Työpaikkakiusaaminen hoitoalalla
Olen 15 vuotta hoitoalalla työskennellyt sairaanhoitaja ja olisin kysynyt teiltä muilta hoitajilta onko työpaikkakiusaaminen ja narsistisesti käyttäytyvät sisar hento valkoiset teille tuttuja. Olen ammattitaitoinen,avoin ja tunnollinen työntekijä.Nyt olen kahden viime vuoden aikana joutunut kahdessa eri työpaikassa savustuksen uhriksi. Esimiehilläni ei ole ollut rohkeutta puolustaa minua,vaikka hyvin kumpikin tiesivät asian laidan.Toinen heistä on pyytänyt anteeksi jälki käteen ja se hieman helpotti.Toisessa paikassa työterveyslääkäri teki työsuojelupiirin kanssa tarkastuksen-Ongelmat jatkuneet vuosikausia ja molemmissa paikoissa narsistit sairastuttaneet hovinsa. Hoviin kuulumattomat lähtevät joko itse tai heidät ajetaan sairausloman kautta irtisanoutumaan..
Nyt olen ollut fyysisten ja psyykkisten oireiden vuoksi puoli vuotta sairauslomalla ja toden teolla miettinyt haluanko enää hoitoalalla kateellisten kollegojen puukotettavaksi. Minulta vietiin itsetunto ja ihmisarvo.Missä on kollegiaalisuus silloin,kun joku joutuu savustusoperaation uhriksi..Raakaa toimintaa ns.auttajilta:(
En viitsi enää alkaa vaihtaa alaa,vaan vaihtoehtoja on yrittäjyys tai jatko-opiskelu.Mikä ei tapa,vahvistaa ja nousen täältä vielä-Vahvempana:).
Kommentit (364)
Tuollaista se on. Hoitoalalla pitäisi olla empaattisia ja auttavia työkavereita, mutta se ei pidä paikkaansa kuin osittain.
Hoitoalalla työpaikkakiusaamista on paljon, nimenomaan muutaman ihmisen koplia. Olen kokenut sen, syynä pyyntöni tarkastella lähihoitajien ja sairaanhoitajien toimenkuvia. Toiset olivat hukkua työtehtäviin ja tounen ryhmä oli n. 2,5 tuntia päivästä tauolla, ne eivät olleet sairaanhoitajia.
Hoitoalalla työpaikkakiusaamista on paljon, nimenomaan muutaman ihmisen koplia. Olen kokenut sen, syynä pyyntöni tarkastella lähihoitajien ja sairaanhoitajien toimenkuvia. Toiset olivat hukkua työtehtäviin ja tounen ryhmä oli n. 2,5 tuntia päivästä tauolla, ne eivät olleet sairaanhoitajia.
Itselleni kävi niin että meillä vaihtui uusi osastonhoitaja. Ensimmäisenä hänen virallisena työpäivänään vanhemmat kolleegat olivat lähettäneet minusta hänelle ikävää palautetta. Asiat olivat aivan olemattomia ja keksimällä keksittyjä kiusaamismielessä mustamaalaamista. Kieltämättä aika kamala olo tuli, kun huomasi tulleensa kiusatuksi. Vahditaan toisten taukoja ja töitä. Haukutaan selän takana muita. Määrällään ja käskytetään. Siirretään kaikki ikävät työt nuoremmille ja huudetaan heille.