Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raisa Räsänen - mikä on hänen kohtalonsa? Selvittikö uudet havainnot?

Vierailija
31.01.2009 |

.

Kommentit (231)

Vierailija
121/231 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiehtoo edelleen se lääkäri, ja se "kolmas osapuoli" joka kertoi ruumiin olevan pälkäneläisen miehen tiluksilla.

Vierailija
122/231 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietityttää myös se, että kyseessä oli ilmeisesti muuten ei-herkästi-pelkäävä tyttö. Siitä kertoo mm. se että jäi kaverien lähdettyä yksin kaupungille eikä lähtenyt heti kotiin. Mutta taksiin noustessa pelkäsi. Jos oli Raisa. Mikä sai pelkäämään siinä vaiheessa, mutta ei aiemmin? Mitä oli tarkoitus tapahtua Multiojassa? 

Ootko koskaan kuullut alkoholista tai teini-iästä?

Mutta toi taksijuttu nyt on selvästi täyttä puppua. Sanoohan sen järkikin. Jos olisi totta, kuski olisi ilmottanut heti kun Raisan tapausta alettiin katoamisena tutkia ja asia tuli koko Suomelle tutuksi, ei joskus 16 vuoden jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/231 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on erittäin outoa, että taksikuski muka muistaa Raisan olleen kyydissään näin pitkän ajan jälkeen ! Oliko se varmasti  Raisa? Vai joku muu nuori blondi, jolla oli ollut riitaa turkkilaisen poikakaverinsa kanssa

Poliisi perkaa vihjeet. Jokin niistä voi olla ratkaiseva. Vihjeiden antaminen on tärkeää, vaikka ei olisi varma havainnostaan. Ihan tuoreissakin tapauksissa mukana on usein epävarmuutta.

Vierailija
124/231 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta sen taksikuskin jutut voi hyvin unohtaa, kukaan ei muista yhtäkkiä kuudentoista vuoden jälkeen tollasta asiaa, varsinkaan taksikuski jolla on kymmeniä asiakkaita päivän aikana Tampereen kokosessa kaupungissa ja vettä on virrannut Tammerkoskessa aika paljon kuudessatoista vuodessa.

Kyllä on kumma jos ei puhelutiedoista nähdä missä puhelin ollut viimeiseksi päällä, luulisi että ne on ensimmäisenä tarkistettu kun katoamista alettiin tutkia. 

Kymmenet ja sadat asiakkaat voivat unohtua ja toisaalta jotkut jäävät tai muistuvat mieleen.

Vierailija
125/231 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kyseiseisen pizzerian omistajat/työntekijät olivat tuolloin ihan tunnettuja teinien piirissä, siitä että pitivät nuorista suomalaistytöistä. Muistan kuinka tytöt puhuivat, että saivat syödä ilmaiseksi pizzeriassa, jos antoivat työntekijöiden istua seurassa. Sitähän en kyllä tiedä kuuluiko tuohon diiliin muuta kuin ruokaseura...itse vältin tuota pizzeriaa noina vuosina. Sikäli en kyllä lähtisi taxikuskin vihjettä täysin tyrmäämään. Johtihan se juuri tietyn pizzerian jäljille..

Vierailija
126/231 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kun ei ole ruumista - kaikki on vain puhetta, joka ei johda mihinkään. Edelleenkin poliisi teki emämokan kun julkaisi  Raisasta sellaisen kuvan, joka ei enää vastannut Raisan ulkonäköä. Havainnot vaaleasta pitkähiuksisesta Raisasta ovat olleet joku muu kuin Raisa itse.

Murhia on selvitetty ilman ruumistakin, myös Suomessa, ja saatu tekijät oikeudessa tuomituksi. Ruumiista ei välttämättä jää mitään jälkeä, mutta muunkinlaisia jälkiä voi olla. Tämäkään juttu ei ole jäänyt vain puheeksi, koska juttua tutkitaan murhaepäilynä. On aina koko yhteiskunnan intressi, että murhaaja saadaan vastuuseen teostaan, vaikka toki on yksilöitä, joille se ei ole tärkeää tai mieluista.

Vierailija
127/231 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on erittäin outoa, että taksikuski muka muistaa Raisan olleen kyydissään näin pitkän ajan jälkeen ! Oliko se varmasti  Raisa? Vai joku muu nuori blondi, jolla oli ollut riitaa turkkilaisen poikakaverinsa kanssa

Raisahan ei ollut blondi katoamishetkellä.

Mä olen miettinyt, että olisko taksikuskille iskenyt ns. valemuisto. Lukenut monta kertaa katoamisesta ja ollut silloin töissä. Haluais auttaa.

Ykskaks iskikin muisto, että näinhän se tapahtuikin.

Vierailija
128/231 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta sen taksikuskin jutut voi hyvin unohtaa, kukaan ei muista yhtäkkiä kuudentoista vuoden jälkeen tollasta asiaa, varsinkaan taksikuski jolla on kymmeniä asiakkaita päivän aikana Tampereen kokosessa kaupungissa ja vettä on virrannut Tammerkoskessa aika paljon kuudessatoista vuodessa.

Kyllä on kumma jos ei puhelutiedoista nähdä missä puhelin ollut viimeiseksi päällä, luulisi että ne on ensimmäisenä tarkistettu kun katoamista alettiin tutkia. 

Tammerkoski tyhjennetään joka vuosi ja poliisi sanoi, että se on varmaa, ettei Raisa siellä ole.

Myöhemmässä virtauksessa on jotkut sulut käsittääkseni, joista ei mene läpi. Joku varmaan tietää paremmin.

Vierailija
129/231 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raisahan ei ollut blondi katoamishetkellä.

Mä olen miettinyt, että olisko taksikuskille iskenyt ns. valemuisto. Lukenut monta kertaa katoamisesta ja ollut silloin töissä. Haluais auttaa.

Ykskaks iskikin muisto, että näinhän se tapahtuikin.

Niin minäkin olen ajatellut, että mielikuvitus tekee kepposet, mutta jotakin täytyy olla, koska poliisi pitää vihjettä todennäköisenä.

Vierailija
130/231 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo kyseiseisen pizzerian omistajat/työntekijät olivat tuolloin ihan tunnettuja teinien piirissä, siitä että pitivät nuorista suomalaistytöistä. Muistan kuinka tytöt puhuivat, että saivat syödä ilmaiseksi pizzeriassa, jos antoivat työntekijöiden istua seurassa. Sitähän en kyllä tiedä kuuluiko tuohon diiliin muuta kuin ruokaseura...itse vältin tuota pizzeriaa noina vuosina. Sikäli en kyllä lähtisi taxikuskin vihjettä täysin tyrmäämään. Johtihan se juuri tietyn pizzerian jäljille..

No noista turkkilaisista oli havaintoja jo ennen taksikuskin kertomusta. Voihan olla, että Raisa on heidän kanssaan jutellut, mutteivat silti liity tapaukseen. Tai sitten liittyvät. Pizzerian omistajat tiedetään. Heidän sen hetkinen asunto tiedetään. Oliko multisilta?

Vierailija
131/231 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja onhan paljon tapauksia, missä tekijää on jo kuullusteltu, mutta hän ei ole jäänyt kiinni. Sitten vuosien päästä on uusinut tai löytynyt pieni vihje joka on ratkaissut tapauksen. En usko, että oikein ketään on poissuljettu epäillyistä.

Se puhelin on etsintäkuulutettu.

Vierailija
132/231 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt 40-v, mutta kun itse olin 16 v tamperelaistyttö ei tullut mieleenkään, että olisi menty baareihin. Tämän aamun Aamulehdessä oli selostusta mm. vaatetuksesta yms. ja minua vaan ihmetytti se, että kotoa jo lähtiessä olisi ollut ihan selvä että menee alaikäisenä baariin ja vielä varma sisäänpääsystään....

Hankala kuvailla mitä tarkoitan, mutta jos 16-v pitää itsestään selvänää että helposti pääsee baarin kunhan vaan menee, niin on asenteessa tai portsareissa vikaa. Oli ollut yhdessä baarissa, ja ilmeisesti toiseen bariin tullut ilman päällysvaatteita ......topissa ja hameessa, ulkona 0 astetta.

Niin no, siis me olimme 16-v todella viattomia, että niin se maailma muuttuu.

Hyvä sinulle! Minä olen 38-vuotias nainen ja elin nuoruuteni Tampereella. 16-vuotiaana alkoi yökerhoissa käynti aamun pikkutunneille saakka, "kevyessä hippavaatetuksessa" kuten Raisan asuakin kuvattiin. Tarpeeksi sexyltä kun näytti ja vähän flirttaili portsareille niin helposti pääsi sisään. Tarvittaessa oli väärät paperit joskus matkassa, mutta nopeasti ne oppivat tuntemaan. Oman tyttäreni perään katson tarkemmin, surullista että itse sain mennä miten sattuu noin nuorena. Oli myös ihan tyypillistä säästää rahaa liftailemalla ja drinkitkin tuli yleensä jonkun miehen tarjoamana. On "helppoa" (ja vaarallista) olla nuori nainen...

Vähältä piti -tilanteita oli minullakin. Näin jälkikäteen ajateltuna en ollut oikein hyvinvoiva nuori vaan tavallaan aika rikki ja yksin. Vanhemmilla omat kriisinsä menossa, eikä minun asiani kiinnostaneet. En tarkoita että Raisalla olisi näin ollut, tämä tapaus vaan tuo aina sen oman nuoruuden mieleen. Tismalleen samassa yökerhossa tuli notkuttua.

Vierailija
133/231 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No noista turkkilaisista oli havaintoja jo ennen taksikuskin kertomusta. Voihan olla, että Raisa on heidän kanssaan jutellut, mutteivat silti liity tapaukseen. Tai sitten liittyvät. Pizzerian omistajat tiedetään. Heidän sen hetkinen asunto tiedetään. Oliko multisilta?

Oli joo Multisillassa. Omistajat tiedetään, osa työntekijöistä tiedetään. Osa asuu suomessa, osa ei enää.

Vierailija
134/231 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Raisan isä isä oli heti mennyt etsimään Raisaa mökiltä, niin oliko Raisalla tapana mennä mökille illan vieton jälkeen? Missähän mökki oli?

Oliko Raisan äidillä jo vahva epäillys, että jotakin pahaa on sattunut, kun teki katoamisilmoituksen niin nopeasti ja en tiedä alkoivatko poliisitkin heti etsimään.

Soittiko joku esim. Raisan puhelimeen ja sieltä kuului jotakin?

Vierailija
135/231 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin voi muistaa yhtäkkiä jotain hyvin vahvasti, mutta se on erittäin epätodennäköistä. Ennemminkin uskon käyneen niin, että kuski on tapauksen kuultuaan alkanut miettimään asiaa ja hän on vuosien saatossa pyöritellyt asiaa mielessään ja nyt se tuntuu hänestä muistolta, vaikka se on todellisuudessa pelkkää mielikuvituksen tuotetta. 

Vierailija
136/231 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt 40-v, mutta kun itse olin 16 v tamperelaistyttö ei tullut mieleenkään, että olisi menty baareihin. Tämän aamun Aamulehdessä oli selostusta mm. vaatetuksesta yms. ja minua vaan ihmetytti se, että kotoa jo lähtiessä olisi ollut ihan selvä että menee alaikäisenä baariin ja vielä varma sisäänpääsystään....

Hankala kuvailla mitä tarkoitan, mutta jos 16-v pitää itsestään selvänää että helposti pääsee baarin kunhan vaan menee, niin on asenteessa tai portsareissa vikaa. Oli ollut yhdessä baarissa, ja ilmeisesti toiseen bariin tullut ilman päällysvaatteita ......topissa ja hameessa, ulkona 0 astetta.

Niin no, siis me olimme 16-v todella viattomia, että niin se maailma muuttuu.

Mikä oli juttusi pointti?

Minä olin 16 silloin kuin sinä synnyit ja kyllä silloinkin ravintolaan alaikäisenä mentiin, ihan niin kuin sinunkin nuoruudessa ja tänä päivänä. Ei se nuoriso sen suhteen ole mihinkään muuttunut. Aina ravintolaan on alaikäisenä yritetty, joskus onnistuttu pääsemään joskus ei, mutta ei se maailma sen suhteen ole mihinkään muuttunut. 

Minä olin Raisan katoamisen aikaan Tampereella  nuorison suosimassa ravintolassa töissä ja joka viikonloppu useat alaikäiset yrittivät päästä sisälle, kuka milläkin konstilla. Jotkut onnistuivat usemmat ei.

Vierailija
137/231 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko Raisalla mustat sukkahousut katoamishetkellä?

Tätä kysymystä olen pohtinut. Miksi? Jos pieninkään epäilys tai jotain, joka vaivaa mieltä, niin poliisiin yhteys.

Vierailija
138/231 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Raisa jonnekin mökille olisi mennyt, oliko se lähempänä keskustaa vai? 

Kyllä minusta on melko selvä että Raisa on noussut väärään kyytiin, ja jossain metsässä nyt lepää.

Mutta sen taksikuskin jutut jättäsin omaan arvoonsa, tapahtuma-aikaan saanut silminnäkijähavainnot ja jutut on paljon tärkeämpiä. Esim se kerskaileva lääkäri jne. 

Mutta kaikkein eniten uskon että tekijä on joku jota ei ole koskaan eoäilty tai nähty, joku mieskuski joka poimi Raisan kyytiin, tai useampi mies.

Vierailija
139/231 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas uskon, että taksikuski oli jo tuolloin jäänyt miettimään tuon tytön kohtaloa ja ehkä jo silloin epäillyt tytön olevan Raisa. Mutta ei ollut ilmoittanut asiaa poliisille, koska ajatteli ehkä ettei ole varma tai ei halunnut sekaantua asiaan. Ehkä on myös itsekin kyseenalaistanut muistoaan, mutta se on kuitenkin jäänyt vaivaamaan.

Varmasti poliisilla on olemassa jokin erityinen syy, miksi tämä tutkintalinja on noussut tärkeimmäksi. Todennäköisesti siitäkään ei kaikkea kerrota julkisuuteen.

Vierailija
140/231 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oudoltahan se tosiaan näin maalikosta vaikuttaa, kun sen mediasta lukee. Täytyy kuitenkin muistaa se, että me emme tiedä jutun ykstyiskohtia, eli mitä kaikkea taksikuski on poliisille kertonut.

Jos kerran poliisi pitää taksikuskin vihjettä niin merkittävänä, että keskittää tutkimuksensa sille pohjalle, niin ei se silloin ihan mutuvihje voi olla. Poliisilla on kuitenkin vankka ammattitaito näiden tapausten tutkimisessa, eivätkä he ihan tosta noin minkään huuhaavihjeen pohjalta ala asioita tutkimaan.

Ketju on lukittu.