Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi köyhät hankkivat liudan lapsia?

Vierailija
31.10.2014 |

Paljon on täälläkin keskustelua köyhistä lapsiperheistä, joilla ei meinaa rahat riittää. Haetaan ymmärrystä ja jopa hieman syyllistetään valtiota, ettei tueta enempää.

Mutta MIKSI niitä lapsia hankitaan enemmän kuin niihin olisi varaa? MIKSI ei pätkääkään mietitä, paljonko noista lapsista tulee kuluja sitten vauva-iän jälkeen?

Itsekin tiedän tällä hetkellä muutamia perheitä, joissa lapsia tehtaillaan vaikka varaa ei todellakaan olisi. Yhdessä on neljä lasta, molmmat vanhemmat työttömiä ja koulutus jäänyt peruskouluun. Toisessa on kolme, molemmilla siinäkin jäänyt koulut peruskouluun, äiti työtön ja isä hyvin pienipalkkaisessa työssä.

Oikeasti, mitä ihmettä te oikein ajattelette?

Kommentit (134)

Vierailija
61/134 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 15:34"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 15:24"]

Köyhän perheen lapsena on tullut paljon pohdittua tätä asiaa. Vanhempani saivat rahansa sosiaalitoimistosta ja elämä oli todella köyhää niin fyysisesti kuin henkisestikin. Ei ollut rahaa, jolla olisin voinut harrastaa mitään hienoa (esim. en ole koskaan lasketellut tai pelannut joukkuepelejä) enkä ollut myöskään koskaan käynyt ulkomailla ennen kuin aikuisena oli rahaa itse maksaa matka. Ruoka oli huonoa laatua, vaatteet sukulaisten lasten vanhoja.

Yksi asia oli kuitenkin kirjaston ansiosta ilmaista: lukeminen ja itsensä sivistäminen. Se lisäsi ymmärrystä maailmasta ja siitä, millainen vastuu perheen perustamisesta on. Ja voin kertoa, ettei lainkaan tee mieli toistaa oman lapsen kanssa omaa lapsuutta, joten olen päättänyt elää lapsettomana siitä yksinkertaisesta syystä, että vaikka olen koulutettu, alani on pienipalkkainen. Minulla ei todennäköisesti koskaan tule olemaan tarpeeksi resursseja siihen, että voisin tarjota lapselleni sen, mistä itse jäin paitsi.

Minut tekee surulliseksi se, että aina on kyse vanhempien oikeudesta lapseen - siitäkin huolimatta, että ollaan rutiköyhiä eikä parannusta ole näköpiirissä. Koskaan ei ajatella sitä, mikä on lapsen oikeus hyvään elämään, valoisaan tulevaisuuteen ja kannustaviin vanhempiin. Voidaankin lopulta miettiä sitä, kumpi onkaan itsekästä: lapsettomuus vai suuren perheen perustaminen, vaikka tiedetään ettei siihen oikeasti olisi varaa.

[/quote]

Sitä en ymmärrä, että jäädään lapsettomiksi (ja sitten katkeroidutaan ja kadutaan vanhuksina) siksi että koetaan ettei voida tinkiä omista mukavuuksista ja elintasosta hetkellisesti lasten takia. 

t.vanhustenhoitaja

[/quote]

Sinulla taisi mennä kirjoitukseni pointti ohi? Ehdottamasi "elintasosta tinkiminen" vaikuttaa väistämättä myös lapsen elämään, kun kerran ollaan samaa taloutta. Jos säästän ruokakaupassa ruoasta, jotta lapseni saisi urheiluvälineitä, kai lapsenikin sitä tekemääni ruokaa joutuu syömään? Niin pitkälle en lapsenkaan takia ole valmis menemään, että tarjoan hänelle hienoimpia herkkuja ja syön itse kynsiäni.

Lisäksi minulla on jo valmiiksi matala elintaso, kuten jo edellisessä kommentissani kerroin. Tienaan paljon vähemmän kuin normaali suomalainen työssäkäyvä eikä tähän tilanteeseen ole tiedossa muutosta. Miten sellaisesta elintasosta edes voisi luopua, joka riittää vain välttämättömyyksiin (asuminen, ruoka, julkinen liikenne, lainamaksut)? Ehkä katkeroidun, mutta ainakin olen säästänyt lapseni jatkuvilta pettymyksiltä ja piinallisen köyhältä lapsuudelta. Minusta oma katkeroitumiseni on kuitenkin pienempi paha, se ei haittaa muita kuin minua.

Vierailija
62/134 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 15:36"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 14:58"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 14:55"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 14:10"] Eihän siitä ole mitään väärää, että ottaa vastaan yhteiskunnan tarjoamat tuet ja madaltaa omaa vaatimustasoaan.

[/quote]

Tällainen ajattelutapa on juuri niin VÄÄRÄ kuin vain voi olla."Olen pummi,elän tuilla,lisäännyn kuin kani,ei tässä voi olla mitään väärää kun minä nyt haluan elää tällä tavalla joten sen on oltava oikein."

Voi elämä! Siis oikeasti hienoa,että Suomessa on hyvä sosiaaliturva,ei tarvitse asua kadulla ja syödä roskiksista.Se ei silti tarkoita sitä,että sossupummeilla on jokin ihme oikeus pukata maailmaan koko ajan lisää sossupummeja. Hyvä pointti tuo novellista otettu kohta,jossa nainen sanoo että kävisi mielellään teatterissa,mutta rahan puutteessa jää iltaisin kotiin tekemään lapsia.Suomessa sossu kustantaa asiakkailleen ehkäisyn,joten rahan puute ei ole syy lisääntyä holtittomasti. Itsekin olen miehen kanssa työtön enkä voisi kuvitellakaan tekeväni lasta tällaisessa elämäntilanteessa,se ei olisi reilua ketään kohtaan. Ei se mene niin,että "kun tarjotaaan tukia niin täytyyhän ne ottaa vastaan!" vaan ennemminkin että yritetäään pärjätä,jos rahat ei oikeasti riitä,haetaan tukia.

[/quote]

Sun tapasi ajatella ei ole ainoa oikea. Jos joku kokee, että lapset tekevät elämästä hyvän ja rikkaan niin kyllä hänellä on oikeus niitä hankkia vaikkei pystyisikään kustantamaan niille jokaiselle huippuvermeitä.  Mun lapsuuteni oli jokseenkin köyhää mutta ihan onnellista. En näe siinä mitään väärää, että elää niillä eväillä mitä saa. Joskus se voi tarkoittaa pelkkää sosiaalitukea, joskus jotakin muuta.

Ja ainahan rikkailla on mahdollisuus tehdä lapsia ja lisätä niitä omia erinomaisia geenejään jos kerran köyhien lisääntyminen ei miellytä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/134 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
64/134 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 14:40"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 14:23"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 14:20"]

Hölmö kysymys, yhtähyvin voidaan kysyä miksi pohjois-korealaiset tekee lapsia tai miksi ketään tekee lapsia

[/quote]

Onko luetun ymmärtämisessä jotain vikaa?

JOS sinulla ei ole rahaa edes itsesi elättämiseen, niin mikä ihmeen järki on hankkia siihen tilanteeseen liuta lapsia?

MITÄ tapahtuu, jos valtio kääntääkin rahahanat kiinni ja jokaisen tulisikin yhtäkkiä vastata itse itsestään ja pesueestaan? Jos olisit heti pulassa tuossa tilanteessa, niin silloin ei pitäisi hankkia yhtäkään lasta, saati sitten neljää.

[/quote]

Anteeksi nyt vaan, mutta aika marginaalissa on ne perheet jotka EI olisi pulassa siinä tilanteessa kun yhtäkkiä tulee vastata täysin itse itsestään ja pesueestaan. Esimerkiksi pelkät päivähoidon kustannukset olisi jo yksilapsisessakin perheessä yhden keskivertopalkan suuruiset. Siihen päälle sitten vielä yksityiset lääkäripalvelut ja esim. yliopistollisissa sairaaloissa tehtävien leikkausten todellisten kustannusten maksu. Plus kaikki muu, mitä valtio ja kunnat nyt rahoittaa... Eli lähes kaikki. Sano hei vaan HEP jos sä et olisi pulassa...

[/quote]

Puhutaan nyt tilanteesta, jossa perhe ei saa ostettua edes ruokaa pöytään omin avuin. Sitähän se on, mikäli on täysin yhteikunnan armoilla. Jos kaikki tuet yhtäkkiä loppuisivat, niin joo tulisi työssäkäyvillekin kiire ottaa äkkiä kaikki terveysvakuutukset sun muut ja miettiä kuumeisesti, mistä saisi edullisimman hoitopaikan. Mutta perusasioihin olisi varaa, kuten asumiseen ja ruokailuun. Mitenkäs ihminen, jolla ei ole mitään työtuloja?

Vierailija
65/134 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 14:46"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 14:21"]

Tuo on kyllä niin paha arvomaailman vääristymä, kun ruusunpunaiset lasit silmillä puhutaan "rakkaudella kasvaneista". Tuleeko koskaan mieleen, paljonko ruoka maksaa? Paljonko vaatteet maksaa? Harrastukset? Kuinka paljon lapset tykkäävät, kun sanot hellästi "Äiti rakastaa sinua. Mutta nyt ei ole rahaa ruokaan, niin tänään ei syödä"?

[/quote]

Lapset ei sitten muuten harrastakaan ratsastusta, lätkää tms. kalliita harrastuksia. Älä sinä nillitä muiden valinnoista tai vahingoista (ehkäisy pettää). Katso, että itse elät niin ettei kenelläkään ole huomauttamista sun touhuistasi.

[/quote]

No miten se ehkäisy voi pettää niin usein, jos nykyään on mahdollista ottaa vaikka tuplaehkäisy jos on liiankin hedelmällistä sorttia?

Mitäs lapsesi harrastaa?

Vierailija
66/134 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 15:41"]

Köyhän perheen lapsena on tullut paljon pohdittua tätä asiaa. Vanhempani saivat rahansa sosiaalitoimistosta ja elämä oli todella köyhää niin fyysisesti kuin henkisestikin. Ei ollut rahaa, jolla olisin voinut harrastaa mitään hienoa (esim. en ole koskaan lasketellut tai pelannut joukkuepelejä) enkä ollut myöskään koskaan käynyt ulkomailla ennen kuin aikuisena oli rahaa itse maksaa matka. Ruoka oli huonoa laatua, vaatteet sukulaisten lasten vanhoja.

Yksi asia oli kuitenkin kirjaston ansiosta ilmaista: lukeminen ja itsensä sivistäminen. Se lisäsi ymmärrystä maailmasta ja siitä, millainen vastuu perheen perustamisesta on. Ja voin kertoa, ettei lainkaan tee mieli toistaa oman lapsen kanssa omaa lapsuutta, joten olen päättänyt elää lapsettomana siitä yksinkertaisesta syystä, että vaikka olen koulutettu, alani on pienipalkkainen. Minulla ei todennäköisesti koskaan tule olemaan tarpeeksi resursseja siihen, että voisin tarjota lapselleni sen, mistä itse jäin paitsi.

Minut tekee surulliseksi se, että aina on kyse vanhempien oikeudesta lapseen - siitäkin huolimatta, että ollaan rutiköyhiä eikä parannusta ole näköpiirissä. Koskaan ei ajatella sitä, mikä on lapsen oikeus hyvään elämään, valoisaan tulevaisuuteen ja kannustaviin vanhempiin. Voidaankin lopulta miettiä sitä, kumpi onkaan itsekästä: lapsettomuus vai suuren perheen perustaminen, vaikka tiedetään ettei siihen oikeasti olisi varaa.

[/quote]

Sitä en ymmärrä, että jäädään lapsettomiksi (ja sitten katkeroidutaan ja kadutaan vanhuksina) siksi että koetaan ettei voida tinkiä omista mukavuuksista ja elintasosta hetkellisesti lasten takia. 

t.vanhustenhoitaja

[/quote]

Sinulla taisi mennä kirjoitukseni pointti ohi? Ehdottamasi "elintasosta tinkiminen" vaikuttaa väistämättä myös lapsen elämään, kun kerran ollaan samaa taloutta. Jos säästän ruokakaupassa ruoasta, jotta lapseni saisi urheiluvälineitä, kai lapsenikin sitä tekemääni ruokaa joutuu syömään? Niin pitkälle en lapsenkaan takia ole valmis menemään, että tarjoan hänelle hienoimpia herkkuja ja syön itse kynsiäni.

Lisäksi minulla on jo valmiiksi matala elintaso, kuten jo edellisessä kommentissani kerroin. Tienaan paljon vähemmän kuin normaali suomalainen työssäkäyvä eikä tähän tilanteeseen ole tiedossa muutosta. Miten sellaisesta elintasosta edes voisi luopua, joka riittää vain välttämättömyyksiin (asuminen, ruoka, julkinen liikenne, lainamaksut)? Ehkä katkeroidun, mutta ainakin olen säästänyt lapseni jatkuvilta pettymyksiltä ja piinallisen köyhältä lapsuudelta. Minusta oma katkeroitumiseni on kuitenkin pienempi paha, se ei haittaa muita kuin minua.

[/quote]

Elintasosta tinkiminen tarkoitti sitä, että ei tarvitse syödä ravintolassa monta kertaa viikossa, eikä tarvitse ostaa joka kuu uusia kenkiä. Ei tarvitse käydä ulkomailla monta kertaa vuodessa jne. Ei tällainen tinkiminen kyllä lapseen vaikuta mitenkään. Ihmettelen kyllä mikä on sellainen akateeminen ala, jossa palkka ei riitä kunnolla ede yhden hengen tarpeisiin. En itse keksi yhtäkään. 

Vierailija
67/134 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 15:03"]

Todella idioottimainen keskustelun aihe maassa, jossa on vain 5,4 milj. asukasta. Ok, voidaan lopettaa lapsiperheiden tuet vaikka kaikki, mutta tehkää rikkaat sitten niitä lapsia ja paljon... miel. väh. 5 kpl.

Vai haluatteko, että Suomi kuihtuu kokonaan ja loputkin muuttaa ulkomaille?

[/quote]

Ihan vapaasti saa muuttaa ulkomaille. Veikkaanpa vaan, etteivät muiden maiden tukijärjestelmät houkuta lähtemään.

Vierailija
68/134 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 14:26"]

Miksi rikkaat ei hanki paljon lapsia?

[/quote]

Lähtökohtaisesti rikkaat elää omalla työllään, palkallaan. Tukia eivät saa yhtään. Kaikki lasten kulut menevät omasta pussista ja osaavat laskea ja ennakoida, mihin on varaa, liuta lapsia tarkoittaisi liutaa lisämenoja, eikä edelleenkään mistään saisi niitä tukia. Köyhät elää taas tukien varassa, joku muu (=sossu) kustantaa elämisen, ei tarvitse itse suunnitella, mihin on varaa, kun sossu maksaa jokaisesta hengestä tietyn könttäsumman tilille. Tässä se ero.

Vierailija
69/134 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 15:51"]

Hölmö kysymys, yhtähyvin voidaan kysyä miksi pohjois-korealaiset tekee lapsia tai miksi ketään tekee lapsia

[/quote]

JOS sinulla ei ole rahaa edes itsesi elättämiseen, niin mikä ihmeen järki on hankkia siihen tilanteeseen liuta lapsia?

MITÄ tapahtuu, jos valtio kääntääkin rahahanat kiinni ja jokaisen tulisikin yhtäkkiä vastata itse itsestään ja pesueestaan? Jos olisit heti pulassa tuossa tilanteessa, niin silloin ei pitäisi hankkia yhtäkään lasta, saati sitten neljää.

[/quote]

Anteeksi nyt vaan, mutta aika marginaalissa on ne perheet jotka EI olisi pulassa siinä tilanteessa kun yhtäkkiä tulee vastata täysin itse itsestään ja pesueestaan. Esimerkiksi pelkät päivähoidon kustannukset olisi jo yksilapsisessakin perheessä yhden keskivertopalkan suuruiset. Siihen päälle sitten vielä yksityiset lääkäripalvelut ja esim. yliopistollisissa sairaaloissa tehtävien leikkausten todellisten kustannusten maksu. Plus kaikki muu, mitä valtio ja kunnat nyt rahoittaa... Eli lähes kaikki. Sano hei vaan HEP jos sä et olisi pulassa...

[/quote]

Puhutaan nyt tilanteesta, jossa perhe ei saa ostettua edes ruokaa pöytään omin avuin. Sitähän se on, mikäli on täysin yhteikunnan armoilla. Jos kaikki tuet yhtäkkiä loppuisivat, niin joo tulisi työssäkäyvillekin kiire ottaa äkkiä kaikki terveysvakuutukset sun muut ja miettiä kuumeisesti, mistä saisi edullisimman hoitopaikan. Mutta perusasioihin olisi varaa, kuten asumiseen ja ruokailuun. Mitenkäs ihminen, jolla ei ole mitään työtuloja?

[/quote]

Pointti olikin, että ei työssäkäyvälläkään yhtäkkiä sellaiseen olisi varaa. Yhteiskunta kustantaa työssäkäyvällekin niin suurella summalla kokoajan ihan kaikkea, että jos rahahanat suljettaisi ja kaikessa tulisi selvitä itse niin aikamoinen kroisos saisi olla jotta siihen pystyisi. Päiväkodit, koulut, vanhustenhoito, teiden hoito, eläkkeet, terveydenhoito, ihan kaikki. Siinä mielessä tuo mainitsemasi tilanne on siis ihan hypoteettinen: ei siitä selviäisi kuin vain oikeasti todella rikkaat.

Vierailija
70/134 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Lapsettomuuden ja suuren perheen välissä ei sitten ole mitään muuta vaihtoehtoa? Yksi tai kaksi lasta esimerkiksi? Ymmärrän toki vapaahetoisen lapsettomuuden, mikäli syyt siihen on ihan rehellisesti siinä että lapsia ei haluta. Sitä en ymmärrä, että jäädään lapsettomiksi (ja sitten katkeroidutaan ja kadutaan vanhuksina) siksi että koetaan ettei voida tinkiä omista mukavuuksista ja elintasosta hetkellisesti lasten takia. Ei ne lapset kuitenkaan ikuisuutta lapsia ole. Suomessa ei ole enää nykypäivänä nähtykään absoluuttista köyhyyttä, vaan köyhyys on ihan subjektiivinen määritelmä. Mä en ole koskaan kuullut että kukaan vanhoilla päivillään katuisi sitä että tuli tehtyä lapsia, mutta sitä kuulee paljon että kadutaan kun pidettiin muita asioita tärkeämpinä eikä lisäännytty silloin kun sen aika olisi ollut.

t.vanhustenhoitaja

[/quote]

Suomessa ei ole mahdollista (ainakaan helposti) kokea absoluuttista köyhyyttä, mutta suhteellista köyhyyttä senkin edestä. Mutta absoluuttisesta köyhyydestä tässä nyt ei puhuttukaan, vaan suhteellisesta köyhyydestä. Lapsiperheissä on myös uusköyhyyttä, mutta silloin kyseessä on epäonnekas sattuma, eikä niin että lapset olisi tehty jo valmiiksi kurjaan tilanteeseen.

"Sitä en ymmärrä, että jäädään lapsettomiksi (ja sitten katkeroidutaan ja kadutaan vanhuksina) siksi että koetaan ettei voida tinkiä omista mukavuuksista ja elintasosta hetkellisesti lasten takia" Jos ihminen jättää lapset hankkimatta, niin kyllä silloin taustalla on ihan puhdas halu lapsettomaan elämään, ei niinkään taloudelliset seikat. Ja jos ihminen ei ole lapsia halunnut ja on nauttinut lapsettomasta elämästään, niin ei hän "katkeroisu ja kadu sitten vanhuksena". Tuon ajatuksen voi raahata jo romukoppaan, vanhanaikaista velojen syyllistämistä.

Vierailija
71/134 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 14:43"]

Koska he saavat tukia jokaisesta lapsesta lisää. Toimeentulotuki, lapsilisä ja asumistuki nousee. Suomennettuna lisälapset ei vaikuta elintasoon ainakaan heikentävästi vaan pikemminkin jää plussalle, kun antaa muksujen kulkea rääsyissä. Tämä nykyinen tukijärjestelmä ei kannusta vastuunottoon vaan pikemminkin heittäytymään toisten elätettäväksi vauvaunelmissaan. Keskiluokka ei tee lapsia niin paljoa, koska heille ei kukan kompensoi lisälapsen kuluja vaan kaikki pitää maksaa itse.

[/quote]

juuri näin

Vierailija
72/134 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mua vituttaa nää jotka puhuu lapsien hankkimisesta niinkuin se olisi joku fundamentaalinen OIKEUS. Ei ole, lapsien hankkiminen on etuoikeus, joka pitäisi olla sosiaalisesti hyväksyttävää vain niille, joilla on sellaista varaa kasvattaa. Joo, joskus ehkäisy pettää mutta abortti suodaan ennen tiettyä raskausviikkoa kaikille ja sen kustantaa yhteiskunta . On vastuuttomuuttaa, itsekkyyttä ja itsensä huijaamista hankkia lapsia vaikka ei ole varaa.

Vierailija
73/134 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 15:53"]

Tuo on kyllä niin paha arvomaailman vääristymä, kun ruusunpunaiset lasit silmillä puhutaan "rakkaudella kasvaneista". Tuleeko koskaan mieleen, paljonko ruoka maksaa? Paljonko vaatteet maksaa? Harrastukset? Kuinka paljon lapset tykkäävät, kun sanot hellästi "Äiti rakastaa sinua. Mutta nyt ei ole rahaa ruokaan, niin tänään ei syödä"?

[/quote]

Lapset ei sitten muuten harrastakaan ratsastusta, lätkää tms. kalliita harrastuksia. Älä sinä nillitä muiden valinnoista tai vahingoista (ehkäisy pettää). Katso, että itse elät niin ettei kenelläkään ole huomauttamista sun touhuistasi.

[/quote]

No miten se ehkäisy voi pettää niin usein, jos nykyään on mahdollista ottaa vaikka tuplaehkäisy jos on liiankin hedelmällistä sorttia?

Mitäs lapsesi harrastaa?

[/quote]

Ai munko lapsi? Skeittaamista, lumilautailua sekä parkouria

Vierailija
74/134 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 15:59"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 15:51"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Pointti olikin, että ei työssäkäyvälläkään yhtäkkiä sellaiseen olisi varaa. Yhteiskunta kustantaa työssäkäyvällekin niin suurella summalla kokoajan ihan kaikkea, että jos rahahanat suljettaisi ja kaikessa tulisi selvitä itse niin aikamoinen kroisos saisi olla jotta siihen pystyisi. Päiväkodit, koulut, vanhustenhoito, teiden hoito, eläkkeet, terveydenhoito, ihan kaikki. Siinä mielessä tuo mainitsemasi tilanne on siis ihan hypoteettinen: ei siitä selviäisi kuin vain oikeasti todella rikkaat.

[/quote]

Olet oikeassa, että lukukausimaksut, eläkkeet jne. nielevät paljon rahaa, eikä niihin olisi varaa kuin rikkailla. Mutta lapsilisiä leikattiin nyt vähänaika sitten 7€ ja pelkästään se sai kovan älämölön aikaiseksi. Ainakaan parempaa näkymää valtiolla ei ole tähän mennessä ollut näkyvissä, joten onko sitten kovinkaan kaukaa haettua, että tukia leikattaisiin tulevaisuudessa vielä lisääkin. Eli enemmän nyt painottaisin siihen, että kuinka moni pärjäisi, vaikka valtio poistaisi esim. lapsilisät kokonaan. Jos ei pärjäisi tällöin, niin silloin ei ole kannattavaa ainakaan hankkia lisää niitä lapsia.

Vierailija
75/134 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:06"]

[/quote]

[/quote]

Mitäs lapsesi harrastaa?

[/quote]

[/quote]

Mites, jos menee välineet rikki (lumi-/skeittilauta)?

Vierailija
76/134 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:09"]

[/quote]

[/quote]

Mitäs lapsesi harrastaa?

[/quote]

[/quote]

[/quote] Ostetaan uusi. Kuinka niin? En mä ole köyhä ja lapsikin käy töissä. Kunhan nyt vastailen köyhien puolesta.

Vierailija
77/134 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:03"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 14:43"]

Koska he saavat tukia jokaisesta lapsesta lisää. Toimeentulotuki, lapsilisä ja asumistuki nousee. Suomennettuna lisälapset ei vaikuta elintasoon ainakaan heikentävästi vaan pikemminkin jää plussalle, kun antaa muksujen kulkea rääsyissä. Tämä nykyinen tukijärjestelmä ei kannusta vastuunottoon vaan pikemminkin heittäytymään toisten elätettäväksi vauvaunelmissaan. Keskiluokka ei tee lapsia niin paljoa, koska heille ei kukan kompensoi lisälapsen kuluja vaan kaikki pitää maksaa itse.

[/quote]

juuri näin

[/quote]

Niin, hetkellisesti alkuun voi lasten tekeminen tukien puolesta kannattaa. Ihan pienestä lapsesta ei niin paljon ole aluksi kuluja, etenkin jos voi kaiken tavaran käyttää uudelleen pienemmillä lapsilla ja hoitaa lapset kotona. Mutta jossain vaiheessa lasten tekeminen on vain lopetettava, ja kun se 4-10 lasta kasvaakin isoksi niin siinäpä onkin sitten elätettävää. Mietin sitäkin toisenlaista äitiä jolla oli 6 poikaa usealle eri miehelle, että sitten kun pojat ovat murrosiässä niin jo pelkät ruokakauppalaskut tulevat olemaan tähtitieteelliset, eikä ihan varmasti ole varaa ruokkia sitä pesuetta terveellisesti runsailla kasviksilla, marjoilla ym. kun nytkin ruoka koostui ranskalaisista ja nugeteista.

Pienet vauvat on joo minustakin aivan ihania, mutta hyvänen aika, ne kasvaa hyvin äkkiä isoiksi ja on aika epäkypsää tehdä aina vain se uusi ihana vauva hoivattavaksi. Tai sitten pitää todellakin olla se talous sillä mallilla että se oikeasti kestää joka ikisen vauvan kasvattamisen aikuiseksi asti. Kyllä elämä pitää pystyä suunnittelemaan pitempään kuin seuraavaan raskauteen asti vaikka (tai ehkä juuri siksi) elämää ei voi kaikin puolin ennakoida, ja odottamattomiakin asioita tapahtuu. Monella nämä yllätykset ovat nimenomaan niitä jotka vaativat sitä sukanvarren sisältöä eivätkä niitä äkillisiä arpavoittoja.

Vierailija
78/134 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:16"]

[/quote]

[/quote]

Mitäs lapsesi harrastaa?

[/quote]

[/quote]

[/quote] Ostetaan uusi. Kuinka niin? En mä ole köyhä ja lapsikin käy töissä. Kunhan nyt vastailen köyhien puolesta.

[/quote]

No hyvä, teillä on varaa. Mutta nämä jotkut sankarit vetävät kaiken niin tiukille, ettei siihen skeitti- ja lumilautaan olisi alunalkaenkaan ollut varaa. Ja jos vielä lapsia on neljä, ja jokainen haluaisi harrastaa skeittaamista, niin neljä lautaa.

Vierailija
79/134 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:22"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:16"]

[/quote]

[/quote]

Mitäs lapsesi harrastaa?

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No hyvä, teillä on varaa. Mutta nämä jotkut sankarit vetävät kaiken niin tiukille, ettei siihen skeitti- ja lumilautaan olisi alunalkaenkaan ollut varaa. Ja jos vielä lapsia on neljä, ja jokainen haluaisi harrastaa skeittaamista, niin neljä lautaa.

[/quote]

Ei ne laudat maltaita maksa. Ja kavereilta voi aina ostaa käytettyjä.

Vierailija
80/134 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekevät sinunkin eläkkeesi maksajia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän