä, mukavia, eettisiä ja kohdelleet kaikkia ihmisiä hyvin. Lähes kaikki tuntemani sairaanhoitajat ovat olleet kiusattujen puolella.

Vierailija
80/364 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on turha syyllistää esim. kokonaista ikäryhmää, ammattiryhmää tai sukupuolta kiusaajiksi. Varmaan jokaisessa ryhmässä on kiusaajia, kiusaajien apureita, kiusattuja, kiusattujen puolustajia ja sivusta seuraajia. Eiköhön ainakin toisten kiusaaminen ja kiusattujen puolustaminen oli lähinnä luonne- ja arvokysymys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi