Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syötteko jouluna paremmin kuin arkena (esim. herkkuja)?

Vierailija
03.12.2008 |

Vastasin yhteen ketjuun, että jouluna ruoka tulee niin kalliiksi, koska meillä ollaan taloudellisesti aina niin tiukilla, että edes jouluna halutaan ostaa kaikenlaisia herkkuja. Moni kommentoi, että ei tosiaan tule kalliiksi kun paistaa itse kinkun ja tekee alusta pitäen laatikot. Eikö teillä muilla herkutella ollenkaan, vai syödäänkö vain pelkät jouluruoat?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulevat yleensä paljon kaliimmiksi.

Joulupuuro lounaaksi on halpaa, samoin lanttu-, porkkana- ja imelletty perunalaatikko, kinkkukaan ei ole kilohinnaltaan kallis. meillä joulupöydässä lisäksi kalaa, mutta nekin ovat halpoja. Ei tarvitse ostaa kuin riittävän palan lohta ja jonkun verran silakoita. Lohi suolataan ja silakoita valmistetaan eri tavoin. Rosolli on salaatiksi poikkeuksellisen halpaa, samoin sienisalaatti ei maksa oikeastaan mitään, purkki kermaviiliä ja paria sipulia kun eivät hirveästi köyhdytä. Jälkiruoan hinta nyt sitten voi vaihdella paljonkin. Luumukiisseli on halpaa, valkosuklaamousse tulee hieman kalliimmaksi. Ihan juotavaa viiniäkin saa kohtuullisella hinnalla palan painikkeeksi ja lapsille kotikalja on aika edullista tehdä.

Perinteiset joululeivonnaisetkin ovat halpoja. Pipartaikinassa kallein ainesosa on margariini, torttutaikina on valmiinaostettunakin halpaa samoin luumut, hedelmäkakun aineksetkaan eivät älyttömästi maksa. Sacherkakun tekemisessä se suklaa tietysti vähän maksaa, mutta ei nyt tolkuttomasti sekään. Suklaakonvehdit tietysti maksavat, mutta niissäkin pystyisi säästämään, jos haluaisi.

Jouluna sitä syötävää on yleensä niin paljon, että vaikka sinne pistäisi jonkun yksittäisen kalliimmankin jutun sekaan, niin kulutus jää aika pieneksi, joten kokonaishinta ei hirveästi nouse.

Vierailija
22/26 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkena harvoin edes punkku- tai kuohuviinipulloa avataan.

Puhumattakaan ruokapuolesta. Eli rahaa menee selvästi enemmän joulun herkkupöytään kuin arkena. Ja juuri niin haluamme asian olevankin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöttekö juhlapäivänä paremmin kuin arkena? No totta hitossa syödään! Mikä juhla se muuten olisi? Arkena arkiruokaa ja juhlissa juhlaruokaa! Ja juhlimisen erottavat arjesta mm. ne mainitut herkut.

Kysymys on ihan samaa sarjaa kuin "Nukutteko öisin?" ja "Puetteko pakkasella lämpimästi päälle?"

Vierailija
24/26 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän joulutortut ja piparit paljoa maksa, tai mausteinen kuivakakku on erittäin halpa ja hyvä. Tai jälkiruuaksi suklaamousse, tarvikkeet ei maksa paljoa. Tai kääretorttu-jouluhalko, kun itse tekee niin halvemmaksi tulee.. etsikää reseptejä.

Juustot on kalliita tänä päivänä, mutta jos muussa nipistää niin niitäkin voi sitten ostaa.

Vierailija
25/26 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joillekin on riittävää jouluherkuiksi, kun on tarjolla ruoaksi kinkku ja laatikot?

Vierailija
26/26 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. hedelmäkakku vain paranee ("mehustuu"), kun se on vähän pidempään pakkasessa. Joululimppu, piparit ja pullat ei mene miksikään pakastettaessa. Tortut tehdään vasta jouluna, mutta taikinakin säilyy pakkasessa, ja sitäkin myydään aika usein joulun alla tarjouksessa. Tarjouksesta ostetaan lohta, joka suolataan. Kinkku, laatikot ja rosolli tehdään itse. Suklaita ja karkkeja tulee yleensä lahjojen mukana sen verran, että saa kyllä herkutella. Eli kyllä meillä herkutellaan, vaikka taloudellisesti tiukkaa onkin! Itse olen sen verran jouluihminen, että haluan lapsilleni tehdä oikean joulun ruokineen ja herkkuineen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi