G: Perheenne nettotulot, ja kuinka monen lapsen perheeseen
teillä on mielestäsi noilla tuloilla mahdollisuus?
Ja juu, tiedän että raha ei ole ratkaiseva asia lasten saamista miettiessä, joten kommentteja siitä ei nyt tarvita vaan ainoastaan vastauksia alkuperäiseen kysymykseen.
Kommentit (44)
Yksi ulkomaanmatka per vuosi vaikka Italiaan perushotelli tai huoneisto 1vko, aik. 700¿/per nenä, lapset 550¿/lapsi = 2500¿ = 208¿/KK ! (+käyttörahat, yleensä ruokaan ja muuhun kuluu lomalla enemmän kuin kotona)
- Linnanmäki 2 isohupi ranneketta a' 33 = 66 + lapset alle 120cm a' 21 = 42 yht. 108¿
jne.
Pienistä virroista kasvaa iso puro. 500¿/kk aikuisen kuluihin ei todella ole paljon, jos sillä ostetaan kaikki kodinhankinnat, maksetaan vakuutukset, lomaillaan, jne.
Ihmiset arvostavat erilaisia asioita. Meillä minä olen tyytyväisenä kotiäitinä, elämme suunnilleen kädestä suuhun. Mutta lapset ovat kotihoidossa esikouluun asti, mitä arvostan taas enemmän kun vuosittaista Italian tms. matkaa. Toiset eivät ole ollenkaan valmiita luopumaan vaikka siitä kuukausittaisesta 100¿ kampaajasta tai vaateostoksistaan, ja miettivät sitten miten ihmisillä on varaa " hankkia" enemmän lapsia.
Meillä ei mene kuussa ruokaan kuin 300¿, mies ottaa eväät töihin. Vaatteet ostamme kirppareilta tai teemme itse. Auto on vanha, velaton mutta toimiva. Pelkkä liikennevakuutus ei paljoa maksa.
Arvovalintakysymyksiähän nämä ovat.
Terv. 31, onnellinen kotiäiti joka matkustaa teltan kanssa Viroon ensi kesänä ;)
Autoon todellakin tarvitsee 400 euroa kuussa, jos sillä yhtään ajaa... Sitten jos ei taas juuri mitään aja, niin kannattaa jo kulkeakin matkat taksilla.
Auton kuluja on seuraavat:
* bensa
* määräaikaishuollot
* renkaiden uusiminen
* mahdolliset remontit
* vakuutukset
* peseminen
* verot
* auton hinnan aleneminen
Veikkaanpa, että juuri kukaan ei ota tuota viimeiksi mainittua huomioon laskuissaan... mutta milläs silloin ostetaan 10 vuoden päästä uusi (tai vanha) auto. Oikeasti tuo 400 euroa toteutuu meidän autoilla, jotka ovat molemmat pieniä ja vanhoja (2000-luvulta sentään) perheautoja. Jos otetaan joku upouusi keskikokoluokan auto, niin sen hinta on pikkuisen päälle 20 t euroa (ja ei se edes ole mikään huippuhintainen). Yksistään kolmessa vuodessa siitä lähtee noin kolmannes hinnasta pois. Täten pelkkä arvonalenema on noin 200 euroa kuussa. Siihen kun päälle vakuutukset ja verot noin 50 euroa kuussa, sitten huollot, pesut ja uudet renkaat n. 3 v välein, niin se tekee 90 euroa kuussa ja silloin bensaan saisi mennäkin enää 60 euroa. Meillä menee bensaan enemmän, mutta arvonalenema ei ole vanhoissa autoissa ihan noin suuri.
Ja jos on yhtään kalliimpi auto, niin saa kevyesti pistää 600-800 euroa kuussa autoon.
Eikä minulla ainakaan edes riitä
Mieleen tulee:
* ruoka
päivittäinen lounas n 150 euroa/kk, iltaruoka, aamiaiset + viikonlopun ruoat n 100 euroa/kk
* vaatteet
joskus enemmän, mutta keskiarvo n 50e/kk
* lääkärikäynnit + lääkkeet (hammaslääkäri, gyne, mahdolliset sairaudet)
minulla keväisin allergialääkkeet + atooppisen ihottuman voiteet 25e/kk
* kampaajat/parturit/shampoo/kosmetiikka+ terveyssiteet ym
100 euroa kk
* työmatkat/matkustelu (jollei omalla autolla, sehän menee tuonne auto-kustannukseen)
VR:n kausilippu 147euroa/kk
* vakuutukset
50e/kk
* netti
19e/kk
* tv-lupa
* puhelin
30e/kk
* harrastukset
* lehtitilaukset
10e/kk
* kodin huonekalut / lamput / remontit
* lahjat muille ihmisille
* leffat/dvd:t/musiikki
* hyväntekeväisyys
Eli en mielestäni edes mitenkään törkeästi tuhlaa, ja silti tuo 500 euroa ei edes riitä