Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Polikliininen synnytys? Voinko vain lähteä kotiin väkisin sieltä jos eivät muuten laske?

Vierailija
30.01.2009 |

En siis todellakaan aio jäädä sairaalaan synnytyksen jälkeen jos kaikki on hyvin minulla ja vauvalla. Lääkärin tarkistukseen voidaan mennä vauvan kanssa sitten parin päivän päästä ja terveydenhoitaja on luvannut tulla kotiin tarkistamaan vauvan ja minut seuraavana päivänä synnytyksestä.

En todellakaan halua olla siellä osastolla missä ei mahdu pieraisemaan ja vauvat huutaa kaiket yöt.

Voinko vain lähteä vai voiko hoitajat pitää vauvan esim väkisin siellä vaikka kaikki olisi kunnossa?

Olen siis puhunut jo synnytys sairaalan kätilöiden kanssa austavasti, mutta asenne on se että vähintään 2 vuorokautta täytyy olla+ syntymäpäivä. Oma pää ei ihan varmasti kahta vuorokautta kestä sitä helvettiä...

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin kättäriltä pois alle vuorokaudessa, toinen lapsi oli kyseessä ja koska kaikkien vointi hyvä synnytys normaali, saimme luvan poistua ja tuoda vauvan näytille parin päivän päästä.

Pitäisi siis olla mahdollista ja ihan yleinen käytäntökin ruuhkaisissa sairaaloissa, mutta tietysti voi olla, että tuolla sinun sairaalassasi halutaan jostain syystä toimia toisin. Arvovaltakysymykseltähän tuo vaikuttaa, eli "jos annetaan yhden lähteä niin kohta ne lähtevät kaikki ja me ollaan vastuussa, jne..." Vaikea sanoa sitten, onko sairaalassa halukkuutta keskusteluun vai kaivaudutaanko vain poteroihin... Itse en ehkä uskaltaisi suoraa kieltoa vastaan toimia, koska tosiaan voivat ilmoittaa vaikka lastensuojeluun, vaikka itse tietäisinkin, ettei oikeaa syytä ole. En pysty itse sairaalassa nukkumaan, mutta kyllä sen 2vrk kestää jos on ihan pakko, vaikka itseäni tilanne sapettaisi kamalasti ja henkilökunta saisi tasan haukut sekä ennen että jälkeen.

Vierailija
22/39 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähdetään samantien kotiin vaikka lääkärit olisivat eri mieltä.

Miksei siellä sairaalassa muka voi olla sitä paria päivää, jos se katsotaan tarpeelliseksi? Kummallista vouhotusta.

Onneksi laki tosiaan sanoo, että lasta / vauvaa ei voi väkisin vieä kotiin. Kahjot mutsit tietty voivat karata - omalla vastuullaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntymästä, Mm verenkierron reittejä sulkeutuu ja aukeaa vielä tuolloin ja maksa alkaa toimimaan. Tämä on riskialtista aikaa ja voinnin muutokset tapahtuvat äkkiä. Lääkäri tutkii vauvan aikaisintaan kahden vuorokauden kuluttua synnytyksestä juuri tästä syystä. Sairaalassa apu on lähellä, jos jotain meneekin pieleen.

Minua ainakin syyllistettiin hoitajien taholta, että haluanko todellakin lähteä kotiin jo. En sitten halunnut, kun oli kuulemma kaikinpuolin hyvin voivan lapseni etu pysyä sairaalassa tuo aika.

Ystäväni läksi kotiin esikoisensa kanssa muutama tunti synnytyksestä, mutta eipä kukaan hänelle kertonutkaan asiasta tarkemmin. Hyvin meni hänelläkin kotona, onneksi. Päästivät kotiin, vaikka olikin esikoinen kyseessä, koska maitoa alkoi tulemaan heti hyvin ja imetys sujui.

Vierailija
24/39 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Lohjan aluesairaalassa lastenlääkäri on paikalla vain kahtena päivänä viikossa.. Ja tässä ketjussa oli kuitenkin kyse hyvävointisista vauvoista. Kyllä kätilöillä on ammattitaitoa määrittää esim. vauvan ihonväristä, milloin on syytä jäädä tarkkailuun.

Sairaalassa apu on lähellä, jos jotain meneekin pieleen.

Vierailija
25/39 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen etu se on että maukuutetaan sairaalassa tervettä äitiä ja vauvaa?

En pysty nukkumaan sairaalassa. Ainakaan tuolla. Esikoisen aikana olin melkein koko ensimmäisen vuorokauden käytävällä kun huoneissa ei ollut tilaa. Siinä on sitten hienoa levätä synnytyksen jälkeen...

Tuolla on yksinkertaisesti niin ahdasta, puhumattakaan hoitajista jotka ovat ilmeisesti täysin väärällä alalla.

Viimeksi olin sen 3vrk osastolla ja ihan oikeasti tuntui että sekoan jos en pääse pois sieltä. Edes suihkuun ei pääse rauhassa, koska pesuhuoneessa on monta suihkua vierekkäin ja porukkaa ramppaa vielä samassa tilassa vessassa. Huonekaverit olivat venäläisiä jotaka läträsivät hajuvettä litratolkulla, ja isäkään ei saa vierailla kuin vierailu aikana.

Vanhemmat lapset odottavat kotona äitä ja vauvaa ja minä ikävöin sairaalassa, Huoneisiin ei tosiaan mahdu niin paljon vieraita että vanhemmat lapset voisi siellä vierailla. Tässä nyt ihan pari syytä, miksi en siellä halua olla yhtään sekunttia jos minun tai vauvan vointi ei sitä edellytä.

ap

Vierailija
26/39 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kotiuduin alle vuorokauden ikäisen kanssa Kättäriltä ja sitten mentiin lääkärintarkastukseen kahden päivän päästä. Se oli siellä ihan normaalikäytäntö ja samalla kerralla oli muitakin toissynnyttäjiä jotka toimivat näin. Jos lääkäri sanoo että nyt kannattaa vauvan vuoksi jäädä tai vauvan tulehdusarvoja/verensokeria tms. seurataan niin varmasti jokainen äiti jää sairaalaan! Mutta en nyt menis päivittelemään vaikka terveen vauvan kanssa lähtis heti kotiin.

Vierailija
27/39 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin sairaalassa 4 päivää synnytyksen jälkeen, perhehuoneessa Naikkarilla oli niin hyvät oltavat että olisin voinut jäädä viikoksi... Me tosin jäimme siksi että lapselta piti ottaa muutamia ylimääräisiä verikokeita, olisimme voineet kotoakin tulla antamaan ne näytteet mutta koska sairaalassa oli niin hyvä olla ja ruokahuolto pelasi ja henkilökunta oli ihanaa niin jäätiin sinne sitten maleksimaan. Jos saan toisen lapsen, varmaankin kyllä haluan kotiin nopeammin, varsinkin kun haluaa mahd. pian esikoisen luokse.

Vierailija
28/39 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuon pitäisi onnistua. Ilmoita vain synnyttämään mennessäsi, että ellei vauvan/oma terveydentilasi vaadi sairaalahoitoa haluatte kotiutua samana päivänä. Ja vie vaikka kirjallinen jälkihoitosuunnitelma, eli siis että terveydenhoitajan kanssa jo sovittu kotikäynti ja tulette sitten lääkärintarkastukseen sairaalaan. Jos ryhtyvät "kenkkuilemaan" ilman järkevää syytä, pyydä kirjallinen selvitys terveydentilasta ja miksi sairaalaan pitäisi jäädä. Ja jos syytä sairaalahoitoon on, niin silloin tuskin haluat kotiin lähteäkään... Tuo "varmuuden vuoksi" sairaalassa makuuttaminen on ihan höpönhöpöä, pääseehän sinne aina takaisin, jos tarvetta on. Tuo usein mainittu keltaisuuskin kun useimmiten alkaa näkyä vasta muutaman vrk:n iässä - eli juuri lääkärintarkastuksen aikoihin - niin sekään ei ole mikään järkevä peruste. Eihän ne siellä sairaalassakaan valohoitoa "ennaltaehkäisevästi" aloita vaan vasta kun raja-arvot ylittyvät. Yhtä hyvin voi odotella kotona.

Itse toivoin ja suunnitelin nuorimmaisen kanssa polikliinista synnytystä, mutta toisin kävi. Oltiin sairaalassa toista viikkoa.... Ei onneksi mitään vakavaa, mutta aina ei hyvätkää suunnitelmat toteudu :) Ja välillä meitäkin ihan turhaan siellä pidettiin, sanottiin että lapsi joutuu lastenosastolle, jos on välillä käynyt kotona ym. Näin ei sitten kuitenkaan ollut. Samassa huoneessa, eri sängyssä vain kävimme kolmeen otteeseen valohoidossa ym. Ja minä siis noudatin kaikkia jäämissuosituksia ym., jos vauva olisi ollut virkeämpi ja minä ponnekkampi, olisimme voineet olla pari "odottelupäivää" enemmän kotona välillä.

Vierailija
29/39 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOKAISELTA SYNNÄRILTÄ SAA LÄHTEÄ VSUVANSA KANSS APOIS IHAN SILLOIN KUN HALUAA!!!!

Tämä on totinen tosi. Mikään poliisi ei tule pidättelemään. Mikään laki ei velvoita siellä olemaan, kaltereita siellä ei ole. Piste. Ja joka muuta uskoo on idiootti.

Todellakin saa lähteä senkus ilmoittaa vaanm että me nyt lähdetään... Siinä ei lupia tarvita yhtään keneltäkään ja mikäli henkilökunta alkaa mutisemaan nin kirjallsita valitusta menemään ylemmälle taholle. On erittäin asiatonta käytästä yrittää pidätellä ihmistä sairaalassa (paitsi suljetulla tietenkin heh....)

Jos sairaalassa ei satu olemaan lastenlääkäriä paikalla lähtöhetkellä niin senkun kysyy koska se on ja tulee sen kersan kanssa käymään silloin. Esim viikonloppusin ei aluesairaaloissa välttis ole....

Ihan itsekin tein juuri niin eikä kellään ollut siihen yhtään mitään sanomista. Toin vauvan tarkstukseen maanantaina kun lauantaina halusin lähteä.

Vierailija
30/39 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

polikliiniseen synnytykseen.

Olin sopinut, että jos kaikki menee hyvin niin kotiudun vauvan kanssa kuuden tunnin kuluttua syntymästä,ja tuon vauvan lääkärintarkastukseen kolmantena päivänä.

No repesin sitten pahasti, ja koska vauriot piti korjata nukutuksessa niin päästiin kotiin vasta seuraavana päivänä eli vuorokauden iässä.

Joissain sairaaloissa homma on hoidettu tosi mallikkaasti, mm. lapsivuodeosastolta soittavat seuraavana aamuna kotiin ja kyselevät kuulumiset. Ja lapsivuodeosastolle voi aina palata jos vauvan vointi yhtään huolestuttaa.

Eikä se kellastuminen ole ongelma. Sehän on voimakkaimmillaan juuri silloin 3-4 päivän iässä jolloin se lääkärintarkastuskin tehdään. Mittasivat ihomittarilla bilirubiinin siinä samassa tarkastuksessa.

Vierailija
31/39 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin alkuillasta ja seuraavana yönä alkoi valtava vuoto. Onneksi olin sairaalassa valmiina. Aina ei voi synnytyksen perusteella olettaa, että kaikki menee myös jälkikäteen hyvin.

Tai kuten tuttuni lapselle kävi. Kaikki hyvin vauvalla kun syntyi. Vasta joidenkin tuntien kuluttua huomattiin, ettei olekkaan kaikki hyvin. Sydämessä vikaa. Onneksi hekin olivat sairaalassa valmiina.

En kyllä kokemukseni perusteella ottaisi riskiä itseni enkä lapseni puolesta. Kyllä sen yhden yön siellä olisin.

Ekan synnytyksen jälkeen mun huoneeseen käveli nuori äiti vauvansa kanssa. En olisi koskaan uskonut, että oli juuri synnyttänyt. Itse olin kuoleman kielissä pahojen repeämien ym. vuoksi. Hän jäi yöksi ja poistui sairaalasta seuraavana aamupäivänä. Ja oli kolmas synnytys hänellä.

Vierailija
32/39 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joidenkin kokemuksia Kättäristä. olen itse menossa synnyttämään sinne (toinen lapsi kyseessä) ja tahdon kotiutua "saman tien", kunhan lapsen kunto sen sallii. Kiva tietää että se ilmeisesti on ihan mahdollista. :)

Vierailija
33/39 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keneltäkään ei tarvitse lupaa kysyä poislähtemiseen eikä siitä tarvitse etukäteen ilmoittaa.

Jokainen lähtee kotiin ihan silloin kun olo siltä tuntuu.......

Eri asia tietenkin sairas vauva, mutta normaalin vauvan kanssa ei kukaan voi estellä.

Vierailija
34/39 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli eihän missään lapsia huostaanoteta ym. ilman järkevää syytä. Ei terveen vauvan kotiin vieminen lapsen terveyttä vaaranna. Ei sillä perusteella kannata huostaanottoa pelätä. Eri asia olisi, jos veisit vaikka vaikeasti sydänvikaisen lapsen kotiin vastoin lääkärien ohjeita. Silloin kenties löytyisi perusteta huostaanotolle. Mutta tässähän on kysymys terveestä, hyvävointisesta lapsesta.

Vierailija
35/39 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta lapsi jää jos vaikka väri ei ole hyvä ja vaikka keltasuutta. Ei lääkärin ole päästettävä vastasyntynyttä pois jos siinä jokin mättää.

Omilla lapsilla esikoisella ja kolmannella oli keltasuus arvot vähän yläkantissa eikä päästetty. Ja miksi pitäisi? Olisin minä voinut lähteä mutta mikä pointti lähteä jos arvot ei vaan nouse lapsella??? Ja meidän tapauksessa keltasuutta ollut koska maksaa ei maito huuhtonut riittävästi. Ei se ole päivistä kiinni miten keltasuutta on, sillä kestää pari päivää että saadaan arvot selviksi ja voidaan seurata tippuuko arvot vai kasvaako, laitetaanko kaappiin vai mitä tehdään.

Itsekin ajattelin että poliklininen tällä kerralla mutta lapsivedet karkas eikä supistellu niin olin viikon sairaalassa: eka käynnistyksessä ja pari päivää seurasivat keltasuutta.

Olisi sekin toisaalta "tylsää" jos kätiö tulee 6 päivänä kattomaan kotio. Ne pari päivää voi vetää sairaalassa lonkalla; kotona kuitenkin olisi siivottavaa ja ruokkimista vaikka kuinka suunnittelisi että perhe vaan palvoo.. ;)

Vierailija
36/39 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää täyttyä, että voi kotiutua nopeasti synnytyksen jälkeen. Raskauden on täytynyt sujua normaalisti, ei esim gestaatiodiabetesta, Synnytyksen on täytynyt sujua normaalisti (alatie) täysillä raskausviikoilla ( h 38- ), lapsivedenmenosta ei saa olla kulunut kauaa,vauvan tulee olla hyväkuntoinen, hyvat apgar-pisteet ja napaveren Ph:t ja oxi:t, Äidin täytyy olla hyvässä kunnossa synnytyksen jälkeen, ei liian runsasta vuotoa synnytyksessä tai sen jälkeen. Loppupeleissä lastenlääkäri antaa vauvan puolesta luvan ja tarkastus on kuitenkin 2 vrk:n iässä , ja synn.puolen ihmiset äidin puolesta. Vaikka vauva olisikin virkeä, hyvinvoiva, hyvänvärinen, hyvä syömään, niin mitä tahansa voi tapahtua nopeasti kotona ( tai sairaalassa) ja sairaalassa apu olisi huomattavasti lähempänä. Ensimmäisen parin päivän aikana ilmenee useimmat sydämen, virtsateiden ja suoliston ongelmat, samoin verensokerin laskut sekä infektiot.

Vierailija
37/39 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kuullu, et polikliinistä synnytystä olis pitäny jo suunnitella odotusaikana tai puhua jo neuvolassa siitä. Ite olisin halunnu synnytyksen jälkeen kotiin samalle päivälle, mut ei kätilöt päästäneet kun olis pitäny se jo aikaisemmin tietää...

No seuraavana päivänä pakkailin jo tavaroita niin kätilö tulee sanomaan et lääkäri ei suostu tarkastamaan alle 2 vrk:n ikäistä vauvaa. Sanoin et hae se lääkäri tänne niin kätilö sanoi et lääkäri ei kuulema suostu edes keskustelemaan asiasta!

Kummallista et kakkosen kans ei viivytty kun 1 yö sairaalassa eikä siinä ollu sillon mitään ongelmaa.

Synnytys meni hyvin, en revennyt ja 3 lapsi syntyi, joten en koe olevani mikään aloittelija vauvan hoidossa. Oli tylsää maata se 3 päivää sairaalassa yksin kun pitkän välimatkan takia ei vieraitakaan käynyt.

Ehkä ensi kerralla sitten..

Vierailija
38/39 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään sitä vauvaa tarkisteta alle 3pv mutta kun sen voi kiikuttaa takaisin sitten kun arvoon tohtori haluaa.....

Itse kysyin joko saan lähteä ja mulle sanoi kiertävä lääkärI. Ei täällä kaltereita ole ;) vauva oli 1vrk...... Takaisin tulin maanantaina vauvatarkastukseen.....

Vierailija
39/39 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polikliininen synnytys on AIVAN samanlainen kuin ei-polikliininenkin, ei sitä voi suunnitella etukäteen että meneekö kaikki nappiin vai ei.

Kyllä pitäisi riittää että sanoo sairaalaan tullessaan kätilölle toivovansa polikliinista synnytystä. Jos ei se riitä niin sairaalan toimintatavoissa mättää joku pahasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän