Itsenäisyyspäivä pilalla minulla ja pojalla
Minut oli lapsineni kutsuttu vanhemmilleni itsenäisyyspäivälounaalle. Lapseni ovat erittäin vilkkaita ja omapäisiä kaikki kolme. Mieheni on työmatkalla, joten ajattelin, että kyläily isovanhemmille piristäisi meidän kaikkien mieltä. Vierailemme siellä muuten ehkä 1-2 kertaa kuukaudessa. Kahden tunnin vierailun jälkeen poikani 6 v. alkoi renkkaamaan olohuoneen liukuovea edestakaisin. Muutaman kieltämisen jälkeen isäni nousi paikaltaan ja erittäin kovasanaisesti käski poikaani lopettamaan. En keittiöstä nähnyt tilannetta, mutta poikani kertoi jälkeenpäin, että pappa oli läppäissyt häntä kädelle. Isäni komentaminen kuulosti sen verran kurjalta kaikkien läsnäolijoiden korvaan, että vaihdoimme pikaisesti pitkiä katseita ja minä totesin, että nyt on aika lähteä kotiin. Puimme ja jo autossa poikani alkoi purkaa pahaa mieltään. Kotiin saavuttua hän itki, että hänelle oli tullut asiasta kovin paha mieli. Vanhempani ovat pyytäneet meitä jouluksi luokseen, mutta tämän tapauksen jälkeen päätin, että vietämme joulun kotona. Jos vanhempani eivät jaksa kahta tuntia hermostumatta lapsiani, en halua pilata enää meidän kaikkien joulua. Itsenäisyyspäivä meni jo. Olen kovin loukkaantunut, sillä tietäen lapsieni temperamentin ja vanhempieni sietokyvyn, yritän pitää heitä erossa toisistaan, ettei tämänkaltaisia tilanteita syntyisi. Vanhempani kuitenkin aina kovin syyllistävästi moittivat minua siitä, että en tuo lapsia sinne kylään tarpeeksi usein. Sanonko nyt suoraan, että tämä kaikki on syynä. Vai vienkö jatkossa edelleen kerran kuussa kylään, mutta viivymme vain puoli tuntia, ettei konflikteja synny? Ja otan vastaan lisää moitteita, että vierailemme liian harvoin.
Kommentit (57)
Kannattaa nyt todella miettiä, mitä lapsesi oppi tuosta tilanteesta. Eli häntä ei saa komentaa, eikä hänen tarvitse moiseen "alistua". Ja jos joku komentaa "väärällä tavalla", niin lähdetään pois tämän komentajan luota, eikä enää mennä sinne käymään. Ei se ole vaarallista, jos lapsi joskus pahoittaa mielensä. Toki kannattaa tehdä mummoille ja muillekin selväksi, ettei hyväksy kädelle läppäisemistä. Moni vanhempi ihminen ei nimittäin pidä sitä mitenkään ihmeellisenä.
jotka pitävät kovaa kuria vauvoillekin. Heidän kotinsa on putipuhtaat ja jouluksi vaihdetaan punaiset tonttuverhot.
Minun mielestäni isovanhemmilta erityisesti voisi olettaa hieman ptkämielisyyttä lastenlasten suhteen. Kieltää voi niin monella tavalla. Myös minä loukkaantuisin, jos lastani mummulassa ojennettaisiin rumahkosti. Olen monasti törmännyt siihen, että isovanhemmat juuri ymmärtävätkin lasten ylilyönnit, mutta vanhemmat eivät.
Ja vielä yksi juttu: vilkas ja omapäinen ei todella tarkoita huonokäytöksistä, kuten joku tuolla alkuketjusta esitti! Minullakin on kovin vilkas lapsi, joka kuitenkin osaa käyttäytyä hyvin. Joskus sattuu hamoja, kuten meille kaikille. Eikö? Älä pahoita mieltäsi yksioikoisista ja selvästi kiusaamismielessä laitetuista kommenteista, ap. Suomalainen osaa kiusata ja nostaa sillä omaa häntäänsä niin hyvin koulussa, työpaikalla ja nykyään netissä. Eläköön suomalaiset itsenäisyyspäivänä!
Sitten soitettaisiin vaarille ja pyydettäisiin anteeksi. Vaarin kanssa sitten erikseen periaatekeskustelu kurinpitomenetelmistä.
Välejä isovanhempiin ei pidä tuommoisen johdosta pidä jäädyttää.
Minut oli lapsineni kutsuttu vanhemmilleni itsenäisyyspäivälounaalle. Lapseni ovat erittäin vilkkaita ja omapäisiä kaikki kolme. Mieheni on työmatkalla, joten ajattelin, että kyläily isovanhemmille piristäisi meidän kaikkien mieltä. Vierailemme siellä muuten ehkä 1-2 kertaa kuukaudessa. Kahden tunnin vierailun jälkeen poikani 6 v. alkoi renkkaamaan olohuoneen liukuovea edestakaisin. Muutaman kieltämisen jälkeen isäni nousi paikaltaan ja erittäin kovasanaisesti käski poikaani lopettamaan. En keittiöstä nähnyt tilannetta, mutta poikani kertoi jälkeenpäin, että pappa oli läppäissyt häntä kädelle. Isäni komentaminen kuulosti sen verran kurjalta kaikkien läsnäolijoiden korvaan, että vaihdoimme pikaisesti pitkiä katseita ja minä totesin, että nyt on aika lähteä kotiin. Puimme ja jo autossa poikani alkoi purkaa pahaa mieltään. Kotiin saavuttua hän itki, että hänelle oli tullut asiasta kovin paha mieli. Vanhempani ovat pyytäneet meitä jouluksi luokseen, mutta tämän tapauksen jälkeen päätin, että vietämme joulun kotona. Jos vanhempani eivät jaksa kahta tuntia hermostumatta lapsiani, en halua pilata enää meidän kaikkien joulua. Itsenäisyyspäivä meni jo. Olen kovin loukkaantunut, sillä tietäen lapsieni temperamentin ja vanhempieni sietokyvyn, yritän pitää heitä erossa toisistaan, ettei tämänkaltaisia tilanteita syntyisi. Vanhempani kuitenkin aina kovin syyllistävästi moittivat minua siitä, että en tuo lapsia sinne kylään tarpeeksi usein. Sanonko nyt suoraan, että tämä kaikki on syynä. Vai vienkö jatkossa edelleen kerran kuussa kylään, mutta viivymme vain puoli tuntia, ettei konflikteja synny? Ja otan vastaan lisää moitteita, että vierailemme liian harvoin.
Jos kuusvuotiaalle pari kertaa jo asiasta sanotaan, pitäähän hänen totella. Onneks mulla ei ole sun kaltaisia kavereita. En ikinä pyytäis kylään jos lapset hajottas paikat ja sinä seisosit tumput suorana vieressä.
Huonosti käyttäytyvät lapset on vanhempiensa tekojen seurausta. Sinun 6-vuotiaasi käyttäytyi huonosti. Pidemmällä tähtäimellä lapsesi on suurin kärsijä jos et kykene häntä kunnolla kasvattamaan.
Nytkin haluat rankaista 6-vuotiaasi huonon käytöksen takia isovanhempien lisäksi myös täystuhosi sisaruksia. Mitä pahaa muut lapsesi tekivät että ansaitsevat kiellon olla näkemättä isovanhempiaan.
Tulee mieleen että tän on pakko olla provo, ei kukaan äiti voi olla noin sokea oman lapsensa kohdalla.
6-vuotiaat, tai edes 4-vuotiaat, EIVÄT SAA renkuttaa ovia kylässä. Piste. Lapsesi teki väärin, ja sinä yllytät häntä siihen voivottelemalla sitä, että häntä komennettiin. Sensijaan, että olisit sanonut lapsellesi, että ukki teki ihan oikein kun kielsi sinua, ovia ei ikinä renkuttaa, vaan on käyttäydyttävä hyvin. Lapsi "purki mieltään" sinulle kun ukki sanoi hänelle ikävästi ja kielsi häntä. Tähän "mielen purkamiseen " olisi pitänyt vastata, että oma vikasi, kun roikuit ovessa. Tämä on HYVIN selvä asia.
Ja kyllä, sinun kullannuppuasi saa komentaa ihan millä "sävyllä" vain, sinunkin tehtävästi on komentaa niin, että lapsesi ei käyttäydy tuollatavoin isovanhemmilla tai MISSÄÄN muuallakaan...Olette varmaan tosi kivoja vieraita, pennut melskaa ja suutut, kun niitä komennetaan. Ja kehtaat selittää huonoa käytöstä jollain "omapäisyydellä"....Huono käytös on huonoa käytöstä, kasvatuksen tulos eikä mikään luonne.
läppäisi näpeille - pitkäpinnainen mies. Ukki laittoi lapselle rajat joita hän ilmiselvästi haki ja onnistui siinä varmasti kunnes sinä tulet ja pilaat onnistuneen kasvatustapahtuman pakenemalla paikalta lapsinesi loukkaantuneena.
Kerrot että kaikki kolme lastasi on omapäisiä ja vilkkaita (luen kurittomia).
Et ole onnistunut kasvatuksessa hyviin tapoihin.
Nyt on sinulla peiliin katsomisen paikka. Teillä on tottelemattomia lapsia joten kasvatustapaasi on tarkasteltava kriittisesti ja kurssia on muutettava.
Vaikka kuinka pahoittaisit tästä sanomastani mielesi ymmärrän täysin ukin toimet. Monta kieltoa ja lapsi ei usko juuri noin on toimittava.
En ole ottanut pisaraakaan alkoholia koska en juo.
Nyt ymmärrän tooosi paljon paremmin
t. peruskoulun yläasteen ope
Kuulit isäsi kieltävän ensin muutamaan otteeseen, sen jälkeen kovemmin ja kun ei vieläkään ei totellut kävi lopettamassa touhut. Vaikka olit toisella puolella taloa etkä mennyt siksi itse komentamaan napakasti. Taitaa olla tosi iso talo ja sulla hyvä kuulo. Minullakin on tempperamenttisia lapsia ja he nimenomaan tarvitsevat jäkät säännöt ja vaikka luonnetta löytyy niin osaavat kyllä käyttäytyä ja jos joskus käytös unohtuu, tottelevat kyllä kieltoja ja purkavat komentelun sitten kiukkuilemalla kotona. En minä kyllä noin pienestä välejä poikki laittaisi.
juuri rikkoi meidän mökillä yhden oven roikkumalla ja kiikkumalla siinä. Kyllä kaduttaa, etten komentanut tiukemmin (vaan odotin että vanhempansa pistäisivät ojennukseen).
Läppäsy oli liioittelua, mutta huutaminen tuskin tuossa tilanteessa..
Joka tapauksessam homma meni oikein,lasta kiellettiin tuhoamasta ja riehumasta.....
isoisä on ihan paska ja sietää olla kotonaan yksinään lopun elämää kun lähti lapsiasi komentamaan omassa kodissaan? Ei - ei minusta.
Ensinnäkin isoisä on läheinen vanhempi lapselle, sinun ja miehesi lisäksi läheisin muiden isovanhempien kanssa! Minusta hänellä on oikeus osallistua lapsesi kasvatukseen, erityisesti OMASSA KODISSAAN.
Toisekseen, sanot ettet ehtinyt tilanteeseen, vaikka isäsi komensi kullannuppuasi KAHDESTI ennenkuin läppäsi käden pois pahanteosta. Kahdesti! Onko isäsi joku moottoriturpa vai? Sanoi sellaisella vauhdilla kolmesti peräkkäin ja läpsäisi perään, ettet sinä ehtinyt kissaa sinä aikana sanoa? *just, just...jättimäinen talo teidän isovanhemmilla...*
Tilanne ilmeisesti meni ohitse sillä? Ilman sinun puuttumista ja lapsen paapomista, lapsi olisi jatkanut touhujaan ja jättänyt oven rauhaan. Mutta ei - marttyyriäiti lähti pää kolmantena jalkana viemään lapsiaan kotiin turvaan hulluilta isovanhemmilta. *huh huh*
lastasi satoja kertoja päivässä, on ERITTÄIN hyvä että, isäsi, jolla on kenties enemmän auktoriteettia, komentaa JO 5-vuotiasta lastasi,OMASSA KODISSA. Lasta jota sinä et voinut komentaa koska et ollut paikalla
Ukki laittoi lapselle rajat joita hän ilmiselvästi haki ja onnistui siinä varmasti kunnes sinä tulet ja pilaat onnistuneen kasvatustapahtuman pakenemalla paikalta lapsinesi loukkaantuneena.
.
Poikaa rupesi sitä paitsi itkettämään varmaan ihan senkin takia että häntä nolotti että hänen takiaan lähdettiin pikaisesti pois.
Isäsi teki juuri oikein. Ehkä tuo läppäisy ei ollut oikein mutta...oletko nyt varma minkälainen läppäisy se sitten oli? Oliko se vaan pojan käden ottaminen ovelta vähän riuskemmalla otteella? Isäsihän teki juuri niin kuin piti: ensin muutaman kerran pyydetään, sitten tiukasti käsketään ja jos sittenkään ei totella niin lapsi poistetaan tilanteesta (ja ei ap, tämä ei tarkoita lähtemällä kokonaan pois!). Pilasit tosiaan hyvän kasvatustapahtuman ja annoit lapsellesi signaalin että hän voi käyttäytyä miten lystää.
Tuntuu että sinä ap olet sellainen joita esim. lentokoneessa tapaa. Sanotaan lapselle 10 kertaa että "nyt jos et lopeta tuota potkimista niin..." ja sitten potkimisen vaan jatkuessa ei tehdä mitään vaan luovutetaan.
Tsempit lähettäisin isällesi jos tietäisin minne laittaisin ne! On hänelläkin kestämistä lapsessaan!
Mä jäin eilen tätä juttua miettimään toisessa ketjussa.
Siis oliko niin, että tämän läppäisyn näki joku muu kuin alkuperäisen isä tai lapsi? Oliko kyseessä läppäisy vai lapsen irrottaminen ovesta?
Ja toinen mitä jäin miettimään, että kun alkuperäinen piti sitä niin selvänä väkivaltana, että mistä se johtuu? Jos minä kuulisin jonkun metelöivän, niin en uskoisi silti minun läheisten pahoinpitelevän lasta en edes silti jos minun poikani väittäisi minun isäni läppäisseen häntä, en varmaankaan uskoisi - johtuisi siitä, että ei ole läpsinyt minuakaan eli ei ole hällä tapana - olisi kyllä saattanut irrottaa lapsen ovesta. Onko kyse oikeastaan siitä, että ap on kokenut omassa lapsuudessaan väkivaltaa kotona ja tuo meteli ja pojan kertomus läppäisystä toi vanhat traumat esiin?
Kerrotkos ap, että mikä saa sinut uskomaan, että oma isäsi on voinut olla väkivaltainen lapsellesi? Entä mitä olet mieltä sellaisesta että "talossa talon tavalla"? Vaikka ystävieni lapset saisivat kotonaan hyppiä sängyllä, niin minä ainakin kiellän heitä hyppimästä meillä sängyllä, jos ystäväni ei sitä tee. En silti pidä sitä kamalana puuttumisena heidän kasvatukseensa, mielestään he saavat tehdä kotonaan ihan niin kuin haluavat, mutta meillä ei hypitä ja minä kiellän ja tarvittaessa vahdin, että kieltoani totellaan. Läpsimistä en tietysti hyväksy.
vaimonsa kanssa minua 26 v. nuorempi tyttö. Kun he olivat meillä kylässä, lapsella ei ollut MITÄÄN kuria. Tai siis äitinsä komensi, lapsi ei totellut ja lopulta äiti antoi tehdä mitä vaan.... Arvaa kutsuttiinko kylään kovin usein.
No, kerran olivat kun lapsi oli 3 v. Ei totellut äitiään ja teki koko ajan kaikenlaista. Sitten minulta meni hermo, sanoin tiukasti ja asiallisesti silmiin katsoen, että meillä ei tehdä noin. Johan totteli. Ja muistaa vieläkin, että minä komensin enkä antanut tehdä. Taisi olla eka kerta, kun kielto vietiin loppuun asti.
Nyt on 7 v. ja luojan kiitos osaa jo olla hajottamatta puolta meidän kodista vierailleessaan.
Eli ymmärrän kyllä isääsi. Mutta minäkään en hyväksy fyysistä kuritusta. Puhu vanhempiesi kanssa asia ja säännöt selviksi. Kerro myös lapsillesi etukäteen miten kylässä käyttäydytään ja kylässä totellaan siellä asuvia, koska se on heidän koti.
tsemppiä!
menee renkutuksesta helposti rikki, ja ovet ovat kyllä kalliita. Jos lapsi olisi heitellyt kirjoja ikkunalasiin, olsiiko isäsi saanut kieltää häntä kovin sanoin?
miksi kiellät satoja kertoja.. mun mielestä kaksi riittää.. yhdestä asiasta.