Siis miksi jotkut ääntävät Q:n " guu" ??
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 17:06"]Kuu-idioottien suusta Qatar ja Quebec tulee sitten muodossa Katar ja Kuebek! noloa!
[/quote]
Se ei varsinkaan ole Kuepek, vaan Kepek, sinä abderiitti >:
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 17:11"]
Ja puhevammaiset ei kuuntele Queenia vaan Kviinia! Niin oikeaoppista, pakko olla oikein, kun vuonna nakki kielipoliisi päätti niin (kielihän ei elä tai muutu ikinä)!!
[/quote]
Nyt heräsi uteliaisuus. Miten sun mielestä Queen-sanan ensimmäinen äänne sitten kuuluu?
Siis mitä. Mun maailma oikeesti nyt romahti. Lausutaanko Q oikeesti kuu? Oon aina sanonu guu.
No miten se muka äännetään jos ei noin?
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 17:21"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 17:11"]
Ja puhevammaiset ei kuuntele Queenia vaan Kviinia! Niin oikeaoppista, pakko olla oikein, kun vuonna nakki kielipoliisi päätti niin (kielihän ei elä tai muutu ikinä)!!
[/quote]
Nyt heräsi uteliaisuus. Miten sun mielestä Queen-sanan ensimmäinen äänne sitten kuuluu?
[/quote]
Tässä vois jokainen guuttelija testata äänteillä: k-k-kuiin, g-g-guiin... että kumpikohan mahtaa olla :P
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 17:24"]
Siis mitä. Mun maailma oikeesti nyt romahti. Lausutaanko Q oikeesti kuu? Oon aina sanonu guu.
[/quote]
Minä myös! Eikä kukaan ole koskaan korjannut minua, vaikka ikääkin on jo 25.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2008 klo 21:29"]
[/quote]
Ja jotka myyvät tori.fi:ssä Dubloja ja Barbababoja...
Kiinnostava hyperkorrektiuden muoto, johon en ollut koskaan törmännyt. Vasta tämä ketju ja tuo linkattu Nyt-lehden juttu paljastivat, että on ihmisiä, jotka todellakin luulevat q-kirjaimen ääntyvän [guu]. Hämmästyttävää, etteivät esimerkiksi sanat Quatar [katar] ja queen [kuiin] ole soittaneet mitään kelloja.
Hyperkorrektius tässä tapauksessa johtunee siitä, että kun q tunnistetaan suomen kielelle vieraaksi kirjaimeksi, se pyritään myös lausumaan suomen kielelle "vieraassa" muodossa eli pehmeänä g-äänteenä. Mutta tiedoksi nyt vielä kaikille epäileville tuomaksille, että oikea muoto on [kuu].
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 17:41"]
Kiinnostava hyperkorrektiuden muoto, johon en ollut koskaan törmännyt. Vasta tämä ketju ja tuo linkattu Nyt-lehden juttu paljastivat, että on ihmisiä, jotka todellakin luulevat q-kirjaimen ääntyvän [guu]. Hämmästyttävää, etteivät esimerkiksi sanat Quatar [katar] ja queen [kuiin] ole soittaneet mitään kelloja.
Hyperkorrektius tässä tapauksessa johtunee siitä, että kun q tunnistetaan suomen kielelle vieraaksi kirjaimeksi, se pyritään myös lausumaan suomen kielelle "vieraassa" muodossa eli pehmeänä g-äänteenä. Mutta tiedoksi nyt vielä kaikille epäileville tuomaksille, että oikea muoto on [kuu].
[/quote]
Lisään vielä tuossa Nytin artikkelissa mainitun hyvän muistisäännön: iso Q on pyöreä kuin kuu.
No voi että eikö mene enää mamin välipalan jälkeen koulun kerhoo askartelemaan innoissaan:D ei tietenkää mee! Kuvioihin on saapunut seksi,päihteet ja muu hulttiokäyttäytyminen;)
englannin ääntäminen ja suomenkieliset aakkoset on eri asia! ja tosiaan, mitä täällä väitellään, koska 'q' äännetään 'kuu'.