Mies ei halua toista lasta - kohtalotovereita?
Hei,
Onko täällä yhtään kohtalotovereita? Meillä on siis yksi lapsi, kolme vuotta. Mies on jo ennen lapsen syntymää sanonut, että yksi saa riittää. Olen tähän asti ajatellut, että kyllä hän vielä muuttaa mielensä, mutta pikku hiljaa täytyy kai uskoa, että niin ei tule käymään.
Tässä vaiheessa kaikki ne kaverit, jotka saivat ykkösen samaan aikaan kuin me, ovat saaneet toisen lapsen tai ovat raskaana.
Minulla on ystäväpiirissä niitä, joilla on ongelmia tulla raskaaksi ensimmäistä kertaa. Heille en kehtaa valittaa, sillä minullahan on yksi ihana lapsi. Sitten toisaalta näille, joilla on jo se kakkonen tai se on tulossa, en viitsi myöskään kertoa omasta kateudestani.
Miehen perustelut ovat vaikea synnytys, rankka (hänen mukaansa) vauvavuosi, pikkuvauvan aiheuttama rasitus parisuhteelle ja se, että maailmassa on jo muutenkin liikaa ihmisiä. Käytännössä kyseessä lienee kuitenkin lähinnä tunnepohjainen ratkaisu, vähän niin kuin oma vauvakuumeeni.
Välillä tunnen vihaa miestäni kohtaan, kun hän omilla valinnoillaan kontrolloi minunkin lisääntymistäni. Meillä on suhteessa muuten asiat kohtuullisen hyvin, mutta tämä lapsiasia rassaa kyllä jonkin verran.
Teillä selvästikin on keskustelun paikka! Käykää johdonmukaisesti ja avoimesti läpi omaa suhdettanne ja toiveitanne/haaveitanne. Millaisena haluat nähdä itsesi ja suhteesi 2, 5 tai 10 vuoden kuluttua? Puhukaa aluksi kaikesta muusta kuin vauvasta. Mitä haluatte tulevaisuudessa yhdessä tehdä? Millaiset asiat teitä yhdistää? Mitä arvostat toisessa? Jne. Sitten vasta, kun avoin yhteys on saatu aikaiseksi, voit puhua vauvasta. Ja jos miehesi on hyvin torjuva, älä ala jankuttaa, koska silloin hänelle tulee vielä kovempi torjunta päälle! Mieti valmiiksi omat perustelusi ja vasta-argumentit miehesi väitteille. Etene pikkuhiljaa... Toivottavasti saatte puhuttua asiat selväksi!
Oma mieheni olisi tyytynyt kahteen lapseen, mutta asiasta keskusteltuamme useampaan kertaan alettiin yrittää kolmatta. Nyt hän kuumeilee myös, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Vähän kuin tässä itsekin... Jos olisin mieheni tähän jotenkin pakottanut tai poistattanut kierukan ilman hänen suostumustaan ja vain ilmoittanut asiasta, olisi se ollut varmaankin parisuhteemme tuomio. Olen todella onnellinen näistä kahdesta tenavasta, jotka minulla jo on. Itselläni on vain tosi vahvasti sellainen tunne, että minulla on vielä yksi lapsi synnyttämättä ja että perheeseemme kuuluisi vielä kolmas lapsi. Lopulta kuitenkin minä olisin ehkä voinut elää sen kanssa, ettei meille enempää lapsia tule, jos mieheni olisi torjunut asian täysin.