Miksi köyhät hankkivat liudan lapsia?
Paljon on täälläkin keskustelua köyhistä lapsiperheistä, joilla ei meinaa rahat riittää. Haetaan ymmärrystä ja jopa hieman syyllistetään valtiota, ettei tueta enempää.
Mutta MIKSI niitä lapsia hankitaan enemmän kuin niihin olisi varaa? MIKSI ei pätkääkään mietitä, paljonko noista lapsista tulee kuluja sitten vauva-iän jälkeen?
Itsekin tiedän tällä hetkellä muutamia perheitä, joissa lapsia tehtaillaan vaikka varaa ei todellakaan olisi. Yhdessä on neljä lasta, molmmat vanhemmat työttömiä ja koulutus jäänyt peruskouluun. Toisessa on kolme, molemmilla siinäkin jäänyt koulut peruskouluun, äiti työtön ja isä hyvin pienipalkkaisessa työssä.
Oikeasti, mitä ihmettä te oikein ajattelette?
Kommentit (134)
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 15:03"]
Todella idioottimainen keskustelun aihe maassa, jossa on vain 5,4 milj. asukasta. Ok, voidaan lopettaa lapsiperheiden tuet vaikka kaikki, mutta tehkää rikkaat sitten niitä lapsia ja paljon... miel. väh. 5 kpl.
Vai haluatteko, että Suomi kuihtuu kokonaan ja loputkin muuttaa ulkomaille?
[/quote]
Ei ne tee, koska pelätään raskauden fyysisiä muutoksia, elättäjä häipyy (tietävät suhteen teflonmaisuuden).
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 17:56"]
Törmäsin eilen Facebookissa johonkin Arjen apurit-nimiseen ryhmään, ja siellä oli seuraavanlainen
ilmoitus:
"Espoosta 9-henkinen perhe toivoo apua!
Mies opiskelee tällä hetkellä. He elävät tällä hetkellä
toimeentulotuella. Heillä olisi kova tarve ruoalle, villasukille,
pesuaineille (pyykinpesuaine, huuhteluaine, tiskitabletteja/jauhe,
shampoo, suihkusaippua tms) ja vaipoista kokoa 4 & 5.
Lapsilta puuttuu vielä talvihaalarit ja kengät sekä
kumisaappaat koko 21-22.
Poika 10v. 140cm, kenkä 36,
Poika 6v. 128cm, kenkä 34,
Tyttö 3v. 98-104cm, kenkä 25-26,
Poika 2v. 92-98cm, kenkä 25-26,
Poika 1v. 80-86cm, kenkä 21-22.
Heillä lisäksi kaksosvauvat (tulossa) joten
vauvanvaatteet yms olisi tarve.
Jos jollakulla on lahjoittaa aikuisten
vaatteita, ottaisi vanhemmat mielellään
vastaan. Isä koko L ja kenkä 45 sekä äiti
koko L ja kenkä 39.."
Onko tässä millään kantilta katsottuna mitään järkeä??
Lapset tulisi ottaa saman tien huostaan, vanhemmat pakkosteriloida
ja laittaa mielentilatutkimuksiin.
[/quote]
Onneksi ollaan Suomessa eikä ehdottamasi toiminta ole laillista. Sinulta voisi tutkia ÄO:n. Muutenkin jonkinlainen psykologinen tutkimus voisi olla paikallaan.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 14:01"]
Paljon on täälläkin keskustelua köyhistä lapsiperheistä, joilla ei meinaa rahat riittää. Haetaan ymmärrystä ja jopa hieman syyllistetään valtiota, ettei tueta enempää.
Mutta MIKSI niitä lapsia hankitaan enemmän kuin niihin olisi varaa? MIKSI ei pätkääkään mietitä, paljonko noista lapsista tulee kuluja sitten vauva-iän jälkeen?
Itsekin tiedän tällä hetkellä muutamia perheitä, joissa lapsia tehtaillaan vaikka varaa ei todellakaan olisi. Yhdessä on neljä lasta, molmmat vanhemmat työttömiä ja koulutus jäänyt peruskouluun. Toisessa on kolme, molemmilla siinäkin jäänyt koulut peruskouluun, äiti työtön ja isä hyvin pienipalkkaisessa työssä.
Oikeasti, mitä ihmettä te oikein ajattelette?
[/quote]
Köyhät hankkivat lapsia, koska Suomessa ei ole muita kuin köyhiä. Kaikki täällä valittavat jatkuvaa rahapulaa lasten määrästä riippumatta.
Jos näin kävisi, saisin myös 47 % enemmän käteen (eli verotuloillahan nämä kustannetaan) joten pystyisin paremmin kuin hyvin ottamaan tarvittavat sairaus, - ja eläkevakuutukset sekä kustantamaan hoitajan lapsilleni - tulot nousisivat yli 4000 euroa/kk minulla ja vielä enemmän miehellä. Tällöin meillä olisi jopa varaa useampaan lapseen kun siis veroja kerättäisiin huomattavasti vähemmän muiden lapsien elatukseen.
Minäkin olen köyhänä tehnyt lapsia, mutta vastapainoksi luovuttanut kaksi kertaa munasoluja, neljälle pariskunnalle/yksinäiselle naiselle. Jospa se tasapainottaisi hieman.
Lasten "tekeminen" on kautta aikojen ollut yksi niistä harvoista asioista, jotka ovat olleet mahdollisia niin köyhille kuin rikkaillekin. Aika moni "köyhä" kuitenkin ehtii viettää aikaansa lasten kanssa ja täten saa aikaan tervepäisiä veronmaksajia.
Niin ja sinä et tiedä vammaudutko ensi viikolla kolarissa, jäätkö leskeksi, tekeekö työpaikkasi konkurssin. Kuka tahansa voi tippua kovaa ja korkealta.
KOKOOMUSLAISET HAAVEILEE JÄLLEEN KÖYHEMMÄN VÄEN PAKKOSTERILOINNEISTA.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 20:20"]
Niin ja sinä et tiedä vammaudutko ensi viikolla kolarissa, jäätkö leskeksi, tekeekö työpaikkasi konkurssin. Kuka tahansa voi tippua kovaa ja korkealta.
[/quote]
Se lienee hieman eri asia kuin se, että lapsia tehdään jo valmiiksi paskaan tilanteeseen. Vai etkö ihan tosissan hahmota itse, mitä eroa noilla tilanteilla on?
Yhteiskunta tarvitsee kansalaisia, ja paljon, että saataisiin veronmaksajia. Rikkaat eivät niitä lapsia halua tehdä eikä köyhien pitäisi kun heillä ei varaa siihen ole. Kenen nyt sitten pitäisi niitä lapsia tehdä. Tosiasia on että Suomessa syntyvyys aivan liian matala.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 14:28"]Olen ap:n kanssa samoilla linjoilla. Me olemme molemmat vakityössä, keskiluokkaluokkaisia, toisella amk- ja toisella FM-tutkinto. Työpaikkojen takia on pakko asua pääkaupungin lähettyvillä (50km), mikä on. Laskemme kaikessa, mihin on varaa ja mihin ei. Meillä on kaksi lasta. Kovasti toivoisin kolmatta, mutta meillä ei yksinkertaisesti ole varaa kolmanteen lapseen. Me kustannamme kaiken itse, maksamme täydet hoitomaksut jne. Kolmannen kanssa olisi pakko hommata leveämpi auto, jotta turvaistuimet mahtuisivat autoon, ei varaa sellaiseen. Kaikki kulut kolminkertaistuisivat, koska esim. sairastaahan se kolmas lapsi siinä missä nuo kaksi ensimmäistäkin, tarvitsee vaatteita, pyörän, harrastuksen jne. Joten meillä lapsiluku jää kahteen.
Sitten on näitä, jotka tosiaant ehtailevat rakkaudenhedelmiä ja olettavat yhteiskunnan maksavan. Toinen jää ison lauman kanssa kotiin, koska hoitomaksut veisi toisen palkan. Eletään siis yhdellä palkalla ja tuilla. Sitten valitetaan, kuinka kallista on. Se on oma valinta!!!! Haluaisin minäkin monta lasta, monta autoa, ison talon jne. Mutta kaikkea en saa, koska kaikkeen ei rahat riitä. Yhteiskunta ei ole vastuullinen maksamaan mielihalujani.
[/quote] meillä on varaa kolmeen lapseen, asutaan turussa on omistusrivari, ollaan keskituloisia, mut ruuan lisäks ei kaupast osteta pal muuta vaan kirpparilt kaikki halval mitä saadaan.Nää on arvovalintoja ei tarvii meillä olla omakotitaloa, ei kahta autoo, ei merkkivaatteita eikä muuta kallista.Lapset totutettu pärjäämään vähemmällä.Lasten koulutuksiin on varaa
Kun tietäs. Toi ei ainakaan ole totta ettei ole varaa ehkäisyyn. Sossu maksaa kaikki reseptilääkkeet sekä ainakin eka kierukka on kokonaan ilmainen.
Mä just kävin läpi facebookin Jouluapua sivua ja hämmästelin ihan samaa. Miksi sillä porukalla on hirveesti lapsia mut ei rahaa edes jouluruokaan joka on tavallista arkiruokaa halevmpaakin? Nolointa siellä sivustolla on usean lapsen yh- äidit jotka on raskaana eikä mitään tietoa mistä saisi jouluun rahaa. WTF? Pyhästä hengestäkö ne naiset on siinnyt?
Kyllähän kaikki tajuaa et sossun asiakkaille jää ne lakisääteiset. Miten on mahdollista ettei niistä riitä mihinkään?
Kyvyttömyys ajatella valintojensa seurauksia, elämänhallintaongelmat, kouluttamattomuus/sivistyksen puute, suureelliset ja epärealistiset käsitykset itsestä kasvattajana, piittaamattomuus ja jokin käsittämätön syy-seuraus -suhteen ymmärtämättömyys mitä ehkäisyyn tulee ("Oho, olen raskaana").
Kysyin eräältä teinitytöltä, joka paneskeli ympäriinsä tietoisesti ilman ehkäisyä, miksei hän huolehdi ehkäisystä. En koskaan saanut järjellistä vastausta. Tuntui, ettei hän edes ajatellut koko asiaa, ihan huuhaa-hälläväliä -asenne jopa sukupuolitauteihin. Kerran kysyin, mitä hän tekisi, jos tulisi raskaaksi. "Pitäisin sen, tietysti. Mä haluun vauvan." Hänellä ei tuntunut olevan realistista käsitystä siitä, mitä se oikeasti tarkoittaisi. Pian hän saikin lapsen, ja oli alusta asti pulassa sen kanssa. Lopulta lapsi huostaanotettiin.
Mä oon kanssa sitä mieltä, että jotkut naiset hankkivat lapsia tunteakseen itsensä tärkeiksi ja tarvituiksi. Lapsi rakastaa äitiään ehdoitta. Se voidaan kokea turvallisemmaksi ihmissuhteeksi kuin esim. parisuhde, jossa on satutetuksi ja petetyksi tulemisen riski.
Miesystäväni ja minä olemme molemmat työttömiä ja me ainakin tajuamme olla hankkimatta lapsia tässä tilanteessa. Toivottavasti ilostutte asian kuulemisesta.
Köyhät on yleensä kouluttamattomia ja epäkiinnostavissa töissä. Tottumus vastuuttomuuteen, siihen että kyllä yhteiskunta hoitaa. Ei ole elämässä juuri muuta sisältöä, niin tehdään liuta lapsia.
Hullua on se, että hyvin toimeentulevat laskevat tosissaan, onko heillä varaa lapseen.
Persaripohjaiset duunarit/työttömät lykkii ekoja vaunuja 19-vuotiaana ja siitä se lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Kyvyttömyys ajatella valintojensa seurauksia, elämänhallintaongelmat, kouluttamattomuus/sivistyksen puute, suureelliset ja epärealistiset käsitykset itsestä kasvattajana, piittaamattomuus ja jokin käsittämätön syy-seuraus -suhteen ymmärtämättömyys mitä ehkäisyyn tulee ("Oho, olen raskaana").
Kysyin eräältä teinitytöltä, joka paneskeli ympäriinsä tietoisesti ilman ehkäisyä, miksei hän huolehdi ehkäisystä. En koskaan saanut järjellistä vastausta. Tuntui, ettei hän edes ajatellut koko asiaa, ihan huuhaa-hälläväliä -asenne jopa sukupuolitauteihin. Kerran kysyin, mitä hän tekisi, jos tulisi raskaaksi. "Pitäisin sen, tietysti. Mä haluun vauvan." Hänellä ei tuntunut olevan realistista käsitystä siitä, mitä se oikeasti tarkoittaisi. Pian hän saikin lapsen, ja oli alusta asti pulassa sen kanssa. Lopulta lapsi huostaanotettiin.
Mä oon kanssa sitä mieltä, että jotkut naiset hankkivat lapsia tunteakseen itsensä tärkeiksi ja tarvituiksi. Lapsi rakastaa äitiään ehdoitta. Se voidaan kokea turvallisemmaksi ihmissuhteeksi kuin esim. parisuhde, jossa on satutetuksi ja petetyksi tulemisen riski.
Lisäksi äiti saa positiivista hyusäystä ja huomiota, kun hänellä on söpö lapsi.
Sossu kohtelee paremmin.
Naapurissa asuu todella lihava, suomalainen nainen, afrikkalaisen miehensä kanssa. Heillä 7 lasta, rouva taas raskaana. Kumpikaan ei käy töissä. Suvaitsevaisuus on koetuksella.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 14:10"]
Ehkäpä se on sellainen luonteiden ja arvomaailman eroavaisuus mitä et kykene ymmärtämään. Toiset ihan oikeasti tykkäävät lapsista ja siksi antavat tulla jos on tullakseen. Kuuntelin kerran yhtä miespuolista yrittäjää ja oli jotenkin hellyyttävää kun hän puhui lapsistaan ( 6 kpl) rakkauden hedelminä. Tuollaisia rakkauden hedelmiä ei ilmeisesti varakkaammissa perheissä synny.
Eihän se ole mitään luonteiden ja arvomaailman eroavaisuutta, että hankitaan sellaista, johon ei ole varaa. Vai tarkoitatko, että köyhät ihmiset ovat jotenkin tyhmempiä, jos eivät tätä ymmärrä? Kieltämättä se tuntuu usein köyhemmillä perheillä olevan lähtökohtana, että minä teen mitä haluan, joku muu kyllä kustantaa. Kun taas varakkaammat perheet lähtökohtaisesti valmistautuvat maksamaan kaiken ihan itse.
Varakkaammat harrastavat veronkiertoa minkä pystyvät. Pieni- ja keskituloiset maksavat kiltisti veroja.
En ymmärrä myöskään miksi eräällä kädettömällä naisella on yhteensä viisi lasta kahdelle eri miehelle. Kaksi ensimmäistä lasta huostaanotettu kun ei jaksettu enää hoitaa. Ensimmäinen mies pelaa tietokonepelejä 24/7 eikä ole koskaan ollut töissä, 30-vuotias. Nyt tällä naisella rikas mies joka saanut ison perinnön ja elelevät sillä. En voi ymmärtää. Äiti ei voi edes nostaa lastaan syliin saati vaippaa vaihtaa. Käsittämätöntä.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 14:56"]
Me tienataan n. 8000 kuussa ja yksi lapsi. En usko että enempään on varaa, sillä haluamme ylläpitää tietyn elintason myös tulevaisuudessa. Mutta nämähän on valintoja. Ikävähän se toki on maksaa 40 % veroa, että joku toinen voi lisääntyä mun rahoilla.
[/quote]
No heittäydy elätiksi ja tee lisää lapsia, niin ei tarvitse kadehtia.