Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taisi mennä Joulupuu lahjoitus hukkaan :(

Vierailija
13.12.2014 |

Vein juuri keräyspisteeseen uudet lahjat, taaperoikäiselle, leikki-ikäiselle ja teinille. Valitsin lahjat, joiden tiedän ilahduttavan ainakin omia lapsia. Paketti noin 12€/kpl.

Nyt erehdyin lukemaan täältä, että koko keräys on pas**aa ja kukaan ei niitä paketteja halua.
Tuli paha mieli. Hukkaanko meni?

Kommentit (358)

Vierailija
181/358 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa pahasti näyttää siltä, että meidän lapsillamme on materian puolesta aika surkea joulu verrattuna vähävaraisiin ja heidän odotuksiinsa. Vai onko kuitenkin kyse enemmän siitä, mitä alempi keskiluokka kuvittelee kuuluvan lapsen onnelliseen jouluun ja sitten säälii lapsia, joille pukki ei tuo joulun hittileluja ja muita muovihärpäkkeitä.. No, säälikää sitten saman tien meidän juristi-lääkäri-perheen lapsia ilmeisesti ankeiden (mutta silti lapset ikionnelliseksi tekevien) lahjojen vuoksi ;)

Vierailija
182/358 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 22:45"]Musta on jotenkin hämmentävää (kun mietin omaa lapsuuttani, siis 90-lukua), miten täällä vedotaan niin kovasti siihen, että lasten kuuluu saada just sitä samaa mitä kavereillakin on, muuten lahja on pettymys ja suoranaista julmuutta lasta kohtaan. Eikö lapsille opeteta enää että 1) joillakin on enemmän rahaa kuin toisilla ja 2) kenenkään arvo ei riipu siitä, mitä omistaa. Ja että ihan ylipäänsä kaikkea ei tarvi omistaa - asioista voi nauttia myös muuten. Vai koulukiusaamistako tässä ajatellaan? Kyllä sen juuriminen pitää hoitaa jotenkin muuten kuin vaatimalla, että kaikki ovat samanlaisia.

[/quote]

Samaa mieltä. Aikoinaan paras ystäväni oli varakkaasta perheestä, missä joululahjat olivat tyyliin pleikkaria, stigas, lemmikkejä, hienoja Barbin tarvikkeita ja muotijuttuja. Minä sain yleensä vaatteita ja piirustustarvikkeita. Joulun jälkeen pelailtiin sitten yhdessä kaverin pleikkarilla ja väritettiin värikynillä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/358 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:00"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:52"]Vein juuri keräyspisteeseen uudet lahjat, taaperoikäiselle, leikki-ikäiselle ja teinille. Valitsin lahjat, joiden tiedän ilahduttavan ainakin omia lapsia. Paketti noin 12€/kpl. Nyt erehdyin lukemaan täältä, että koko keräys on pas**aa ja kukaan ei niitä paketteja halua. Tuli paha mieli. Hukkaanko meni? [/quote] No vähän halvat lahjat ostit. Omat lapsesi varmaan tykkäisivät ko jutuista koska saavat muutakin. Jos olisi ainoa lahja niin tykkäisivätkö silti? Muutaman euron lahjoja voi vähävaraisetkin yleensä ostaa. Itse ajattelen että esim joulupuu-keräys mahdollistaa vähävaraisten lapsille tunteen siitä että ovat samalla viivalla rikkaampien kavereidensa kanssa, jotka tietysti saavat lahjoiksi arvokkaampia juttuja. Eikä tarvi överiksi mennä ja ostaa kalleinta älypuhelinta, mutta jotain sellaista mihin lasten omilla vanhemmilla ei ole mahdollisuutta. Esim värityskirjan pystyy Suomessa kuka hyvänsä lapselleen ostamaan mutta kännykkää, uusia farkkuja tai kunnon meikkejä ei välttämättä pysty.

[/quote]

Mistä ihmeestä sen farkkujen koon voi tietää? Meikkejä en haluaisi laittaa, koska se ei välttämättä sovi ollenkaan perheen arvomaailmaan. Jos aikoo toisen lahjoja morkata, niin omien ehdotusten pitäisi kyllä olla hieman permmin läpimeitittyjä. 

Joskus halvoissa lahjoissa/pikkulahjoissa voi olla hyvätkin puolensa, pahimmissa tapauksissa ne ovat ne, jotka varmasti päätybät lapselle, eivätkä torin kautta vanhempien virkistysrahastoon...

Vierailija
184/358 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 20:10"]

172 ihmetteli (provo?) käytettyjen lahjojen hankkimista. Minä olen joka vuosi pistänyt pakettiin mm. kirjaston hyväkuntoisia poistokirjoja, tänä vuonna sieltä löytyy eskari-ikäiselle pojalleni Tatu ja Patu Helsingissä ym. jotka maksaisivat uutena kolmisenkymppiä. Olenko nyt tyhmä vai mistä on kyse?

[/quote]

Mikään kirjasto ei laita poistoon hyväkuntoisia kirjoja. Se on fakta nykymaailmassa.

Vierailija
185/358 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitoin 6v tytölle prinsessakirjan (kovakantinen), prinsessa- ja salamatarroja ja vähän karkkia.

Vierailija
186/358 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jotain muuttunut vuosikymmenten kuluessa? Itse olin lapsi 70-luvulla. En olisi koskaan kehdannut edes toivoa kovin kalliita lahjoja, koska tiesin, ettei niihin olisi varaa. En myöskään olisi valittanut lahjoista, vaan kiitin aina kaikista nätisti ja olin mielestäni aina tyytyväinenkin. Kavereiden kanssa kyllä lueteltiin, mitä oli saatu, mutta en ainakaan itse vertaillut. Tosin siihen aikaan ei ollut jotain elektroniikkaa kenenkään toivelistalla. Lahjat olivat enimmäkseen jotain tarpeellista.

Vierailija
187/358 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 23:02"]

172 ihmetteli (provo?) käytettyjen lahjojen hankkimista. Minä olen joka vuosi pistänyt pakettiin mm. kirjaston hyväkuntoisia poistokirjoja, tänä vuonna sieltä löytyy eskari-ikäiselle pojalleni Tatu ja Patu Helsingissä ym. jotka maksaisivat uutena kolmisenkymppiä. Olenko nyt tyhmä vai mistä on kyse?

[/quote]

Mikään kirjasto ei laita poistoon hyväkuntoisia kirjoja. Se on fakta nykymaailmassa.

[/quote]

No ei ole. Meidän kirjasto on niin pieni, että siellä on poistoissa aivan priimoja kirjoja. Kunnalla ei ole varaa isompaan kirjastoon, mutta toisaalta uutuuksiakin hankitaan, koska asiakkaita riittää.

Vierailija
188/358 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 23:02"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä laittaa. Äitini oli kirjastossa töissä ja useinkin toi sieltä hyväkuntoisia poistokirjoja. Ihan hyvin niitä pystyy laittamaan lahjaksi ja laittoikin useasti. Nyt et tiedä taas mistä puhut. :)  (ohis)

Vierailija
189/358 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kiitos sinulle joka kerroit olleesi pakkaamassa lahjoja ja että suurin osa arvostaa niitä kovasti vaikka eivät ole mitään monen kympin lahjoja. Ehdin tässä jo todella kyynistyneenä miettiä että jätän tuomatta lahjan keräykseen, mutta muutin mieleni kun luin viestisi :)

Vierailija
190/358 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:52"]Vein juuri keräyspisteeseen uudet lahjat, taaperoikäiselle, leikki-ikäiselle ja teinille. Valitsin lahjat, joiden tiedän ilahduttavan ainakin omia lapsia. Paketti noin 12€/kpl. Nyt erehdyin lukemaan täältä, että koko keräys on pas**aa ja kukaan ei niitä paketteja halua. Tuli paha mieli. Hukkaanko meni? [/quote] No vähän halvat lahjat ostit. Omat lapsesi varmaan tykkäisivät ko jutuista koska saavat muutakin. Jos olisi ainoa lahja niin tykkäisivätkö silti? Muutaman euron lahjoja voi vähävaraisetkin yleensä ostaa. Itse ajattelen että esim joulupuu-keräys mahdollistaa vähävaraisten lapsille tunteen siitä että ovat samalla viivalla rikkaampien kavereidensa kanssa, jotka tietysti saavat lahjoiksi arvokkaampia juttuja. Eikä tarvi överiksi mennä ja ostaa kalleinta älypuhelinta, mutta jotain sellaista mihin lasten omilla vanhemmilla ei ole mahdollisuutta. Esim värityskirjan pystyy Suomessa kuka hyvänsä lapselleen ostamaan mutta kännykkää, uusia farkkuja tai kunnon meikkejä ei välttämättä pysty.

[/quote]

Tähänkö se on mennyt että ulkopuolisten pitää lahjoittaa köyhille KÄNNYKÖITÄ ja MERKKIFARKKUJA??! Mitä ihmettä? Minun lapsuudessa asia oli niin, että ne lahjat saatiin mihin oli varaa. Jos vanhemmilla ei ole varaa merkkifarkkuihin niin sitten mennään niillä henkkamaukan halppisvaatteilla. Turha ootella niitä mistään hyväntekeväisyydestä. Voi jumalauta... Upea juttu että joku haluaa ostaa joulupuu keräyksiin yms lahjoja mutta ei tarvi kokea huonoa omatuntoa jos ei osta jotain 50 e lahjaa. Sitä paitsi, onpas kiva ostaa ne 60 e farkut jotka ei välttämättä ole edes saajan tyyliä tai se kallis kännykkä kun saajaperheellä on jo 6 puhelinta.

Vierailija
191/358 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarissa oli taannoin juttu nykyajan köyhistä. Tyypillistä oli, että köyhillä on valtava määrä kamaa. Nyt sitten kai siitä kamasta erottuisi vain vähän kalliimpi kama. Tämä ei ole hyvä suuntaus, etenkin kun meille markkinoidaan koko ajan uutta kallista kamaa, jota muka on pakko hankkia. Oikeasti sellainen koti, jossa ei kama tulvi vastaan joka paikasta, on viihtyisämpi ja yleensä suunnitellumpi kuin sellainen jossa lapset ovat saaneet kaiken mahdollisen.

Vierailija
192/358 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä vaatteet on vähän hankala lahja koska ei voi tietää minkä pituinen lapsi on kyseessä.. lapset ovat todellakin erikokoisia.. hakuammuntaa..

Vierailija
193/358 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tästä kirjoittajasta olisi kiva tietää, onko hän ihminen, joka lahjoittaa tuollaisia asioita, vai ihminen, joka käsi ojossa odottaa jonkun toisen moisia hänen kersoilleen lahoittavan?

Jotenkin veikkaan jälkimmäistä.

Vierailija
194/358 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten tämä Joulupuu(?) keräys toteutetaan?

Turun seurakunnat ovat monena vuonna järjestäneet Lahja lapselle-keräyksen, jossa kerätään diakoniatyön asiakkaiden lapsilta konkreettiset lahjatoiveet. Näitä lahjatoiveita sitten välitetään vapaaehtoisille, jotka lahjan haluavat ostaa. (Lapsen henkilöllisyys pysyy salassa, tietona vain että lahjan saaja esim. tyttö 5 v ja lahjatoive) Tuossa Lahja lapselle-keräyksessä lahjan ostaja ilmoittaa minkä hintaisen lahjan haluaa ostaa ja sitten hänelle toimitetaan hintaluokkaan sopiva lahjatoive. Lapset voivat toivoa lahjaa, jonka hinta on max. 50 euroa.

Olen osallistunut tuohon keräykseen useana vuonna koska mielestäni se on organisoitu todella hyvin. Lapsi saa juuri sen lahjan, jonka toivoo ja monelle lapselle se voi olla ainoa joululahja.

Ostaako tuossa Joulupuu-keräyksessä vapaaehtoinen siis ihan summamutikassa jonkun lahjan vai kerätäänkö tuossa lapsilta lahjatoiveita? Jos lahjat jaetaan vain summamutikassa niin aika monelle lapselle voi tulla pettymys...

Vierailija
195/358 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työpaikalla johtava asianajaja hankki lapsilleen joulupakettiin käytetyt mutta hyväkuntoiset lahjat, pojalle lumilaudan siteineen(työkaverilta) ja tytölle sähköjunaradan(ebay). Loput lahjat tulevat kuulemma suvulta ja tutuilta, ja lapset joka vuosi onnessaan. Huvittaa vaan kun ketjun juttuja luen.

Vierailija
196/358 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:24"]

Kuka lapsi haluaa parhaaksi joululahjakseen kalsarit. Sama kuin olisi vaikka saanut paketillisen vessapaperia.

[/quote]

Minun 14-vuotias poikani halusi joululahjaksi Jack and Jonesin kalsarit ja pörrösukat. On taatusti mielissään kun avaa aattona paketin.

Vierailija
197/358 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 23:21"]

Hesarissa oli taannoin juttu nykyajan köyhistä. Tyypillistä oli, että köyhillä on valtava määrä kamaa. Nyt sitten kai siitä kamasta erottuisi vain vähän kalliimpi kama. Tämä ei ole hyvä suuntaus, etenkin kun meille markkinoidaan koko ajan uutta kallista kamaa, jota muka on pakko hankkia. Oikeasti sellainen koti, jossa ei kama tulvi vastaan joka paikasta, on viihtyisämpi ja yleensä suunnitellumpi kuin sellainen jossa lapset ovat saaneet kaiken mahdollisen.

[/quote]

Se on ikävä kyllä varsin usein juuri noin. Omasta tuttavapiiristäni kaikkein merkkitietoisimpia ( ja suorastaan vainoharhaisia asian suhteen) ovat ne, jotka eivät päivääkään ole töitä tehneet. Silti lapsilla pitäisi olla kaikkea " mitä muillakin", se on suoranainen elinehto. Eikä todellakaan kaiu kuuluviin korviin, vaikka mäkin olen monta kertaa yrittänyt sanoa, että ei meidän keskiluokkaisen perheen lapsilla todellakaan ole sitä tätä ja tuota vain sen takia, että jollakulla toisella saattaa olla. Kun on pakko saada koska... koska... niin. Tuskin tietävät itsekään.

Vierailija
198/358 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Hyvät lahjat ja hienoa että annoit keräykseen. Ja kuitenkin 3 x 12 on iso raha.

Vierailija
199/358 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin kirpparilta kolmella eurolla ok-kuntoisen muumilaivan joka sisälsi ison läjän muumikamaa. Aion laittaa sen lapsilleni (4 ja 2 v) pukinkonttiin. Olen haaveillut muumitalon ja muumilaivan ostosta mutta en olisi ikinä raskinut ostaa uutena koska maksavat 60-70 e. Tuskinpa nyrpistävät nenäänsä käytetylle, pari uutta pientä pakettia myös saavat.

Vierailija
200/358 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 22:45"]

Musta on jotenkin hämmentävää (kun mietin omaa lapsuuttani, siis 90-lukua), miten täällä vedotaan niin kovasti siihen, että lasten kuuluu saada just sitä samaa mitä kavereillakin on, muuten lahja on pettymys ja suoranaista julmuutta lasta kohtaan. Eikö lapsille opeteta enää että 1) joillakin on enemmän rahaa kuin toisilla ja 2) kenenkään arvo ei riipu siitä, mitä omistaa. [/quote]

Mietin ihan samaa. Mistä lähtien ne lahjat ja lahjoihin kulutettu raha ovat olleet jotain ihmisarvon ja rakkauden mittareita? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi