Taisi mennä Joulupuu lahjoitus hukkaan :(
Vein juuri keräyspisteeseen uudet lahjat, taaperoikäiselle, leikki-ikäiselle ja teinille. Valitsin lahjat, joiden tiedän ilahduttavan ainakin omia lapsia. Paketti noin 12€/kpl.
Nyt erehdyin lukemaan täältä, että koko keräys on pas**aa ja kukaan ei niitä paketteja halua.
Tuli paha mieli. Hukkaanko meni?
Kommentit (358)
Ehkä se on sitten parempi, että se pieni tyttö tai poika ei saa yhtään lahjaa. Eikös se vasta noloa ole kertoa koulussa että en saanut mitään, kuin se että sain ponnareita ja namia. Kyllä se teinityttö on ihan varmasti kiitollinen vaate lahjoista.
Kirppareilla olen nähnyt myytävän hyväkuntoisia poikien kalsareita ja yöpukuja. Miksi nämä ei kelpaa. Kymmenellä eurolla saisi jo monet hyvät spidermankalsarit ja matkaan voisi laittaa ison pantteripussin. Jos on oikeasti köyhä, ilahtuisin itse ainakin käyttölahjasta ja namipussista ylellisyytenä
Mä voin tulla kertoon mitä poikani sai joulupuusta
2pehmeää & lelupaketti :)
Oho, onpahan taas ketju. Meillä hiuslenksut ja kalsaritkin on lahjoja ja ihan kivoja sellaisia. Kaikilla kolmella lapsella lukee ihan lahjalistassakin yöpuku. Teineillä on listoissa kynsilakkaa ja kosmetiikkaa.
Täällä keskustelevat aikuiset (toivottavasti) ja aikuiset näköjään määrittävät sen hyväntekeväisyyslahjan arvon hintalapun perusteella. Lapsi todennäköisesti ei. Mistälähtien esim. värikynät ja värityskirja on huono lahja? No joo, ehkä 15-vuotiaalle, mutta siis noin oikeasti? Varsinkin jostain keräyksestä saatuna?
Minulle on jäänyt mieleen eräs joulu, kun lapsemme olivat ihan pieniä (3- ja 4 v.). Meillä oli hankittuna jotkut oikein isot ja hienot lahjat - olisko ollut Nukkekoti ja Muumitalo tai joku Baby Born tms. tuon ikäisten silloisia toivelahjoja. Isäni oli kauppareissulla napannut ohimennen Prismasta 5 € maksavat paketit, joissa oli pikkuinen vauvanukke ja nukelle tarvikkeita, mm. rattaat, syöttötuoli, sänky .... jotain tuttipulloja, en enää edes muista. KAIKKI muut lahjat jäivät näiden settien varjoon, ne olivat ylivoimaisesti joulun mieluisimmat lahjat ja olivat käytössä vielä vuosia sen jälkeenkin mm. Petsien kanssa leikittäessä. Kaikista ikinä saaduista lahjoista noille tuli varmaan paras hinta-laatusuhde, olivat vielä ihan laadukasta muoviakin, eivät ole hajonneet ja ne on säästetty ihan tunnearvokkaista syistä seuraavalle sukupolvelle.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:40"]
Nimenomaan tuo oli hyvin sanottu. Lahjan pitäisi olla turhaa, mitta ihanaa. Ei mitään tavallista käyttötavaraa.
[/quote]
Aijaa... Minä olen saanut kyllä kallistakin käyttötavaraa halvempien juttujen lisäksi vuosien aikana, kuten kameran, puhelimen merkkilaukun, merkkihuivin, kannettavan, hajuvesiä jne. Mikä on sellaista mikä ei ole tavallista käyttötavaraa, käytettäväksi kai kaikki on tarkoitettu?
Minä en pienenä ja nuorena saanut mitään niin ihmeellisiä lahjoja, toppatakin, kylpytakin, pehmotossut ja lasten leffoja jne. Ja hyvin kelpasi, eikä kouluissa mitään lahjoja edes vertailtu. Nykyään on jotain ihmeen kilpavarustelua materiaalissa kaikki. Aikuisenakin otan ilolla vastaan kaikki lahjat, mm. sen urheilukerraston tai villasukat, rasian suklaata. Hyvä mieli ja tulee käyttöä.
Me toivottiin lapsille prinsessa barbeja, eikä saatu niitä. Lapsi sanoi että pukki ei tuonut prinsessabarbia, missä se on?
Selitin että pukki ei tuo kaikkea mitä lapsi toivoo. Itku tuli silti lapselta... :(
Minä sain joulupuun kautta ihanan lahjan, tulin siitä aidosti iloiseksi. 4 leffalippua, suklaarasia ja nuorten lehti.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:01"]
Me toivottiin lapsille prinsessa barbeja, eikä saatu niitä. Lapsi sanoi että pukki ei tuonut prinsessabarbia, missä se on?
Selitin että pukki ei tuo kaikkea mitä lapsi toivoo. Itku tuli silti lapselta... :(
[/quote]Voi pientä. Nyt alat säästämään 5e/kk ja ostat ensijouluksi mitä pieni haluaa. Tai voin minäkin lahjoittaa..
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:01"]Me toivottiin lapsille prinsessa barbeja, eikä saatu niitä. Lapsi sanoi että pukki ei tuonut prinsessabarbia, missä se on?
[/quote]
Näin kävi minunkin lapselle, joulupukki ei tuonut juuri sitä mitä toivoi, vaikka ihan itse omilla rahoilla ostimme kaikki lahjat. Saatika, jos vielä ilmaiseksi olisi lahjat tullut. Joku tolkku nyt kerjätessäkin pitäisi olla.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:26"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:01"]Me toivottiin lapsille prinsessa barbeja, eikä saatu niitä. Lapsi sanoi että pukki ei tuonut prinsessabarbia, missä se on? Selitin että pukki ei tuo kaikkea mitä lapsi toivoo. Itku tuli silti lapselta... :( [/quote] Näin kävi minunkin lapselle, joulupukki ei tuonut juuri sitä mitä toivoi, vaikka ihan itse omilla rahoilla ostimme kaikki lahjat. Saatika, jos vielä ilmaiseksi olisi lahjat tullut. Joku tolkku nyt kerjätessäkin pitäisi olla.
[/quote]
Kaikilla ei ole samanlaista mahdollisuutta kuin sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteletteko ihan tosissaan että kaikki "tavallisten" perheiden lapset saa jouluna satojen(tai edes yli 50 e) eurojen junaratoja tai ipadit? Tuntemissani suht varakkaissakin perheissä lasten joululahjat ovat hinnaltaan muutaman kympin luokkaa, siis yhteensä.
Sossuelätit luulee ja omasta mielestään ansaitsevat samaa.
Vierailija wrote:
Ahneella on paskainen loppu. Kyllä olisi pitänyt lapselle tuossa vaiheessa kertoa, ettei joulupukkia ole. Itse en kyseenalaistanut, miksi pukki ei tuonut toivomaani, koska aluksi ajattelin, että on muistakin lapsia kuin minä eikä pukki voi toteuttaa kaikkea. Mutta sitten kun sosiaalipummien perheiden lapset sai haluamansa noin vain, alkoi usko pukkiin horjua. Jos lapsi alkaa kysellä lahjan perään, kyllä hän jo tietää, keneltä lahjat saa, kunhan uskoo pukkiin aikuisten mieliksi.
Kyllä ne todella köyhät lapset ovat kiitollisia halvemmastakin lahjasta.
Kun halpa lahja on roskaa tai jotain muuta negatiivista, niin kyse ei ole köyhyydestä vaan ihmisten hyvätahtoisuuden hyväksikäyttämisestä. Ne henkilöt, jotka suitsuttavat kalliimpien lahjojen puolesta eivät sellaisia itse lahjoittele. Kalliimpien lahjojen perustelijat odottavat saavansa niitä kalliita lahjoja ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kirppareilla olen nähnyt myytävän hyväkuntoisia poikien kalsareita ja yöpukuja. Miksi nämä ei kelpaa. Kymmenellä eurolla saisi jo monet hyvät spidermankalsarit ja matkaan voisi laittaa ison pantteripussin. Jos on oikeasti köyhä, ilahtuisin itse ainakin käyttölahjasta ja namipussista ylellisyytenä
Alusvaatteita kirpparilta, ei kai?
Lahjat voi toki kirppariltakin ostaa, mutta en itse haluaisi toisten käyttämiä alusvaatteita ja yöpukuja. Käytetyt kengätkin ovat vähän niin ja näin, kun ovat jo mukautuneet toisen ihmisen lestiin.
Monena jouluna olen saanut SPR:ltä laskun, jolla olisi voinut osallistua köyhien lapsiperheiden joulukeräykseen.
Millä perusteellä SPR lähettää näitä kirjeitä? Kirjeessä ei mainita, mistä lähteestä osoitetiedot on saatu.
Veikkaan, että joskus joku on tehnyt lahjoituksen minun nimissä.
Tällaisilla valitus- ja arvosteluketjuilla menee into lahjoittaa yhtään mitään. Ja ketkä siitä kärsivät?