♥ ~*~ ♥ KESÄNUPUT ma-ke ♥ ~*~ ♥
Kommentit (66)
Ehdin ensin, vaikka ajattelin että pino olisi jo alkuviikolle pystyssä :)
Mies lähti pyörällä töihin kun halusin auton päiväksi. Pitää käydä jonottamassa arvauskeskuksesta sokerimittariin lisää liuskoja. Ajattelin että nukun pitkään kun ei tarttenut nousta heittämään töihin mutta siinä heräsin 0600 enkä sen jälkeen ole nukkunut. Katsoin eilisen 24 jakson tuossa ja neuloin pipoa tytölle.
Vähänkö tekis mieli käydä mäkkärissä kun kerran kaupungille menen. Uskaltaiskohan? ;)
Huh kun on kaakaset ikkunat. Pitäisköhän kehittää urheilumieltä ja pestä nuo helpot tapaukset missä ei tartte jakkaralle nousta?.. Ääh.. mietin vielä.
Mukelo pitää mahassa hirmu möyrintää. Välillä tuntuu että se tulee vatsanahasta läpi. Eilen illalla mies katseli vieressä kun maha pomppi puolelta toiselle. :D
- Pirkko ja punkero rv 30+4
Ärsyttävän nuhan sain viikonloppuna, nenää kutittaa ja silmistä valuu vesi. Oltiinkin melkein koko eilisen päivän ulkona kun esikoinen innostui opettelemaan pyörällä ajoa ilman apupyöriä. Ihana oli seurata tytön sinnikkyyttä sillä yleensä pinna palaa todella helposti jos joku ei suju heti (liekö äitiinsä tullut!).
Mulla on " viikon vaivana" närästys. Siis jossain määrin sitä on ollut jo aiemmin mutta nyt viikonloppuna piti jopa yöllä nousta ottamaan Rennietä. Sitä ei ole ennen tapahtunut.
Ylihuomenna on kontrolli äitiyspolilla. Aika sovittiin jo np-ultran yhteydessä. Vähän ihmetyttää tuo aikainen ajankohta sillä olisin olettanut että menen vasta n. rv 36 kokoarvioon niinkuin viime raskaudessakin. Tuskin ne näillä viikoilla sanovat tuosta koosta vielä juuta tai jaata. Nooh, ihan mielelläni sinne toki menen sillä mulla on pari mieltä askarruttavaa kysymystäkin jotka aion esittää. Kysympä nyt samantien teiltäkin, onko teillä kokemusta tai tietämystä seuraavista jutuista:
a) Kuinkahan todennäköistä mahtaa olla vauvan iso koko kolmannessa raskaudessa jos aiemmat ovat olleet isohkoja syntyessään (eka 3725 g ja 51 cm, syntyi rv 38+3 ja toinen 4070 g ja 52,5 cm, synnytys käynnistettiin koon takia rv 39+1)? Muistaakseni olen jostain lukenut että iäkkäille äideille syntyy usein isompia vauvoja?
b) Yleensähän ensimmäinen synnytys kestää paljon kauemmin kuin toinen, mutta mites sitten kolmas? Onko taas odotettavissa nopeampaa toimintaa (siis noin niinkuin keskimäärin)? Minulla kesti eka synnytys vähän alle 13 h (ponnistusvaihe 1,5 h) kun taas toinen kesti vain 2 h 22 min (ponnistusvaihe 2 min). Nyt alkaa hirvittämään että jos synnytys etenee tuotakin nopeammin, kuinka ehdin yleensä synnärillekään kun matkaan menee n. 45 min! Ja edelleen, onko käynnistetyn synnytyksen kesto yleensä vertailukelpoinen spontaanisti alkaneen synnytyksen kanssa?
Kiva jos jollain olisi jotain tietoa näistä. Tokihan kaikki on näissä synnytyksissä aina tosi yksilöllistä eikä ehdotonta kaavaa ole mutta mulla kun on tapana pohdiskella asioita etukäteen niin olisi kiva tietää todennäköisyyksiä!
Ai niin, yks asia vielä! Mulla on tänään lirahdellut housuihin jotain märkää! Valkovuoto mulla on ollut runsasta jo pidemmän aikaa mutta tämä vuoto on todella märkää että se tosiaankin oikein lirahtaa! Pissaa en sen usko olevan enkä kyllä lapsivettäkään mutta onkohan tuo todellakin valkovuotoa? Onko muilla vastaavaa?
On se vaan hyvä että on olemassa tällainen paikka missä voi ihan pokkana kertoilla ruumiineritteistä ja niiden koostumuksista ja vielä kysellä muiden kokemuksia vastaavasta ;)
GeddyLee 31+6
[color=purple]Valkovuodosta: Mulla on valkovuoto kuin melkein vettä. Välillä vaan tuntuu kun emättimestä jotain kirjaimellisesti lorisee. Kyllä minäkin tunnistan, ettei se pissaa ole. On se selkeästi kuitenkin valkovuotoa eikä lapsivettä, koska väri on sameahkoa (yksi päivä lorisi suihkun jälkeen reisiä pitkin, kivaa...)
Tänään kävin neuvolassa. Painoa oli tullut 1,5kg/2vk, yhteensä nyt 6,5kg. Onkin tähän mennessä suurin nousu tuo 750g/vk. Hemppa oli lähtenyt taas laskuun, nyt 116. Hitsi, pitää taas alkaa syömään rautaa. Verenpaineet oli 108/72, sf-mitta 30cm. Tasaista kasvua kaikin puolin.
Esikoinen nukahti jo tulomatkalla rattaisiin, mikä karsii minun päiväunet tältä päivältä. Hitsi, ois ollut niin kiva nukahtaa mut eipä tässä enää kerkiä. Väsyttää ihan kauheasti. Ehkä tuo rauta tietty auttais vähän siihen asiaan.
Jotenkin ahdistaa, miten ei voi hallita omaa vartaloaan raskauden aikana. Painonnousu ei ole yhtään kivaa, eikä myöskään kaikenmaailman pillereiden popsiminen. Tahtoo jo takas omaan vartaloon! Ainoa hyvä puoli raskaana olemisessa on se, että silloin on ylpeä mahastaan.
Mies on taas tänään reissussa. Onneks tää on viimeinen kerta kun sen täytyy käydä koululla. Sen jälkeen saakin valmistumispaperit kouraan. Menee nimittäin 200e/kk rahaa tuohon matkustamiseen.
Taidan vielä mennä hetkeksi sohvalle makaamaan ennen kuin tuo napero herää.
Tytteli-83 rv 34+0
Oli niin vauhdikas viikonloppu että en kerenny teidän kuulumisiakaan kunnolla lukea. Tänä aamuna vasta vilasin.
Lauantaina piti siivota, imuroida autoa ym. Mies teki kyllä aika paljon kun mulla rupes iltapäivällä alaselkää särkeen niin paljon että hyvä kun jaloillaan jaksoi seisoa ruuan laiton ajan. Makasin sitten sohvalla illan. Ehkä me on aloitettu kolmen s:n harjoittelu (kylläkin ilman saunaa) vähän turhan aikaisin ;)
Eilen tuli sitten vieraita oikein urakalla. Kivaa oli, jaksoin leikkiä lasten kanssakin ihan reilusti. Oli kiva kun oli pikku tyttöjäkin käymässä niin meidän tyttö sai leikkiä niiden kanssa. Naapurusto kun on täynnä poikia. Välillä eivät oikein ota meidän tyttöä mukaan leikkeihin kun ovat niin tottuneet leikkimään keskemään päivähoidossa.
GeddyLee kyseli synnytyksen pituutta. Muakin askarruttaa ihan sama asia. Mulla käynnistettiin synnytys rv 42+1, kesto oli 5,5 tuntia. Supistuksia oli ollut muutama ennen yliaikaiskontrollia, muuten ei mitään. Nyt sitten jännään onko synnytys yhtä nopea, ja osaanko lähteä ajoissa sairaalaan, jos synnytys alkaakin supistuksilla. Kun ei tiedä miten nopeasti paikat avautuu, ilman ylimääräsiä vaikuttavia aineita...
Huomenna olis taas neuvola. Saa nähä mitä sokerit sanoo. Oon kyllä yrittänyt olla syömisien suhteen nätisti, mutta saa nähä.
Että mua ottaa pannuun sekä verotus että sähköfirmat. Oon yrittänyt saada meidän veroilmotuksia kokoon... sieltä kun löyty taas korjattavaa mm. ensiasunnon lainan korkojen suhteen. Ja sähköfirmastakin tuli lasku vaikka me ollaan kulutettu vähemmän sähköä kuin ne on laskenut. Kyllä mä ymmärrän syyn miksi laskuttavat niin kuin tekevät mutta yritäpä selittää se jukuripäiselle miehelle :(
t. SannaNu ja tiuhti rv 34+0
Kokoasiaa täälläkin on tullut pohdittua koko raskauden ajan. Mulla esikoinen oli 4130 g ja syntyi rv 40+5. Ihan yllärinä tuo paino tuli, kukaan ei missään vaiheessa osannut epäillä noin isoa vauvaa. Onneksi synnytys meni hyvin. Nyt olen kysellyt mahdollisuudesta päästä tarkempaan kokoarvioon, meillä ainoa kokoarvio on se minkä lääkäri tekee käsikopelolla viimeisellä neuvolalääkäri käynnillä. Vastaukseksi sain, että jos edellinen synnytys mennyt hyvin ja lääkäri ei epäile suurta vauvaa ei kokoarvioon pääse. Mutta eihän mulla ekastakaan osattu sanoa, että noin iso syntyy.
Masussa voidaan hyvin. Nyt on pieniä alapään vihlontoja tullut, jos vauva kääntelee päätään. Ei mikään ihme, kun on niin syvällä tuolla lantiossa.
Huushollin järjestelyt on kesken, siis vaatekaappien ym järjestely, mikä musta on äärimmäisen stressaavaa. Haluaisin kaiken mahdollisimman nopeasti paikoilleen. Miehellä ei tunnu aika riittävän mun auttamiseen.
Nyt siirryn siivoamaan terassia, ehkä saan siellä tehtyä jotain. Ja mä aion jättää ikkunoiden pesun mahdollisimman myöhään, inhottaa jos nyt pesee ja sitten tulee kauheasti esim. männyn siitepölyä ja ikkunat on taas likaiset.
Onkos kukaan muu käynyt pyöräilemässä? Mä olen esikoisen kanssa ollut kaksi kertaa pyöräilemässä ja hyvin on onnistunut. Tietty tahti on sopivan hiljainen, kun tuon 4 vuotiaan kanssa polkee.
Ihanaa kevätviikkoa kaikille!
Eliador ja vimpula 33+3
Moro,
Neuvolassa kaikki ok. Painoa oli mullekin tullut nyt ennätys määrä, 700g/viikko! Kauhia!! nyt on tullut yht 7,5kg. Eikä tarvis kyllä nousta enää paljoa, lähtöpainoakin oli jo liikaa..plääh.
SF huitelee yhä yläkäyrillä, 33cm, paineet 120/82 (jihuu, normaalit), pissa puhdas, vauvan sykkeet 155. Hän alkoi liikuskella paljon, kun täti koetteli onko hää raivotarjonnassa vai ei. Oli kuitenkin, huh. Sitä se yhden viikon kivuliaat liikkeet oli, että asukas kääntyi piä alaspäin.
Lääkäriä mulle ei tuukaan, kun olen aiemmin synnyttänyt. Sanoi täti kuitenkin, että jos askarruttaa jokin niin tottakai siellä lekurilla saa käydä. Mua askarruttaa nää supistukset, kun eilenkin niitä tuli yli 10 ja kesto oli aina yli minuutin. Ei ne mitään hirmu kipeitä ollut mutta uskaltaako tässä enää paljoa mitään hommata?!?! Ettei lähtis ihan vielä syntymään :O
Käytiin aamulla mun työpaikallakin morjestamassa. Kevät takkia ostelevat työntekijöille niin piti käydä väri ja koko valitseen. Uimalippuja otin myös niin saadaan vielä muutaman kerran uida ennen synnärille lähtöä. Työkaverit ihmettelivät, että on se Luka kasvanut. Jotain kuvia oon näytellyt joskus ajat sitten. Kyllähän se poika kasvaa :)
Mummolaan mentiin sitten lounaalle. Voi että, oli se mummolan kissanpentu kasvanut myös hurjasti. Se alkaa olla yli kolmeviikkoinen. Kerrassaan suloinen tapaus, kuulemma alkaa karkailemaan sitlä pesästä (=pahvilaatikosta).
t:Rouva 33+6
Tuosta kokoarviosta: ihmettelen, osaako ne lääkärit ihan oikeasti määritellä käsikopelolla, onko vauva raivotarjonnassa vai miten päin? Jotenkin vähän jännittää, että vauvan koosta tai asennosta ei ole ihan oikeasti mitään faktaa ennen kuin ollaan tositoimissa...
Osaattekos neuvoa aloittelijaa imetyksen suhteen, minkälainen on imettävän äidin ruokavalio? Onko samanlainen kuin raskausaikana vai voiko alkaa vetää graavilohta ja muita herkkuja (ei alkoholia tietenkään)? Pakko oikeasti saada kohta alkaa syödä, mitä tahtoo, tämä rajoittuneisuus on niin vierasta ja rasittavaa...
Ja sama pätee myös kropanhallintaan, kuten joku muukin tuskaili. Kyllä sitä mielellään olisi taas kivuton ja vaivaton ja notkea ja vahva.
Selkää särkee jälleen, kun istuu töissä. Onneksi on enää puolitoista viikkoa jäljellä äitiyslomaan. Ja tänään alkaa mammajooga, jospa siitä saisi apua kipeisiin lihaksiin.
Sitten tyhmä ja nolo kysymys välilihan hieronnasta: jos sitä lihaa venyttelee niin, että se sitten joustaa synnytyksessä, venyykö se jotenkin pysyvästi lörpöksi? Anteeksi turhamaisuus ja nolous, mutta pakko saada tietää...
Jaahas, jospa lähtisi kahville tästä, on ollut niin rankkaa tämä työnteko, kun on hengaillut vauvasivuilla :D
Poltsi 32+1
P.S. Onko teillä muuten videokameroita tai meinaatteko hankkia? Pikkusiskon juttuja taltioitiin jonkun verran nauhalle ja niitä on ollut kyllä kiva katsella. Olen valokuvausfriikki, joten tuo videoiminenkin tuntuu tärkeältä.
pikaisesti ehdin kommentoimaan vain yhtä kysymystäsi, eli imetyksestä löytyy paljon faktaa imetystukilista.net -sivuilta (kanattaa laittaa kirjanmerkkeihin vastaisuuden varalle ; ). Ja eikös ä-pakkauksessakin tule joku imetykseen liittyvä lehtinen? samoin neuvolassa on varmasti tarjolla ja sitten synnärillä oikein " ohjausta" .
[color=MediumSlateBlue]eli mitäs jos me " konkarit" (ja ekakertalaiset myös) laitettaisiin tänne juttujen sekaan hyviksi havaittuja nettisivuja ja tietopankkeja liittyen raskauteen, synnytykseen, vauvaan jne. Itse olen ainakin netin suurkuluttajana kova Googlettamaan tietoa kuin tietoa joten voisin parhaimpia tässä listailla pikkuhiljaa kun tulee mieleen...
eli äsken jo mainitsemani www.babyidea.fi oli yksi suosikeistani 1.raskaudessa ja osoittautunt hyviksi sivuiksi myös myöhemmin. Näillä sivuilla mm. sairaalakassin sisällöstä, välilihan hieromisesta, akupainalluksesta jne.
Kestovaippatietoa & kantoliinoista: kestovaippainfo.fi & kantoliinakanava.fi
Samoin sivulta liberovaipat.fi löytyy kaikenlaista, tosin ovat enemmän " kaupalliset" niin kuin myös pampers.fi
Sitten jos joku kaipaa jotain puoteja josta hankkia ihanuuksia; vaatteita, tavaroita ym. vauvalle (tai äidille) niin niitä löytyy myös täältä ; ) nimim. juuri yksi tilaus taas lähti...
Ja sitten yksi mikä kanattaa laittaa kirjanmerkkeihin: eli jos haaveilee nimiäisiin tai ristiäisiin vauvan nimellä painettuja servetejä, niin täältä ainakin meille tilattu ja hyviksi havaittu: http://www.vimpelinkirjakauppa.fi/
Tässä nyt alkua, toivottavasti muiltakin tulee vinkkilä : )[/color]
[color=MediumVioletRed]♥ art rv34+0[/color]
Kamala sunnuntai takana. Kuopukselle iski oksutauti ja olen saanut kulkea perässä niitä tuotoksia siivoillen, laatta lentää ihan kaikkialle varoittamatta :(...olen jo valmiiksi tosi hyvällä tuulella tuota mieheni huomista reissua kohtaan... :-/ No se siitä...parempi kun en nyt ajattele koko asiaa. Nousee vain verenpaine pilviin.
Poltsi kyseli kokoarvioista ja vauvan asennoista. Ainakin viimeisillä viikoilla tuo tarjonta on varmaan ihan helppo tuntea sisätutkimuksella, jos vauva on laskeutunut ja kohdunsuu vähänkin auki. Lääkäri tuntee sormissaan vauvan pään lakiaukileet ja niistä on helppoa tulkita asentoa jos on asiaan perehtynyt. Toki kokenut kätilökin osaa päätellä vatsan päältä kokeillen missä asennossa vauva on, ihan siinä missä lääkärikin.
Kokoarvioissa saattaa mennä metsään niin kätilö kuin lääkärikin ja aivan yhtä lailla menee monesti ultrakin. Ultrassa on 500g heitto suuntaan tai toiseen, eli niitä ultran painoarvioita ei kannata ottaa ihan hirveän vakavasti. Mitä suurempi vauva, sitä huonommin ultralla kyetään oikeaan painoarvioon. Meillä heitti arvio tuon keskimmäisen kanssa juuri sen 500g. Poika arvioitiin pienemmäksi kuin kuin mitä sitten syntyessään olikaan. Kuopus sen sijaan sai grammalleen oikean arvion ultrassa.
Synnytyksen kestosta oli kysymystä: Yleensähän synnytykset tuppaavat lyhenemään, mitä enemmän lapsia on synnyttänyt. Itselläni tosin 1. synnytys oli 5h 25min, 2. muutaman tunnin pidempi: 8h 35min ja 3. jo aivan liian lyhyt: 3h 20min ja kaikki toisiinsa nähden ihan erilaisia synnytyksiä, eli ei voi olettaa, että kaikki sujuu saman kaavan mukaan joka kerta.
Minulla lasten koko on ainakin kasvanut, mitä enemmän synnytyksiä on ollut, mutta kaipa siinäkin on poikkeuksia, jotka vahvistavat säännön ;)
Jep, nyt lopetan ja menen valmistamaan nakkikeittoa...
Kanelisokeri & Jättis 33+3
tässä muuten suoraan yksi linkki IMETYSSAJAN RAVITSEMUS-sivulle (jäi siitä ekasta):
http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165…
nyt ei onnistu mikään...
eli piti kyllä linkittää se pelkkä RUOKAVALIO sivu, mutta tuostahan se vasemmalta löytyy ; )
Juuri ajelin kotiin vierailulta kaverin luota, jolla 5kk ikäinen poika. Olikin mukava vaihtaa kuulumisia ja kuunnella vinkkejä synnytykseen- ensimmäistä kertaa ku " oon asialla" . Yhteen suuntaan sinne kaverin luo on matkaa 45km joten kovin usein ei tuu käytyä...:(
Kotia tultaessa odottikin sitten tosi kiva ylläri postilaatikossa- nimittäin veroehdotus, jossa palautuksia ois tulossa 1342e!!!Eli ainakin mun mittapuun mukaan tosi kiva summa :) Ikään ennen en oo läheskään niin paljon saanutkaan- varmaan nyt johtui siitä että oli tuo talolaina mutta palkka kuitenki oli menny samalla veroprosentilla ku ennenkin. Onpa sitten ennen joulua vähän ylimääräistä ku menojakin yleensä aina enemmän.
Mulla oli kans neuvola tänään ja kaikki mittaukset yms ok. Paino näytti että ois vähentyny 500g nyt kahden viikon aikana. Ihan mukava välillä näin päin ku täs pitkän aikaa on tullu liikaakin. Vaikka terkka kyllä kovasti lohdutteli että kyllä ne kilot synnytyksen jälkeen nopeasti lähtee pois " näin hoikasta varresta" . Mutta silti kyllä ahdistaa välillä...
Että sulla Tytteli on kyl tullu todella vähän tähän mennes verrattuna siihen mitä mulle on jo tullu, eli 11,5kg (kotipuntarin mukaan). Onkos teistä kellään muulla tullu yhtä paljon vai oottako kaikki pysyny siellä alle kymmenessä kilossa?
Noista kokoarvioista oli kans puhetta. Eli ne saattaa heittää todella paljonkin. Yhdellä kaverilla oli arvioitu viikko ennen synnytystä että 3,5kg ois tulossa ja sf-mittaki oli koko ajan menny keskikäyrällä...No sieltäpä oli kuitenki tullu 4,7kg painava poitsu...Että siihen malliin... Ittiä kans vähän hirvittää että minkä kokoinen pötkäle sieltä itelle on tulossa ku molemmat ollaan miehen kanssa niin pitkiä, mutta tärkeintä on että saadaan vauva turvallisesti maailmaan :) Mitenkäs muuten, ilmeisesti jossain päin pääsee automaattisesti sinne äippäpolille arvioon? Ainakin GeddyLee tais siitä puhella? Täälä ei pääse muuta kuin jos on syytä epäillä jotain normaalista poikkeavaa tai jos herää epäilys isosta vauvasta. 36+ viikoilla ois vielä neuvola-lääkärin sisätutkimus, jossa arvioidaan lantion koko-mutta mä oon kyllä vähän epäilevällä kannalla siitä että mitenkähän sekin sujuu...Kun siis tietää nää meidän neuvolan lekureiden gynen taidot...Ja ku ne kaikki on sellasia tosi nuoriakin. Joka kerta on vaihtunu lääkäri ja seuraavalla kertaa taas joku muu...Hö!!!
Joku täälä kaipaili tietoa siitä välilihan hieronnasta...Samaa kaipaisin minäkin, eli kertokaapas nyt pliis te kokeneemmat joilla on asiasta tietoa :) Mä jo sen purkin ostin ja kerran kokeilin, mutta ajattelin vielä viikolla lykätä sitä säännöllisempää käyttöä ku pullon kyljessä luki että ei ennen 34. viikkoa ja itellä menossa vasta viikko 33.
Minä oon kans MansikkaPirkon lailla miettiny ikkunoiden pesua, mutta päätin vielä hiukan lykätä ku ei tiedä noista siitepölyistä että mitenkä sotkuun ne ikkunat vielä menevätkään täs kevään aikana...Mutta toisaalta sitä ei kyllä kohta varmaan enää niin jaksakaan...No katotaan :)
Jaa pitää vissiin lähtiä ruoan laittoon...Miestä on kyllä turha odottaa ennen klo 22 kotia ku menee töiden jälkeen kaverin raksalle sokkelin valu-hommiin
Lämpöistä maanantaita kaikille :)
Suvi + pötkäle rv 32+4
Painosta: Eihän 11,5kg ole paljoa tähän mennessä. Eiks se normaali painnousu ole jotain 8-16kg, riippuen lähtöpainosta. Mulla lähtöpainoindeksi on noin 23.
Välilihan hieronnasta: Itse käytän Ceridal-öljyä, koin sen hyväksi ekassa raskaudessakin. Nyt aloitin jo vähän aikaisemmin, viikolta 33. Ei se välilihan ainakaan käsikopelolla tunnu mitenkään lörpöltä, ehkä se nyt vähän on lörpömpi mitä ennen synnytystä. Mut mie en halua ottaa riskiä, että repeää reilusti ja sitten tuleekin pahempia ongelmia. Episiotomiakaan ei kauheasti innosta, monet kun sanoo että arven kohdalle jää arka kohta mikä esim. aiheuttaa yhdyntäkipuja. Eihän se välilihan lörppyys kuitenkaan vaikuta emättimen tiukkuuteen tms. Ei tuo mies ainakaan ole valittanut, että ois rumentunut tuo alapää. Vaikka oiskin, niin kyllä tuo tuntuu kelpaavan... =)
Mie lähden tästä apteekkiin ostamaan niitä rautatabletteja. Hitsi kun ne on vaikea ottaa ruuan yhteydessä kun melkein joka ruualla tulee nautittua maitotuotteita. Pitää yrittää joltakin ruualta jättää ne sit pois, että rauta imeytyis tehokkaasti. Kävisköhän vielä ostamassa appelsiinimehua, niin imeytyis vielä tehokaammin.
Tytteli-83
ps, onko joku muu huomannut, että nenän limakalvot on kuivemmat? Mulla ainakin tuntuu nyt olevan ja muistan saman ekastakin raskaudesta. Kaipa tää kevätkin vähän niitä kuivattaa.
Pyöräily on mulla ainakin vielä onnistunut hyvin. Rauhalliseen tahtiin kun polkee niin ei ala supistelemaankaan. Jotenkin tuntuu, että reisistä on voimat kadonnut, ylämäkeen suosiolla talutan pyörää, muuten menee jalat hapoille.
Imetykseen kannattaa tutustua ennakkoon, välttyy yllätyksiltä. Imetystukipalsta oli mun turva esikoisen imetyksessä. Olisin varmaan heittänyt leikin kesken, ellen olisi tiennyt mitä vaiheita imetyksessä tulee ja onkin ihan normaalia, että tulee. Ruokavaliolla voi vaikuttaa suuresti imeväiseen, esim jos on vatsavaivoja ei kannata syödä kaaliruokia ym ym. Tuolta imetyspalstan sivuilta löytyy tietoa, mitä kannattaa välttää.
Tuosta välilihan hieromisesta ei mulla ollut tietoa ollenkaan, että en ole sitä harrastanut. Esikoisesta tehtiin mulle eppari, muttei se ole haitannut seksielämää ollenkaan.
Videokamera me hankittiin 2005, ennen esikoisen syntymää. Ollaan ajettu just viimeviikonloppuna vihdoin kaseteilta kovalevylle niitä vanhoja kotivideoita. Oi että on ihana katsoa niitä vauva-ajan filmejä! Kannatan kyllä sellaisen hankkimista :) Saa ihan erilailla muistot mieleen kuin valokuvista.
Nenän kuivuudesta oli myös puhetta. Mulla on ollut, niin tässä, kuin edellisessä vaivana verenvuoto nenästä. Saattoi pahimpina pakkaspäivinä vuotaa päivittäin. Ärsyttävä vaiva!
nettisaiteista: Yks ihana lastenpuoti on tällanen: taikapilvi.com
rouva taas :)
Tyttelille sen verran, että miuta neuvottiin apteekissa ottamaan rautaa illalla esimerkiksi jonkun hedelmäiltapalan kanssa. Se on toiminut aika hyvin: syön joskus kahdeksan maissa leipää ym., myös maitotuotteita ja sitten siitä parin tunnin päästä otan rautatabletin ja jonkun hedelmän. Tai jos iltapala jää myöhään, syön sitten rautatabletin kanssa vaikka leipääkin mutta ilman maitotuotteita.
täällä on ollut taas hurjan vilkasta ja mielenkiintoista keskustelua, mutta ei auta muu kuin palata tenttikirjan ääreen. Huomenna on neuvola, toivottavasti jossain vaiheessa ehdin kirjoitella kuulumisia.
Nyt en muista kenellä vauva oli kääntynyt oikein päin, onnittelut kuitenkin siitä! Meillä täällä vielä ollaan pää kylkiluissa, ja alkaa jo hirvittää... Supistelu onneksi sentään on helpottanut nyt kun vauva ei paina enää alas -- jotain positiivista siis tässäkin!
Ai niin ja Suvi-Helena, pari viikkoa sitten oli painoa tullut 9,2 kg, saa sitten huomenna nähdä, kuinka paljon yli kympin mennään...
Niina 33+3
Taas työpäivä takana, loppuis jo. Olen niin kateellinen teille, jotka jo kotona viettää päivät. Viikonloppu meni¿..nopeasti, ja opiskelujuttuja vääntäessä. Ihan tuskaa tämä opiskelujen ja täyspäiväisen työn yhdistäminen.
Liitoskivut vaivaa, tuntuu kuin puukkoa työnnettäisiin nivusesta sisään. Kävely ja nouseminen takkuilee. Onko muilla vielä näillä viikoilla liitoskipuja? Muistelen, että aika monella oli joskus aiemmin.
Vauvan liikkeistä, huomaan hyvin kun vauva pyörii, ja jalat alhaalla, liikkeet tuntuu paljon vähemmän. Potkii varmaa silloin selkää päin, mutta kun tekee kuperkeikan niin potkut näkyy navan yläpuolella ja jalat viuhtoo kovaa. Pelottaa kun on niin pyörivä vauveli, että koska hän tajuaa jäädä oikein päin odottelemaan syntymää.
Mulla on iskenyt kauhea himo siideriin. Jääkaapissa on yksi, ja tekisi niin mieli korkkaa se jäiden kera, nam. Mutta itselläkin nolla toleranssi alkoholiin, joten vielä muutama kuukausi, niin pullo napsahtaa auki ja kovaa :)
Tänään sain vietyä paperit kelaan, melkein myöhässä, ja vauvalle myönnettiin vakuutus. Kaksi stressiä pois mielestä.
Kanelisokerille jaksamisia kipeän lapsen ja miehen ärsyttävän työmatkan takia.
Nyt ruuan laittoon,
Mariia ja vauveli 31+0
Täällähän oli paljon tullut kirjotuksia tän päivän aikana, kiva! :)
Mulla taas työpäivä takana. Ja työpäivät senkun vähenee.. 6 aamua enää!!
Edelleen flunssassa olen mutta ei tää oo enää läheskään niin paha kun esim.la! La oli se pahin.
Ja tänään olin ihan eri ihminen kun sai pitkästä aikaa nukuttua ehjän yön! Todella luksusta ja todella harvinaista herkkua... :) Nukuin putkeen 22.30-6, jes!!!
Töissä selkä ei taas vaan pitkästä aikaa tykännyt istumisesta yhtään. Yritinkin jalotella mahd.paljon. Ja hieman myös välillä supisteli.
Mies lähti meidän taloyhtiön kokoukseen, mä päätin että jään huilimaan ja hyvä niin.
Keli on taas aivan upean keväinen :) Arska paistaa ja +10! Kesää kohti...
Kanelisokerille tosiaan kovasti jaksamisia tähän viikkoon!!
Art ja joku muukin oli laittanut hyviä linkkejä.. kiva näin ekakertalaisella tutustua ja lueskella.
Hyvää alkanutta viikkoa,
a_j + pötkis 33+4
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=12938103&p=1&mpage=1&tmod…