Mikä lasketaan kotitöiksi?
Mies on sitä mieltä että autolla kaupassa käynti, renkaan vaihtamiset, terassikalusteiden kantamiset jne. miesten normaalit ulkotyöt ovat kotitöitä. Mielestäni kotitöiksi lasketaan vain siivous, tiskaus, pyykkäys ja lasten hoitaminen. Jälleen riitaa tasa-arvoisesta töiden jakautumisesta. Mitä mieltä olette?
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Kotitöissä on miesten työt ja sitten on yhteiset työt.
Olen samaa mieltä siitä ettei naisille kuulu joku renkaan vaihtaminen kun ukot mielellään muutenkin värkkäilee autojen kanssa esimerkiksi pesu jne. Ennemmin lasken tuon harrastukseksi enkä miksikään kotityöksi.
On ne nuokin kotitöitä, mutta vain niitä kerran / pari vuodessa tehtäviä. Ei siis mene tasan, jos mies hoitaa vain nuo hommat pari kertaa viodessa ja nainen siivoaa viikoittain, laittaa ruokaa päivittäin ja pesee pyykkiä useamman kerran viikossa.
Kaikki mitä tarvitsee tehdä että kotona on siistiä, ruokaa, lämpöä (meillä myös polttopuita), puhtaita sopivankokoisia vaatteita kaikille, puhtaita astioita, turvallista (mm. lumityöt), lapsella välineet ja harrastukset ja laskut maksettu.
Kotiöitä ovat kaikki ne työt, jotka on tehtävä että kotitalous pysyy kunnolla pystyssä. Tyypillisesti naisille kasaantuu työt joita on tehtävä jatkuvasti, säännöllisesti ja joita ei voi kovin pitkään siirtää: ruuanlaitto, pyykinpesu ja lasten hoitaminen. Miesten velvollisuutena pidetään yleensä töitä, jotka tehdään kerran-pari vuodessa ja joiden suorittamisen voi siirtää itselle sopivaan ajankohtaan: terassilalusteiden siirto on tästä oivallinen esimerkki. Ap:n tapauksessa tuo kaupassa käynti on hyvä alku jakaa kotityöt niin, että molempien velvollisuuksiin kuuluu tasapuolisesti sekä jatkuvasti suortettavia kotitöitä että sellaisia, jotka tehdään vain kausittain tai kerran-pari vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä siitä ettei naisille kuulu joku renkaan vaihtaminen kun ukot mielellään muutenkin värkkäilee autojen kanssa esimerkiksi pesu jne. Ennemmin lasken tuon harrastukseksi enkä miksikään kotityöksi.
Siis tarvitseeko parisuhteessakin oleva mies autostaan munan jatkeen jos sitä hiplattava?
Kuinka monta kertaa vuodessa mies käy autolla kaupassa, vaihtaa renkaat ja kantaa terassikalusteita?
Haiskahtaa homeelta. Isäni argumentoi tuolla tavalla o 60-luvulla. Tosin hän ei käynyt edes ruokakaupassa. Hänen kontribuutionsa keittiössä oli vain se että hän saapui valmiiseen ruokapöytään. Ruoanlaitto, tiskaaminen, pyykinpesu, siivoaminen ja lastenhoito olivat akkojen hommia.
Kun vanhempani erosivat, isäni ei osannut edes kahvia keittää.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mitä tarvitsee tehdä että kotona on siistiä, ruokaa, lämpöä (meillä myös polttopuita), puhtaita sopivankokoisia vaatteita kaikille, puhtaita astioita, turvallista (mm. lumityöt), lapsella välineet ja harrastukset ja laskut maksettu.
Lisään vielä että auto on edellytys ruuan noutamiselle kaupasta ja töissä käymiseen, joten lasken ne renkaanvaihdotkin kotityöksi tai ainakin homman teettäminen on työ jolle pitää varata aikaa.
Akka tekee Metan IG:ssa metatöitä ja samalla tunnetöitä. Kertoo, että tarvitsee autoni huomenna, joten samalla kun käyn tankkaamassa kirjoittaa kauppalapun ja lähettää tektarin, että tuo suklaata - tämän suunnittelu on myös metatyötä. Minä toki maksan nämä, mutta se on tasa-arvoista, koska hän työskentelee julkisella sotealalla, jossa on pienemmät palkat kuin minulla it-töissä yksityisellä sektorilla. Vit#un patriarkaatti.
Mies vastaa.
Eli, täällä on ruohonleikkuri, pensaiden hoito, puiden teko ja pinoaminen, lumityöt, korjaamiset, havarointi, hiekan tilaaminen ja sen tasoitus, yms. Käytiin sama keskustelu eukon kanssa. Ehdotin hänelle, että jos minä pesin pyykit, tekisin ruuat, kävisin kaupassa, leipoisin, siivoisin, yms niin tekisikö hän sitten nuo ulkotyöt?
Arvaatte varmaan vastauksen.
Toki, osalla miehistä ei todellakaan ole pelisilmää. Eli, vaikka minä teen niin sanotut miehen työt, se EI TARKOITA SITÄ ETTEIKÖ PUOLISOA VOISI AUTTAA. Emäntä tulee kotiin koulutuksesta ja ruoka odottaa häntä, mikäs sen ihanempi ylläri. Tai näkee likaisen kattilan, pesee puhtaaksi ja se on siinä, ei se sen vaikeampaa ole.
Parisuhteessa elämän voi tehdä tasan niin vaikeaksi kuin vaan haluaa. Jänkätä joka hemmetin asiasta.
Rakastakaa ja huomioikaa toisemme. Ei se sen vaikeampaa ole.
-Kylmät kädet Ry
Kotityöt ovat perheen ja kodin hyväksi tehtäviä töitä. Ne voidaan jakaa sisätöihin ja ulkotöihin. Kerrostaloasukkailla ei ole kovinkaan paljon ulkotöitä. Omakotitaloasukkailla on enemmänkin.
Ne tekemiset, joissa sukupuolella on väliä, eivät ole kotitöitä.
Minä olen nainen, ja olen tänä syksynä mm. leikannut marjapensaita, vaihtanut autoon renkaat, pessyt painepesurilla tontin salaojaputkia, pinonnut polttopuita, pessyt pyykkiä, täyttänyt ja tyhjebntänyt astianpesukonetta, lämmittänyt uuneja, puhdistanut nokea tulipesien kanavista, ... Asun neljän eri ikäisen mieshenkilön kanssa isossa omakotitalossa. Ruoanlaitto ja siivous ovat olleet suurelta osin perheen miesten vastuulla.
Olen sitä mieltä, että jos nainen ei pysty vaihtamaan henkilöautoon renkaita, se johtuu jostain muusta kuin sukupuolesta.
Vierailija kirjoitti:
Mies vastaa.
Eli, täällä on ruohonleikkuri, pensaiden hoito, puiden teko ja pinoaminen, lumityöt, korjaamiset, havarointi, hiekan tilaaminen ja sen tasoitus, yms. Käytiin sama keskustelu eukon kanssa. Ehdotin hänelle, että jos minä pesin pyykit, tekisin ruuat, kävisin kaupassa, leipoisin, siivoisin, yms niin tekisikö hän sitten nuo ulkotyöt?
Arvaatte varmaan vastauksen.
Toki, osalla miehistä ei todellakaan ole pelisilmää. Eli, vaikka minä teen niin sanotut miehen työt, se EI TARKOITA SITÄ ETTEIKÖ PUOLISOA VOISI AUTTAA. Emäntä tulee kotiin koulutuksesta ja ruoka odottaa häntä, mikäs sen ihanempi ylläri. Tai näkee likaisen kattilan, pesee puhtaaksi ja se on siinä, ei se sen vaikeampaa ole.
Parisuhteessa elämän voi tehdä tasan niin vaikeaksi kuin vaan haluaa. Jänkätä joka hemmetin asiasta.
Rakastakaa ja huomioikaa toisemme. Ei se sen vaikeampaa ole.
-Kylmät kädet Ry
<
Tämä siis hehtaarin pihapiirin omaavan okt asukkaan näkökulmasta.
Rivarissa ei paljoa ole ja jos molemmat käy töissä niin molemmat myös osallistuu kotitöihin ja piste .
Jos vain eukko käy töissä niin mies pitää huolen että koti on tiptop, ruoka valmista kun väsynyt emäntä tulee kotiin, pyykit kuivumassa jne. Sama toiste päin.
Anteeksi kielenkäyttöni, mutta se on perceestä jos emäntä käy töissä ja tuo leivän ja toimeentulon, Ukko pelaa pleikkarin tai väsää autoaan päivät pitkät. Emäntä alkaa illalla pyykkäämään, yms työpäivän jälkeen. Tiedän useita tällaisia pariskuntia ja surullista, emäntä vähän kuin alistuu tähän.
-Kylmät kädet Ry
Jos naisia ei olisi niin miehet kuolisivat nälkään ja pa$kaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos maailmasta jätettäisiin pois lisääntyminen, niin tarve miehille olisi aika lähellä nollaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos maailmasta jätettäisiin pois lisääntyminen, niin tarve miehille olisi aika lähellä nollaa.
Jos maailmasta jätettäisiin pois lisääntyminen, ei sukupuolella olisi mitään merkitystä. Olisi ihan sama, millaiset sukuelimet kenelläkin on, vai onko minkäänlaisia.
Mutta jos ihmiset lopettaisivat lisääntymisen kokonaan, kaikkialla maailmassa, seuraisi siitä sukupuutto.