Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

♥ ~*~ ♥ KESÄNUPUT ma-ke ♥ ~*~ ♥

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ite siis kuuluun niihin, joilla vaaka vapisee odotusaikana. Oon antanut näin " vanhemmiten" asialle periksi. Jos miun kroppa kerta kerää sitä painoa niin ahkerasti, kai sillä on joku tarkoitus! Saavatpahan vauvat paksua maitoa ja näköjään se paino tippuu pikkuhiljaa sillä tavalla. Toisaalta hyvin todennäköisesti lapsilukumme on sitten tässä, joten onhan mulla " aikaa" laihdutella ja kiinteytellä, jos tarve vaatii.

Alcatraz81, toivottavasti saat olosi kuntoon!!!

Piia

Vierailija
42/66 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä näyttää olevan muitakin, joiden mies on työreissussa. Mekin pojan kans taas vilkutettiin isille heipat. Lähti kolmen päivän reissuun. Ehtihän tuo olla peräti kolme päivää kotona viikon työreissun jälkeen... Välillä niin raskasta olla pojan kans kahdestaan. Pitää aina yrittää keksiä päiviksi kaikenlaista tekemistä, käydä kaupassa, haalia vieraita tms. Pitempien reissujen aikaan mennään yleensä mun vanhempien luo, jotka asuu parinsadan kilometrin päässä. Sinne ei ihan lyhyen ajan takia jaksa lähteä, joten sinnitellään kahdestaan.

Nythän on kiva, kun on hyvät ilmat ja voi olla ulkona, mutta oma riesansa siinäkin. Eli pukeutumisruljanssi kuravaatteineen, ulkona saa juosta pojan perässä kun ehtii kaikkiin kiellettyihin paikkoihin, pihassa saa varoa koirankakkoja (oman koiran...) ja sisälle lähteminen aina yhtä tappelua, kun poikaa ei meinaa saada sisälle. Sitten heittäytyy maahan selälleen kiukuttelelmaan. Ja kuraisten ja likaisten vaatteiden riisuminen on taas homma sinänsä. En tiedä teenkö vain itse asioista niin vaikeita...

Meillä on myös rintamamiestalo. Ennen esikoisen syntymää tehtiin vessa- ja keittiöremontti. Kylpytilat ja makuuhuone rempattiin ennen muuttoa. Edellinen asukas oli rempannut jo hyvälle mallille ison osan talosta. Ainahan sitä jotain pientä laittamista silti löytyy, mikä sinänsä on kiva harrastus ainakin meidän isukille.

Äitiysrahapäätöksestä joku kyseli myös. Mulle tuli kuukauden odottelun jälkeen äitiysavustuspäätös (otin rahana), mut ä-rahapäätöstä ei vieläkään ole kuulunut. Kohta kaksi kuukautta mennyt hakemuksen laittamisesta... Mullahan alkaa äippälomakin kohta. Tai " kohta ja kohta" , 9.5. nimittäin.

Mä myös odottelen kesäilmoja tuon pukeutumisen takia. Ei meinaa ulkohousuja enää olla, kun tuulihousut ei pysy jalassa (valuu mahan päältä) ja toiset puristaa vaikka laittaa ne tuohon mahan alle. Kevättakkia ei myöskään ole. Vanha iso tuulitakin rähjä vain, ja sitä en mielellään kaupunki- ja kauppareissuille laita. Muutenkin on vaatteet vähissä, kun en ole äitiysvaatteita juurikaan hennonut ostaa (pärjään muka ilmankin), ja nyt ei enää viitsi ostaa, kun eihän tässä ole enää kauaa...

Jospa sitä rupeaisi laittautumaan ja lähtisi pojan kanssa vaikkapa kauppaan.

timaja 31+5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurinsyy selkäkipuihin (myös ei-raskaanaolevilla) on heikot VATSA ja SELKÄLIHAKSET. Lisäksi raskaana ollessa vartalon painopiste siirtyy eteen ja alas, alaselän luontainen eteenpäin oleva mutka korostuu ja herkistää ristiselkävaivoille.

Kipuja voidaan hoitaa ja ehkäistä vahvistamalla, venyttelemällä ja rentouttamalla vatsa-, selkä- ja lantionpohjanlihaksia.

Ja sitten ummetuksesta, eli RUNSAS VESI ja LIIKUNTA avuksi.

Näillä ainakin itselläni pysynyt nämä kaksi ikävää vaivaa poissa/kurissa.

art 34+2

Vierailija
44/66 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tämän viikon kotona. jäin kesälomalle ennen varsinaista äitiyslomaa. Outoa olla kotona esikoisen kanssa kandestaan, mutta jospa tähän koti elämään taas äkkiä tottuisi!

lääkäri kuulumisia vime viikolla oli lääkärineuvola 30+5 vauvalle koko arvio 1670G eli keski käyrillä kuulema mennään. Lääkäri pelkäs että tulis iso kokonen ku esikoinen oli syntyessään 4290g. mutta meinas että ei pitäs oll iso tulossa, mahdollisesti 3200-3500g kuuulemma. Ja sukupuoltakin päästiin taas katteleen, meille on tyttö tulossa kuulemma 100% varmuudella. Lääkäri näki vauvan kohdun ja ulkoiset sukupuoli elimet kuulema tosi tarkasti. (esikoinen on poika) Aika outo ajatella että tulee tyttö! en kyllä usko sitä vasta ku ite näen eli synnytyksen jälkeen :)! Kohdunkaula oli lähtenyt lyhenemään liikaa, nyt pitää ottaa rauhallisesti jotta saatais supistukset vähenemään, eli ei siivouksia, urheiluja eikä kaupassa käyntejä! toivottavasti pysähtyy tuo alapään kypsymis tilanne ja vauva pysys sisällä ainakin 5 viikkoa vielä! eli rauhallisesti kotona koitan vajaa 3 vuotiaan kanssa ottaa (mahdoton yhtälö) :(.

Minkä laisia kohdunkaula/suu tilanteita teillä on tällä hetkellä mulla oli kohdunkaulaa jäljellä 1.5cm (kk sitten 3.7cm)

Valkovuodosta: Mullakin on valahdellut aika ohutta valkovuotoa ihan yhtäkkiä housuihin, ei ole mitenkään kiva tunne ku pikkarit kastuu, kuin olis housuihin kussut..

sekä kivut: Selkä tuli välittömästi kipeäksi kun jäin töistä pois.. kiva kiva. ja kun ei saa urheillakkaan jotta ei alkas supisteleen niin mitenhän tuon selän sais vertymään??!

Nyt pitää alkaa keksimään pojalle vielä jotain syötävää ja sitten lähdetään ulkoilemaan, sielä on tosi kaunis ilma pari asetta lämmintä ja aurinko paistaa!

mukavaa kevät päivää kaikille

Mariatar84 rv 31+4

Vierailija
45/66 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on painoa tullut yleensä 500g/viikko mutta nyt oli tullut 700g/viikko eli yhteensä nyt tullut 9kg(?) esikoiselta nousi varmaan se 18kg yhteensä eli samoihin lukemiin vielä keretään. onneksi kilot lähtee synnytyksen jälkeen nopsaa poiskin..

Vierailija
46/66 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas noustu kukonlaulun aikaan. Mies tulee ensi yönä kotiin JIIHAA! Illalla juttelimme pitkät pätkät Skypen kautta :)

Unikin oli koko yön katkonaista, vauva joko potki kylkiä tai sitten yksipuolinen kylkiasento jumitti koko kropan ja totta kai pissahätäkin hätyytteli. Kuopus nukkui lisäksi vieressä levottomasti, joten joudun välillä etsimään häntä sängyn jalkopäästä ja milloin mistäkin, ettei vain päässyt putoamaan lattialle...Tätä tämä sitten on kaikki nämä viimeiset viikot.

Mitäs minun pitikään kommentoida, ah, joo, Tintille piti kirjoittaa, että kannattaa laittaa se kassi kuntoon, jos paikat ovat jo pehmeät ja jos kerran lääkärikin sanoi, että milloin vain voi tulla lähtö. Jännää kun menemme likimain samassa vaiheessa ja sinulla on jo tuollainen tilanne! :)

Selma3: Tekemättömät työt vaivaavat täälläkin ja tuntuu niin turhalta koko siivoaminen kun koko ajan joku kulkee perässä sotkemassa...eikä millekään rojulle oikein ole paikkaakaan mihin kädestään laskisi...mutta en minä kyllä mitään muuttoakaan nyt jaksaisi tähän rytäkkään.

Piias: Minulla ei ole varsinaisesti mitään allergioita todettu, mutta ulkona on tosi paljon nyt pölyäkin, mikä tietty pistää limakalvot turvottelemaan ja pienen köhän päälle. En tajua mitä takatalvea täällä oikein odotellaan kun kukaan ei tee elettäkään pestäkseen kulkuväyliä.

Onnittelut teille myös siitä tiedosta, että pojanpallero olisi tulossa :) Me emme ole vielä saaneet selvyyttä asiaan, mutta oma fiilikseni ennustaa myös poikaa...kolme kertaa vaisto on osunut oikeaan, saa nähdä osuuko neljännenkin kerran.

Alcatraz: Kannattaa soitella tuosta pahoinvoinnista neuvolaan, vaikka voihan olla, että se Panacod tyhjään vatsaan otettuna aiheuttaa pahoinvointia. Ei sinulla ole onneksi kovin montaa työvuoroa jäljellä, mutta jos voimat on loppu, tuntuvat nekin muutamat varmasti aivan ylitsepääsemättömiltä. Jaksamista toivottelen täältä. Toivottavasti teille ei nyt kuitenkaan rantautuisi mitään vatsatautia enää. Sitäkin on nyt liikkeellä, mutta toki iso vatsa ja muuttunut ruoansulatus voi aiheuttaa sekin pahoinvointia.

Nappula: Olen syönyt ihan tuoreita luumuja (niitä punaisia). Ovat ihan hyvänmakuisiakin ja niillä vatsa toimii joka aamu erinomaisesti. Syon sellaiset 3-5 kpl päivässä. Ihme ja kumma, pukamat eivät nyt vaivaa, mutta aivan takuulla kärsin niistä taas synnytyksen jälkeen. Olen joutunut hoidattamaan pahimpia pois jokaisen synnytyksen jälkeen kun ei nuo voiteet ole oikein enää auttaneet.

En ole minäkään tässä raskaudessa pysynyt 10kg paremmalla puolella. Minulle ei varmaan olisi saanut tulla sitä 8kg enempää, kun olin jo valmiiksi ylipainoinen ennen raskautta (BMI 30)...mutta onpa tullut jo 16kg. Joka raskaudessa tulee 20-25kg, joka kuitenkin lähtee nopeasti pois. En ole kiloista huolissani...

Ostin eilen miehelle Benecol-levitettä kun hänellä on kolesteroliarvot ihan pilvissä ja nyt koetetaan ensin laskea niitä ruokavaliolla. Omia arvojani en ole koskaan mittauttanutkaan, vaikka tiedän, että meillä ei muita olekaan kuin sydän- ja verisuonitautisia koko suku täynnä. Lukaisin siitä rasvapurkin kyljestä, että tuotetta ei suositella raskaana oleville ja imettäville lainkaan, eikä myöskään alle 12v lapsille, eli meikäläinen ja jälkikasvumme jatkaa Keijun syömistä tästä eteenpäinkin :) Pitää varmaan mittauttaa ne arvot heti kun vain mahdollista. Oli muuten helvatan kallista rasvaa! 400g purkki maksoi 5,10¿....ei kait ne lääkkeetkään sitten mitään edullisia ole, mutta kylläpä kirpaisee...

Nyt pitää lopettaa, kuopus tekee tuhojaan DVD-hyllyllä...

Kanelisokeri 33+5

Vierailija
47/66 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli venyttely on ihan samanlaista LIHASHUOLTOA kuin liikkuminenkin, jopa tärkeämpää jos jompikumpi on jätettävä pois ; )

Vierailija
48/66 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanelisokerille..mun miehellä oli kans kolesteroliarvot pilvissä, me vaihdettiin rasva beceliin niin arvot tippui yli yhdellä!! muuten jatkettiin samalla ruokavaliolla!

kai sitä sairaalakassia pitäis alkaa tekeen!! onneks netistä löytyy hyvin tietoa mitä sinne laittais! mut mitä vaatteita pikkuiselle?? ku ei tiedä syntyykö viikon vai kuukauden päästä??

mua jännittää synnytys ihan sikana!! kai sitä tajuaa lähteä ajoissa sairaalaan?? en tiedä miks jännittää synnytys näin paljon, mut kai se on ihan normaalia?? varsinki ensi synnyttäjillä!

jollekkin oli tullut maksaläikkiä..onks tullut paljon?? ja lähtenyt synnytyksen jälkeen??

mulla on naama, kädet, rintakehä ja yläselkä täynnä punaisia pikkuja (varmaan katkenneita pintaverisuonija) olen ihan järkyttävän näköinen!!

onks kenellekkään muulle tullut?? ja lähteekö synnytyksen jälkeen??

Vierailija
49/66 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohdunkorkeus viikolla 30 on jo 33cm ja ultran mukaan vauvan pää erillisessä ' pussukassa' jolloin kohdunsuu ei pääse todennäköisesti laskeutumaan taaskaan. edellisellä lapsella sama juttu: oli synnytyksessä tosi vaikea saada sieltä ' nostettua' koska kohdun suu oli korkeammalla kuin vauvan pää. onkohan tämä miten yleistä? lääkärineuvolassa katsovat pääsenkö erilliseen synnytystapa-arvioon tämän takia. Lisää mukavasti synnytyspelkoa kun tietää ettei ponnistamisesta ole taaskaan mitään hyötyä.

Vierailija
50/66 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti menee uudesta ruoasta, vaikka vanhoja makarooneja olivatkin. ;)

Nappula: hyi helvetti levolaccia.. levolac kyllä pitää vatsan löysänä, mukamas mutta minä olen enempi tykännyt Movicol- jauheesta tai siitä Ratiopharmin halvemmasta versiosta. Se on semmoista tavaraa että liuottaa jo jämähtäneen pihkatapin anuksesta. mutta semmoisia ilmavaivoja ei tule niinkuin tuosta levolacista. oma leipoma ruisleipä on toiminut myös. ja hedelmiä paljon olen syönyt.

minä soittelin kelalle kun on viidettä viikkoa kulunut tuosta äippälomahakemuksen lähettämisestä. ovat kuulemma ootelleet firmalta jotain selvitystä näistä mun sairaslomista ja pian tulee päätös. äitiysrahan sain jo kuun alusta.

tänään on liikennettä meillä kuin Lontoossa. Isä tuli Kuopioon töihin ja sisko sen kyydissä kyläilemään. Anoppikin saattaa piipahtaa. Siitä tiedosta tuli paniikkioire ja huomasin aamulla peseväni tiskikoneen vierestä seinää :D

Tytär osoitti olevansa äitin tyttö aamulla. Puurot söi ja kivasti alkoi mutta sitten veti ihan tyhjästä hirveän raivarin. huusi ja itki ja poikakin pelkäsi sitä huutoa. Jestas. Kai se puhelimen uupuminen ja isänsä tylyttäminen sitten pääsi ihon alle. minä siitä sitten entistä vittuuntuneempi siihen mulkkupaskapääkusimunaääliöön.

kuolis pois niin olisi kaikilla helpompaa, mokoma narsistipaska.

pieni ihminen puhuu taas mutta minkäs minäkään tunteilleni voin?

- PIrkko ja punkero rv 30+6

Vierailija
51/66 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä aggressioita sinulla, MansikkaPirkko, exääsi kohtaan! Kannattaa käyttää johonkin hyödylliseen, vaikkapa mattojen tamppaamiseen :)

Noista limakalvoista sen verran, että minulla on ollut nenä tukossa ihan alkuraskaudesta saakka ja sama homma jatkuu edelleen. Nenästä on vuotanut verta lähes koko ajan, välillä on ollut taukoa ja välillä on ollut useitakin kertoja päivässä.

Ummettaa täälläkin, enkä saa lopettaa rautaa, kun hemppa laskee ihan heti :-/ Luumuja olen minäkin vetänyt, tuoreita ja kuivattuja, mutta meinaan vielä googlettaa, jos löytyisi jotain muitakin laksatiivisia ruokia.

Täälläkin on ollut selkäkipuja, varsinkin työpäivän päätteeksi ei ole enää hyvä olla missään asennossa. Venyttely auttaa oikein hyvin, koska se selkäkipu on ihan selkeästi lihaskipua. Myös liikkuminen auttaa tosiaan, mutta eihän kaikki pysty niin kauheasti liikkumaan.

Tinttikö se kyseli, jännittääkö synnytys. Jännittää toki, ja sitä tulee pohdittua aika paljon. Mutta eipä siihen muu auta kuin heittäytyminen tilanteeseen mukaan. Kai se pikkukaveri sieltä jotenkin tulee ulos.

Täällä olisi enää viikon verran töitä jäljellä, jippii. Ei paljon ole napannut täällä mitään enää tehdä. Viimeiset päivät sitten siivoilen ja kahvittelen ;)

Paljon kaikkea piti kommentoida, mutta enpä muista mitä. Tämän palstan rakenne on kyllä siitä hölmö, että vastausta kirjoitettaessa ei näe edellisiä viestejä. Jospa korjaisivat tämän siinä seuraavassa versiossa.

Poltsi 32+3

Vierailija
52/66 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mä juon joka päivä vähintään 3l vettä ja aamulla syön puuron- EI oo muuten ummettanu :) Tuo runsas veden juonti on myös oiva lääke turvotukseen- vie ylimääräiset kuonat kropasta pois :)

Mutta nyt täytyy lähteä kauppaan, palaan sitten illemmalla...

Suvi 32+6

Vierailija
53/66 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, miten ahkeria te ootte kirjoittamaan. Paljon on luettavaa ja varmaan puoliakaan en muista, mitä olen ajatellut kommentoida...

Tintti: Etkö sä kysynyt miksi sinne sairaalaan niin hoppu on? Harvoin sitä ensisynnyttäjällä mikään kiire sairaalaan on, ellei sitten ole jotain erityissyytä.

Alcatraz: Joko olo helpottuu? Soititko sinne neuvolaan?

Selmaa lohdutan, täällä myös yksi tekemättömistä asioista stressaava. Edelleen kaappien ja vaatehuoneiden ja varaston järjestelyt tekemättä. Ei puhettakaan, että pääsisi laittelemaan vauvan saänkyä ja vaatteita esille. Ja sitten tietty nämä joka keväiset askareet: Talvikengät -ja vaatteet pois, pihahommat ja ikkunoiden pesut. huokaus.

Valkovuodosta: Aika nesteeksi on mennyt täälläkin. Ja välillä lorahtelee niin, että pöksyt on märät. Ei todellakaan kiva. Mutta jotenkin musta tuntuu, että valkovuotoa olisi nyt vähemmän kuin esikosien odotusaikana. Silloin käytin pitkään pikkuhousunsuojia, ihan tuon valkovuodon takia.

Kohdunsuun tilanne rv 28+5: kiinteä, kiinni ja pituus 4 cm. Eli muutosta ei ollut silloin tapahtunut. Seuraava lääkärikäynti onkin joskus 3 viikon päästä.

BMI:stä joku kyseli, mulla oli ennen raskautta BMI 20. Painoa tullut viime neuvolakäyntiin (10.4.) mennessä 7,6 kg. Mutta uskon, että mulla on vasta edessä ne kilojen keruu viikot. Esikoisesta ainakin painno nousi eniten näillä viikoille. Ekasta raskaudesta taisi tull yhteensä 11,5 kg.

Sairaalavaatteet vauvalle: En mä vielä ole pahemmin asiaa pohtinut, mutta varmaan suunnilleen tällä mennään: Body, puolipotkarit/potkuhousut, sukat, tumput, hattu. Päälle kevytvanuhaalari, mikäli kylmä. Jos lämpimämpi, villa-asu. Lisäksi kaukalossa sellainen pussi ja voihan siihen päälle vielä jonkun huovan/viltin heittää.

Ja se oma napa: Eilen oli eka kivulias päivä. Mahaan sattui vähän väliä tai no usein. Onko sitten supistuksia, en mää vaan tiedä. Kyllä kait. Illalla en pystynyt sohvalla olemaan edes sellaisessa puoli-istuvassa asennossa, piti sitten heittää sänkyyn pitkäkseen. Tämä töissä istuminen ei ainakaan helpota, aika koville ottaa istua päivä koneella. Mutta, mutta, kyllä tämä on toista kun toista odottaa :) Ekassa raskaudessa pääsee kyllä helpommalla, kun ei ole lasta/lapsia mitä tarttis kaitsea. Onhan tuo meidän 4-vuotias jo oma-aloitteinen, mutta kaikennäköistä kyykkimistä sitä joutuu silti harrastamaan. Jos olis vaan minä ja maha, jäisi monta rankkaa liikettä tekemättä....

Kolme työaamua jäljellä ja se on hyvä!! Ehkä tässä sitten saadaan huushollikin johonkin kuosiin.

Eliador ja mahamöngertäjä 33+5

Vierailija
54/66 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=blue]Kauheasti kirjoituksia, eihän näitä meinannut keritä lukea.

Timaja: Siis ihan samanlaiselta kuulostaa meidän arki. Välillä on niin paljon helpompi jäädä sisälle kuin tehdä nuo kaikki ruljanssit. Meillä neiti vielä protestoi tuota pukemista aika paljon... Kuravaatteita ei onneks olla nyt tarvittu, meillä on ihan kuiva piha ja lisäks Reimatec-haalari, joten se riittää.

Tintti: Ei tosiaankaan tarvitse pelätä että synnytys alkaisi piakkoin. Tilanne kuulostaa ihan hyvältä. Mulla oli ekassa raskaudessa kohdunkaula 2cm jo rv 27, hieman pehmeä. Hyvin meni loppuun asti. Toki kannattaa ottaa iisisti ainakin rv 35 asti.

Nappula: Mulla kun tuo rauta käy vatsan päälle, niin sain nimenomaan ohjeeksi ottaa sen ruuan kanssa. Ja kyllähän se c-vitamiini edistää raudan imeytymistä, eli jos juo tuoremehun kanssa, niin imeytyy paremmin. Kunhan vaan välttää niitä maitotuotteita.

Voi itku, meidän neidillekin taisi tulla mahatauti. Ekaa kertaa oli ihan kunnon ripulit vaipassa ja heti kun sain vaihdettua niin on jo työntänyt uutta satsia tulemaan. Kuuluu vaan pieru ja semmoinen löysä ääni... Nice. Menee varmaan kivasti vaippoja tässä parin päivän aikana.

Tuun myöhemmin jatkamaan, pitää lähteä vaihtamaan tuo vaippa.

Tytteli-83 rv 34+2

Vierailija
55/66 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli voin olla ihan rauhassa!! turhaan panikoin!! pitää ottaa vaan rauhallisesti..niin pikkuinen pysyy loppuun saakka kyydissä!!

en tiedä miks lääkäri niin sano, ehkä halus et valmistun jos pikkuinen tulee etuajassa!! oli muutenki vähän outo lääkäri!!

mut onneks täällä voi purkaa paineita ja saada vastauksia kysymyksiin..

Vierailija
56/66 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos nyt olen oikein ymmärtänyt niin sairaalaan on " kiire" jos lapsivedet menee ja vauva ei ole kiinnittynyt. Silloin vaarana on napanuoran ulos luiskahtaminen. Jos taas vauva on kiinnittynyt, niin silloin säännöllisiä supistuksia saa odotella rauhassa kotona. Kannattaa kuitenkin soitella silloin synnärille, niin antaavat ohjeita.

Eli sairaalakassia ehtii varmasti pakkailemaan vielä kotona siinä supistuksia odotellessa ; ) Ja tosisaalta kyllä se mieskin ehtii ne kotiutusvaatteet ym. tuoda sinne synnärille, koska ei siellä salissa (välttämättä) mitään " omaa" tarvitse ja kotiinkin pääsee vasta parinpv: päästä...

Vierailija
57/66 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh kun oli paljon tullut kirjoituksia eilisillan jälkeen! Monta asiaa olisi kommentoitavana mutten nyt ehdi oikein paneutua.

Äitiyspolilla lääkäri tsekkas kohdunsuun tilanteen. Paikat oli vähän pehmentyny mutta kohdunsuu oli kiinni ja kohdunkaulaa jäljellä vielä 3 cm eli ei mitään syytä olettaa että vauva syntyisi liian etuajassa. Painoarvio oli tällä hetkellä n. 2,2 kg vähän riippuen mittauskohdasta. Hieman keskikäyrän yläpuolella siis mennään. Lääkärin mielestä on hyvinkin todennäköistä että tämäkin vauva on syntyessään yli nelikiloinen jos menee suunnilleen laskettuun aikaan. Sen vuoksi antoi mulle ajan painoarvioon rv 39, mikäli ei ole syntynyt siihen mennessä. Eli silloin päätetään mahdollisesta käynnistyksestä. Silloin olisikin oiva viikko synnyttää kun ehtisin viettää kummitytön yo-juhlat ja erään sukulaisen hääjuhlat ja vielä pääsisin kotiin ennen juhannusta ;)

Kävin äitiyspolilta päin kaupungilla ostamassa juhlavaatteita ittelle ja tytöille noita juhlia varten. Löysin tosi kivan juhlatopin ittelle. Malliltaan semmonen että menee varmaan vielä ristiäisissäkin vaikka äitiysvaate onkin. Jonkun alaosan kun vielä löytäis.

Nappula mainitsi maksaläiskät. Mulle ilmestyi maksaläiskät toista odottaessa ja sen jälkeen ovat olleetkin joka keväinen ja kesäinen riesa. Heti kun aurinko vähänkin paistaa, naama on ihan hirvittävän näköinen! Mä rusketunkin kyllä tosi helposti eli naama on kyllä muutenkin aina ruskea mutta maksaläiskät kyllä erottuu siltikin.

Painosta on ollu puhetta myös. Mulle tuli ekassa raskaudessa n. 10 kg ja toisessa 20 kg. Nyt en ihan tuossa 20 kg:n vauhdissa ole mutta ihan riittävästi on painoa silti kertynyt. En stressaa asialla yhtään sillä oon saanu raskauskilot tosi nopeesti ja vaivattomasti aina pois. Nyt kun en ole supistusten takia pystynyt edes kävelylenkillä käymään helmikuun alun jälkeen, odotan tosi innolla raskauden jälkeistä aikaa ja sitä että pääsen lykkimään vaunuja ja liikkumaan yleensäkin! Onneksi silloin on vielä kesää jäljellä!

Hyvää kevätpäivää toivottaen

GeddyLee 32+1

Vierailija
58/66 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohdullista, äiti sanoi että minua odottaessaan oksensi siihen asti kun meni synnyttämään... :)

En sitten soittanut, kun parin tunnin valvomisen jälkeen helpotti ja sainkin unen ja nukuin 12 asti. Nyt se kyllä alkaa jo jomottaa uudestaan. Mitäs istun tässä koneella.. Toisaalta on sellainen olo ettei oikein tee mieli mitään hommiakaan yrittää tehdä. Jaaha, tenavalle tuli hikka :) tuntuu aivan tossa keskellä alhaalla, 5-10cm navasta alaspäin :)

Rahaa tai edes päätöstä ei siis taida olla ihan äkkiä luvassa.. Minä vein sen itse hakemuksen tosiaan maaliskuun lopulla, mutta tuon palkkatodistuksen sain Staffpointilta vasta reilu viikko sitten ja vein sen sitten heti.

Mökissä kauhea siivo muttei millään jaksais tehdä mitään (kuin istua tässä koneella). Paha kun on niin ton miehen perään, että kun se on töissä, tulee sitten vaan istuttua ja odotettua sitä, ja sitten vasta puhkuu intoa kun se tulee väsyneenä töistä kotiin ja haluais levähtää :)

Mulla ei ole kesäksi mitään paitoja. Kuin siis toi yksi imetyspaita, sitten nuo Ruotsin puolelta ostamani (juu, en siis todellakaan asu Ruotsissa enkä edes rajalla, vaan Oulun alapuolella) yksi parempi paita ja yksi pitempi. Kaikki nuo normit-paidat on niin lyhyitä että maha paistaa paljaana ja paita nousee korviin. Yritin äsken nimittäin pitää yhtä. Pitää joko ostaa pidempiä t-paitoja tai sitten toinen vaihtoehto on käyttää näitä isoja ja löysiä " perinteisiä" t-paitoja.. Mutta pitäis kai sitä jotain parempaakin pidettävää olla. Noh, jospa niitä ehtisi vielä ostella. Ei kyllä ole kesäisiä housujakaan kuin nuo kahdet, verkkareitakin alkaa jo olla mahdottomuus pitää kun valuvat koko ajan alaspäin.

Vierailija
59/66 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen illalla olen viimeksi käynyt lukemassa viestejä ja nyt sainkin sitten ihan urakalla lukea : ) Mukava niin!

Kävin aamusta neuvolassa ja kaikki oli kunnossa. Hb:kin oli noussut 103 -> 124, rautaa ei välttämättä tarvi enään joka päivä ottaa. Vaikka en kyllä aiemminkaan joka ilta ollu muistanut ottaa.

Paino ei ole vielä noussut kuin 900g lähtöpainoon verrattuna, hyvä niin. Painoa olikin kertynyt ennen raskautta jo ihan liikaa. En ole kyllä mitenkään syönyt vähemmän, paremminkin enemmän, mutta paino ei ole vaan noussut. Olihan mulla kyllä pahoinvointia vkolle 25 asti ja oksensin lähes päivittäin. Mutta vielähän tässä painoa kerkeää kertyä...

Mukaan sain täytettäväksi sairaalan esitietokaavakkeet. Seuraava neuvola on kahden viikon päästä ja silloin taas katsotaan myös verestä vasta-aineita.

Pesin eilen olohuoneen ikkunat ja illan ja yön kärsin sitten hirveestä selkäkivusta. Ei kuitenkaan onneks supistellu. Terkkakin varoitteli liian kovasta siivoustahdista ja kehoitti ottamaan rauhallisemmin. Ei ne ikkunat kuulemma mihinkään karkaa ; ) No lupasin pestä tästä edespäin yhden huoneen ikkunat kerrallaan.

Meillä olis ens viikolla miehen tädin synttärit, ei kyllä ihan hirveesti tekis mieli lähteä. Mutta olemme luvanneet tulla jos vointini sen sallii. Mutta kun ei mulla oikein ole mitään päälle pantavaa. En ole tässä raskaudessa ostanut juuri mitään vaatteita ja en kyllä enään tässä vaiheessa viitsis ostaakaan. No, pitää ilmeisesti viikonloppuna käydä kuitenkin jotain katsomassa. Ei kyllä hirveenä houkuttele sovituskopit jättimahan kanssa.

Mulle tuli äitiysrahapäätös viime viikolla, ilmeisesti olivat töistä laittaneet maaliskuun lopussa palkkatodistukset. Ja pakkaushan tuli jo noin 3 viikkoa sitten.

Lähdempäs tästä nyt ompelemaan olohuoneeseen uusia verhoja... Ja ruuanlaittoa pitäis taas alkaa miettimään!

Tuikku 33+2

Vierailija
60/66 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh! Ompas paljon viestejä:) Luulin jo että joku on tullut kertomaan vauva uutisia kun viestejä oli niin paljon. Luin äsken kaikki läpi mutta en enään muista oikein mitään :D

Itselläni alkoi päivä " mukavasti" kun oksensin aamupalat ulos. Yleensä ökään vain vatsa nesteet pihalle ennen aamupalaa. Samoin oksensin kun tultiin lasten kanssa sisälle ja yritin heille ruokaa antaa:(

Viimeaikoina olen saannut kuulla paljon kommentteja vatsani koosta. Esim. sinulla on varmaan LA ihan kohta, ai LA on vasta kesäkuussa luulin että aikaisemmin kun on noin iso maha, ja tänään kysyttiin että odotanko kaksosia :D On mulla iso maha mutta ei omasta mielestäni nyt kuitenkaan ihan jättikokoinen ole. Eilen mittasin mahan ympäryksen joka oli 106cm. Sf oli maanantaina 27cm.

Maanantaina kävin neuvola lääkärissä, kun minulla on ollut sektio haavan kohdalla kipuja. Luultavasti on kiinnike kipuja ja vauvan pää painaa siihen kohtaan. Vauvan pää oli laskeutunut melko alas lääkäri sanoi että päälaki tuntuu jo. Ja vauva on melkein kiinnittynyt. Mutta kohdunkaula oli tiukasti kiinni ja 3cm ja laittoi ruksin kiinteän ja pehmeän väliin.

Kokoarviosta sen verran että luotan enmmän kokeneen th arvioon, kuin n.lääkärien jotka täällä ainakin ovat aika kokemattoman tuntuisia. Tietysti sitten äitipolilla on kokeneemmat lääkärit ja ultra käytössä. Minulle on tehty aina yliaikaiskontrolleissa painoarvio esikoisesta arvioitiin viikko ennen syntymää että olisi 3580g syntyessään painoi 3890g. Myös th osui silloin aika lähelle käsikopelolla. Kakkosesta arvioitiin 5pvä ennen syntymää äitipolilla että olisi 4090g Syntyessään painoi 3770g. Silloin th osui käsikopelolla painoarviossa lähemmäksi.

ilonella 31+6