Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taisi mennä Joulupuu lahjoitus hukkaan :(

Vierailija
13.12.2014 |

Vein juuri keräyspisteeseen uudet lahjat, taaperoikäiselle, leikki-ikäiselle ja teinille. Valitsin lahjat, joiden tiedän ilahduttavan ainakin omia lapsia. Paketti noin 12€/kpl.

Nyt erehdyin lukemaan täältä, että koko keräys on pas**aa ja kukaan ei niitä paketteja halua.
Tuli paha mieli. Hukkaanko meni?

Kommentit (358)

Vierailija
161/358 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:03"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 20:59"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 20:27"] Sitä pettymyksensietoa opetellaan vuodessa 365 päivää. Ja sen varjolla, että lapsi pettyy, en todellakaan ala ostamaan mitään ylimitoitettuja lahjoja vaan ostan sen sijaan meidän perheen tason mukaisia lahjoja. Jos sitten tulee hetkellinen paha mieli siitä, ettei sieltä paketista tullutkaan just sitä must-juttua, se tunne menee kyllä pian ohi.     Ei varmaan ole mitään siinä pussilakanasetti + kirja / ylimitoitetutl lahjat välimaastossa???? Munkin lapsi saa kaksi kirjaa (vieläpä kirpparilta) mutta myös kivoja leluja. Kyllä ne kirjatkin sitten ilahduttavat kun iltasatuja luetaan, mutta toivon myös sädehtiviä silmiä ja ilosta leikkiä jouluaattoon. Joku nätti pussilakanasettikin ilahduttaa, mutta ei siitä koko aatoksi iloa riittäisi 5 vuotiaalle   [/quote] [/quote] Kuka sitten on väittänyt että se on ainoa lahja...

[/quote]

Niinpä. Ja minä kummitätinä olen sattumalta ostanut pussilakanasetin ja kirjan täksi jouluksi ja toivon, että se on riittävän kiva lahja esiteinille. 

Vierailija
162/358 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ei ilmeisesti hahmota kuinka vähävaraisile noi lahjat on tarkoitettu annettavaksi. Saajat eivät siis valita surkeista lahjoista. Ne voivat joissain tapauksissa olla joulun ainoat. Tällöin reaktio ei ole "ompa halpa tai huono" ja muissakin tapauksissa lahjoja ei ole liikaa (näillä joille lahjoituksia menee). Noista kalsareista vielä siten että nykyään myös hahmotus rahankäytöstä voi olla osalla aikuisista sitä luokkaa että ostetaan lapsille tietokoneet ja tabletit, mutta sitten niitä kalsareita tai ehyiä sukkia ei ole.

Nuita lahjoja ei olekaan tarkoitettu tilanteeseen jossa lapsi vinisee että paskoja lahjoja ja aikuiset komppaa vieressä että niimpäs onkin. Auttamisen halusta tässäkin on kyse ja voi luoja että osa ihmisistä on kiittämättömiä ja itsekkäitä. (ja typeriä).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/358 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:59"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:54"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:27"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:26"]

en tiedä mutta esim br leluista löytyy alta 20 e tai jos haluaa satsata, alta 30 e tosi kivoja lahjoja. tai onhan se kiva köyhän varmaan leikkiä jouluaattona jollain kalsareilla.... 

mutta vinkkinä työttömille mammoille, säästäkää joka kuukausi pari euroa ja ostakaa pitkin vuotta kirppareilta leluja jemmaan. Hieman elämänhallintaa

Mua ihmetyttää muutenkin nämä mammat esim blogimammat jotka tärinässä paketoi tyylikkäitä pussilakanoita, lamppuja tai vaatteita leikki-ikäisilleen..varmaan tosi hupaisaa lasten saada. samoin palapelit ja kirjat leikki-ikäiselle on hyviä oheislahjoja, mutta voi raukat jotka pelkästään sellaisia saa

[/quote]

Öö? Mun 5 v nimenomaan pyysi kirjaa ja pussilakanoita lahjaksi. Varmaan pettyy hirveesti. 

[/quote]

Osaan kuvitella miten rattoisa jouluaatto teillä olisi jos lapsesi jouluilo olisi vain sinun varassasi. Avaisitte pussilakanapaketin, vaihtaisitte ne petiin tai laittaisitte pesukoneeseen ja yhdessä odottaisitte milloin pesuohjelma on valmis, että pääsette jännittävästi ripustamaan ne. Pienten kotiaskareiden jälkeen sinä ja lapsenne lukisitte koko kirjan sohvalla sylikkäin ja sitten lapsi vielä menisi kuusen juurelle moneksi tunniksi selailemaan kirjan kuvia.

harmi kun meillä kaikilla ei ole näin idyllistä

[/quote]

Ostatko jotain tiettyä saadaksesi lapsen tyydytettyä? Vai siksi, että haluat antaa sitä? Kannattaisiko kasvattaa lasta tyytyväiseksi vai olla curling-vanhempi ennakoiden kaikki pettymykset ja niiden aiheuttamat harmitukset? Kuulostaa aika pahalta, jos teillä syttyy joku kohtaus huonoista lahjoista jouluaattona. 

[/quote]

No mietipä itse. Haluatko sinä lahjaksi jotain, mitä olet toivonut vai riittääkö, että saat jotain, josta lahjan antaja itse tykkää?

Vierailija
164/358 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 23:57"]

Lahjoja tulee köyhälle ehkä vain tuo joulupuulahja. Siksi olisi huvä, että se olosi jotain ihanaa extraa. Se ainoa lahja. Kyllä se köyhä lapsi silyi oppii, että on huonompi muita, kun vaan yksi paketti, eli se asia hoituu. Nöyräksi oppii silti.

[/quote]Minä ainakaan miksikään nöyräksi oppinut. Lapsena tuskin tajusi kuka on rikas ja kuka köyhä. Itse olen 12 lapsisesta pienviljelijä perheestä. Sieltä nuorimmasta päästä. Rahaa ei ollut , mutta vanhemmat silti osti meille aikapaljon lahjoja jouluisin.Lahjat oli just noita parjattuja vaatteita, värityskirjoja, värejä, lasten kirjoja ym. Oltiin täysin tyytyväisiä. Isompaakin ja kalliimpaa varmaan haluttiin, mutta ei ole rtaumoja jäänyt vaikka ei saatukaan. Köyhän lapsi ei opi huonommaksi itseään luulemaan, jos vanhemmat ei sitä jankuta katkerina ja vingu miten muut saa enemmän. Olen täysin tyytyväinen elämääni. Itseni kouluttanut ammattiin ja hyvin menee.En ole yhtään katkera vaikka muut on varmaan saaneet parempia lahjoja lapsena kuin minä. Mitä väliä sillä on. Lapsikin ymmärtää jos vanhemmat on vähävaraisia ja kaikkea ei saa. Eikä tarviikkaan saada.

Vierailija
165/358 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 13:37"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 02:18"]

Minun 11-vuotiaani oli tänään omin luvin käynyt hakemassa joulupuusta 12-vuotiaan tytön lapun (koska ei ollut löytänyt 11-vuotiasta), käynyt ostamassa baby lips-huulirasvan ja 15 euron lahjakortin h&m:lle ja vienyt ne paketoitavaksi joulupuupisteelle. Lahjoja, joita on toivonut itselleen. Olin sanaton kun kertoi tästä :)

[/quote]

mun mielestä tällaiseen tiivistyy, tai siis pitäisi tiivistyä, koko keräyksen idea. Mietitään mistä joku saattaisi ilahtua ja annetaan saamatta itse mitään takaisin. Tämäkin 11v-tyttö on todennäköisesti fiksumpi ja kultaisempi kuin suurin osa täällä riitelijöistä.

Onnittelut upeasta tyttärestä sinulle joka tämän kerroit, saat olla ylpeä!

[/quote]

Onhan tuo 15 euron lahjakortti parempi kuin kalsarit . Sillä saa ostaa alennuksesta monet kalsarit jos niitä himoaa. Epäilen, että sillä ostetaan jotain muuta. Tuo lahja on tosiaan mietitty. Eihän tuossa mitään vikaa ole. Tuon antajakin varmaan on tehnyt sen ihan ilahduttaakseen eikä ostaakseen taivaspaikkaa. Eli lapsikin osaa, miksei aikuiset? 

Vierailija
166/358 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 14:59"]

Ihan sillai mielenkiinnosta, että jos ostaisi kännykän Joulupuu-lahjaksi, niin kuka maksaa ne laskut? Ei kai vähävaraisilla ole varaa maksaa noita laskuja? 

[/quote]

Meinaat, että kellään vähävaraisella ei ole kännykkää? Ok, aika moni Suomenmaasta nähtävästi käyttää savumerkkejä... No hankkii siihen vaikka Prepaid-liittymän, ei ollenkaan vaikeaa. Mutta oikeesti, onhan niitä nyt suht halpojakin puhelinliittymiä, jtn. 10e/kk, joten eiköhän köyhällä tuon verran ole kuukaudessa laittaa.

Vierailija
167/358 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 13:03"]

Luulin, että tämä Joulupuu-keräys oli se, jossa lapset ovat esittäneet toiveitaan ja lahjat ostetaan toiveiden mukaan, mutta ei sitten ilmeisesti olekaan. Tietääkö kukaan, mikä tämä toivelahja-keräys on...muistan täällä Tampereella joskus olleen sellainen.

En minäkään viitsi ostaa tuntemattomille mitä sattuu -lahjoja.

Vaikka olisi kuinka kallis, mistä voin tietää, onko sille käyttöä - mieluummin antaisin sitten vaikka rahana. Lasten kalsarit laittaisin vanhempien pakettiin, he niistä enemmän ilahtuvat, jos ei ole rahaa käydä niitä ostamassa. 

[/quote]

Joulupuu järjestetään paikkakunnittain eri tavalla. Osalla saa esittää toiveita, osalla ei. Joillain paikoilla vaan otetaan lahjat vastaan, eikä etukäteen tarvitse hakea lappua, jossa ikä ja sukupuoli

Vierailija
168/358 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti sossu tai diakoniatyö ei anna lahjoja tuollaisille kiittämättömille ääliöille. Olkaa köyhäilyjoulussanne katkeria ja kateellisia kaikille, kun ei lapsille ilmaiset, hyvät lahjat kelpaa.

Vierailija
169/358 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:13"]Minä en ole lahjoittanut joulupuun kautta mitään. Maksan veroja niin paljon, että aika monet toimeentulotuet niistä kertyy. Toimeentulotuen saaja voi sitten opetella suunnittemaan talouttaan ja budjetoimaan rahaa joulumenoihin.
[/quote]

Tämä. Siksi lahjoitan, jos lahjoitan, kodittomille eläimille, hylätyille lapsille ja syöpäsairaille, joilla ei ole ollut mitään mahdollisuutta vaikuttaa tilanteeseensa.

Vierailija
170/358 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää keskustelu menee ihan samanlaiseks jokaisessa joulupuuketjussaxD 

käyttäkää sen verran rahaa kun voitte ja ostakaa sellaista, mistä kuvittelette lapsen ilahtuvan / oma lapsi ilahtuisi. Jos joku itkee täällä niin ihan sama, jos tarkoitus oli ilahduttaa lasta eikä kiillotellla sädekehää. Jos ei halua lahjoittaa, niin sitten ei lahjoita

Vierailija
171/358 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:24"]Köyhyys on Suomessa suhteellista köyhyyttä ja sitä tässä jouluuissakin yritetään tasoittaa.
Eli ei kellään ole pula kalsareista, vaan lapset haluavat samanlaisia lahjoja, mitä muutkin. Jos joku kouluikäinen ilahtuu halvasta lahjasta, niin tuskin ilahtuu, jos se halpa lahja on myös ainoa lahja.
[/quote]

...en vaan ymmärrä miksi. Pitäisikö munkin mennä käsi ojossa ruinaamaan hienompaa takkia kun naapurillakin on. Mitä helvetin väliä materialla on. Jos ei ole varaa ipadiin niin sitten ei ole, sen voi lapsellekin sanoa ihan suoraan eikä elätellä turhia toiveita. Ei minulla olisi ainakaan tuollaisiin varaa. Olinkohan itse jotenkin vajokki lapsi kun lempilahjani koskaan olivat kirja ja nalle eikä pleikkari. Teinin pitää jo tajuta, etteivät raha ja lahjat kasva puussa. Teininä sain käyttövaatteita ja suklaata joululahjoiksi ja muistelen joulujamme lämmöllä: ruokaa, juhlan tunnelmaa ja koko perheen elokuvia ja lautapelejä. Mikään lahja ei koskaan korvaisi niitä.

Vierailija
172/358 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen käsky on tämä: mieluummin 1 tai 2 vähän isompaa lahjaa kun miljoona pientä. 

Kolmantena voitaisiin pitää, että muistetaan teiniä mieluummin kun lasta. Teinit jää ilman. Ja pojat saa vähempi kun tytöt.

Vierailija
173/358 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:09"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:03"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 20:59"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 20:27"] Sitä pettymyksensietoa opetellaan vuodessa 365 päivää. Ja sen varjolla, että lapsi pettyy, en todellakaan ala ostamaan mitään ylimitoitettuja lahjoja vaan ostan sen sijaan meidän perheen tason mukaisia lahjoja. Jos sitten tulee hetkellinen paha mieli siitä, ettei sieltä paketista tullutkaan just sitä must-juttua, se tunne menee kyllä pian ohi.     Ei varmaan ole mitään siinä pussilakanasetti + kirja / ylimitoitetutl lahjat välimaastossa???? Munkin lapsi saa kaksi kirjaa (vieläpä kirpparilta) mutta myös kivoja leluja. Kyllä ne kirjatkin sitten ilahduttavat kun iltasatuja luetaan, mutta toivon myös sädehtiviä silmiä ja ilosta leikkiä jouluaattoon. Joku nätti pussilakanasettikin ilahduttaa, mutta ei siitä koko aatoksi iloa riittäisi 5 vuotiaalle   [/quote] [/quote] Kuka sitten on väittänyt että se on ainoa lahja...

[/quote]

Niinpä. Ja minä kummitätinä olen sattumalta ostanut pussilakanasetin ja kirjan täksi jouluksi ja toivon, että se on riittävän kiva lahja esiteinille. 

[/quote]

joo on varmaan kun kyse on esiteinistä ei leikki-ikäisestä ja lisäksi tuskin on AINOA lahja mitä esiteini saa...

Vierailija
174/358 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tänään pakkaamassa Joulupuu-lahjoja ja jakamassa niitä saajille. Meillä kuunneltiin perheiden toiveita ja toteutettiin lahjoittajien avulla, mitä pystytiin. Todella monen "listalla" oli todellakin niitä alusvaatteita, sukkia, hanskoja, peruskosmetiikkaa... Koska niitä nyt vaan jokainen tarvitsee ja maksavat aika paljon varsinkin isommissa perheissä. Ehkä sitten ostavat jonkin mieleisen lelun lisäksi lapselle itse? Toiveina oli paljon myös ihan tavallisia lasten toiveita; legoja, barbeja, autoja, teineille leffa/uimahalli/keilauslippuja tms. Käytettyjä lahjoja emme jaa joululahjoiksi, vaikka omalleni sellaisen voisinkin antaa. Sen sijaan sukat ja puuvärit on minun mielestä tosi jees - niitä yhdistellään :)

Olen tavannut aika monta lahjojen saajaa ja ehkä yksi 30stä (kiittämätön ja ei lahjan tarpeessa) on mielestäni näitä, joista tämä palsta jauhaa. Sen sijaan tänäkin iltana minä itkeä tyrskäsin yhdessä yhden äidin kanssa, joka sai lapsilleen mm. yhteiseksi lautapelin, uuden kattilan ja kaikille jotain omaa (isommille dödöä, leffalippua, pienemmille autoa, keppihevosta jne.) Äiti itki sitä, miten hyvyyttä on vielä olemassa ja miten he ovat päässeet tällaisesta osalliseksi. Tuntuu tämän jälkeen vähän karulle tulla lukemaan kiittämättömyydestä.

Minusta tänäkin iltana tiivistyi se, mikä joulussa on olennaisinta. Välittäminen. Siitäkin, jota et tunne. Lasten ilo, ihan jokaisen lapsen.

Vierailija
175/358 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas pari kiittämätöntä uikuttajaa sotkeneet pakkaa urakalla. Tällainen lista löytyi Joulupuun järjestäjien toimesta eli ihan jalat-maassa fiksuja lahjatoiveita

http://www.sello.fi/sites/default/files/ajankohtaista/joulupuu_lahjavinkki.pdf

Vierailija
176/358 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 20:36"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 20:10"]

172 ihmetteli (provo?) käytettyjen lahjojen hankkimista. Minä olen joka vuosi pistänyt pakettiin mm. kirjaston hyväkuntoisia poistokirjoja, tänä vuonna sieltä löytyy eskari-ikäiselle pojalleni Tatu ja Patu Helsingissä ym. jotka maksaisivat uutena kolmisenkymppiä. Olenko nyt tyhmä vai mistä on kyse?

[/quote]Ei, en ole provo. En vain saata käsittää että joku antaisi joululahjaksi käytettyä kamaa.. On lapsemme saanut esim. luistimet, rattaat, joitain palapelejä/pelejä yms käytettynä, mutta ikimaailmassa en niitä olisi antanut lahjaksi. Enkä sano että olisit tyhmä, kukin tyylillään. :)

Tyttömme (pian 4v)  saa tänä jouluna esim. Barbie-talon, Muumi-tabletin, korusetin, oloasun, unitossut, kirjoja, Disney-klassikkoleffoja, askartelusetin (jossa kyniä, sakset, vesivärejä yms) ja tehtäväkirjan, muumimukin, Barbien, valaisevan unilelun. Lisäksi tulee lahjoja mummeilta, kummeilta, vaareilta yms sukulaisilta. Silti kaikki lahjat on yhtä tärkeitä ja mieluisia, vaatteita sovitellaan ja peilaillaan ja kaikkien lelujen kanssa leikitään innoissaan. Varmaan siksi ettei tule mitään turhaa krääsää, vaan mieluisia juttuja...
[/quote]
Öö musta tossa on hervoton laja lahjoja. Mun 4v saa meiltä vanhemmilta paidan, legginsit ja yhden pehmon. 3v saa kaksi hiiripehmoa ja yhden palapelin. 4v saa isovanhemmilta disney-palatsin ja nukkeja siihen. 3v saa autoradan.

Ja noi taitaa olla sit melkein ainoat lahjat. Olen pyytänyt kans littlest pet shopeja kummeilta.

Vierailija
177/358 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nyt unohtuu mikä niiden lahjojen tehtävä ja tarkoitus on. Tarkoitus on ilahduttaa pientä saajaa ja toivottavasti näin käykin. Joulupuu-lahjoilla ei kuitenkaan voi taata yhdellekään lapselle onnistunutta joulua tai hyvää lapsuutta vaikka miten haluaisitte, eikä se ole keräyksen tarkoituskaan. 

Ja oikeasti: miettikää kaikki vanhemmat vähän keneltä ne lapset oppivat asenteensa lahjoihin, kuluttamiseen ja materiaan, mikä on hyvä ja arvokas lahja ja mikä ei? Mistä esim. tulee asenne, että vain uutena hankitut tavarat on hyviä (ei, en tarkoita että joululahjoiksi pitää antaa käytettyä, mutta asennetasolla) ja keneltä se jatkuva vertailu opitaan? 

Vierailija
178/358 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on jotenkin hämmentävää (kun mietin omaa lapsuuttani, siis 90-lukua), miten täällä vedotaan niin kovasti siihen, että lasten kuuluu saada just sitä samaa mitä kavereillakin on, muuten lahja on pettymys ja suoranaista julmuutta lasta kohtaan. Eikö lapsille opeteta enää että 1) joillakin on enemmän rahaa kuin toisilla ja 2) kenenkään arvo ei riipu siitä, mitä omistaa. Ja että ihan ylipäänsä kaikkea ei tarvi omistaa - asioista voi nauttia myös muuten. Vai koulukiusaamistako tässä ajatellaan? Kyllä sen juuriminen pitää hoitaa jotenkin muuten kuin vaatimalla, että kaikki ovat samanlaisia.

Vierailija
179/358 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 22:19"]Olin tänään pakkaamassa Joulupuu-lahjoja ja jakamassa niitä saajille. Meillä kuunneltiin perheiden toiveita ja toteutettiin lahjoittajien avulla, mitä pystytiin. Todella monen "listalla" oli todellakin niitä alusvaatteita, sukkia, hanskoja, peruskosmetiikkaa... Koska niitä nyt vaan jokainen tarvitsee ja maksavat aika paljon varsinkin isommissa perheissä. Ehkä sitten ostavat jonkin mieleisen lelun lisäksi lapselle itse? Toiveina oli paljon myös ihan tavallisia lasten toiveita; legoja, barbeja, autoja, teineille leffa/uimahalli/keilauslippuja tms. Käytettyjä lahjoja emme jaa joululahjoiksi, vaikka omalleni sellaisen voisinkin antaa. Sen sijaan sukat ja puuvärit on minun mielestä tosi jees - niitä yhdistellään :)

Olen tavannut aika monta lahjojen saajaa ja ehkä yksi 30stä (kiittämätön ja ei lahjan tarpeessa) on mielestäni näitä, joista tämä palsta jauhaa. Sen sijaan tänäkin iltana minä itkeä tyrskäsin yhdessä yhden äidin kanssa, joka sai lapsilleen mm. yhteiseksi lautapelin, uuden kattilan ja kaikille jotain omaa (isommille dödöä, leffalippua, pienemmille autoa, keppihevosta jne.) Äiti itki sitä, miten hyvyyttä on vielä olemassa ja miten he ovat päässeet tällaisesta osalliseksi. Tuntuu tämän jälkeen vähän karulle tulla lukemaan kiittämättömyydestä.

Minusta tänäkin iltana tiivistyi se, mikä joulussa on olennaisinta. Välittäminen. Siitäkin, jota et tunne. Lasten ilo, ihan jokaisen lapsen.
[/quote]

Mukava kuulla että apu on mennyt tarpeeseen! Onneksi ne, jotka pitävät palstalla meteliä paskoista lahjoista (tai provoilevat) ovat ilmeisesti vähemmistöä. Olenkin miettinyt, että tuskin kukaan oikeasti avun tarpeessa oleva täällä valittaisi

Vierailija
180/358 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastukset olisivat lapselle kuin lapselle hyvä joululahja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä