G: Perheenne nettotulot, ja kuinka monen lapsen perheeseen
teillä on mielestäsi noilla tuloilla mahdollisuus?
Ja juu, tiedän että raha ei ole ratkaiseva asia lasten saamista miettiessä, joten kommentteja siitä ei nyt tarvita vaan ainoastaan vastauksia alkuperäiseen kysymykseen.
Kommentit (44)
Lapsia 6 eli lapsilisiä tulee reilu 800 e. Meillä on tiukkaa rahan kanssa. Nyt onneksi tulot nousee hieman.
2 lasta on ja enempään ei ole varaa, siis jos haluaisimme pitää nykyisen elintason (sisältäen asumisväljyyden, perheelle sopivan auton, lomamatkat yms.).
noin 3200-4000e. Kaksi on, eikä enempään ole varaa.
ja 3 lasta. Vielä haluaisin kaksi lisää.
Hyvät on tulot mutta hyvät on menotkin...
Bruttotulot ovat jotain 11.000, eläköön Suomalaiset veronmaksajat!
Kun menen töihin, nettotulot ovat noin 6000 euroa kuussa. Iltatähti vielä toiveissa joskus :)
lapsia 10. Ihan on ruokaa pöydässä riittänyt. Ei tosin liikaakaan rahaa ole. Rikkaus on muualla kuin rahassa :)
G: Perheenne nettotulot, ja kuinka monen lapsen perheeseen
teillä on mielestäsi noilla tuloilla mahdollisuus?
Nettotulot n. 2300e / kk (keskimäärin). Isä käy työssä (vakkaripaikka), äiti liiton päivärahalla työttömänä.
Meillä on yksi lapsi, eikä enempää tule (rahan puolesta tai muutenkaan, kun emme välitä enempää).
Mä lasken lapsiin tarvittavan rahan näin:
asumiskulut tyyliin vaikka 700 euroa (ja jollain toki enemmän ja jollain vähemmän)
jokaista aikuista kohti 500 euroa
jokaista tarvittavaa autoa kohti 400 euroa
jokaista lasta kohti 400 euroa.
Käytännössä laskisin siis että esimerkiksi 3300 euron nettotuloilla voi olla 1 koti, 2 aikuista, 1 auto ja 3 lasta. Tai jos tarvitaan 2 autoa, niin sitten 2 lasta...
Meillä meidän nettotuloilla voisi olla paljonkin lapsia, jollei olisi taas autoja ja asuntoja niin paljon. Mutta meillä meille oikein sopiva määrä lapsia eli kaksi.
Mutta jos tulisi lapsia, tuo laskisi hitusen vajaaseen puoleen. Toki saisin alussa äitiyspäivärahaa tai mikä onkaan, ja sitten kotihoidontukea, ja tietysti lapsilisät, mutta ei se paljon 2000:n yli varmaan menisi tuo summa.
Ruokaan ja muuhun päivittäiseen menee max. 200, ja vaatteita yms. yms. ei osteta ihan joka kuukausi. Eli noin 300 enintään tarvisi per aikuinen.
Lapsia on kaksi. Kyllä meillä varaa olisi elättää useampikin, mutta ainakin nyt tuntuu siltä, että tämä on juuri sopiva koko meidän perheelle.
Ja kyllä minä vielä kotonakin syön joka päivä. Eli ei tosiaankaan riitä ruokaan 200euroa/kk/aikuinen.
Vierailija:
Ruokaan ja muuhun päivittäiseen menee max. 200, ja vaatteita yms. yms. ei osteta ihan joka kuukausi. Eli noin 300 enintään tarvisi per aikuinen.
500 euroa per aikuinen ei ole kovinkaan vaikea tuhlata...
Mieleen tulee:
* ruoka
* vaatteet
* lääkärikäynnit + lääkkeet (hammaslääkäri, gyne, mahdolliset sairaudet)
* kampaajat/parturit/shampoo/kosmetiikka
* työmatkat/matkustelu (jollei omalla autolla, sehän menee tuonne auto-kustannukseen)
* vakuutukset
* netti
* tv-lupa
* puhelin
* harrastukset
* lehtitilaukset
* kodin huonekalut / lamput / remontit
* lahjat muille ihmisille
* leffat/dvd:t/musiikki
* hyväntekeväisyys
Eli kaikki mikä ei suoranaisesti liity asunnon kuluihin tai autoihin tai lapsiin...
No ehkä sitten opiskeluajastani on liian vähän aikaa, kun minusta aikuisella menee ruokaan enintään 200 euroa kuussa. Opiskellessa meni noin satanen, ja joskus laskin, että 80 e olisi riittänyt, tosin siitä on jo muutama vuosi, ja ruoan hinta on siinä ajassa noussut.
Tietysti jokainen tekee nuo laskelmansa itse ja omien menojensa mukaan.
Miehen tulot 1600-1800¿ kuussa käteen. Minulla ei tuloja, olen kotiäiti. Lisäksi lapsilisät 210¿. Lapsia ehkä toiveissa vielä yksi tai kaksi lisää.
Laskin tv-luvat, vakuutukset ja netin tuohon asumiseen. Ja työmatkat pitää laskea myös erikseen, koska osa niistä pienentää veroja.
t: 26/30
Jos söisin kalliisti saisi keskustassa helposti menemään 20-30 euroa/pvä. Minä syön hyvin edullisissa lounasravintoloissa ja silti ruoan hinta on helpostikin n 9e/pvä. Kun sen kertoo 22-23 päivällä kuussa niin avot 200 euroa on käytetty.
melba:
Mä lasken lapsiin tarvittavan rahan näin:asumiskulut tyyliin vaikka 700 euroa (ja jollain toki enemmän ja jollain vähemmän)
jokaista aikuista kohti 500 euroa
jokaista tarvittavaa autoa kohti 400 euroa
jokaista lasta kohti 400 euroa.
Käytännössä laskisin siis että esimerkiksi 3300 euron nettotuloilla voi olla 1 koti, 2 aikuista, 1 auto ja 3 lasta. Tai jos tarvitaan 2 autoa, niin sitten 2 lasta...
Meillä meidän nettotuloilla voisi olla paljonkin lapsia, jollei olisi taas autoja ja asuntoja niin paljon. Mutta meillä meille oikein sopiva määrä lapsia eli kaksi.
Kaksi lasta ja yksi aikuinen. Eikä enempää lapsia kiitos.
ja kolme lasta