Siis miksi jotkut ääntävät Q:n " guu" ??
Kommentit (53)
hän oli kovasti sitä mieltä että se on guu... no jonkun kirjoittama määritelmä ihmisistä jotka " syövät panaaneja ja matkustavat prysseliin" oli osuva, tota vois laajentaa koskemaan moisten ihmisten (muuten ihan sivistyneet) lapset...
Anoppi näet puhuu mm. ranellipaidoista (siis flanelli)...
mutta pohojalaasena sanon myös panaani ja prysseli, puhumattakaan piolokiasta
Mulle on aina kotona ja koulussa opetettu että guu, oulunseudulta oon kotoisin. Nyt asun Pkseudulla, ja olen oppinut sanomaan kuu...
minä olen myös Oulun seudulta ja kyllä se jo koulussa opetettiin että q = " kuu" . Ikinä en ole kuullut kenenkään sanovan " guu" , paitsi yhden Epykti-tyypin.
Vierailija:
Mulle on aina kotona ja koulussa opetettu että guu, oulunseudulta oon kotoisin. Nyt asun Pkseudulla, ja olen oppinut sanomaan kuu...
Vierailija:
minä olen myös Oulun seudulta ja kyllä se jo koulussa opetettiin että q = " kuu" . Ikinä en ole kuullut kenenkään sanovan " guu" , paitsi yhden Epykti-tyypin.
No, meillä sanottiin myös että sallaatti... Mutta banaani, egypti, olympialaiset... Muuten ihan korrektisti. En sitten tiedä mistä tuo guu lie tullut...
Eli koska b on bee eikä pee, luullaan että q on oikeasti guu.
Tai vaikka koska " hiano" on murretta ja kuuluu sanoa hieno, jotkut sanovat sitten myös pieno eikä pianao. Tämä on onneksi katoavaa kansanperinnettä.
Hyperkorrektiudessa siis korjataan jokin juttu niin, että syntyy virhe.
Vierailija:
Vierailija:
minä olen myös Oulun seudulta ja kyllä se jo koulussa opetettiin että q = " kuu" . Ikinä en ole kuullut kenenkään sanovan " guu" , paitsi yhden Epykti-tyypin.No, meillä sanottiin myös että sallaatti... Mutta banaani, egypti, olympialaiset... Muuten ihan korrektisti. En sitten tiedä mistä tuo guu lie tullut...
Mutta kuten tämäkin viestiketju todistaa, joissakin kouluissa opetetaan väärin, ja epäilemättä niiden koulujen kasvatit (pienellä paikkakunnalla ehkä koko pitäjä!) sanovat tosiaan " guu" .
Ilmeisesti se on kuu, vaikka monet sanovat sen guu.
Itse opin sen guuna ja olin pahasti loukattu ja barrikaadeilla, kun joku väitti, että se olisi kuu. Mutta jostain syystä olen alkanut itsekin sanoa kuu. Ilmeisesti muilla kielillä on ollut vaikutusta.
Vain todella monivammainen henkilö lausuu Q:n K:na. Kuu on taivaankappale ja 'guu' on kirjain.
idioodid gehoiddavad lauzumaan 'guu'.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 16:49"]
Vain todella monivammainen henkilö lausuu Q:n K:na. Kuu on taivaankappale ja 'guu' on kirjain.
[/quote]
Osaatko sinä monivammainen avata tuota suoltamasi tekstin yläpuolella olevaa linkkiä?
Kuu-idioottien suusta Qatar ja Quebec tulee sitten muodossa Katar ja Kuebek! noloa!
haha, linkissä oli kielitoimiston ja kotuksen kanta asiaan ja vielä jotkut pässit mussuttaa että "guu, guu!" :D
Tuli tuosta artikkelin kommenteista mieleen, että ovatkohan ne jotka lausuvat el, es ja er vanhempaa sukupolvea? Omat vanhemmat lausuvat ne noin kun itse sanon äl, äs ja är.
Ja puhevammaiset ei kuuntele Queenia vaan Kviinia! Niin oikeaoppista, pakko olla oikein, kun vuonna nakki kielipoliisi päätti niin (kielihän ei elä tai muutu ikinä)!!
argh...