Raisa Räsänen - mikä on hänen kohtalonsa? Selvittikö uudet havainnot?
Kommentit (231)
Outoa on että Raisasta on levitetty tuota kuvaa missä hän on tosi naturellin näköinen vaaleahiuksinen maalaistyttö melkein, kun oikeastihan käsitykseni mukaan hänellä oli ollut täydet tällingit päällä ja punainen tukka kadotessaan. Tämä on varmaan saanut aikaan väärinkäsityksiä. Vai eikö hänestä ollut kuvaa punatukkaisena?
Vierailija kirjoitti:
Miksi Raisa jonnekin mökille olisi mennyt, oliko se lähempänä keskustaa vai?
Kyllä minusta on melko selvä että Raisa on noussut väärään kyytiin, ja jossain metsässä nyt lepää.
Mutta sen taksikuskin jutut jättäsin omaan arvoonsa, tapahtuma-aikaan saanut silminnäkijähavainnot ja jutut on paljon tärkeämpiä. Esim se kerskaileva lääkäri jne.
Mutta kaikkein eniten uskon että tekijä on joku jota ei ole koskaan eoäilty tai nähty, joku mieskuski joka poimi Raisan kyytiin, tai useampi mies.
On se hyvä, että sinusta ei ole tullut poliisia, kun tutkintalinjat ihan mutupohjalta päättäisit M;)
Poliisi ei mutupohjalta tutkintalinjojaan päätä, vaan sen pitää perustua tutkimuksiin, todisteisiin ja vihjeisiin ja päätös tutkintalinjoista tehdään tarkkaan harkiten useamman tutkijan päätöksellä. Poliisilla on aina omat syynsä, miksi se tietyt tutkintalinjat valitsee, eikä se niistä meille kerro. Taksikuskin vihjeissä voi olla jotain olennaista tietoa, jota me emme tiedä, koska poliisi jättää aina tutkinnallisista syistä asioita kertomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta sen taksikuskin jutut voi hyvin unohtaa, kukaan ei muista yhtäkkiä kuudentoista vuoden jälkeen tollasta asiaa, varsinkaan taksikuski jolla on kymmeniä asiakkaita päivän aikana Tampereen kokosessa kaupungissa ja vettä on virrannut Tammerkoskessa aika paljon kuudessatoista vuodessa.
Kyllä on kumma jos ei puhelutiedoista nähdä missä puhelin ollut viimeiseksi päällä, luulisi että ne on ensimmäisenä tarkistettu kun katoamista alettiin tutkia.
Kymmenet ja sadat asiakkaat voivat unohtua ja toisaalta jotkut jäävät tai muistuvat mieleen.
no mun vaisto sanoo että tää taksikuskin juttu on hömppää, ja yleensä vaistoni on oikeessa. mutta poliisihan sen päättää miten paljon lähtee sen pohjalta tutkimaan. tämä selviäisi jo teletiedoista, että missä puhelin lopetti toimimasta, siellä Raisa on mitä ilmeisimmin kuollut. Kännykkä on "dumbattu" ruumiin mukana. Tai näin ainakin yleensä tapahtuu. Mutta Raisan kännykkä ei ollut ilmeisesti sammunut ennen kuin Raisa oli jo kuollut, eli tappaja on sen sammuttanut tai siitä on akku loppunut. Puhelinhan oli vielä piipannut keskiyön jälkeen joskus yöllä, mutta siihen ei oltu vastattu. Myöhemmin puhelut meni suoraan vastaajaan, eli se oli jo pois päältä.
Toivon todellakin että teletiedot ja lähin masto on saatu selville, missä puhelin vielä oli päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta sen taksikuskin jutut voi hyvin unohtaa, kukaan ei muista yhtäkkiä kuudentoista vuoden jälkeen tollasta asiaa, varsinkaan taksikuski jolla on kymmeniä asiakkaita päivän aikana Tampereen kokosessa kaupungissa ja vettä on virrannut Tammerkoskessa aika paljon kuudessatoista vuodessa.
Kyllä on kumma jos ei puhelutiedoista nähdä missä puhelin ollut viimeiseksi päällä, luulisi että ne on ensimmäisenä tarkistettu kun katoamista alettiin tutkia.
Kymmenet ja sadat asiakkaat voivat unohtua ja toisaalta jotkut jäävät tai muistuvat mieleen.
no mun vaisto sanoo että tää taksikuskin juttu on hömppää, ja yleensä vaistoni on oikeessa. mutta poliisihan sen päättää miten paljon lähtee sen pohjalta tutkimaan. tämä selviäisi jo teletiedoista, että missä puhelin lopetti toimimasta, siellä Raisa on mitä ilmeisimmin kuollut. Kännykkä on "dumbattu" ruumiin mukana. Tai näin ainakin yleensä tapahtuu. Mutta Raisan kännykkä ei ollut ilmeisesti sammunut ennen kuin Raisa oli jo kuollut, eli tappaja on sen sammuttanut tai siitä on akku loppunut. Puhelinhan oli vielä piipannut keskiyön jälkeen joskus yöllä, mutta siihen ei oltu vastattu. Myöhemmin puhelut meni suoraan vastaajaan, eli se oli jo pois päältä.
Toivon todellakin että teletiedot ja lähin masto on saatu selville, missä puhelin vielä oli päällä.
Ootko jo ollut poliisiin yhteydessä ja kertonut vaistostasi? Siitä voisi olla tutkinnallista hyötyä kaikissa ratkaisemattomissa tapauksissa. Poliisillahan ei tunnetusti ole vaistoa, joten sun kannattaisi tarjota nyt omasi käyttöön. Varsinkin kun se on aina oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta on melko selvä että Raisa on noussut väärään kyytiin, ja jossain metsässä nyt lepää.
Mutta sen taksikuskin jutut jättäsin omaan arvoonsa, tapahtuma-aikaan saanut silminnäkijähavainnot ja jutut on paljon tärkeämpiä. Esim se kerskaileva lääkäri jne.
Mutta kaikkein eniten uskon että tekijä on joku jota ei ole koskaan eoäilty tai nähty, joku mieskuski joka poimi Raisan kyytiin, tai useampi mies.On se hyvä, että sinusta ei ole tullut poliisia, kun tutkintalinjat ihan mutupohjalta päättäisit M;)
Poliisi ei mutupohjalta tutkintalinjojaan päätä, vaan sen pitää perustua tutkimuksiin, todisteisiin ja vihjeisiin ja päätös tutkintalinjoista tehdään tarkkaan harkiten useamman tutkijan päätöksellä. Poliisilla on aina omat syynsä, miksi se tietyt tutkintalinjat valitsee, eikä se niistä meille kerro. Taksikuskin vihjeissä voi olla jotain olennaista tietoa, jota me emme tiedä, koska poliisi jättää aina tutkinnallisista syistä asioita kertomatta.
Tiedän varsin hyvin, mutta olen varma että taksikuskin puheet on joko a)täyttä hömppää tai b)kyseessä ollut joku muu henkilö kuin RR.
Teletiedoistahan saisi jo paljon viitteitä, ehkä niiden perusteella tätä vihjettä on päätetty tutkia, tai valvontakamerakuvasta. Kuka tietää miksi, ei voi sanoa kun ei tiedä mitä poliisi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Outoa on että Raisasta on levitetty tuota kuvaa missä hän on tosi naturellin näköinen vaaleahiuksinen maalaistyttö melkein, kun oikeastihan käsitykseni mukaan hänellä oli ollut täydet tällingit päällä ja punainen tukka kadotessaan. Tämä on varmaan saanut aikaan väärinkäsityksiä. Vai eikö hänestä ollut kuvaa punatukkaisena?
Kuvia pystyy muokkaamaan. Poliisi olisi voinut vaikka piirrättää Raisasta oikean näköisen kuvan.
Mitä jos liittyykin Kestin tai muiden tyttöjen katoamisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko jo ollut poliisiin yhteydessä ja kertonut vaistostasi? Siitä voisi olla tutkinnallista hyötyä kaikissa ratkaisemattomissa tapauksissa. Poliisillahan ei tunnetusti ole vaistoa, joten sun kannattaisi tarjota nyt omasi käyttöön. Varsinkin kun se on aina oikeassa.
Eli sun vaisto sanoo että taksikuski kuskasi Raisaa ja yhtäkkiä päättää kertoa poliisille 16 vuoden jälkeen. Melko hidas sytytys.. ja hyvä muisti.
Onko taksikuskilla verta käsissä kun niin hyvin muistaa, alkoiko pelätä että silmukka kiristyy.. Eihän tollanen noin vanha silminnäkijähavainto ole mitenkään mahdollinen, ellei ihminen puhu pötyä tai ole itse osallinen rikokseen. Herkkä ja empaattinen ihminen olisi voinut toki saada muistijäljen pelokkaasta nuoresta naisesta pitkäksikin aikaa, mutta sellanen ihminen myös olisi tullut aikaisemmin esiin ja kertonut tietonsa, eikä pantannut 16 vuotta.
Minkä niminen ja missä tää pizzeria oli?
Vierailija kirjoitti:
Eikö rikoskin vanhene jossain vaiheessa?.
Riippuu rikoksesta. Raisan tapaustahan on aiemmin tutkittu tappona ja se vanhenee 20 vuodessa, eli se vanhenisi reilun vuoden päästä. Poliisi on kuitenkin päättänyt jatkaa tästä eteenpän Raisan tapausta murhan tutkintana ja murhahan ei tunnetusti vanhene koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Muistan päivänkin, milloin Raisa katosi. Asuin silloin Tampereella. Oli EU huippukokous ja sen takia vähän erikoinen päivä Tampereella. Olin itse silloin vähän nuorempi kuin Raisa kun hän katosi, ja kun suht samanikäisiä oltiin, hänen katoamisensa on koskettanut paljon. Itse en kyllä koskaan käynyt alaikäisenä baareissa. On niin kummallista, miten ihminen voi vaan kadota näin, kuin jälkiä jättämättä?! Yleensä kyllä kun joku on kadonnut, siihen ei ole liittynyt henkirikosta vaan ihminen on toikkaroinut itsensä jonnekin vesistöön ja sinne on sitten jäänyt. Jotenkin olen miettinyt että mitä jos Raisankin tapaus on oikeasti tämäntyylinen. Tapauksesta alkaa olla jo niin kauan että tuskin se tulee selviämään :( Eikö rikoskin vanhene jossain vaiheessa? Ikävää perheelle kertakaikkiaan, että mitään selvyyttä ei ole löytynyt.
Murha ei vanhene koskaan, siksi rikosnimike muutettiin murhaksi kun tapponimike vanheni Raisan katoamistapauksen tutkinnassa.
Hukkunut nousee yleensä pintaan tai ajautuu rantaan.
Itsemurhan tekijä taas ei voi hävittää ruumistaan.
Kyllä tämä enemmän viittaisi henkirikokseen, varsinkin kun kyseessä on 16 vuotias tyttö. Nuoria naisia tapetaan eniten kaikkialla, se on kaikkein yleisin uhrityyppi raiskaajatappajien toimesta, tai muuten seksiin maanisesti suhtautuvien sekopäiden toimesta, voivat olla impotenttejakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kaikkein eniten uskon että tekijä on joku jota ei ole koskaan eoäilty tai nähty, joku mieskuski joka poimi Raisan kyytiin, tai useampi mies.On se hyvä, että sinusta ei ole tullut poliisia, kun tutkintalinjat ihan mutupohjalta päättäisit M;)
Tiedän varsin hyvin, mutta olen varma että taksikuskin puheet on joko a)täyttä hömppää tai b)kyseessä ollut joku muu henkilö kuin RR.
Teletiedoistahan saisi jo paljon viitteitä, ehkä niiden perusteella tätä vihjettä on päätetty tutkia, tai valvontakamerakuvasta. Kuka tietää miksi, ei voi sanoa kun ei tiedä mitä poliisi tietää.
Meinaatko sä ihan vakavissasi, ettei poliisi ole ihan ensi töikseen tutkinut puhelimen viimeiset vaiheet? Totta helkkarissa poliisi tutkii teletunnistetiedot ihan ensimmäisenä, kun se alkaa tapausta tutkimaan.
Varmaa tietoa sinulla voi olla ainoastaan siinä tapauksessa, että olet itse ollut paikalla asiaa todistamassa.
Nää oman elämänsä herlokkisolmuset on kyllä huvittavia tapauksia. Näitähän on murhainfo pullollaan ja aina he ovat mielestään pätevämpiä, kuin poliisit.
Taksikuskin muistelut on syytä ottaa vakavasti, kun niitä niin ponnekkaasti vähätellään ;)
Mutta siis ei ole mitenkään mahdotonta, että joku muistaa vaikka yhtäkkiäkin jonkin vanhan jutun. Ihmiset ovat erilaisia. Taksikuskeissakin on ihmiskirjoa laidasta laitaan. Olen jutellut kymmenien kuskien kanssa ja siellä joukossa on ollut porukkaa monenlaisilta aloilta ja monenlaisista taustoista. On kansakoulutaustaisia, on tohtoreita, on muusikkoja, entisiä toimitusjohtajia, juuri aloittaneita, kymmeniä vuosia ajaneita jne. Oikeastaan ainoa laajemmin yhdistävä tekijä on se, että suurin osa on miehiä. Mutta on heissä naisiakin.
Ja se valvontakamerakuva. Mikä se oli? Miltä kohdalta? Kolme ihmistä kävelee. Siinäkö Raisa on noussut taksin kyytiin? En muista niitä kellon aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan päivänkin, milloin Raisa katosi. Asuin silloin Tampereella. Oli EU huippukokous ja sen takia vähän erikoinen päivä Tampereella. Olin itse silloin vähän nuorempi kuin Raisa kun hän katosi, ja kun suht samanikäisiä oltiin, hänen katoamisensa on koskettanut paljon. Itse en kyllä koskaan käynyt alaikäisenä baareissa. On niin kummallista, miten ihminen voi vaan kadota näin, kuin jälkiä jättämättä?! Yleensä kyllä kun joku on kadonnut, siihen ei ole liittynyt henkirikosta vaan ihminen on toikkaroinut itsensä jonnekin vesistöön ja sinne on sitten jäänyt. Jotenkin olen miettinyt että mitä jos Raisankin tapaus on oikeasti tämäntyylinen. Tapauksesta alkaa olla jo niin kauan että tuskin se tulee selviämään :( Eikö rikoskin vanhene jossain vaiheessa? Ikävää perheelle kertakaikkiaan, että mitään selvyyttä ei ole löytynyt.
Murha ei vanhene koskaan, siksi rikosnimike muutettiin murhaksi kun tapponimike vanheni Raisan katoamistapauksen tutkinnassa.
Hukkunut nousee yleensä pintaan tai ajautuu rantaan.
Itsemurhan tekijä taas ei voi hävittää ruumistaan.Kyllä tämä enemmän viittaisi henkirikokseen, varsinkin kun kyseessä on 16 vuotias tyttö. Nuoria naisia tapetaan eniten kaikkialla, se on kaikkein yleisin uhrityyppi raiskaajatappajien toimesta, tai muuten seksiin maanisesti suhtautuvien sekopäiden toimesta, voivat olla impotenttejakin.
Tarkennetaan nyt hieman, että tietenkään poliisi ei pelkästään sen takia vaihda tapon tutkimuksia murhaksi, että tapon aika menee umpeen, vaan kyllä pitää olla selkeästi epäiltävissä, että kyseessä voi olla murha.
Markku Mallatin tapauksessahan kävi juuri niin vajaa pari vuotta sitten, että tapaus vanheni ja koska ei ollut mitään näyttöä siitä, että kyseessä oli murha, nii sitä ei voitu murhatutkimukseksi muuttaa. Aina siis pitää olla mahdollisuus, että kyseessä voi olla murha, ennen kuin nimikettä voidaan muuttaa. Pelkkä aikarajan vastaan tuleminen ei perusteeksi riitä.
Koska poliisi uskoo vahvasti(?) taksikuskin puheisiin niin todennäkösesti hän on kertonut jotain mitä ei julkisuudessa ole ollut. Eli vain Raisan nähneet ovat voineet havaita esim jonkun asian?
Itse henk.koht pidän juttua todella outuna. Kuka, suoraan sanottuna täysin idiootti, kertoo asiasta vasta VUOSIEN päästä?? Jos olisi kertonut heti, tapaus olisi ihan varmasti ratkennut. Tämän vuoksi toivon, että taksikuski puhuu höpöjä.
Vierailija kirjoitti:
Taksikuskin muistelut on syytä ottaa vakavasti, kun niitä niin ponnekkaasti vähätellään ;)
Mutta siis ei ole mitenkään mahdotonta, että joku muistaa vaikka yhtäkkiäkin jonkin vanhan jutun. Ihmiset ovat erilaisia. Taksikuskeissakin on ihmiskirjoa laidasta laitaan. Olen jutellut kymmenien kuskien kanssa ja siellä joukossa on ollut porukkaa monenlaisilta aloilta ja monenlaisista taustoista. On kansakoulutaustaisia, on tohtoreita, on muusikkoja, entisiä toimitusjohtajia, juuri aloittaneita, kymmeniä vuosia ajaneita jne. Oikeastaan ainoa laajemmin yhdistävä tekijä on se, että suurin osa on miehiä. Mutta on heissä naisiakin.
Eikä tuokaan enää nykypäivänä ole itsestäänselvyys. Nykyään voi olla paikkakuntia, joissa enemmän naisia kuin miehiä. Toki nykypäivänä edelleen miehiä on koko maa huomioiden huomattavasti enemmän, mutta onhan tilanne reilussa parissakymmenessä vuodessa muuttunut huomattavasti. Muistan kun vielä 90-luvun alussa Tampereellakin nainen oli kuskina erittäin harvinainen, kun taas tänä päivänä naiskuski on arkipäivää.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kadonnella ole ollut ulkonäössään jotakin, jota ei ole kerrottu julkisuuteen väärien havaintojen poissulkemiseksi. Ja taksikuski on sitten osannut kertoa tämän yksityiskohdan oikein. Tai ehkä mitään taksikuskia ei olekaan, vaan tieto on tullut sellaista kautta mitä ei syystä tai toisesta kerrota vaan keksitään kertomus taksikuskista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikä tämä pälkäneen tunnustuskin oli. Kuollut sekin.
Tässäkin kannattaisi selvittää sen "kolmannen osapuolen" liikkeet, joka kuuli mutkan kautta asiasta.. Ainakin jos tämä poliisille asiasta kertonut on mies, tuli mieleen että olisi voinut itse tappaa Raisan, ja potee huonoa omatuntoa omaisten puolesta ja toivoisi jäänteiden kaivettavan ylös, mutta ei tietenkään halua linnaan, niin on keksinyt jo kahden kuolleen kautta kertoa missä Raisan jäänteet on..
On sitä kummallisempaakin tapahtunut. Jos kyse oli miehestä, toivottavasti poliisi tutki sen omat taustat ja liikkeet myös.
No sekään ei välttämättä, oliko mies.
Raisa oli myös nähty vanhemman naisen kanssa istumassa jonkun kirkon pirtailla tai jossakin. Onko tämä vihje poissuljettu?