mä olen NIIN JÄRKYTTYNYT kun pk:ssa lapsille annetaan rasvattomia
tuotteita. mä en halua tehdä tytöilläni ihmiskokeita että katotaan jos pullamössö aikuisille suunnatut keijut ja rasvattomat maidot ei aiheuttaiskaan hormoni/ovulaatiohäiriöitä kasvaville pikkutytöille :(((((
Kommentit (106)
Vierailija:
Jos nyt keijut ja floorat jätetään pois käytöstä..En tiennytkään mistään transrasvoista! Ja onnellisen tyhmänä olen syöttänyt lapsilleni mm. keijua, kuvitellen että se olisi terveellisempää kuin voi..!
Entä ruuanlaittoon käytettävät kermat? Mikä olisi paras vaihtoehto?
Suomi taitaa olla maailman ainoa maa, jossa lapsille juotetaan rasvatonta maitoa!
Suomessa ei transrasvoja löydy Keijusta tai muistakaan margariineista.
Mutta kertokaapas millaisella luotettavalla menetelmällä saadaan sitten se juokseva kasviöljy KOVAKSI! Itse käytän kyllä voita tai Oivariinia leivän päällä ja joskus sekoitan voihin oliiviöljyä.
Ei kukaan kai olekaan puhunut nyt tässä viimeisten vastausten joukossa siitä, että margariinissa on transrasvaa, vaan siitä että sitä TRANSRASVAA löytyy lähes jokaisesta esim. einesruoasta, kaikista kekseistä, poppareista, ranskiksista, jätskeistä yms. Jos ruokavalio koostuu pelkästään tällaisista rasvoista, niiin kyllä riski on suuri sairastua jossain vaiheessa.
Lueppa viestini uudelleen! Väitinkö CLA:ta vaaralliseksi?
T:73
Vierailija:
kun oli taas uutisissa juttua suomalaisten lihomisesta?Minusta tätä ilmiötä voitaisiin jo kutsua " Suomalaiseksi paradoksiksi" :
- Suomessa myydään _28_ erilaista maitoa, mutta vain yksi on täysmaito ja sitäkään ei saa luomuna. HUOM! Täysmaidon rasvaprosentti on 2,5%, eli mikä tahansa muu tuote olisi kevyttuote noilla prosenteilla.
- Maito, josta rasva on poistettu, on pelkkää vettä ja laktoosia. Lisätty D-vitamiini ja maidon kalsium eivät imeydy ilman rasvaa, joten rasvattoman maidon juominen on järjenvastaista.
- Suomessa myydän enemmän erilaisia kevyttuotteita per asukas kuin missään muualla maailmassa, ja suomalaisten urheilumäärät lisääntyvät koko ajan.
- Silti kansa vanin lihoo ja sairastaa koko ajan enemmän.
Milloin KTL myöntää, että nykyiset ohjeet eivät toimi ja ovat jopa vaarallisia? Terveydenhoidon ammattilaiset eivät tiedä ravitsemuksesta sen enempää kuin me tavalliset pullaisetkaan, tiedot oat peräisin samasta lähteestä.
Minua surettaa niiden vanhempien puolesta, jotka ovat pyrkineet tekemään kaiken oikein noudattamalla ohjeita pilkulleen... Kun nuo ohjeet ovat mitä ovat.
Vielä kerran: On täysin tolkutonta pitää kasvavia lapsia aikuisten laihdutusruoalla. Becelit sun muut keinotekoiset elintarvikkeet eivät ole terveellisiä edes aikuisille.
Tiedät varmaan ilmiön, jossa mennään hampurilaisravintolaan, tilataan hampparit, ranskalaiset, nuggetit sun muut ja dieettikola. Kevyttuotteiden käyttö ei siis johda ihmisten lihomiseen, vaan se, että ihmiset eivät noudata virallisia ruokasuosituksia. Suomalaisten ravintotottumukset ovat amerikkaistuneet eli muuttuneet kohti napostelukulttuuria, jossa syödään runsaasti ja usein korkeaenergiaisia, mutta vain vähän suoja-aineita sisältäviä ruokia, kuten sipsejä, karkkia, pizzaa, hampurilaisia, ranskalaisia, sokerisia limuja, jne. Ei paljoa auta, vaikka vaihtaisi maidon rasvattomaan, jos muu ruokavalio on päin seiniä.
Että silleen.
Tuohan on se suosikkiselitys, mutta ongelma ei ole tuota laatua kuin osalla porukasta.
Silloin kun itse vielä noudatin yleisiä ravitsemusohjeita sain koko ajan taistella painonnousua vastaan, vaikka yksikään terveydenhoidon ammattilainen ei löytänyt elin- tai ruokailutotottumuksistani _mitään_ vikaa. En syönyt pikaruokaa, en edes pidä pizzasta. Kaikki ruoka itse tehtyä (ei ikinä eineksiä) samoin kuin ne leivonnaiset mitä söin. Liikuntaa 3-4 krt vko. Olin oikea mallioppilas.
Painoa oli silti koko ajan n. 10 kg liikaa ja kaupan päälle korkea verenpaine. Koko homma korjaantui kun tajusin ottaa tilanteen itse hallintaan ja otin selvää koko ravitsemusasiasta. Ei ylipainoa tai verenpainetta sen jälkeen.
P. Puska saa rauhassa höpöttää " napostelusta" ja " amerikkalaistumisesta" ja varmasti ne ovatkin joillekin ongelma, mutta hyvin suuri osa suomalaisista elää ihan tavallisesti ja ongelmia on nykyisten ohjeiden vuoksi.
Karmeinta on tämä lasten terveydellä leikkiminen. Noista kevyttuotteista ei ole tosiasiassa ollenkaan pitkäaikaista tutkimustietoa. Mun lapsilla ei tehdä ihmiskokeita, riittää kun katson miten teidän muiden kersat voi.
Uskaltakaa ajatella itse, hyvät äidit.
Jos joku yksilö kokee voivansa mainiosti hylättyään terveyssuositukset, niin fine - mutta siitä ei voi vetää mitään kummempia johtopäätöksiä. Minä sen sijaan voin mainiosti syömällä vähärasvaisia tuotteita ja välttelemällä eläinrasvoja.
Ja alkuperäiseen palatakseni: ap väitti, että rasvattomat tuotteet vievät teinit turmioon. Mikä ON täysin naurettava väite.
Nyt taidan ostaa kevytmaitoa huomisesta lähtien.. neuvolan suosituksesta olen juottanut lapsilleni vuosikausia jo rasvatonta maitoa!
Entä miten oivariini? Käytän sitä itse leivän päällä ja olen potenut huonoa omaatuntoa.. mutta kun se on niin hyvän makuista.. ;). Lapset tosin eivät tykkää siitä, ja syövät keijua (onko se nyt sitten huono juttu?).
Syömme monipuolisesti (paljon kasviksia ja hedelmiä) Ei liian " epäterveellisesti" tai liian hysteerisesti rasvamääriä miettien. Ehkä voimme siis jatkaa samaan malliin?
Itse lapsena join päivittäin täysmaitoa. Käytimme voita leivän päällä. Olemme kaikki hoikkia ja terveitä! Mutta nyt aikuisena minulla hiukan kolesteroli koholla.. (ja hoikka siis olen edelleen, urheilullinen).
Kylläpä pisti miettimään tämä ketju...!!
Meillä käytössä Keiju! Nyt en kyllä sitä sitten halua enää antaa lapsille tämän ketjun luettuani :(
jonkin AV:n riitelyketjun takia... Kannattaisiko vielä vähän miettiä ja tutkia asioita?
Vierailija:
Tuohan on se suosikkiselitys, mutta ongelma ei ole tuota laatua kuin osalla porukasta.Silloin kun itse vielä noudatin yleisiä ravitsemusohjeita sain koko ajan taistella painonnousua vastaan, vaikka yksikään terveydenhoidon ammattilainen ei löytänyt elin- tai ruokailutotottumuksistani _mitään_ vikaa. En syönyt pikaruokaa, en edes pidä pizzasta. Kaikki ruoka itse tehtyä (ei ikinä eineksiä) samoin kuin ne leivonnaiset mitä söin. Liikuntaa 3-4 krt vko. Olin oikea mallioppilas.
Painoa oli silti koko ajan n. 10 kg liikaa ja kaupan päälle korkea verenpaine. Koko homma korjaantui kun tajusin ottaa tilanteen itse hallintaan ja otin selvää koko ravitsemusasiasta. Ei ylipainoa tai verenpainetta sen jälkeen.
P. Puska saa rauhassa höpöttää " napostelusta" ja " amerikkalaistumisesta" ja varmasti ne ovatkin joillekin ongelma, mutta hyvin suuri osa suomalaisista elää ihan tavallisesti ja ongelmia on nykyisten ohjeiden vuoksi.
Karmeinta on tämä lasten terveydellä leikkiminen. Noista kevyttuotteista ei ole tosiasiassa ollenkaan pitkäaikaista tutkimustietoa. Mun lapsilla ei tehdä ihmiskokeita, riittää kun katson miten teidän muiden kersat voi.
Uskaltakaa ajatella itse, hyvät äidit.
Pikaruokatyyppiset aterit vain lisääntyvät ja vanhemmt siirtävät nämä ruokatottumukset lapsilleen. Ei tarvitse muuta tehdä kuin mennä McDonaldsi " perheravintolaan" , niin näkee mistä on kyse. Noudattamalla ruokasuosituksia, joihin kuuluu kasvikset, hedelmät, marjat, täysjyväviljatuotteet, maitotuotteet, hyvät rasvat, liha eri muodoissaan. Ja tuo amerikkalaistuminen pitää paikkansa. Oletko koskaan käynyt Amerikassa, pikaruoan luvatussa maassa? Joka toinen amerikkalainen on ylipainoinen.
Ja oikeastaan paljastit itsestäsi hybin paljon tuolla " minun lapseni, muiden kersat" -kommentillasi. Minun lapseni voi hyvin, kiitos normaalin ruokavalion-
Itse olen laihtunut 10 kiloa sillä, että jätin pois sokerit ja kaikki rasvattomat ja teolliset ruoka-aineet.
Käytän nykyään voita, oliivi- ja rypsiöljyä.
Lapset juovat kevytmaitoa ja saavat kalaöljyä.
Syön pähkinöitä ja siemeniä päivittäin. Kasviksia 500 g.
Yritän välttää transrasvaa. SE on oikeasti vaarallisempaa ihmiskeholle kuin kova eläinrasva. Uusin ruotsalaistutkimus väittää että naiset sairastuvat herkemmin rintasyöpään jos syövät transrasvoja. Transrasvat myös lihottavat herkemmin.
Jos leivon, käytän voita. Lapsille en haluaisi juuri antaa keksejä, karkkeja tai jätskiä koska niissä on transrasvaa.
Maito rasvattomana
Entä sitten maito? Jokainen vanhempi varmasti tietää, että lapsen on saatava ravinnosta riittävä määrä kalsiumia, joten lapsiperheissä juodaan paljon maitoa ja syödään maitotuotteita. Maidon suhteen joudutaan tekemään valinta kevytmaidon ja rasvattoman välillä.
¿ Maitovalmisteet voivat sisältää paljon kovaa rasvaa ja silloin niillä on epäedullinen vaikutus elimistön rasva- ja glukoosiaineenvaihduntaan. Siksi suositellaan, että käytetään rasvatonta maitoa, piimää, viiliä tai jogurttia. Leikki-ikäisen ja koululaisen tulisi nauttia näitä 5¿6 dl päivässä. Lisäksi päivittäin pitäisi syödä pari¿kolme siivua vähärasvaista juustoa, jotta kalsiumin tarve tulee tyydytettyä, Ursula Schwab sanoo.
Lapsen juomalla maidolla on merkitystä pidemmän päälle. Jos lapsi juo kolme lasillista rasvatonta maitoa vuorokaudessa, hän saa siitä rasvaa nolla grammaa. Jos taas lapsi juo kevytmaitoa saman verran, hän saa päivässä yhdeksän grammaa rasvaa, joista kovaa rasvaa on kuusi grammaa eli 67 prosenttia. Kevyt- ja rasvattoman maidon sisältämissä energiamäärissä ei ole suuria eroja, mutta pidemmän päälle lapsen saaman rasvan, ja varsinkin kovan rasvan, määrissä tulee huomattava ero. Vuodessa kevytmaitoa juova lapsi saa 3,3 kiloa enemmän rasvaa kuin rasvatonta maitoa juova, ja tästä 2,2 kiloa on nimenomaan kovaa rasvaa.
Lisänä pehmeää rasvaa
Rasvaton maito on siis terveellistä, mutta se ei kuitenkaan sellaisenaan riitä. Lapsen ruokavalioon tulee lisäksi sisältyä pehmeää rasvaa, jotta lapsi saa tarvitsemansa välttämättömät rasvahapot.
¿ Rasvalisänä kahden vuoden ikään saakka tulisi käyttää pehmeää margariinia, jossa on rasvaa 70¿80 prosenttia, tai kasviöljyä pari teelusikallista vuorokaudessa. Nämä sisältävät korkeintaan neljänneksen kovaa rasvaa. Yli 2-vuotiaalle lapselle sopiva määrä pehmeää rasvaa on noin 1¿1,5 teelusikallista kasvimargariinia leivän päälle jokaiselle leivälle ja noin puoli ruokalusikallista kasviöljypohjaista salaatinkastiketta päivittäin, Schwab neuvoo.
Välillä kuulee arvostelua siitä, että rasvaton maito on luonnotonta ravintoa, koska siitä on poistettu maidon luonnollinen rasva, jonka jälkeen siihen lisätään D-vitamiinia ja tulokseksi saadaan valjun väristä litkua. Joskus kuulee myös väitettävän, että maitorasvan sisältämät ja muuten niin pelätyt transrasvahapot ovat itse asiassa terveydelle hyväksi eikä maidon rasvaa sen vuoksi pitäisi poistaa. Ursula Schwab on toista mieltä.
¿ Maito sisältää luonnostaan konjugoitua linolihappoa, joka on transrasvahappo. Siitä on hyvin ristiriitaisia tutkimustuloksia, myös hyvin negatiivisia. Toistaiseksi lähdetään siitä, että transrasvahapot ovat kovaa rasvaa ja kaiken kovan rasvan saantia tulee vähentää. Viimeisen kahden vuoden ajan kaikkeen maitoon on lisätty myös D-vitamiinia, koska suomalaiset saavat sitä ravinnosta erittäin vähän. Näin siis rasvattomalla maidolla on kaikki maidon hyvät ominaisuudet muttei huonoja.
Vierailija:
Itse olen laihtunut 10 kiloa sillä, että jätin pois sokerit ja kaikki rasvattomat ja teolliset ruoka-aineet.Käytän nykyään voita, oliivi- ja rypsiöljyä.
Lapset juovat kevytmaitoa ja saavat kalaöljyä.
Syön pähkinöitä ja siemeniä päivittäin. Kasviksia 500 g.
Yritän välttää transrasvaa. SE on oikeasti vaarallisempaa ihmiskeholle kuin kova eläinrasva. Uusin ruotsalaistutkimus väittää että naiset sairastuvat herkemmin rintasyöpään jos syövät transrasvoja. Transrasvat myös lihottavat herkemmin.
Jos leivon, käytän voita. Lapsille en haluaisi juuri antaa keksejä, karkkeja tai jätskiä koska niissä on transrasvaa.
Tuo on nimittäin suoraan ravintosuosituksista. Sokeria ei suositella eikä eineksiä. Pehmeitä rasvoja tulisi suosia, voitakin voi käyttää kohtuudella. Suositaan kevytmaitotuotteita. Kalaa pitäisi syödä enemmän, myös kasviksia. Pähkinöissä yms. on terveellisiä rasvoja. Keksit, karkit ja jätskit eivät kuulu mihinkään ruokasuositukseen.
En oikein tajua, miksi luulet olevasi jotenkin erikoinen. Meillä on syöty noin lapsuudenkodissa aina ja nykyään omassa perheessä syödään samalla tavalla.
Niistä mä en ole puhunut mitään. Munkaan mielestä ei ole mitään salaliittoa, mutta kylläkin on ollut sarja ruokateollisuuden rahoittamia tutkimuksia, joiden tulokset on onnistuttu markkinoimaan ihmisille tehokkaasti.
Onko sulla ongelmia luetun ymmärtämisessä? Kirjoitin että _osalla_ varmasti roskaruoka on ongelma, mutta se ei selitä sitä osaa, joka syö ohjeiden mukaan ja lihoo ja sairastaa. Ihan tiedoksi, että 3-5 flunssan sairastaminen vuodessa ei ole normaalia, vaan kertoo alentuneesta vastustuskyvystä.
Jos 90 olet akateeminen ihminen pitäisi sun tietää, että ei ole olemassa mitään tieteellistä totuutta, ainoastaan tieteellinen konsensus. Ja se on jo täin taloudellisesti latautuneessa asiassa poliittinen kysymys.
Ongelman ydin on siinä, että puolueetonta ravitsemustutkimusta ei juuri ole olemassa. Lääkäreitä tai muuta terveydenhoitohenkilökuntaa ei tosiasiassa kouluteta ravitsemuskseen, vaan heille ladellaan valmiiksi samat liatniat kuin suurelle yleisöllekin. Kevyttuotteet perustuvat olettamuksiin.
Myöskään puolueettomia ravitsemussuosituksia ei ole olemassa. Suomalaiset ravitsemussuositukset laatii Ravitsemusneuvottelulautakunta, jonka jäsenistä 95% edustaa ruokateollisuutta. You do the math.
Kuopion yliopisto - voi arhg. Siellä koulutetaan kaikki Suomen ravitsemusterapeutit hokemaan yllä lukevia mantroja. Tiesittekö, että jotta he saavat käyttää ammattinimikettä " ravitsemusterapeutti" , tulee heidän sitoutua KTL:n ohjeisiin? Lääkärit ovat saman dilemman edessä; poikkeapa Käypä hoito -ohjeista niin menetät pian lääkärilupasi.
Kova rasva?? Voiko professoritason ihminen olle noin pihalla? Ja sekoittaa luonnolliset ja keinotekoiset transrasvahapot?? Voiko tuo teksti olla totta??? Mun vatsaa kääntää.
No sillä tavoin eroavat:
(Harmittaa kun kirjoitin ensin pidemmän selvityksen, se hävisi taivaan tuuleen ja sitten jaksoin vain kirjoittaa lyhyen sepustuksen).
- en syö kuin 2 viipaletta leipää/päivä
- syön vain kourallisen perunoita/pastaa/riisiä. Pasta ja riisi aina täysjyvää
- missään yleisissä suosituksissa ei kyllä mieelstäni suositella syötävän runsaasti pähkinöitä/siemeniä
- en juo/syö rasvattomia maitotuotteita (tämähän nyt on selvä ero!). Ostan aina tavallista " rasvaista" maustamatonta jogurttia
- käytän vain kermaa esim. kastikkeeseen, en mitään Ruoka-Floraa tms.
- syön luultavasti enemmän proteiiinia kuin mitä suositellaan ja vähemmän hiilihydraatteja.
94, mikäs se sinun asenteessasi on vikana kun olet noin hyökkävällä tuulella tänä iltana:-)??
Vierailija:
No sillä tavoin eroavat:(Harmittaa kun kirjoitin ensin pidemmän selvityksen, se hävisi taivaan tuuleen ja sitten jaksoin vain kirjoittaa lyhyen sepustuksen).
- en syö kuin 2 viipaletta leipää/päivä
- syön vain kourallisen perunoita/pastaa/riisiä. Pasta ja riisi aina täysjyvää
- missään yleisissä suosituksissa ei kyllä mieelstäni suositella syötävän runsaasti pähkinöitä/siemeniä
- en juo/syö rasvattomia maitotuotteita (tämähän nyt on selvä ero!). Ostan aina tavallista " rasvaista" maustamatonta jogurttia
- käytän vain kermaa esim. kastikkeeseen, en mitään Ruoka-Floraa tms.
- syön luultavasti enemmän proteiiinia kuin mitä suositellaan ja vähemmän hiilihydraatteja.94, mikäs se sinun asenteessasi on vikana kun olet noin hyökkävällä tuulella tänä iltana:-)??
Jos nyt keijut ja floorat jätetään pois käytöstä..
En tiennytkään mistään transrasvoista! Ja onnellisen tyhmänä olen syöttänyt lapsilleni mm. keijua, kuvitellen että se olisi terveellisempää kuin voi..!
Entä ruuanlaittoon käytettävät kermat? Mikä olisi paras vaihtoehto?