Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi köyhät hankkivat liudan lapsia?

Vierailija
31.10.2014 |

Paljon on täälläkin keskustelua köyhistä lapsiperheistä, joilla ei meinaa rahat riittää. Haetaan ymmärrystä ja jopa hieman syyllistetään valtiota, ettei tueta enempää.

Mutta MIKSI niitä lapsia hankitaan enemmän kuin niihin olisi varaa? MIKSI ei pätkääkään mietitä, paljonko noista lapsista tulee kuluja sitten vauva-iän jälkeen?

Itsekin tiedän tällä hetkellä muutamia perheitä, joissa lapsia tehtaillaan vaikka varaa ei todellakaan olisi. Yhdessä on neljä lasta, molmmat vanhemmat työttömiä ja koulutus jäänyt peruskouluun. Toisessa on kolme, molemmilla siinäkin jäänyt koulut peruskouluun, äiti työtön ja isä hyvin pienipalkkaisessa työssä.

Oikeasti, mitä ihmettä te oikein ajattelette?

Kommentit (134)

Vierailija
81/134 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutu teoriaa: epävarmuutta pönkitetään nuorena lapsia hankkimalla (nuoret tytöt) koska opiskelu ei suju eikä työpaikasta ole tietoa. Nämä eivät usein saa tukea ja muunlaisen elämisen mallia omilta äidiltäänkään. Lapset tuovat siis sisällön elämään. Tämän mahdollistaa Suomen sosiaaliturva. Ja jos ekat lapset on hommannu n. 20 v, ehtii tietysti vielä erota ja tehdä uusia lapsia ja erota....En usko, että tätä kierrettä saa lopetettua koskaan. Aina näitä on ollut. Keskiluokkainen koulutettu ei vain osaa asettua näiden ajatusmaailmaan sisälle. Lisäksi tämä porukka pitää monesti yhtä eli ei pidetä sosiaalista nousua edes tavoiteltavana ja näin se etenee sukupolvesta toiseen.

Vierailija
82/134 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät saa kato lapsilisiä joilla voi ostaa sit viinaa. Semmoinen ase se pillu on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/134 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä on aikaa paneskella.

Kyllä kokkareita mahtaa harmittaa, kun eivät pysty köyhältä sukupuoliviettiä vesittämään:)

Vierailija
84/134 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:27"]

Tekevät sinunkin eläkkeesi maksajia.

[/quote] Kun minä olen eläkeiässä, eläkejärjestelmä on jo varmasti haudattu kaukainen muisto. Ei huvita maksaa sun räkänokkas elatusta.

Vierailija
85/134 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän taas vastaavat ne, joilla ei ole hajuakaan köyhien elämästä... Ja sitten mietitään, että miksi joku tuntematon hankkii lapsia.

Mulle on aivan sama, vaikka seitsenlapsinen perhe elää toimeentulotuella, kunhan lapset kasvatetaan hyvin ja huolehditaan niistä itse. Suomi, tai mikä tahansa muu maa ei koskaan ole niin tasa-arvoinen, että kaikki olisivat edes keskituloisia. Aina on niitä, jotka elävät vähällä rahalla. Mun lapsuudenperhe oli sellainen. Sitä en hyväksy, että yksi ja sama ihminen hommaa lisää lapsia, vaikka jokainen aiempi on otettu huostaan. Sellainen pistää oikeasti vihaksi.

Vierailija
86/134 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko itsekäs, kun minun ja mieheni tämänhetkiset tulot koostuvat pääasiassa opintotuesta (opiskelen yliopistossa ja mieheni AMK:ssa) ja odotamme ensimmäistä lastamme?

Mielestäni en. Enpä usko, että lapsen elämä mene pilalle siitä, että muutaman ensimmäisen elinvuotensa elämme köyhyysrajan alla - pikemminkin sanoisin, että on vain hyvä että olemme tottuneet pärjäämään vähällä jo valmiiksi. Ja luulenpa pikkulapsiajan ja opiskeluiden yhteensovittamisen olevan helpompaa, kuin pikkulapsiajan ja työelämän. Sitä paitsi lapsenteko lykkääntyy liian myöhäiseksi, jos odotan valmistumista ja vakipaikan saamista. Näin päin on parempi.

Vierailija
87/134 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:56"]

Olenko itsekäs, kun minun ja mieheni tämänhetkiset tulot koostuvat pääasiassa opintotuesta (opiskelen yliopistossa ja mieheni AMK:ssa) ja odotamme ensimmäistä lastamme?

Mielestäni en. Enpä usko, että lapsen elämä mene pilalle siitä, että muutaman ensimmäisen elinvuotensa elämme köyhyysrajan alla - pikemminkin sanoisin, että on vain hyvä että olemme tottuneet pärjäämään vähällä jo valmiiksi. Ja luulenpa pikkulapsiajan ja opiskeluiden yhteensovittamisen olevan helpompaa, kuin pikkulapsiajan ja työelämän. Sitä paitsi lapsenteko lykkääntyy liian myöhäiseksi, jos odotan valmistumista ja vakipaikan saamista. Näin päin on parempi.

[/quote]Tulevaisuudesta ei oikeasti tiedä, voi olla ettet ikinä saa sitä vakipaikkaa ja lapsesi jää teidän lisäksi tuilla elätettäväksi. Eli olet itsekäs ja vähän naiivi jos ajattelet että "hankinpa nyt lapsen ja lasken sen varaan, että työllistyn eikä lapsesta tule verotaakkaa". Sorry to break this to you.

Vierailija
88/134 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 17:07"]

[/quote]Tulevaisuudesta ei oikeasti tiedä, voi olla ettet ikinä saa sitä vakipaikkaa ja lapsesi jää teidän lisäksi tuilla elätettäväksi. Eli olet itsekäs ja vähän naiivi jos ajattelet että "hankinpa nyt lapsen ja lasken sen varaan, että työllistyn eikä lapsesta tule verotaakkaa". Sorry to break this to you.

[/quote]

Voi olla, mutta ei elämästä kuitenkaan koskaan tiedä. Ei elämä voi olla pelkkää laskelmointia. Enkä tahdo lykätä lasten"tekoa" yli kolmekymppiseksi jo siitäkin syystä, että ei niitä lapsia enää siinä vaiheessa ole ehkä niin helppo saada. Ei ollut nytkään, tätäkin yritettiin vuoden päivät.

Vierailija
89/134 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ON helvatin vastuutonta tehdä mukeloita toisten veronmaksajien elätettäviksi. Meillä on omasta tahdostamme yksi tenava, mutta verorahoillamme elätämme liudan näitä tulevia ruudinkeksijöitä. Tyhmyys näet periytyy. Tämä on pian tyystin Pölhö-Kustaitten maa.

Vierailija
90/134 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, mutta ei elämästä kuitenkaan koskaan tiedä. Ei elämä voi olla pelkkää laskelmointia. Enkä tahdo lykätä lasten"tekoa" yli kolmekymppiseksi jo siitäkin syystä, että ei niitä lapsia enää siinä vaiheessa ole ehkä niin helppo saada. Ei ollut nytkään, tätäkin yritettiin vuoden päivät.

[/quote] Voi olla ja pitääkin olla laskelmointia mitä tulee esimerkiksi talouteen. Sulle se syntyvä lapsi on elämääkin tärkeämpi oma lapsi, jota kuuluu rakastaa ja tukea. Meille muille se on kuolaava bussissa rääkyvä pohjaton rahakaivo jonne meidän rahat ihan konkreettisesti menee. Jos et työllisty eikä miehesikään ja kaikki menee täysin vituiksi, sinä et viime kädessä kanna otetusta riskistä taloudellista vastuuta, vaan yhteiskunta, ainakin toistaiseksi kun siihen on vielä jokseenkin varaa. Tämän takia se, että lisääntyy holtittomasti lainkaan laskelmoimatta on itsekästä ja vastuutonta ja suoraan pois muiden, jo elämää nähneiden ihmisten palveluista, sillä lapsen toimeentulon turvaaminen on sosiaaliturvan prioriteetti numero yksi ja kun syntyy paljon pilttejä surkeisiin köyhiin oloihin, napsitaan niiden tukemiseen määrärahoja muista yhteiskunnan palveluista. Olen itse seurusteleva opiskelija ja on vauvakuume, mutta en uskaltaisi hankkia lasta, ihan koska oma toimeentulo on kaikkein epävarmimmillaan juuri nyt enkä halua hankkia lasta olosuhteisiin, jotka voivat potentiaalisesti tulevaisuudessa olla sellaiset että päädytään molemmat työttömiksi köyhiksi koska vastavalmistuneiden työllisyys on lähes kaikilla aloilla surkeaa.

Vierailija
91/134 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla vois kysyä miks lestat nussii ilman kortsua pitämällä älytöntä uskontoa syynä imien meidän verovaroja

Vierailija
92/134 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Voi olla ja pitääkin olla laskelmointia mitä tulee esimerkiksi talouteen. Sulle se syntyvä lapsi on elämääkin tärkeämpi oma lapsi, jota kuuluu rakastaa ja tukea. Meille muille se on kuolaava bussissa rääkyvä pohjaton rahakaivo jonne meidän rahat ihan konkreettisesti menee. Jos et työllisty eikä miehesikään ja kaikki menee täysin vituiksi, sinä et viime kädessä kanna otetusta riskistä taloudellista vastuuta, vaan yhteiskunta, ainakin toistaiseksi kun siihen on vielä jokseenkin varaa. Tämän takia se, että lisääntyy holtittomasti lainkaan laskelmoimatta on itsekästä ja vastuutonta ja suoraan pois muiden, jo elämää nähneiden ihmisten palveluista, sillä lapsen toimeentulon turvaaminen on sosiaaliturvan prioriteetti numero yksi ja kun syntyy paljon pilttejä surkeisiin köyhiin oloihin, napsitaan niiden tukemiseen määrärahoja muista yhteiskunnan palveluista. Olen itse seurusteleva opiskelija ja on vauvakuume, mutta en uskaltaisi hankkia lasta, ihan koska oma toimeentulo on kaikkein epävarmimmillaan juuri nyt enkä halua hankkia lasta olosuhteisiin, jotka voivat potentiaalisesti tulevaisuudessa olla sellaiset että päädytään molemmat työttömiksi köyhiksi koska vastavalmistuneiden työllisyys on lähes kaikilla aloilla surkeaa.

[/quote]

Niin. Se on sun näkemyksesi, ja ymmärrän myös tuon puolen asiasta oikein hyvin. Meillä taitaa olla vaan erilainen tapa katsoa maailmaa, ja se on ihan fine. :)

Vierailija
93/134 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:49"]

Tähän taas vastaavat ne, joilla ei ole hajuakaan köyhien elämästä... Ja sitten mietitään, että miksi joku tuntematon hankkii lapsia.

Mulle on aivan sama, vaikka seitsenlapsinen perhe elää toimeentulotuella, kunhan lapset kasvatetaan hyvin ja huolehditaan niistä itse. Suomi, tai mikä tahansa muu maa ei koskaan ole niin tasa-arvoinen, että kaikki olisivat edes keskituloisia. Aina on niitä, jotka elävät vähällä rahalla. Mun lapsuudenperhe oli sellainen. Sitä en hyväksy, että yksi ja sama ihminen hommaa lisää lapsia, vaikka jokainen aiempi on otettu huostaan. Sellainen pistää oikeasti vihaksi.

[/quote]

Joskus se köyhyys tuppaa olemaan itse aiheutettua, eli jätetään kouluttautumatta ja töihin ei huvita mennä. Elämän sisältö muodostetaan lapsia tekemällä. Eipä siinä vikaa olisi, jos maksaisi sen itse. Mutta nyt sen sitten maksavat veronmaksajat.

Vierailija
94/134 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törmäsin eilen Facebookissa johonkin Arjen apurit-nimiseen ryhmään, ja siellä oli seuraavanlainen
ilmoitus:

"Espoosta 9-henkinen perhe toivoo apua!
Mies opiskelee tällä hetkellä. He elävät tällä hetkellä
toimeentulotuella. Heillä olisi kova tarve ruoalle, villasukille,
pesuaineille (pyykinpesuaine, huuhteluaine, tiskitabletteja/jauhe,
shampoo, suihkusaippua tms) ja vaipoista kokoa 4 & 5.
Lapsilta puuttuu vielä talvihaalarit ja kengät sekä
kumisaappaat koko 21-22. 
Poika 10v. 140cm, kenkä 36,
Poika 6v. 128cm, kenkä 34,
Tyttö 3v. 98-104cm, kenkä 25-26,
Poika 2v. 92-98cm, kenkä 25-26,
Poika 1v. 80-86cm, kenkä 21-22.
Heillä lisäksi kaksosvauvat (tulossa) joten
vauvanvaatteet yms olisi tarve.
Jos jollakulla on lahjoittaa aikuisten
vaatteita, ottaisi vanhemmat mielellään
vastaan. Isä koko L ja kenkä 45 sekä äiti
koko L ja kenkä 39.."

Onko tässä millään kantilta katsottuna mitään järkeä??
Lapset tulisi ottaa saman tien huostaan, vanhemmat pakkosteriloida
ja laittaa mielentilatutkimuksiin. 

Vierailija
95/134 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 17:56"]

Törmäsin eilen Facebookissa johonkin Arjen apurit-nimiseen ryhmään, ja siellä oli seuraavanlainen
ilmoitus:

"Espoosta 9-henkinen perhe toivoo apua!
Mies opiskelee tällä hetkellä. He elävät tällä hetkellä
toimeentulotuella. Heillä olisi kova tarve ruoalle, villasukille,
pesuaineille (pyykinpesuaine, huuhteluaine, tiskitabletteja/jauhe,
shampoo, suihkusaippua tms) ja vaipoista kokoa 4 & 5.
Lapsilta puuttuu vielä talvihaalarit ja kengät sekä
kumisaappaat koko 21-22. 
Poika 10v. 140cm, kenkä 36,
Poika 6v. 128cm, kenkä 34,
Tyttö 3v. 98-104cm, kenkä 25-26,
Poika 2v. 92-98cm, kenkä 25-26,
Poika 1v. 80-86cm, kenkä 21-22.
Heillä lisäksi kaksosvauvat (tulossa) joten
vauvanvaatteet yms olisi tarve.
Jos jollakulla on lahjoittaa aikuisten
vaatteita, ottaisi vanhemmat mielellään
vastaan. Isä koko L ja kenkä 45 sekä äiti
koko L ja kenkä 39.."

Onko tässä millään kantilta katsottuna mitään järkeä??
Lapset tulisi ottaa saman tien huostaan, vanhemmat pakkosteriloida
ja laittaa mielentilatutkimuksiin. 

[/quote]

No tässä on nyt oikein laatuesimerkki. MIKÄ ihmeen järki tuossa on?!

Vierailija
96/134 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, näin meilläkin!

Tykätään lapsista.

Meillä minä olen vain peruskoulun käynyt eikä työpaikkaa tiedossa. Kotona nyt ollut lasten kanssa 6 vuotta, 4 lasta. Mies on ammattikoulun käynyt perus duunari pienellä palkalla, mutta töissä! 

Monen silmissä meillä varmasti on tiukkaa, ajetaan vanhalla ruosteisella autolla joka ei ole silmän ilo, pienemmät lapset (jotka ei itse niin ymmärrä) on käytetyissä kierrätetyissä vaatteissa, pyörissä, suksissa ym. Jos jotain saadaan uutena, sitä vaalitaan ja kierrätetään joka lapsella, olkoonkin sitten vaaleanpunainen tai sininen. Meillä on siistit pyhävaatteet, joita pidetään vain pyhinä, juhlissa, kyläilyissä ja arki vaatteet on mitä on -> On tahraa, reikää, parsin ym. 

Meillä ei ole uusinpia kosketusnäyttö puhelimia, tableteita, itse asiassa olen pudonnut tekniikan ihmeellisestä maailmasta jo aikoja sitten enkä edes tiedä mitä näitä nykyään jo on. Meillä ei ole edes televisiota, dvd - soittimia tai mitään pelikonsoleita. - Ei me tarvita. 

Me ollaan onnellisia, meillä on fiksut hyväkäytöksiset lapset jotka on vähään tyytyväisiä. Itse olen tyytyväinen myös ja mielestäni meidän taloudellinen tilanne ei kuulu muille vaikka kuinka surkealta näytettäisiin. Niin kauan kun pärjäämme omillamme, emme nosta asumistukia, sosiaalitukia tai hae ruokapaketteja me pärjätään ja meillä on asiat hyvin. 

Moni on kateellinen meidän lapsilisistä ja pienimmästä saamastani äp - rahasta ja siitä 300€/kk kotihoidontuesta, mutta näillä jotka tuosta kateeksi tulee on syytä vain katsoa peiliin ja mennä vähän itseensä. Se ei todellakaan ole kotiäitien häpeä. (Tämäkin kateus kohdistuu vain köyhiin kotiäiteihin, jos hyvässä ammatissa oleva äiti on äitiysvapaalla vaikka 10 vuotta, ei siitä kukaan närkästy, vaikka paljon kalliimmaksi valtiolle se tulee) 

Käyn äänestämässä ja olen politiikasta kiinnostunut. Itseäni raivostuttaa monesti myös leikkaukset jotka kohdistuvat lapsilisään, kotihoidontukeen tai muuten vain ne päätökset jotka uhkaavat viedä äideiltä mahdollisuuden hoitaa omia lapsiaan kotona. - En ajattele tätä yksin omalta kannaltani, vaan en näe tässä valtion rahapolitiikan kannalta mitään järkeä eikä tämä ole myöskään aina lapsen etu! Nämä leikkaukset vain lisäävät hoitopaikkojen tarvetta joita kunnilla ei ole ennestäänkään tarjota ja tulevat maksamaan valtiolle itseasiassa enemmän! Näillä päätöksillä ei tulla parantamaan valtion taloutta. Leikaamisen kohteita olisi niin paljon enemmän ja parempia. Suurempia ongelmia olisi se miten työttömien työllisyys järjestettäisiin niin että se olisi kannattavampaa kuin kotona oleminen, tai miten opiskelijoiden ammatinvalintaa saataisi ohjattua niin ettei nuori opiskele itselleen 3 eri ammattia valtion laskuun josta loppupeleissä mistään ei löyty töitä vaan päätyy kaupan kassalle. Tai lukuisia muita. Lapsiperheiltä on aivan naurettava leikata mahdollisuutta hoitaa pieniä lapsiaan kotona! 

Vierailija
97/134 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ HYI!!

Lapsesi ovat varmasti todella "kiitollisia" myöhemmin siitä, että koskaan eivät saaneet mitään omaa, mitään uutta. Aina vain toisten vanhoja ja käytettyjä. Itsepetosta, kun luulet toisten olevan kateellinen sinulle muutamasta satasesta. Meilläkin on pyhävaatteet: kaupassa. Jos minun tarvitsee pukea 8 vuotiaani pukuun, voin hakea sen kaupasta silmää räpäyttämättä. Omilla rahoillani.Ilmeisesti ne vaatteet, mitä lapseni pitää arkena, ovat sinulle pyhävaatteita.

En tarvitse lapsilisiä pärjätäkseni. Ne menevät lapsen omalle tilille. Tai sitten niillä matkustellaan. Disney Worldiin tai vastaaviin. Olisin voinut maksaa vaikka 1000 euroa hoitomaksua, talouteni olisi sen kestänyt. Tein vain yhden lapsen, koska tiedän varmasti, että voin kustantaa kaikki kulut missä tahansa elämäntilanteessa. Myös opiskelin ja hankin työpaikan ennen lisääntymistä varmistaakseni, että minulla on taloudellinen mahdollisuus lapseen. 

Olen myös ottanut osaa joulupuu-ja Jouluapua-keräykseen, sillä mielestäni lapsen ei tule kärsiä tyhmistä ja laiskoista vanhemmista, jotka lisääntyvät kuin kanit.

Vierailija
98/134 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ HYI ITSELLESI!!

Minun arvomaailmastani tuo taas on etovaa: " Voin hakea sen kaupasta silmää räpäyttämättä, olisin voinut maksaa hoitomaksua vaikka 1000€, talouteni olisi sen kestänyt..." - Mutta meitä on niin moneen eri junaan, ja asemallekin jää.. 

Ostin lapsille viimeksi kirpputorilta pussillisen vaatteita 2€.lla. Sain itse valita ne korista ja olivat kuin uusia jotka pesty muutaman kerran. Lapset oli hyvin onnellisia Spidermanista, Batmanista ja jostain ihme oliosta. Yksikään ei kysynyt onko vaatteet uusia ja kaupasta? Pyhävaatteet on puvut, kauluspaidat ja siistit kengät. Meidän lapset on oikeasti siisteissä silloin kun on pyhä - juhlia tai hautajaisia. Jopa jouluna meillä on pyhä vaatteet vaikka ei ole kuin oma väki paikalla. Osa vaatteista ovat tuttavan lapsen vanhoja, osa kirpputorilta, osan on saanut lahjaksi uutena, ja kaikki kulkevat seuraavalle lapselle. Minusta on aivan turhaa käyttää rahaa (vaikka sitä olisikin) niin että hakee kaupasta vain uutta siksi että siihen on vara. MIKSI opettaa lapselle että kaiken täytyy olla uutta? Ei lapsi ymmärrä tuollaisia ellei sille ole opetettu.

Meidän lapsilta ei ainakaan puutu mitään. Itse he kokevat olevansa rikkaita joten sinun mielipiteellä ei ole tähän merkitystä.

Me ei käydä ulkomailla mutta lomaillaan kotimaassa. Merenranta se on suomessakin eikä maksa mitään. Samoin vaikka mitä muitakin hienoja ja kokemusrikkaita paikkoja. Meidän ei tarvitse matkustaa ulkomaille tehdäksemme lapset onnelliseksi.

Me tarvitsemme lapsilisiä pärjätäksemme ja 6- vuotiaan omalla tilillä on tällä hetkellä 120€ (säästöpossut + lahjaksi saadut). Lapsilisiä ei ole vara laittaa lapsille, enkä koe että tarviikaan. En minä itsekään saanut kotoa lähtiessäni kuin yhden huonekalun ja rakkaat lämpimät välit vanhempiini ja sisaruksiini. En ole koskaan ajatellut että muuta kuuluukaan saada. Minulla oli 18.v monta ystävää joiden vanhemmat kustansivat niin autokoulut kuin autotkin, ei se silti tarkoittanut että ajattelin jääväni jostain paitsi! Kyllä minä ymmärsin sen että perheessämme ei ollut samalla tavalla vara. Menin töihin ja maksoin itse - nuorelle tekee ihan mielettömän hyvää se että voi olla ylpeä ansaittuaan omaa rahaa ja pystyessään kustantamaan tuollaiset itse! Jos vertaan itseani nuorena niihin ystäviin jotka saivat valmiina kaiken, voin sanoa että minä aikuistuin huomattavasti aiemmin, aloin tehdä töitä jo 13.v oman rahan eteen. Toki, he opiskelivat enemmän ja hankkivat itselleen "arvostetun" ammatin. En voi silti väittää että heistä olisi tullut yhtään minua onnellisempaa. 

Minä en näe tulevaisuuteen enkä voi sanoa tulevaisuudesta mitään. Voin vain toivoa että meillä onnelliset ajat jatkuu vielä hyvin pitkään, pysymme terveenä ja saamme pitää vanhemmatkin sukulaiset pitkään mukana elämässämme. Nämä on minulle tärkeämpiä kuin raha.

En ole itse ottanut osaa koskaan joulupuu keräykseen, rahat ovat joulun alla varsinkin hyvin tiukilla. Me kuitenkin toimimme tukiperheenä kahdelle erityistarpeiselle sisarukselle. Se ei maksa mitään ja saamme siitä myös itse valtavasti. Olen samaa mieltä että lasten ei tule kärsiä tyhmistä vanhemmista, mutta köyhä perhe ei sitä automaattisesti ole vaikka lapsia olisi kuinka monta. 

112

Vierailija
99/134 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa miettinyt. Lähipiirissäni on tälläinen perhe, jolla ei varaa edes siihen ensimmäiseen lapseen. Nyt toinen tulossa ja lisää haaveilevat tekevän. Nainen on työtön ja mies työkyvytön. Asuvat todella huonolla ja masentavalla alueella. En voi mitään, mutta säälin näitä lapsia. Lapsia, jotka kulkevat toosten vanhoissa rääsyissä käytetyt talvikengät jalassa. Lapsia, jotka eivät saa mitään mallia normaalista arjesta. Lapset kasvavat siihen, että äiti ja isä molemmat makaavat kotona. Sitä lapsi pitää normaalina. Surullista.

Tämä äiti on kova paasaamaan siitä, että lapsia kasvatetaan rakkaudella ei rahalla. Merkkivaatteisiin pukevia äitejä haukkuu snobeiksi. Siis sellaista huomattavaa pahansuopaisuutta hyvin toimeentulevia kohtaan. 

En vaan kykene ymmärtämään moista ajatusmaailmaa. 

Vierailija
100/134 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on neljä sisarusta. Vanhempansa eivät ole eläneet sossun tuilla, mutta ei heidän elintasoaan kovin korkeaksikaan voi sanoa. Taloudellisia olosuhteita suurempi ongelma on kuitenkin ollut se, ettei vanhemmilla ole ollut henkisiä resursseja kasvattaa näin suurta lapsilaumaa. On vaan ajateltu, että riittää kun lapsia rakastetaan, pöydässä on ruokaa ja kaikilla ehjät vaatteet. Mutta kyllä se kummasti vaikeuttaa myöhempää elämää, jos ei lapsena ole koskaan saanut harrastaa mitään, ei ole kertaakaan käynyt ravintolassa saati että olisi matkustanut edes kotimaassa. Jos peruskoulun jälkeen lähtee kouluttautumaan siitä huolimatta, että kodista tulevat asenteet ovat väheksyviä ja kannustus olematonta, saa vielä lisähaasteeksi astumisen sosiaalisii ympyröihin, jotka tuntuvat tosi vierailta. Oma mieheni on ainakin jopa katkera siitä, että vanhemmista oli mukavampaa tehtailla iso liuta lapsia sen sijaan, että olisivat tyytyneet vähän vähempään ja panostaneet näihin enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi