* * * MAALISMASUT VK 6 * * *
Aloitetaanpas taas uusi viikko! Hei, ensi kuu on "meidän" kuu =)
sari84---1.3.---1.---Rovaniemi---24/28---LKS
AnniHelena---1.3.---2.---Tampere---34/33---TAYS
kolmekamua---1.3.---3.---Pääkaupunkiseutu---26/28---Joku Helsingin sairaala =)
maikku80---2.3.---3.---Joensuu---28/28---P-KKS
mammutter---3.3.---3.---Keski-Suomi---32/33---K-SKS
Mimmiu---4.3.---3---Pohjanmaa---36/38---VKS
minni74---5.3.---7.---Vantaa---34/38---NKL
Tintti23---5.3.---2.---Pori---25/29---SatKS
Anzi---5.3.---1.---Pohjanmaa---26/28---E-PKS
sohvero---5.3.---1. ja 2. =) ---Joensuu---24/24---P-KKS
ansku85---6.3.---1.---Pohjois-Pohjanmaa---23/23---OYS
Tuleva_09---6.3.---1.---Pirkanmaa---22/26---TAYS
Kumkwatti---6.3.---2.---Lounais-Suomi---35/??---???
Sunny08---7.3.---2.---Outokumpu---25/24---P-KKS
hanttu82---7.3.---1.---Kotka---26/30---KOKS
Lilja09---8.3.---1.---Pori---24/39---Stks
Onsku76---9.3.---2.---Helsinki---32/31---NKL
Alfiina---9.3.---6.---Pääkaupunkiseutu---31/32---NKL
keyes---9.3.---2.---Rovaniemi---27/28---LKS
Äiti1983---10.3.---3.---Etelä-Häme---25/30---K-HKS
Woodbecker---12.3.---Pääkaupunkiseutu---29/32---Jorvi
kellohelma---13.3.---2.---27/39---KOS
eveys---14.3.---2.---Muurame---26/25---K-SKS
Emilii24---15.3.---3.---Etelä-Lappi---28/32---L-PKS
Mirabella---15.3.---3.---Vantaa---31/33---KOS
kotilo---18.3.---3.---Pohjois-Uusimaa---29/33---Hysa
kaaka---18.3.---3.---Espoo---32/31---Jorvi
Vacsuli75---18.3.---1.---Pääkaupunkiseutu---33/29---Jorvi
veksuli---18.3.---2.---Lounais-Suomi---34/35---TYKS
inkeli---18.3.---3.---Outokumpu---22/26---P-KKS
Katzy75---20.3.---2.---Keski-Suomi---33/35---K-SKS
Piiperö-78---21.3.---3.---Pohjois-Karjala---29/32---P-KKS
Särki1---21.3.---2.---Mikkeli---29/32---MKS
LillaMy---22.3.---2.---Ulvila---25/26---SatKS
Nasse75---22.3.---2.---Pirkanmaa---33/34---TAYS
Kinde71---23.3.---5.---Joensuun lähistö---34/46---P-KKS
sallap84---24.3.---2.---Nurmijärvi---24/27---Hysa
Kaarna@laiva---24.3.---3.---Keski-Suomi---32/33---K-SKS
Kaisa_kissa---24.3.---1.---Joensuu---22/44---P-KKS
Nasuliini---24.3.---2.---Keski-Suomi---25/34---K-SKS
annika73---24.3.---3.---Pohjanmaa---35/38---MTHA
Daim---25.3.---2.---Tampere---26/30---TAYS
iiiik---25.3.---3.---Keski-Suomi---30/32---K-SKS
kupla3---25.3.---3.---Pori---30/38---SatKS
jatta78---26.3.---1.---Espoo---30/30---Jorvi
Maria08---28.3.---1.---Kemijärvi---26/30---LKS
Milli75---28.3.---2.---Rovaniemi---33/35---LKS
Ja vielä linkki edelliseen viikkoon! Mukavaa viikkoa!
[http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WA...|http://www.vauva.fi/…]
Kommentit (67)
body & puolipotkarit kannattajaksi =) Esikoisella tuo oli ihan ykkösasu. Ja H&M:n kietaisubodyja neppareilla on hankittuna.
Ja voin myös liittyä yövalvojien porukkaan. Muutamana yönä viikossa herään 3-4 aikaan, enkä saa muutamaan tuntiin unta. Raivostuttavaa, mutta ei auta mikään.
Hiivin sohvalle katsomaan tylsiä ohjelmia digiboksilta ja usein nukahdan puoli kuuden maissa uudelleen.
Ymmärrän kovasti pieniin yksiköihin synnyttämään haluavia. Ja sitä, että haluaa ja saa olla itse tilanteen tasalla.
Kuitenkin en omalle kohdalle halua muuta kuin maan parasta hoitoa parhaine laitteineen =iso yksikkö. Esikoinen ei olisi selvinnyt kodikkaassa maalaissairaalassa.
Eikä mua haittaa vaikka laittaisivat liukuhihnalla menemään, kun vaan kivunlievitys on huippuluokkaa ja saan parhaan tietotaidon mitä voi olla.
Ystävällinen palvelu olisi toki kivaa, mutta voin ottaa vaikka yrmeämmänkin tyypin, jos osaa asiansa ;)
Nämä ajatukset johtuvat siis ihan vaan aiemmin koetusta vaikeasta tilanteesta.
Mieltä lämmitti, että samaan aikaan jossain muutkin taistelevat rd juttujen kanssa. Aion myös varata suklaapatukan sairaalakassiin ;)
Isät neuvolassa on ihana juttu :) Ihan peruskäynneillä kokisin itse miehen läsnäolon turhaksi. Mutta kukin tyylillään ja en voi uskoa, että missään isän läsnäoloa ihmeteltäisiin.
AnniHelena rv 36+3
Kello käy ilta-yhtätoista, eikä nukuta yhtään. Turhaa vielä edes ajatella sänkyyn menoa, kun itse vain pyörii (helpommin sanottu kuin tehty..) ja hakee unta, miehen sikeä uni ja kuorsaus vain ärsyttävät. Täällä sitten netissä pyörin tai katselen AnniHelenan tapaan digiboksilta kaikkea hömppää. Aamulla kun esikoinen herää pirteänä, itse on kuin junan alle jäänyt, ja johan jo väsyttää..
Poron kirjoitukseen myös kommentoisin. On totta, että välillä turhaan synnyttäjää holhotaan, ja väkeäkin voi paikalla olla aivan turhaan ja aivan liian paljon. Mutta jos oikein ymmärsin, nyt kyse voi olla myös perätilassa olevasta vauvasta?!Tällöin synnytys ei ole ihan "normaali" juttu! Toki vauva saattaa syntyä myös perätilassa helposti ja ongelmitta, mutta riskit erilaisiin komplikaatioihin ovat selvästi suuremmat. Tuskin kohdunsuuta ihan taukoamatta tarvitsee tutkia, mutta kertoohan se paljon synnytyksen tilanteesta etenkin poikkeavissa synnytyksissä. Ja äidin ponnistamisen tarve saattaa myös tulla jo huomattavasti aiemmin kuin täysin auki ollessa, joten jos voimalla ponnistat liian aikaisin, saat todennäköisesti vain pahat repeämät aikaan. Jos väkeä on paikalla enemmän kuin huoneeseen mahtuisi, onhan siitä toki synnytyksen luonnollisuus ja intiimiys kaukana, mutta äidin ja vauvan turvallisuuden takiahan porukka siellä on, tuskin kukaan siellä huvikseen on, ja nykyään ei taida moiseen aikakaan riittää. Eli pointtini on, että jos odotettavissa on normaali synnytys, voi ja kannattaakin omat toiveet ja näkemykset tuoda selvästi esiin. Mutta jos tiedossa on riskialtis synnytys, omista toiveista ja vaatimuksista täytyy osata tinkiä, ihan oman ja vauvan turvallisuuden vuoksi.
Öh, menipä vakavaksi saarnaksi..
Omat vaivat jatkuvat entisellään, niinkuin täällä monella. Huomenna olisi taas normaali neuvola-käynti ja sitten seuraavalla viikolla lääkäri-käynti omalla gynellä. Meillä ei neuvolassa ole ultraa, ja haluan kuitenkin nähdä varmuudella vauvan asennon ja vähän jotain painoarviotakin, joten siksi tutulle lääkärille.
Nyt ajatus katkesi jostain syystä. Toivottelen siis kaikille nukkujille ja kukkujille hyviä öitä ja huomista Runebergin päivää!
Voikaahan hyvin!
Terkuin, Kumkwatti rv 35+
Vilkasta keskustelua, jee. Mullakin hyvin aikaa roikkua täällä kun töissä ei ole oikein mitään tekemistä. Vielä yksi aamu ja sitten koittaa vapaus :-)
Yöt - minä onneksi nukun suht hyvin. Kerran käyn veskissä ja viime yönä en sitäkään.
Poro - toivottavasti synnytys sujuisi paremmin kuin odotat ja asuntoasiatkin selviäisi parhain päin. Mä kanssa uskon että kätiöt (yleensä) ajattelevat äidin ja vauvan parasta eikä tarkoituksena ole ketään kiusata. Kyllä niitä yrmeitä "äiti on nyt hiljaa eikä puutu tähän" kätilöitäkin on kohdalle sattunut, mutta onneksi ei montaa.
Eppari mulle tehtiin ekan kanssa ja vähän repesin kuitenkin. Kätilö kysyi asiasta ja sanoi että hänen mielestään se olisi parempi vaihtoehto. Uskoin mukavaa ja kokenutta kätilöä ja tuskin olisi muuten ulos tullutkaan. Imukuppiakin jouduttiin käyttämään. Tokan kanssa teki kanssa pienen epparin ja se parani kyllä tosi nopsaan. Tikkauksen on olleet kaikista pahimpia, auts.
Äiti1983 - Mulla kyllä selkeästi Kelan laskelmassa on katsottu paras vaihtoehto. Eli ovat verranneet v. 2007 tuloja, puolen vuoden työtuloja (vähennetty tulonhankkimiskuluja, muista) ja sitten kun edellinen lapsi on alle 3 v niin niitä tuloja mistä edellinen etuus on laskettu. Ja sen mukaan äitiysraha on laskettu mikä on ollut suurin tulo.
Vaatteet - mäkin tykkään bodeista ja potkareista. Kietaisubodyt on ihan jees kun vauva on ihan pieni mutta kyllä semmoiset pään yli vedettävätkin ovat hyviä joissa on se hyvä leikkaus kaula-aukossa (mikä venekaulus se nyt sit onkaan :-).
Body pitää vaipan hyvin paikallaan eikä tosiaan rullaudu kun vauvaa nostelee ja potkari (siis terälliset) on kanssa kätevät kun pysyy jalat lämpimänä kun ei lahkeet nouse. Määristä ei mitään havaintoa.
Meillä mies ei ole päässyt kertaakaan neuvolaan ja en näin kolmatta odottaessa sinne häntä oikein osaa kaivatakaan. Yhteen kontrolliultraan onneksi pääsi mukaan vaikka se olikin vähän lyhykäinen käytni silloin (ultrasi n. 1 minuutin).
Mukavaa torstaita kaikille!
t. Mirabella ja Hilma 34+4
Mimmiu: Minkälaista kutinaa tuohon raskaushepatoosiin sit liittyy. Parina yönä oon nimittäin ihmetelly et miksi kutittaa joka paikkaa, jalkoja enimmäkseen..
Meillä olis tänään ensimmäinen perhevalmennus. Mitä muut ootte eka kerralla tehneee sielä, ko ukolla olis muutaki hommaa et kannattaako edes lähtä sinne(:
Muuten menny kaikki tosi hyvin. Vkl oltiin kylpylälomalla rentoutumassa.. Oli kyllä ihanaa. Jonkun verran on turvotusta käsissä ja jaloissa ja siitä johtuen paino noussut n. kilon ed. neuvolakäynniltä. Onneksi nuo turvotuskilot sit lähteeki helpommin(: Oon yrittänyt juoda paljo mut sit saa kulkea wc:ssä jatkuvasti..
Masu on jotenki painunu niin alas että se ei häiritte enää istumista ja hengittämitstä..Mut mukavaa odotusta kaikille!!
Ansku rv 35+6
Tänään oli sitten äitipolilla eka käynti raskaushepatoosin takia. Ultran ja sydänäänikäyrän mukaan vauvalla on kaikki hyvin. Kohdunsuu oli sormelle auki mutta kanavaa vielä 3 cm jäljellä. Lääkäri oli tosi kovakourainen ja olenkin nyt sitten ollut kipeä ja vuotanut vihreää räkää viimeiset pari tuntia. Tuota vuotoa on kyllä tullut hiukan jo aiemmin - lieneeköhän limatulppaa? En oikein tiedä minkä näköistä se on, kun aiemmissa raskauksissa limatulppa on mennyt vasta synnytyksen käynnistyessä eli sekoittunt veriseen vuotoon. Painoarvio ultran mukaan on 2900 g. Onko se paljon vai vähän viikolla 36+1? Mulla ei ole aiemmissa raskauksissa painoarviota tehty. Sain respetin sekä sappihappoja alentavaan lääkkeeseen, että kutinaa lievittävään lääkkeeseen mutta aloitan ne vasta, jos tämän päiväiset labratulokset ovat huonommat kuin parin viikon takaiset.
Ansku: raskaushepatoosissa kutinaa on tyypillisimmillään vatsassa, kämmenissä ja jalkapohjissa ja pahinta kutina on öisin. Minulla kuitenkin iho kutisee päästä varpaisiin. Mitään ihottumaa yms. ei ole vaan ihan terveen näköinen iho kutisee.
Mimmiu rv 36+1
viimeisen puolen vuoden tulot otetaan käsittääkseni huomioon vain jos ovat 20% isommat kuin edellisen vahvistetun verotuksen. Esikoista odottaessani nimittäin työnantaja mulle laski noita ja toimittikin tiedot, mutta eipä kelvanneet kun eroa oli vain 18.x prosenttia. Sikäli kun työnantaja ja tehtävät on säilyneet samana edellisen vahvistetun verotuksen ja viimeisen puolen vuoden aikana niin harvalla korotusta tulee 20%. Mutta jonnekinhan se raja täytyy vetää (joskaan en ymmärrä miksei voida vaan ottaa suurimpia mahdollisia tuloja) - kai se tulisi liian kalliiksi ja päätökset menisivät aina myöhäisiksi kun työnantajat ei niitä papereita toimita ennenkuin on ihan varma mitä palkkoja tulee (valtio työnantajana ja tuntitöistä maksetaan vasta kun on varmaa ettei tunteja ole peruuntunut jne. Vuodenvaihteessa uusittavat työmääräyksetkin voivat tulla vasta monta viikkoa sen jälkeen kun työ on alkanut/jatkunut...). Osaltani nuo paperit siis lähtivät kelaan tänään! Eipä tuolla väliä kun työnantaja kuitenkin maksaa palkkaa ekat 3kk.
Kenelläs sitä limatulppaa tulikaan? Vihreä kuulosti kyllä värinä aika villiltä - vai luinko jotenkin väärin? Itse en moista tulppaa viime odotuksessa havainnut ollenkaan.
Painoarviota en ole itse tässä raskaudessa saanut missään vaiheessa. Th on kyllä todennut että on "ihan sen kokoinen kun tässä vaiheessa kuuluukin" ja tuo riittää minulle. Esikoisesta arvoi kerran joskus rv 29 tms ja veikkasi lasketun ajan painoksi 3,5 kg. Tyttö syntyi kaksi päivää ennen laskettua painaen 3420 g, mutta helppohan se on tuohon keskiarvojen tuntumaan veikkailla. Sukupuolenkin veikkasi oikein (kuuntelee vanhalla mahatorvella sitä varten sydänäänet ja veikkaa nopeuden ja soundin perusteella), mutta onhan siinäkin oikeaan osumisen tdnk 50%. Usein kai kuitenkin lasketaan että viimeisinä viikkoina painoa voi tulla n. 200g/vko joten jos rv 36+ on 2900 g niin ihan standardikokoonhan tuossa laskettuun mennessä päädytään. Painoarvioissahan voi kuitenkin olla tosi isoja heittojakin suuntaan tai toiseen.
Itsellä tällä kertaa synnytystapa-arvio keskussairaalassa kun esikoinen syntyi imukupilla. Saatanpa siis saada vielä yhden extra-ultran siinä. Vähän kutkuttaa ajatus että näkyisi sukupuolikin, vaikka olemme miehen kanssa yhdessä päättäneet että sitä ei varta vasten kysytä.
4 työpäivää jäljellä.
äippä+papu 34+0
Mulla yöt vaan huononee koko ajan... Liitoskivut on hirveitä ja sit pitäis vessassa juosta koko ajan mut sängystä ylös nouseminen sattuu. Onneks muistan edellisestä raskaudesta että nämä loppuvat kun saa vauvan mahasta. Sit tietysti voi olla muita kipuja, mut kyllä tämä tästä helpottaa ja jokainen päivä ollaan lähempänä sitä hetkeä. :)
Tiistaina oltiin pojan kanssa yhteisessä neuvolassa. Hyvin mitat nousee molemmilla, äiti vaan toivoisi omien olevan paljon pienempiä, puntarille ei ole ikinä kiva mennä... Kohdunpohjankorkeus menee edelleen käyrien yläpuolella ja käsinkin kokeiltuna veikkailee terveydenhoitaja edelleen ison vauvan olevan tulossa. Ens viikon tiistaina se selviää ultrassa, vaikka en niihin luota yhtään ku arvioivat esikoisenkin niin paljon pienemmäksi. Mutta koska esikoinenkaan ei mahtunut syntymään ja leikkaukseen jouduttiin niin luultavasti tämä leikataan sit ihan suunnitellusti, se olis ainakin mun toivomus jos isolta tuntuu, en halua toista samanlaista kokemusta kuin edellinen.
Meillä on mies ollut muuten jokaisella neuvolakäynnillä mukana, eilen olin ensimmäistä kertaa yksin kun mies ei päässytkään, mut muuten aina mukana esikoisen odotus aikana ja nyt kaikissa esikoisen käynneissä ja tämän masuasukin käynneissä, ollaan onneksi saatu paljon yhteisiä aikoja pojan kanssa niin ei ole tarvinut ihan koko ajan neuvolassa juosta, et nyt kun itse käy jo niin usein niin on ihan vaan mahakäyntejä. Mies tykkää olla mukana koska yhteinen asia tämä on ja nyt on paljon helpompikin kun se on mukana hoitamassa poikaa samalla.
Eilen käytiin varaa sisarusrattaat ja esikoiselle ostettiin matkarattaat niin vauva saa esikoisen yhdistelmät niin saa rauhassa nukkua omissa vaunuissa silloin kun ollaan miehen kanssa yhdessä liikenteessä. Maksettiin nyt jo niistä tuplista puolet ja loput sitte ku haetaan ne joskus kuun vaihteessa, eihän niitä vielä tarvii mut musta olis ollu niin kiva viedä ne jo kotiin.
Itse tykkään myös bodeista ja potkareista, puolpotkarit on helpommat mut ne hekseleillä olevat potkuhousut on jotenki paljon kivemman näköisiä, niin söpöjä vauvamaisia. :) Sellaiset potkarit joissa on nepparit jalkojen välissä on kyl tosi helpot, mut meillä ei niitä paljoa ole kun ei sitä silloin tiennyt mitä kannattaa ostaa ku ekaa odotti ja nyt ei viitsi uusia ostella kun meillä pienimmät vaatteet on niin vähän käytettyjä ja moni ihan käyttämättömiä, poika kun oli jo sen 54cm syntyessään ja sairaalassa vietettiin 3,5viikkoa niin osa 50cm vaatteista oli jo pieniä kun kotiuduttiin. Olin ostanut valmiiksi ihanan kotiintulo asun esikoiselle kokoa 56 (pieni kokoinen) ja se oli pikkasen pieni kun kotiin päästiin, tai mahtu poika siihen just ja just, mut ei sitä enää toista kertaa päälle pistetty ja mua harmitti tosi paljon... Se olikin sit vain kotiintulovaate. En muutenkaan ymmärtänyt kuinka nopeasti vauvat kasvaa niin ostin liikaa pieniä vaatteita. Niin siksi tälle ei osteta mitään uutta ennen kuin syntyy koska saa varmasti lahjaksi vierailijoilta niitä ihan omia pieniä vaatteita niin ei tarvitse pelkästään isoveljen vanhoissa olla.
Aika menee tosi hitaasti jotenkin... Odotan ehkä liikaa ens tiistaita ja sitä et saa vihdoinkin selvyyden miten (ja mahdollisesti koska) tämä vauva syntyy. Mut aika meni jotenki tosi nopee siihen asti ku tuli 30 viikkoa täyteen, nyt 33+2 ja tää 3 viikkoa on kestänyt yhtä kauan ku edelliset 30... Tämä on tosi erilaista ku ekan odotus ja jotenki mä olen jo unohtanut millaista on elää ihan normaalina ei-raskaana-olevana ihmisenä. Kun ei siinä ehtinyt paljoo aikaa menee kun oli taas raskaana, seuraava saa kyllä sit jo odottaa ihan muutaman vuoden.
Hyviä vointeja!
T: Salla rv 33+2
Meidänkin poppoolle pukkas sitten flunssa päälle alkuviikosta. En muistanutkaan miten kurjaa tää sairastaminen on, mutta johan tässä onkin oltu ihmeen terveinä monta kuukautta. Harmi vaan, kun tulevaksi viikonlopuksi olisi varattuna pieni kylpyläreissu itselle, esikolle ja mummulle (äidilleni), ja nyt se todennäköisesti joudutaan perumaan. Ellei nyt sitten olo yllättäen kohene.
Flunssasta johtuen yöunet on olleet vieläkin tavanomaista katkonaisemmat, mutta aika huonostihan mä olen nukkunut jo monia viikkoja. Yökukkuja siis ilmoittautuu täälläkin.
Tässä raskaudessa mies ei ole ollut kertaakaan neuvola- ja lääkärikäynneillä mukana työkiireiden vuoksi, enkä minäkään ole häntä juuri mukaan kaivannut, kun käynnit ovat olleet tässä toisessa odotuksessa niin lyhyitä. Esikoista odottaessa mies oli mukana parilla neuvolakerralle.
Ja vielä noista vauvanvaatteista: itse tykkäsin esikoisella kans eniten kietaisubody+puolipotkarit-yhdistelmästä (kuten moni muukin). Musta taas ne "venepääntielliset" bodyt oli huonoja, kaula-aukko alkoi sellaisessa helposti lerpattaa. Esikoisella mulla oli 50-56 kokoisia vaatteita ehkä joku 5-6 kappaletta kutakin vaatetta, ja ihan hyvin ne muistaakseni riittivät jo silloin (tosin pesukone pyöri varmaan n. joka toinen päivä). Nyt kun tietää, minkä mallisista vaatteista itse tykkää, olen ostellut kirpparilta aika monta kietaisubodya ja muutamat puolipotkarit lisää, ja arvelen että nyt pärjätään hyvinkin. Aika nopeasti tosiaan lapsi kasvaa ulos noista pienikokoisista vaatteista, varsinkin jos syntyy vähänkin isompikokoisena.
Hyviä vointeja kaikille!
Nasuliini ja Skepi rv 32+2
Juu kyllä siinä lapussa luki ihan suoraan, että ei voitu käyttää viimeisen 6 kk:n tuloja kun eivät olleet sitä 20% isommat...MURRRRRR!
Tänään jouduin käymään äitipolilla...tuli aamulla ihan kamalan kamala olo ja pulssi hakkasi niin että korvissa tuntui...olin poikien kanssa just kauppaan menossa ja poikkesinkin sit samalla neuvolaan ja oli paineet 141/97 pulssi 123, ja valkuaista pissassa...lähetti sitten näytille sairaalaan jossa levon jälkeen paineet 160/85 ja pulssi 98 eikä näkynyt siinä sitten sitä valkuaista enää, oli kyllä vähemmän aikaa ollut pissa sisällä...juomaan kehottivat, koska nestehukka kuulemma voi vaikuttaa tuohon paineeseen ja pulssiin...
No tiistaina mulla on se synnytystapa-arviointi samassa paikassa ja sanoivat että otetaan sit kaikki testit uudestaan, ja tarkistetaan vointia.
Painoarvio oli tasan 3 kg...vähän keskikäyrän yläpuolella...hauska ktg käyrä tuli kun Almalla oli just vauhti päällä ja kova hikka =)
No, eipä tässä kait muuta...ihanan aktiivista täällä =)
Äiti1983 ja Alma 35+2
Jestas kun on aktiivista kirjoittelua, hienoa.
Oon aivan nenä tukossa ja ihan katki yökukkumisista ja tästä lentsusta. Yök. Onneksi mies lähti muksujen kans luistelemaan, kai kohta kotiutuvat.
vaatteista:meillä myös suosikkeja kietaisubodyt ja puolipotkarit, henkseleilläki olevat kelpaa, mut kokopukuja en edellisillä ainakaan kauheesti käyttänyt, mitä nyt ihan vastasyntyneenä ehkä. 50 senttisiä meillä eiole kuin 2 bodya, 56 senttisiäkään ei ole kuin ehkä 3 ala- ja yläosaa, kun eivät kauhean kauaa mahtuneet, Molemmat lapsukaiset siis ovat olleet 52,5 cm pitkiä ja yli nelikiloisia syntyessään.
Taas suppailee 5 minuutin välein, mut ei kipeästi vain inhottavasti, ja kun vielä väsyttääkin, niin sohvalle tai sänkyyn tekee mieli.
Vointeja kaikille!
kupla3 rv 33+1
Painoa tullut mielestäni liikaa (yli 700g/vko) mutta ei terkka siitä mitään sanonu. Verenpaine ok. Pissassa oli proteiinia, joten jätän vielä kunnon plv näytteen labraan huomen aamulla (en tosin tiedä miten pystyn 4h pidättämään...) SF 33,5 yläkäyrällä mennään. Mukula edelleen poikittain ja ensi viikon lääkäri nevolassa mietitään lähetteen teko äippäpolille. Syke 136. Nytten alkaakin 1x vkossa neuvolassa ravaaminen.
Tänään autoa ajessa mulle tuli mahaan aivan uskomattoamn tukala olo, tenava varmaan kiertähti johonkin eri asentoon ja supistelikin. Meinas tulla ihan pissat housuun kun oli niin tuskanen olo. Kotona vaati kontallaan mahan roikottelua ja pötköttelyä että yhtään helpotti. Nytkin on vaikea istua koneella.
T:Vacsuli ja papu 34+1
voi jestas miten huono yö takana.Siis eka ei ees nukuttanu kun menin sänkyyn.Sitten heräsin yhen jälkeen kun mies rumus takaoven kanssa ja sitten sai valvoo ainakin tunnin....loppu yö meni jatkuvaan heräilessä,oli kuuma,peitto ei toiminu,asento oli huono,mieskin tuhis liian kovaa.... puol kuus mä luovutin ja nousin ylös ihan pirteänä.
Kävin äsken jo lumityöt tekemässä.Mä en voi vaan kun ihmetellä tätä mun jaksamista,mistä tätä energiaa muka oikein riittää,vaikka nukun tosi huonosti??!Taitaa koko eukko käydä ihan ylikierroksilla,ja se voi kostautua sitten vauvan syntymän jälkeen ihan kamalana henkisenä(ja fyysisenä) väsymisenä.Pitäs osata nyt rauhottua...
Noh,tänään lähtee tyttö mummolaan viikonlopuksi,jospa sitä sitten vaikka lepäilis vaan.Pitää ruvetakkin pakkaamaan sille vaatteita kassiin....
Sunny 35+6
Lääkärineuvola nyt takana. Arvioi käsin n.3kg painoiseksi, mut eihän sitä oikeasti tiedä. Sanoi, että koska olen niin pitkä, vauvan koko voi herkästi vaikuttaa pienemmältä kuin mitä on. Jos täysaikaiseksi menee niin se 4kg vois olla aika lailla se arvio. Sf mitta nyt ihan yläkäyrällä. Se ei tosiaankaan tässä raskadessa ole seurannut mitään käyrää, hyppinyt ihan miten sattuu. Mittajiakin on tosin ollut 3 ja mittoja otettu 5... Yhdeksi syyksi sanoi, että vauva ei ole vielä laskeutunut kunnolla, mikä taas musta tuntu oudolta, koska mun mielestä maha on tosi alhaalla...? Lääkäri meinas, että voisi syntyä hieman etuajassakin, koska kohdunsuu oli nyt 1,5cm ja pehmeä, ja mua supistelee ihan kunnolla joka päivä. Sain nyt kuitenkin lähetteen synnytystapa-arvioon ed kerran komplikaation vuoksi, ja olen siihen tyytyväinen.
Paino pysyi monta viikkoa ihan samassa, kunnes yhtäkkiä 2pvä:n aikana nousi kilon! Ja en kyllä huomaa turvotusta...
Eilen illalla makasin pojan huoneen lattialla kyljellä jonku aikaa ja leikin. Siitä ei sit oikeesti meinannut päästä ylös, olo tuntu ku koppakuoriaisella joka on kääntynyt selälleen! Käsi oli puutunut, vatsalihakset pois käytöstä, selkä kipeä... Siinä aikani ähkin ja poikaa nauratti!
Hyvää viikonloppua!
Onsku76 rv35+4
Ai niin, unohdin vielä kertoa, että sain Kelan paperit vihdoinkin viime viikolla! Olin jo ehtinyt soitella peräänkin, oli kuulemma ruuhkaa. No, asiani olikin sit ratkaistu jonku muun tiedoilla, palkka väärin, laskettu aika väärin, pakkauksenkin lupasivat rahana vaikka pakkausta siis toivoin... Tilinumero ja hetu kuitekin oli mun...? Eli, edelleen odotellaan...
Onsku76 rv35+4
Jatkan tätä hurjan pitkää pinoa..
Tänään pitäisi alkaa muuttohommiin. Sää ei vaan ei ole mikään paras mahdollinen sellaisiin hommiin. Pakkasta -16 astetta ja pyryttää. Ei auta. Osa tavaroista ollaan viety jo uuteen, pienen pieneen,asuntoon. Joka toivottavasti on väliaikainen.
Kauan kaivattu turvakaukalokin saapui äsken ovelle. No, kuormasta puuttui kyllä nykyiselle nuorimmaiselle tilattu turvavyöistuin. Pitää siis alkaa sitä vielä perään kyselemään...huoh! Kyllä on erinomaista palvelua Saksan päässä. Kidsroom syyttelee kokoajan tavarantoimittajia. Mutta voisivat hekin itse ilmoittaa etteivät saa lähetettyä jotain tuotetta, vaan toimittavat sen myöhemmin.
Neuvola seuraavan kerran maanantaina. Käyn vielä kerran täällä vanhassa paikassa, sitten siirryn uudelle paikkakunnalle. Minähän ole törkeen etuajassa synnärillä, kun matka lyhenee 45 km:stä 10 km:iin = D Viimeksi oltiin ½ h ennen, kuin tyttö syntyi.
Kelalle pitäsi vielä viedä viimeinen palkkatoditus, mutta se ei ole vielä saapunut minulekaan niin paha viedä.
Emilii
Tulin just kotiin, kun olin evakossa, kun siivoojat tulivat tänään. Kotona en tykkää silloin olla kun ei oikein osaa tehdä mitään ja inhottaa maata sohvalla ja katsoa kun muut tekee hommia. Noh pääsin vähän shoppailemaan, löysinkin CM:sta edullisesti pikkuiselle bodeja ja housuja, hinta 3-8€ ei paha. Nyt pyykkikone surraa että tulee pestyksikin vielä.
Kirjastosta yritin katsella jotakin imetyskirjaa lainaan, mutta yhtäkään ei ollut vapaana. Noh, jospa kohta joku muistaisi palauttaa.
Viime yö oli pitkästä aikaa sellainen, ettei uni oikein maistunut. Tiesin sen jo illalla nukkumaan mennessä, et ei vaan nukuta. Yöllä sitten hiipparoin täällä pimeässä ja söin kissojen kanssa jogurttia ja surffailtiin netissä. Huvinsa kullakin.
Joku tuolla aiemmin mainitsi että on ihan koukussa tammimasujen kirjoituksiin ja mäkin tietty sit siellä kävin lukemassa juttuja. Täytyy myöntää että niin erilaisia synnytyksiä ja synnytyskokemuksia kaikilla, että huh huh! Osa helppoja, osa vähemmän helppoja ja kivoja. Ja jollakin oli lapsi syntynyt kuolleena.. Kamalaa! Mä en käsitä miten tuollaisesta selviää.. Terapiaa ja aikaa kait, mutta silti. Olis ihan hirveetä!
No joo, jotta en nyt alkaisi tässä murehtimaan asioita joille en mitään voi, niin loppupäivän voisin kyllä ihan vain olla, huomenna kun on tiedossa 8h koulutus harrastuksiin liittyen. Ihan kiva päästä vähän ihmisten seuraan täältä kotoa. Ehkä sen verran aktivoidun että saan lämmitettyä leivinuunia, jotta saataisiin illalla pizzaa omasta uunista. Onneksi uuni on eilenkin lämmitetty niin ei vaadi niin paljon aikaa ja vaivaa.
Hauskaa ja rentouttavaa viikonloppua kaikille!
Woodis
Ensiksikin niitä neuvolakuulumisia.
Eilen siis neuvola, ja ei mitään hälyyttävää.. Pissassa valkuaista, mutta ei johda vielä ainakaan jatkotutkimuksiin.. Verenpaine 112/78.. ollut koko ajan todella alhainen 95/55 luokkaa - tämänkertainen nousu laitettiin flunssan piikkiin. Sydän joutuu takomaan enemmän kun röörit tukossa.. seuraillaan kuitenkin yhdessä tuon valkuaisen kanssa..
Painoa tullut 40g/viikko, jotenka ei huolta tuosta. :) en kyllä tiedä mitenkä noin vähällä olen päässyt, ruokaa ja kaikkea herkkuakin menee ihan kiitettävästi.. kokonaispainonnousu tähän asti 6kg..
Hemoglobiini oli pudonnut entisestään, nyt oli enää 107 ja rautaahan sitä nyt sitten syödään.. Sf-mitta ei ollut kasvanut viime kerrasta, mutta meni asukin asennonvaihdon piikkiin.. pää edelleen kuulemma jo todella alhaalla, takapuoli asustaa vasemmalla puolella ja jalat oikealla puolella napaa.. ja touhu ja meininki on edelleekin melkoista! =D
Parin viikon päästä uusi käynti ja sen jälkeen onkin sitten vuorossa sairaalareissu synnytystapa-arvio-käynnin merkeissä.. esikon synnytys kun meni miten meni.. pääasia että täällä ollaan kuitenkin molemmat edelleen.. =) Pääsee kurkistamaan yhden ekstra-kerran Hyyryä ennen syntymää... JEE! Joskos pääsis kurkistamaan sinne jalkojenkin väliin; jos asukki ei ole samanmoinen siveydensipuli kuin esikko.. =) Mutta samapa tuo mitä sukupuolta Hyyry edustaa kunhan on terve ja kaikki menee hyvin!
Tuntuu että viikot menee ihan hirveää tahtia, eikä meinaa pysyä perässä millään. Aina kun joku kysyy viikkoja niin täytyy oikein alkaa miettimään montako niitä jo onkaan; tuntuu että olen aina viikon perässä.. =)
Meillä esikko jäi tammikuun lopussa pois hoidosta. Aloitti sen sijalla seurakunnan kerhon 2x/viikko ja torstaisin neiti käy vielä jumpassa. Josko noilla ohjelmilla pysyttäisiin järjissämme, molemmat, tämän kotonaolon ajan.. neiti kun on siinä iässä että tarvitsee paljon ohjelmaa ja tekemistä, sekä ennenkaikkea ikäistään seuraa..josko näistä olisi apuja..
Kuulumisiin jälleen! Ja voidaanhan paksusti! =D
LillaMy ja Hyyry rv 33+5
Tiistaina olin sokerirasituksessa ja keskiviikkona pelkopolilla, maanantaina on sitten vielä lääkärineuvola.
Sokerirasitus oli kyllä ihan kamala. Mua huippas jo mennessä ja oli ihan kamala jano. Kiskaisin sen glukoosiliuoksen hujauksessa, ja hetken oli vähän parempi olo. Inhoan verikokeita, mutta koska tämä on kolmas raskaus ja kaksi kertaa olen tuosta luistanut, ajattelin nyt ryhdistäytyä ja mennä. Muita syitä lähetteelle ei ollut kuin lähtöpaino. No, ei minulla sitä rd:tä ollut, mutta tulipa käytyä. Ennen seuraavaa raskautta aion varmistaa, että BMI < 26, nyt on hyvä motivaatio laihduttamiselle :)
Pelkopolikäynti oli sen sijaan oikein onnistunut. Sain kysyttyä edellisistä synnytyksistä avoimiksi jääneet kysymykset ja kätilö lupasi korjata toiveeni synnytyksen suhteen. Eli toiveena on spinaalipuudutus, joka annetaan mahdollisuuksien mukaan ennen kalvojen puhkaisua. Nyt on huojentuneempi olo.
Mulla alkaa keskiviikkona äitiysloma, joten olen vielä kaksi päivää saikulla. Olen kyllä niin tyytyväinen, että jäin sairaslomalle enkä turhaan sinnitellyt töissä viimeisillä voimillani. Meillä on ihan riittävästi haastetta näiden 3- ja 4-vuotiaiden kanssa ja miehelläkin on vaativa ja stressaava työ.
Mutta nyt siis keskitytään mahan kasvattamiseen. 42+0 tulee täyteen 1.4, joten hyvinkin voidaan saada huhtivauva.
Mukavaa viikonloppua!
kaaka + Heinä rv 34+3
Moi.
Musta tuntuu että sulla on jäänyt jälkikäteen synnytyskeskustelu käymättä. Paria asiaa tekee mieli selventää kun niin voimakkaasti asiaa kommentoit.
Kukaan ei voi sinua pakottaa alatiesynnytykseen, Varsinkaan perätilaa ei lähdetä synnyttämään jos äiti ei siihen ole halukas. Äidin panos ja yhteistyökyky ovat perätilasynnytyksessä erityisen tärkeitä. Uudelleensynnyttäjälle ei yleensä tehdä rutiinisti episiotomiaa, perätilassa syy miksi se tehdään(jos tehdään)on se, että lääkärin täytyy saada käsi mahtumaan pään ulosautossa vauvan vartalon viereen.
Sisätutkimusten tarkoitus on saada selville milloin kohdunsuu on täysin auki. Yleensä väli on 2-3 tuntia, mutta loppuvaiheessa jos äitiä kovin ponnistuttaa voi joutua tutkimaan useamman kerran. Perätilavauvan turvallisuuden takia ei voi ryhtyä ponnistamaan ennen kuin kohdunsuu on täysin auki, koska vartalo voi mahtua syntymään, mutta pää tarvitsee kaiken tilan ja jos kohdunsuun reunoja edelleen on jäljellä niin se saattaa kuroutua juuri silloin kun pään pitäisi mahtua syntymään.
Toki tutkiminen voi olla epämiellyttävää tuossa loppuvaiheessa kun jo ponnistuttaa ja on ehkä kipeäkin, et kerro saitko mitään puudutusta? Lisäksi perätilan ponnistusvaiheen hoitaa läkäri joka täytyy ehtiä saada paikalle, yksi syy lisää miksi sinua on ehkä kielletty ponnistamasta. Lisäksi täytyy kommentoida, että läheskään aina ponnistamisen tarve ei tule äideille(puudutukset) tai saattaa tulla liian aikaisin (esim. virhetarjonnat tai epäsuhta). Kätilö suojelee lasta ja/ tai äidin kudoksia selvittämällä ks tilanteen ennen ponnistamista. Kohdunsuun repeäminen on vakava komplikaatio äidille. Sisätutkimuksella tutkitaan myös tarjontaa, pään tai perän laskeutumista synnytyskanavassa ja perätilasynnytyksessä myös sitä ettei perän sijaan tarjoudukaan vaikka jalka, jolloin lähdetään leikkausaliin.
Ponnistusasentona (perätilasynnytyksessä) on yleensä aina poikkipöytä, jalat tuettuna telineisiin ja sängyn pääty pois. Sitomista ei kai missään oikeasti harrasteta? Yleensä ne jalat kyllä siinä pysyvät. Kyse on jälleen siitä että lääkäri pääsee mahdollisimman hyvin auttamaan vauvan ulos. Katetrointi yleensä tehdään että varmistetaan rakon olevan tyhjä, ettei täysi virtsarakko vie tilaa vauvan syntymiseltä.
Minimissään salissa on yleensä lääkäri kaksi kätilöä ja lastenlääkäri syntymän hetkellä. Ylimääräiset ovat yleensä oppimassa, koska perätiloja ei useinkaan enää synny alakautta, mutta lääkäreiden ja kätilöiden pitää se kuitenkaan tarvittaessa osata. Sinulla on oikeus kieltää kaikki ylimääräiset henkilöt salista jos haluat mutta väkisinkin siellä on enemmän väkeä kuin tavallisessa synnytyksessä.
Toivon että saat sinua hoitamaan empaattisen ja rauhallisen kätilön, johon voit luottaa.Ja sinulla on tunne että synnytät, etkä ole vain lääketieteellinen erikoistapaus. Niin ja toivon että asuntoasiat ratkeavat parhaalla mahdollisella tavalla.
t.kotilo 34+3
poro: olen sun kanssa tosi paljon samoilla linjoilla tuosta synnytyskäytännöistä. Jatkuva emättimen sorkkiminen voi myäs hidastaa synnytystä. Jos mulla "normisynnytys" niin ajattelin häätää kaikki ylimääräiset ulos (mies siis jää) huoneesta ennen ponnistus vaihetta ja kotona mahdollisimman pitkään. Aktiivinen synnytys sivustoa lueskellut ja paria kirjaakin aiheesta. Vauvan hyvinvointi kyllä tietysti etusijalla. Just kilpailevassa lehdessä oli juttu kuinka Suomessa synnytys medikalisoitumassa ja keskittymässä yhä isompiin yksiköihin jne jne. Vastustan ;-) Pitäis vissiin se adressi käydä allekirjoittamassa.
papi09: ensi synnyttäjän on varmaan aika hankala vaikuttaa asioihin, jos ei ole etukäteen perehtynyt mitä tapahtuu eri synnytyksen vaiheissa. On vähän niin kuin hoitohenkilökunnan armoilla. Kyllä mäkin luotan että jos on komplikaatioita niin silloin henkilökunta osaa asiansa ja lapsia ja äitejä pelastuu.
Vaikka "luomuna" haluan synnyttää niin kyllä sektiokin on mulle ihan selvä vaihtoehto esim. perätilassa olevalle lapselle.
Vacsuli taas