Matkustelun vaaroista lasten kanssa
Tekisi ihan hirveästi lähteä koko porukalla reissuun johonkin lämpimään mutta pelkään kuollakseni että joku kidnappaa lapsemme!
Onko huoleni ihan aiheeton?
Miten olette toimineet esim. ihmisvilinässä yms. paikoissa?
Jotenkin tää asia painaa ihan hirveästi ja ajattelen että pelko jostain kamalasta pilaa koko loman...mutta toisaalta ei meillä ole edes mahdollisuutta jättää lasta kotiin kahdeksi viikoksi, kaikki isovanhemmat ovat vielä työelämässä.
Kertokaa hyvät ihmiset kokemuksianne!
Kommentit (133)
Minä myös olen aina enemmän tai vähemmän hermostunut , kun suloisen kummipoikani perhe lähtee reissulle. Perhe on vähän huoleton lastenhoidossa, enkä usko lomalla olemisen parantavan tilannetta.
On kauheaa, kun ei voi itse vaikuttaa asiaan. 7-vuotias ei itse älyä pelätä kaappaajia, enkä oikein viitsisi lasta pelotella kauhukuvillani. Melkein pahinta mitä voi sattua, on juuri se, että lapsi katoaa. Pitäisiköhän lapsikaappauksista puhua enemmän, että kaikki vanhemmat ottaisivat tämän mahdollisuuden huomioon?
Eli en suosittele lasten jättämistä yksin, ilman valvovia silmiä. Mutta kuitenkin, jos liikutte päiväsaikaan ja sellaisilla alueilla joilla on muitakin ihmisiä ja olette kaiken lisäksi selvin päin niin harvoinpa sitä mitään dramaattista sattuu.
Me asumme maassa, jossa ollut lukuisia pedofiiliskandaaleja. Täällä en jätä lapsia vahtimatta hetkeksikään, mutta se ei tarkoita ettemmekö voisi elää normaalia elämää - käydä kaupassa, puistossa jne. Emme hakeudu paikkoihin, joissa ei ole muita ihmisiä emmekä liiku lasten kanssa myöhään.
Olemme matkustelleet paljon mm. Lontoossa ja Pariisissa, ja olen kokenut olomme niissä ihan turvalliseksi. Täytyy sanoa, että joskus pelottaa enemmän kulkea Helsingissä, jossa olen ikävä kyllä nähnyt katuväkivaltaa ja tullut ahdistelluksi.
ja eikös tuo madeleinekin oltu jätetty yksin hotellihuoneeseen kun vanhemmat olivat ravintolassa....
Meidän perheessä ei tod. toimita niin! Järjenkäyttö on sallittua.
Varsinkin jos on 2 aikuista mukana, niin ei pitäisi olla vaikeuksia pitää lapsia silmällä. Varsinkin jos ap.lla oli vain 1 lapsi?
Tietenkin jos miehellä on tapana vetää etelänlomalla perseet olalle, ja saat vahtia häntäkin, niin asia on eri... =)
olikohan se just espanjassa, kun suomalainen pari metriä edellä kulkenut muutaman vuoden ikäinen lapsi yritettiin viedä keskellä päivää. äiti lähti perään ja sai kiskottua lapsen takaisin. huh.
miten pysynyt järjissään? koska menetti toivonsa saada lapsia takaisin?
Voitko kertoa tarkemmin? Miten lapset siepattiin? Löydettiinkö sieppaajia koskaan? Minkä ikäiset lapset? Oliko sieppaaja ihan ventovieras vai oliko kyse esim. huoltajuuskiistasta, jossa toinen osapuoli sieppasi lapset? Mihin aikaan sieppaus tapahtui? Päivällä vai ilta-aikaan?
ei ole urbaanilegenda vaan töistä tuttu ihminen. oli siitä silloin lehdissäkin, mutta siitä on jonkun aikaa (90 luvulla kuitenkin). eivät saaneet lapsiaan takaisin.
Turkissa? Minulla on hämäriä muistikuvia asiasta.
Lasten raiskaukset ovat valitettavan yleisiä. Pahimpia vaaranpaikkoja ovat perheille mainostettavat isot hotellit joissa on kaikenlaista toimintaa. Tällaisessa perhehotellissa (johon mm. Tjäreborg myy matkoja) raiskattiin 5-vuotias norjalaistyttö, tämä oli Turkissa. Vanhemmat käänsivät hetkeksi silmänsä ja turkkilainen mies sai siepattua tytön sivummalle, jossa raiskasi tytön. Tapahtui keskellä päivää kun piha ja uima-allasalue oli täynnä ihmisiä. Noissa isoissa hotellirakennuksissa on kaikenlaisia syrjäisiä paikkoja.
Myös Thaimaassa on hotellin alueella raiskattu useampia lapsia mm. pari ruotsalaista. Nämäkin tapahtuneet keskellä päivää ja hyvissä hotelleissa, ei missään murjuissa.
Näitä raiskauksia esiintyy yllättävän paljon ja hotellialueella moni ei osaa olla varuillaan kun ajattelee että täällähän on turvallista aitojen ja vartijan takana,
serkulleni käytiin sanomassa että pidä parempaa huolta lapsesta ettei häntä kaapata. Lapsi juoksi muutaman metrin päässä vanhemmista.
tuota 1990-luvun juttua. Miksi ei ole ollut mitään lehdissä? Olen lukenut paljon eri katoamis/sieppaustapauksista ja lapsia ei Suomesta ole kadonnut vuosikymmeniin. Siis ainoastaan on näitä lapsikaappausjuttuja ollut, joihin on liittynyt huoltajuuskiista vanhempien välillä. Mutta ns. "puskasieppauksia" ei ole ollut. Olisihan tuosta ollut lehdissä paljon enemmän jos olisi totta, että kaksi suomalaista lasta muka siepattu etelässä ja lapsia ei ole löydetty. Esim. Madeleinen tapauksen yhteydessä olisi varmaan mainittu myös nuo suomalaislapset tyyliin "kaksi suomalaista siepattiin 1990-luvulla jne.".
muistelen siis sen tapahtuneen Turkissa, niin siinä isä taisi olla turkkilainen ja hänellä oli suomalainen vaimo. Asuivat Turkissa ja ero taisi olla vireillä. Lapset siepattiin (epäilyjä oli että miehen sukulaiset sieppasivat) Jotain tällaista siinä oli
Suomesta on muuten kadonnut alaikäisiä lapsia joita ei ole koskaan löydetty. Janakkalassa katosi 1980-luvulla 12-vuotias poika jota ei koskaan löydetty. Tästä ei ole ollut vuosikausiin mitään julkisuudessa ja katoamisen aikaankin vain niukasti uutisointia.
tuo 12-vuotiaan pojan katoaminen 1980-luvulla eli joskus yli 20 vuotta sitten. Sen jälkeen ei ole pieniä lapsia jäänyt kateisiin. Joitakin teinityttöjä on kateissa mm. 15-vuotias Piia Ristikankare vuodesta 1988 asti ja 16-vuotias Raisa Räisänen vuodesta 1999 asti.
Mutta siis lasten sieppaukset tai katoamiset ovat hyvin harvinaisia eikä ulkomaillakaan ole suomalaislapsia jäänyt kateisiin. Poikkeus on sitten nämä huoltajuuskiistat, joiden seurauksena on suomalaisiakin lapsia kateissa, mutta niihin on siis liittynyt aina toisen vanhemman tekemä sieppaus ja ne ovat perheen sisäisiä asioita, jotka taas eivät kasvata tavallisen matkailijan lapsen sieppausriskiä vaikka toki ikäviä nuo huoltajuuskiistatkin ovat. Toisaalta niissä voi yleensä sentään ajatella, että lapsella on usein kuitenkin asiat "hyvin" tai ainakin paremmin kuin jollakin pedofiilin sieppaamalla lapsella.
lähdössä Turkkiin lomailemaan perheen kanssa...no, ihan hyvä, että luin nämä, osaampa ainakin olla VIELÄ TARKEMPI lasteni kanssa, enkä tosiaan käännä selkääkään rattaille KOSKAAN!!!! kiitos tästä karmaisevasta lukukokemuksesta!!!
mutta faktahan on se, ettei Etelä-Amerikan maissa ihmishenki ole nykyisin minkään arvoinen... Eli ei ne Kolumbian sademetsätkään kyllä mitään turvallisia taida olla, LOL! Alkuperäiskansat eivät varmaan kaappaile, mutta ne huumeparonit sun muut. Hiuksianostattavia tosijuttuja olen kuullut minäkin --
Rattaat oli mukana ja niihin istutin aina jos oli ruuhkaa. Muuten sai kävellä rattaiden vieressä, mutta ei juosta. Rattaissa istuessa turvavyöt kiinni. Kentällä istutin matkatavara kärryihin ja pieniin ostoskärryihin istumapaikalle. Ei sitä kukaan kaappaa, jos et vahtimatta jätä yksin mihinkään. Terve varovaisuus on paikallaan Suomessakin, myös täällä kaapataan lapsia, mutta hysteerisyys on jo varomatonta. Silloin et pysty kunnolla keskittymään ympäristöönsi ja lapseesi.
koko ajanhan niissä madeleine-uutisissakin puhutaan espanjalaisista ja portugalilaisista järjestäytyneistä pedofiiliringeistä... ja miten madeleine ehkä viety marokkoon. afrikka on liian lähellä espanjaa. sinne kun lapsen vievät niin se siitä sitten, mitenkäs löydät sieltä ketään.
Samoihin aikoihin Madeleinen tapauksen jälkeen Espanjassa katosi Madeleinen ikäinen Mari Luz. Tytön perhe epäili heti samalla kadulla asuvaa, tuomittua pedofiiliä, josta oli vangitsemispäätös aiempien tekojen vuoksi - päätöstä ei vaan oltu pantu toimeen, kiitos maan "tehokkaan" poliisin.
Sukulaiset menivät omatoimisesti miehen kotiin, mutta seurasi vain väkivaltainen yhteenotto, eikä mies tunnustanut mitään. Muutaman kuukauden kuluttua Mari Luzin ruumis löytyi ja samoin todisteet miehen syyllisyydestä, jolloin mies tunnusti. Kuolema oli kuulemma onnettomuus (en tiedä oliko oikeasti), tyttö putosi portaista yrittäessään paeta ja taittoi niskansa. Mari Luzin sieppaaja (kenties myös murhaaja) on yhä vapaana.
Olin 90-luvun alussa äitini, siskoni ja äidin tuttavaperheen kanssa Tallinnassa. Oli Ihan eka kerta kun käytiin siellä Neuvostoliiton kaatumisen jälkeen. Itse olin tuolloin reilu 10-v ja siskoni hieman nuorempi. Olimme eräässä kahvilassa ja meillä lapsilla tietysti tylsää joten pyysimme päästä käymään viereisessä kaupassa. Lähdimme käymään siellä, mutta jotenkin emme sitten löytäneetkään sitä kyseistä kauppaa. Siihen tuli sitten mies joka kertoi voivansa opastaa meidät tämän kaupan luokse. Hieman ihmettelin kun kuljimme ties mistä takapihoilta ja minua alkoi epäilyttää ettemme nyt ehkä ole menossa oikeaan paikkaan. Päädyimmekin sitten lopulta erääseen kerrostaloon ja mies soitti yhden asunnon ovikelloa. Kukaan ei tullut heti avaamaan, onneksi, ja mies lähti menemään. Sanoi lähtiessään että odottakaa siinä. No eipähän kyllä odotettu vaan lähdettiin saman tien pois. Jonkin ihmeellisen varjeluksen kautta pääsimme takaisin kadulle ja äiti tuli meitä vastaan. Oli lähtenyt etsimään kun kesti niin kauan. Nyt aikuisena olen monta kertaa miettinyt tuota tapausta ja vieläkin puistattaa. Luojan kiitos kukaan ei silloin tullut avaamaan sitä ovea.
Johtuneeko siita, etta oma lapsi on vasta alle 2-vuotias, enka paastaisi sen ikaista silmistani yhtaan missaan. Enka ole myoskaan kuullut tuttavapiirissa kellekaan sattuneen edes lahelta piti -tilannetta.
Asutaan Afrikassa :)
ja jokainen myös varmaan ottaa etukäteen selvää paikasta jonne menee millaista siellä on. Me ei olla harrastettu seuramatkoja vaan matkaillaan omatoimisesti lähinnä kaupunkilomilla ja kyllä mä otan etukäteen selvää esim. kaupungin vaarallisista lähiöistä ja ylipäätänsä paikoista joihin ei välttämättä kannata itseään tunkea.
Ihmisvilinässä meidän lapsi on istunut kärryissä (alle 4-vuotias). Se on sen verran nopeakinttuinen että ei olla otettu riskiä että se häviäisi silmistä. Paljon palstalla parjatut valjaat eivät myöskään ole huono vaihtoehto.
on kaapattu useita lapsia ihan keskellä päivää. Karibian risteilyiltä taas on hävinnyt lukuisia ihmisiä, joista osan epäillään siepatun seksiorjiksi. Myös salaperäisiä kuolemia, osassa tapauksista on erittäin vahva epäily että henkilökunta on sekaantunut asiaan mutta todisteita vain ei ole ja isot laivayhtiöt tietenkin varjelevat mainetttaan ja kieltävät henkilökuntaa puhumasta vaikka joillakin saattaisi olla tietoakin.