Taisi mennä Joulupuu lahjoitus hukkaan :(
Vein juuri keräyspisteeseen uudet lahjat, taaperoikäiselle, leikki-ikäiselle ja teinille. Valitsin lahjat, joiden tiedän ilahduttavan ainakin omia lapsia. Paketti noin 12€/kpl.
Nyt erehdyin lukemaan täältä, että koko keräys on pas**aa ja kukaan ei niitä paketteja halua.
Tuli paha mieli. Hukkaanko meni?
Kommentit (358)
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 14:49"]
Missä tällaisia on? Siis mihin lahjoja voi ostaa? Ja mikä on se köyhyysraja, että lahjoja sieltä saa?
Minä olen ollut äärimmäisen köyhissä tilanteissa, mutta aina olen lapsilleni lahjat ostanut. Vaikka sitten lainannut rahaa, mutta lahjoja ovat lapseni saaneet. On vaikea kuvitella tilannetta, jossa joku lapsi ei saa omalta vanhemmaltaa yhtään lahjaa. Sillä olen elänyt sillä pienimmällä rahalla mitä suomessa kukaan voi elää...
[/quote]
en usko että olet elännyt pienimmällä rahalla.. kerros vähän tarkemmin?
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:06"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:00"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:56"]
Tai ainakin joku lapsi toivottavasti ilahtuu ja kokee jouluiloa, kun ei tiedä, joutuuko seuraavan yön nukkumaan taas puukot piilotettuna hänen patjansa alleenja joutuuko lähtemään pakoon yötaipaleelle, kun isä vähän riehuu joulun kunniaksi.
Ja kyllä, olen itse elänyt tällaisen lapsuuden ja äiti ei uskalanut erota, koska isä uhkasi tappaa meidät. Siihen pelkoon ja ahdistukseen olisi tuonut iloa, jos joku olisi antanut jotain ihanaa lahjaksi kaiken pelon keskelle.
[/quote]
Itsekin olen elänyt tuollaisen lapsuuden ja joku ihana lahja on viimeinen asia mitä ajattelin, kun yritin vain pitää itseni ja pikkusisarukset hengissä.
Ja me ei tosiaankaan saatu mitään lahjoituksia, lahjakortteja, tai lahjoja avustuksina.
Olette kaikki lahjoittajat ihan mahtavia tyyppejä! Älkää välittäkö noista kerjääjistä, jotka haluavat tehdä tiliä hyväntekeväisyydellä.
[/quote]
Toki näin on. Mutta nyt onkin kyse siitä, että ihmiset haluavat laittaa jotain ja tuntuu, että moni haluaa kouluttaa köyhän lasta nöyräksi antamalla jotain arkista ja pientä ja sanoo, että joutaa olla tyytyväinen, eikä olla nirso. On parempi olla antamatta sitten mitään. Joulu ei ole minusta lapselle se paikka, missä kasvatuksellisesti halutaan antaa hänen kokea pettymyksiä, koska pettymykset kasvattavat.
Vaan itse haluan ajatella niin, että jos suurin toive on pitää itsensä ja sisarensa hengissä, olisi bonusta saada jotain ihanaa siihen joltain lahoittajalta.
Mutta en jatka tästä enempää. Jatkakaa ihan rauhassa köyhien lasten kouluttamista nöyryyteen. Hyvää joulumieltä jokaiselle, joka paketoi lahjaa vihan vimmassa, että pitää sen olla tyytyväinen tähän, että jotain saa.
[/quote]Hyvin sanottu. Ja muistakaapa että vaikka se oma lapsenne ehkä ilahtuukin niistä alushousuista niin sillä teidän lapsellanne on kaikkea muutakin. Kun taas näistä keräyksistä lahjan saava lapsi ei ehkä KOSKAAN saa mitään josta ihan oikeasti on haaveillut. En itsekään kannata mitään kulutusjuhla-joulua mutta minusta lapsi joka joutuu elämään köyhyydessä ansaitsisi edes jouluna jotain oikeasti tosi kivaa. Ja sen tosi kivan ei suinkaan tarvitse olla mikään satojen eurojen juttu, kas kun niiden halpisalushousujen ja satojen eurojen lahjan välilläkin on jotain.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 15:34"]Ehkä se on sitten parempi, että se pieni tyttö tai poika ei saa yhtään lahjaa. Eikös se vasta noloa ole kertoa koulussa että en saanut mitään, kuin se että sain ponnareita ja namia. Kyllä se teinityttö on ihan varmasti kiitollinen vaate lahjoista.
[/quote]Teinit toivovat vaatteita. Mutta eivätköhän siihenkin nämä köyhiä lapsia nöyryyteen kouluttavat keksisi antaa jotain sellaista mikä on kaikkea muuta kuin sellaista mitä teinit yleensä toivovat. Jos oikeasti haluaa ilahduttaa köyhää teiniä niin parasta on antaa lahjakortti nuortenvaateliikkeeseen jotta teini voi itse ostaa sopivan vaatteen. Näitä lahjoja valitessa kannattaa yrittää asettua lapsen asemaan:mitä itse toivoisin jos olisin hyvin köyhästä perheestä.
Ja karkin lahjoittaminen on ylipäänsä huono idea. Kaikki eivät niitä edes voi syödä esimerkiksi joidenkin allergioiden vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 15:56"]Kirppareilla olen nähnyt myytävän hyväkuntoisia poikien kalsareita ja yöpukuja. Miksi nämä ei kelpaa. Kymmenellä eurolla saisi jo monet hyvät spidermankalsarit ja matkaan voisi laittaa ison pantteripussin. Jos on oikeasti köyhä, ilahtuisin itse ainakin käyttölahjasta ja namipussista ylellisyytenä
[/quote]Laittaisitko itse päällesi ties kenen käytetyt alusvaatteet? Tai antaisitko sellaiset omalle lapsellesi? Jos et, niin miksi köyhän lapsen pitäisi siihen tyytyä?
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 15:56"]
Kirppareilla olen nähnyt myytävän hyväkuntoisia poikien kalsareita ja yöpukuja. Miksi nämä ei kelpaa. Kymmenellä eurolla saisi jo monet hyvät spidermankalsarit ja matkaan voisi laittaa ison pantteripussin. Jos on oikeasti köyhä, ilahtuisin itse ainakin käyttölahjasta ja namipussista ylellisyytenä
[/quote]
aika harva lapsi tykkää pantterikarkeista. Ovat liian väkeviä.
Tätä keräystä en tiedä mutta harmittaa se että jotkut vievät lastenkoteihin lahjoja. Monissa lastenkodeissa lapset saavat paremmat ja kalliimmat lahjat kuin esim. hoitajilla on varaa ostaa omille lapsilleen.
Eletään jossain menneisyydessä ja kuvitellaan että niissä on elämä köyhää. Ei se niin ole, ruoka on hyvää ja lahjat myös, lisäksi lahjoja tulee sukulaisilta, kummeilta ym. Herätkää pahvit!
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:18"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:06"]
Kuvitteletteko ihan tosissaan että kaikki "tavallisten" perheiden lapset saa jouluna satojen(tai edes yli 50 e) eurojen junaratoja tai ipadit? Tuntemissani suht varakkaissakin perheissä lasten joululahjat ovat hinnaltaan muutaman kympin luokkaa, siis yhteensä.
[/quote]
Lasteni kavereista voin sanoa (siis heistä, jotka ovat varakkaista perheistä) tulee heille lahjoiksi järkkäreitä, puhelimia, ulkomaanmatkoja jne. Lisäksi he saavat niitä kympin lahjoja. Mutta he saavat niitä todella paljon.
En tunne yhtään varakasta perhettä, missä lapsi saa vain yhden 12 euron lahjan ja ei muuta.
[/quote]
Meillä on suhteellisen hyvät tulot ja lapsille on ostettu tarpeen mukaan joululahjoja.
Jouluna on perinteisesti saatu kaikki pelikonsolit, iPodit, iPadit, älypuhelimet, tietokoneet ja muut kalliit laitteet. Viime jouluna poika sai 700 euron älypuhelimen ja tytär oman television. Kumpikin toiveidensa mukaan.
Nyt teinilapsilla on jo kaikki mahdolliset härpäkkeet hankittuna, eikä mitään enää puutu.
Tänä jouluna ei kummaltakaan lapselta tullutkaan puolta vuotta aiemmin mitään kallista lahjatoivetta, koska heillä on jo kaikki tarvitsemansa elektroniikka olemassa.
Sain siis ihan vapaat kädet lahjojen suhteen. Teinipoika saa pari lisälaitetta tietokoneeseensa, yht. 50 euroa. Tytär taas lahjakortin kosmetologille, 90 euroa.
Lisäksi kumpikin saa muutamalla kympillä kosmetiikkatuotteita ja erilaisia makeisia. Tytär lisäksi pitkät villasukat, jollaisia on joka joulu toivonut - vilukissa kun on.
Toisilta isovanhemmilta he saavat kumpikin 100 euroa, leffalippupaketit, makeisia ja jotain muuta pientä. Samaa tyyliä myös toisilta isovanhemmilta.
Tulee siis hyvin halvaksi aiempiin vuosiin verrattuna. Yleensäkin kannattaa sijoittaa kaikki kännyköiden, tietokoneiden ja muiden kalliiden laitteiden hankinnat juuri jouluun, jolloin ne ajavat myös joululahjan virkaa.
Tarpeetonta krääsää ei kannata ostaa. Eikä teineille osaa enää ostaa edes vaatteita. Täsmälahjat tarpeiden ja toiveiden mukaan ovat parhaita. Ja jos toiveita ei ole, niin teineille kannattaa ostaa jotain yleishyödyllistä, kuten leffalippupaketti tai lahjakortti, jolloin teini saa itse käydä shoppailemassa sellaista, jota tarvitsee. Ja kaikki ovat tyytyväisiä!
Vein joulupuulle lahjoja. Olin piittaamaton täällä aiemmin saamastani neuvosta: "mieluummin yksi kallis kuin monta edullisempaa". Taas vilahti muutama edullisempi mutta toivon silti, että joku ilahtui. Työpaikan joulupuulla näytti olevan monta muutakin saman tyylistä juttua: kirja, kaulakoru, pehmolelu, pienehkö lego-paketti.
Jotenkin sitä ajattelee, että olisi kiva, että kaikki lapset saisivat jotain sen sijasta, että puolet saa jotain ihan mahtavaa ja puolet ei sitten mitään. Oletteko vakavissanne sitä mieltä, että olisi parempi, että ei saa yhtään pakettia kuin että saa hiuslenkkejä ja karkkipussin?
Ehkä ensi vuonna uskon ja hankin vain jotain kalliimpaa.
Aivan varmasti auttamisessa on kyse myös antajan hyvästä mielestä mutta onko sekään paha asia?
Me saatiin 3-vuotiaallemme perhetyöntekijämme tuomana joulupuu-keräyslahja, vaikkemme edes olleet listalla. Kuulemma lahjoja oli tullut niin paljon, et oli jäänyt yli. Eikä silti hukkaan mennyt, ehei! Oli ihana Cat-kuormuri, jonka kanssa poika on leikkinyt into piukassa, oli lempilahja oikeastaan noista joululahjoistaan ja ollaan hyvin kiitollisia. Tarpeeseen tuli siltikin, ollaan opiskelijaperhe, joten lahjoista ei moni ollut uutuudenkarhea.
Älä ihmeessä tartu niihin muutamiin joille mikään ei kelpaa! Meitä jotka olemme ikionnellisia ja kiitollisia ihan pienestäkin muistamisesta, on paljon enemmän :)
Itselle tarjottiin mahdollisuutta antaa joulupuuhun lapsilta lahjatoiveet ja jos saamme sitä kautta 2x noin 10e lahjat, olen kyllä kiitollinen niistä ja sydäntä lämmittää tieto siitä että jossalim joku halusi muistaa juuri meitä <3
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:52"]Vein juuri keräyspisteeseen uudet lahjat, taaperoikäiselle, leikki-ikäiselle ja teinille. Valitsin lahjat, joiden tiedän ilahduttavan ainakin omia lapsia. Paketti noin 12€/kpl.
Nyt erehdyin lukemaan täältä, että koko keräys on pas**aa ja kukaan ei niitä paketteja halua.
Tuli paha mieli. Hukkaanko meni?
[/quote]
No vähän halvat lahjat ostit. Omat lapsesi varmaan tykkäisivät ko jutuista koska saavat muutakin. Jos olisi ainoa lahja niin tykkäisivätkö silti? Muutaman euron lahjoja voi vähävaraisetkin yleensä ostaa. Itse ajattelen että esim joulupuu-keräys mahdollistaa vähävaraisten lapsille tunteen siitä että ovat samalla viivalla rikkaampien kavereidensa kanssa, jotka tietysti saavat lahjoiksi arvokkaampia juttuja. Eikä tarvi överiksi mennä ja ostaa kalleinta älypuhelinta, mutta jotain sellaista mihin lasten omilla vanhemmilla ei ole mahdollisuutta. Esim värityskirjan pystyy Suomessa kuka hyvänsä lapselleen ostamaan mutta kännykkää, uusia farkkuja tai kunnon meikkejä ei välttämättä pysty.
Kyllä minullekin tuli paha mieli, kun hyvänhyvyyttäni halusin auttaa. Ei meillä itselläkään rahaa ole, mutta laitoin 9 vuotiaan tytön pakettiin pari pakettia hiukslenksuja ja ässämix-pussin ja pojan pakettiin pitkät kalsarit, sukat ja pantteripussin. Nyt harmittaa, kun olisi pitänyt kai olla 70 euron pleikkapelejä.
Minä en lahjoittanut ja juuri palstan takia.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:00"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:52"]Vein juuri keräyspisteeseen uudet lahjat, taaperoikäiselle, leikki-ikäiselle ja teinille. Valitsin lahjat, joiden tiedän ilahduttavan ainakin omia lapsia. Paketti noin 12€/kpl. Nyt erehdyin lukemaan täältä, että koko keräys on pas**aa ja kukaan ei niitä paketteja halua. Tuli paha mieli. Hukkaanko meni? [/quote] No vähän halvat lahjat ostit. Omat lapsesi varmaan tykkäisivät ko jutuista koska saavat muutakin. Jos olisi ainoa lahja niin tykkäisivätkö silti? Muutaman euron lahjoja voi vähävaraisetkin yleensä ostaa. Itse ajattelen että esim joulupuu-keräys mahdollistaa vähävaraisten lapsille tunteen siitä että ovat samalla viivalla rikkaampien kavereidensa kanssa, jotka tietysti saavat lahjoiksi arvokkaampia juttuja. Eikä tarvi överiksi mennä ja ostaa kalleinta älypuhelinta, mutta jotain sellaista mihin lasten omilla vanhemmilla ei ole mahdollisuutta. Esim värityskirjan pystyy Suomessa kuka hyvänsä lapselleen ostamaan mutta kännykkää, uusia farkkuja tai kunnon meikkejä ei välttämättä pysty.
[/quote]
Näin minäkin olen ajatellut. Jos laitan 40 euroa avustukseen, olen ostanut mieluummin vain yhden lahjan ja katsonut, että se olisi sellaista, mitä ei omat vanhemmat pysty ostamaan. Nämä lapset saavat varmaan vanhemmiltaan jo euron värityskirjoja ja tikkaripussin. Mutta eivät juuri sitä nukkea, mikä on tällä hetkellä se kovin sana lasten keskuudessa.
Tämä juontaa juurensa siitä, että vieläkin muistan, kuinka lapsena odotin barbienukkea. Ne olivat 70-luvulla meille tytöille se suurin haave. Mutta sain jouluna villasukkia ja suklaakonvehteja erillisessä peltirasiassa ja monta muuta pientä pakettia. Äitini perusteli sen sillä, että oot varmaan onnellisempi kuitenkin, kun sait useamman paketin, kun jotain nukkea.
Me aikuiset niin mielellämme määrittelemme, mistä lapsi saisi olla onnellinen. Minä olisin ollut onnellisempi ilman niitä muutamaa pientä pakettia, jos se raha olisi käytetty siihen kauan haaveilemaani nukkeen.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:06"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:00"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:52"]Vein juuri keräyspisteeseen uudet lahjat, taaperoikäiselle, leikki-ikäiselle ja teinille. Valitsin lahjat, joiden tiedän ilahduttavan ainakin omia lapsia. Paketti noin 12€/kpl. Nyt erehdyin lukemaan täältä, että koko keräys on pas**aa ja kukaan ei niitä paketteja halua. Tuli paha mieli. Hukkaanko meni? [/quote] No vähän halvat lahjat ostit. Omat lapsesi varmaan tykkäisivät ko jutuista koska saavat muutakin. Jos olisi ainoa lahja niin tykkäisivätkö silti? Muutaman euron lahjoja voi vähävaraisetkin yleensä ostaa. Itse ajattelen että esim joulupuu-keräys mahdollistaa vähävaraisten lapsille tunteen siitä että ovat samalla viivalla rikkaampien kavereidensa kanssa, jotka tietysti saavat lahjoiksi arvokkaampia juttuja. Eikä tarvi överiksi mennä ja ostaa kalleinta älypuhelinta, mutta jotain sellaista mihin lasten omilla vanhemmilla ei ole mahdollisuutta. Esim värityskirjan pystyy Suomessa kuka hyvänsä lapselleen ostamaan mutta kännykkää, uusia farkkuja tai kunnon meikkejä ei välttämättä pysty.
[/quote]
Näin minäkin olen ajatellut. Jos laitan 40 euroa avustukseen, olen ostanut mieluummin vain yhden lahjan ja katsonut, että se olisi sellaista, mitä ei omat vanhemmat pysty ostamaan. Nämä lapset saavat varmaan vanhemmiltaan jo euron värityskirjoja ja tikkaripussin. Mutta eivät juuri sitä nukkea, mikä on tällä hetkellä se kovin sana lasten keskuudessa.
Tämä juontaa juurensa siitä, että vieläkin muistan, kuinka lapsena odotin barbienukkea. Ne olivat 70-luvulla meille tytöille se suurin haave. Mutta sain jouluna villasukkia ja suklaakonvehteja erillisessä peltirasiassa ja monta muuta pientä pakettia. Äitini perusteli sen sillä, että oot varmaan onnellisempi kuitenkin, kun sait useamman paketin, kun jotain nukkea.
Me aikuiset niin mielellämme määrittelemme, mistä lapsi saisi olla onnellinen. Minä olisin ollut onnellisempi ilman niitä muutamaa pientä pakettia, jos se raha olisi käytetty siihen kauan haaveilemaani nukkeen.
[/quote]
Eli summa summarum, toiset vähävaraiset jolla ei ole 40 euroa laittaa lahjoihin, eivät saisi osallistua lainkaan?
Nooh. Hinta vähän alakanttiin, mutte kaipa tuollakin jo jotain sai.
Samaa mieltä muutaman edellisen kanssa ja ihan oikein pahamieli kympin kalsarien ostajille, kuka poikalapsi haluaa kalsarit joululahjaksi? Eikö se ilo pitäisi tulla sille lapselle eikä antajalle, se olisi sitä hyväntekeväisyyttä eikä oman itse ylistämistä, olenpa hyvä kun ostan köyhälle kympillä ja itselle taivaspaikan.
Ap, pääasia on ajatus ja sä halusit ilahduttaa. Itsekin laitoin aikaisemmin tuonne keräyksiin paketteja, mutta en enää ole kahteen vuoteen pystynyt laittamaan, koska olen lukenut tätä palstaa. Paitsi, että ne lahjat mitä olen antanut, ovat olleet taatusti vääränlaisia (esim. edellisen vuoden Lego-paketti eikä saman syksyn hittituote) tai olen erehtynyt ostamaan kirjan (eihän nyt kukaan kirjaa halua lahjaksi, ei pojat lue), niin olen myös huomannut, että niitä lahjoja on saaneet ihmiset, joiden tulot ovat 5000 e kuussa ja joilla on ollut täysin hyvin itselläänkin varaa ostaa lapsilleen lahjat.
Tästedes mun joululahjat lähtevät niille perheille, jotka tunnen ja joissa tiedän, että on vaikka yh-äiti tai vaikka toinen vanhemmista jäänyt työttömäksi. Silloin ei varmaan ole 5000 e tuloisille menossa lahjoja. Samoin mietin, että taidan ostaa pukinkonttiin kehitysmaihin hyttysverkkoja. Vaikkeivat nyt ilahtuisi, niin välttyisivätpähän malarialta.
Tuo hiuslenksut ja karkkipussi on takuulla pettymys.
Samoin jotkut kalsarit ja karkkipussi.
Käyttötavaraa ihan peruskäyttötavaraa.
Lahjoja tulee köyhälle ehkä vain tuo joulupuulahja. Siksi olisi huvä, että se olosi jotain ihanaa extraa. Se ainoa lahja. Kyllä se köyhä lapsi silyi oppii, että on huonompi muita, kun vaan yksi paketti, eli se asia hoituu. Nöyräksi oppii silti.