Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meillä 3-henkinen perhe ja ruokaan menee kuussa rahaa noin 900 euroa!

Vierailija
09.04.2008 |

Taitaa olla aika paljon... Paljonko muilla samankokoisilla perheillä menee rahaa ruokaan?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ajan kehotetaan syömään terveellisesti ja välttämään esim. huonoja rasvoja, mutta se terveellinen ruoka onkin sitä kalleinta. Eikös valtiovalta voisi puuttua tähän esim. verotuksella? Roskaruoalle haittavero ja kasvisten sekä täysjyväviljan verotus alas.

Vierailija
42/55 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laskeskellut että perheemme pärjäisi hyvin 10 eurolla päivässä. Siis ruokaan menevä summa tuo. Perheessä kaksi aikuista ja lapset 3 ja 4 vuotta.

Syömme mielestäni terveellisesti, mikä laskee ruokalaskuamme on runsas kasvisproteiinin käyttö. Syömme aika vähän lihaa, lähinnä kanaa ja kalaa. Kalakin usein itse kalastettua :)

Leipänä on ruisleipä, kunnon limppu, ei mikään reissumies tai vastaava. Usein leivon myös ruisleivän itse. Sämpylöitä teen joskus.

Syömme myös kauden mukaan, salaatti usein raastesalaattia, esim. eilen tein kaali-porkkana-appelsiini salaattia, mihin tein itse kastikkeen kylmäpuristetusta rypsiöljystä, sinapista, balsamicosta ja mausteista. Kolmen litran salaatti maksoi varmaan 1.50¿. Ja tuosta syödään pitkään..

Oikeasti ruokaa voi tehdä todella halvalla. Syömme paljon papuja, linssejä, jonkun verran soijarouhetta. Kalana ahventa, taimenta, tammukkaa, muikkua. Olemme siitä onnellisessa asemassa että asumme hyvien marja- ja sienimetsien lähellä, meillä on pakastimessa talven marjat ihan ilmaiseksi hankkittuna. Päivittäin syömme siis marjoja, ihan sellaisenaan tai puuron seassa tms. Sieniä löytyy sekä pakkasesta että kuivattuina, ilmaisia nekin. Ja onko parempaa ruokaa kuin kermainen kanttarellimuhennos keskellä talvea :)

Pastat ja riisit ovat täysjyvää, silloin harvoin kun niitä käytetään. Kasvis-hernekeitto on hyvää ja halpaa. Munia ostamme suoraan tilalta, syömme paljon munakkaita esim. iltapalana. Ruokaa teen aina sen verran ison satsin että siitä riittää miehelle evääksi seuraavana päivänä, ja syömme vähintään kaksi jopa kolme kertaa samaa ruokaa. Ei siis peräkkäisinä päivinä välttämättä, pakastamme ruokaa. Pienetkin jämät kannattaa pakastaa, saa lapsille vaikka lounaan tarjottua kiiressä helposti.

Emme syö keksejä, kakkuja tms kaupan " herkkuja" . Hedelmiä syömme enemmän kesäaikaan, välillä tulee ostettua mandariineja tai omenoita yms, mutta yleensä vältämme ostamasta ulkomaisia tuotteita. Siispä kauden mukaan, talvella enemmän juureslinjaa ja marjoja, kesällä sitten hedelmiä ja kasviksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

(K-market) menee kuussa vähintään noin 800e. Summa sisältää ruuat (paitsi satunnaiset ulkonasyömiset ja työluonaat yht. n. 3krt viikossa) sekä normaalin marketkaman eli wc- ja talouspaperit, shampoot, saippuat ja muut pesuaineet jne. Alkoholia ja tupakkaa ei osteta, paitsi ehkä yhteensä alle kymmenen siideritölkkiä vuodessa. Limua pullo pari joskus juhliin ja viikonlopuksi. Sipsejä, keksejä ja valmisleivonnaisia yms. naposteltavaa meillä ostetaan lähinnä juhliin. Monien mielestä summa on iso, mutta takuuvarmasti sitä kasvattaa se, että pyrin välttämään eineksiä, lisäaineista jne. ja valitsemaan aina ravitsemusarvoltaan tuoteryhmässään parasta tavaraa. Syödään aina täysjyväistä pastaa, riisiä ja leipää. Liha on aina marinoimatonta ja laadukkainta mitä pienehkössä kaupassa tarjolla on, kalaa syödään paljon. Vihannekset ja hedelmät valitsen laadun ja maun, en hinnan perusteella, luomuna ostan sen, minkä täältä saa. Esim. tuoreita yrttejä ostan talvella usein, kesällä kasvatan itse. Tuoremehuista ostan lapselle ja miehelle, jotka meillä mehua juovat vain todellisia " täysmehuja" , kuten Tropicanaa (maksavat sairaasti!), marjamehut tehdään omista marjoista. Viikonloppuisin tehdään enemmän meidän mittakaavassa gurmeeruokia, ja silloin raaka-aineet maksavatkin sitten äkkiä selvästi enemmän.. Lisäksi minulla on paha laktoosi-intoleranssi, joten maitotuotteet ovat meillä aina laktoosittomia - selvästi kalliimpia kuin tavalliset. Itse kärsin myös sitkeästä ylipainosta, ja senkin takia haluan jättää lapselleni perinnöksi kokemuksen ja tietotaidon mahdollisimman terveellisestä, kotona valmistetusta maukkaasta ruuasta.

Takuuvarmasti laskun saisi vähennettyä vaikka puoleen jos lakkaisi miettimästä niitä seikkoja, joita itse ruuassa arvostamme. Einekset tulisivat kolmen hengen taloudessa huomattavasti halvemmiksi kuin alusta asti laadukkaista ja mahdollisimman jalostamattomista raaka-aineista valmistettu ruoka. Meillä tingitään sitten se säästö jostain muusta.. Tiedostan kyllä hyvin, että kaikilla ei tähän mahdollisuutta ole.

Tekee mieli itsekin kyllä nostaa esiin se, että miksi niin usein tarjouksessa ovat einekset ja rasvaiset ja suolaiset mömmöt ja " herkut" - samaan aikaan toitotetaan siitä, miten ihmisten pitäisi kiinnittää huomiota siihen, mitä syövät ja muun muassa lasten ylipaino ja kenties vaikkapa osin lisäaineiden buustaama ylivilkkaus ovat lisääntymässä kiihtyvällä tahdilla..

Vierailija
44/55 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin joka päivä menee ruokakauppaan vähintään 25 euroa. Kauheasti olen yrittänyt keksiä halvempia ruokia. Se on vissi ja varma että pienessä taloudessa einekset tulevat halvemmaksi kuin itsetehty ruoka. Pakkauskootkaan eivät ole suunniteltu yhden tai kahden hengen talouteen, paitsi valmisruokien kohdalla. Leipäpussit ovat liian isoja, keksipaketit samoiten, hedelmiä on nykyään alettu pakkaamaan valimiisiin, isoihin eriin, pienimmät lihapaketit ovat 400g, pakastevihannespussit voi sentään puolittaa.

Minä teen alusta loppuun meillä aina ruuan, ja harvoin käytetään edes puolivalmisteita, ateriakastikkeita ja pakastevihanneksia joskus.

Mutta me syömmekin paljon ulkomaalaisia juustoja ja hedelmiä.

Vierailija
45/55 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei ole hullumpaa kuin heittää ruokaa pois. Jos pakkaukset on liian isoja, niin pakasta ne pienemmissä osissa! Ja älä hyvä ihminen käy joka päivä kaupassa, vaan kerran viikossa!

Vierailija:

Niin joka päivä menee ruokakauppaan vähintään 25 euroa. Kauheasti olen yrittänyt keksiä halvempia ruokia. Se on vissi ja varma että pienessä taloudessa einekset tulevat halvemmaksi kuin itsetehty ruoka. Pakkauskootkaan eivät ole suunniteltu yhden tai kahden hengen talouteen, paitsi valmisruokien kohdalla. Leipäpussit ovat liian isoja, keksipaketit samoiten, hedelmiä on nykyään alettu pakkaamaan valimiisiin, isoihin eriin, pienimmät lihapaketit ovat 400g, pakastevihannespussit voi sentään puolittaa.

Minä teen alusta loppuun meillä aina ruuan, ja harvoin käytetään edes puolivalmisteita, ateriakastikkeita ja pakastevihanneksia joskus.

Mutta me syömmekin paljon ulkomaalaisia juustoja ja hedelmiä.

Vierailija
46/55 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ruokaan livahti taas 120 euroa ja huomenna täytyy taas mennä:)

Syödään erittäin terveellisesti ja ruoan pitää olla korkealuokkaista. Syödään paljon esim. kalaa, vihanneksia jne...

Vierailija
47/55 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on kolme ja meillä menee ruokaan noin 400- 500e kuussa. Me syömme mielestäni tosi terveellisesti. Eineksiä ei meilläkään osteta. Miten teillä voi mennä noin paljon? Ostatteko ruoat jostain stockmann herkusta tai sika kalliista kaupasta?

Vierailija
48/55 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisältäen myös pesuaineet ja paperit, ei vaatteita. Perheessä vanhempien lisäksi kaksi urheilevaa murkkuikäistä poikaa ja yksi vauvaikäinen vaippapeppu, jolle yleensä tehdään ruuat itse. Tosin perheestä löytyy kolme keliaakikkoa, joten kustannuksia syntyy todella paljon enemmän heidän leivistään, jauhoistaan, kekseistään ja makaroneistaan.

Vierailija
49/55 |
11.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskustelu. Kerrankin jotain tosielämää, eikä vain jotain julkisjuoruja tyyliin onko joku raskaana tms. =)

Vierailija
50/55 |
11.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei. Epäterveellisen ruoan hintaa tulisi nostaa!

Ja ne jotka pihistelee ruoassa niin miettikää mitä kroppanne tykkää ja montako vuotta eliniästänne menetätte samoin lapsenne! kun syötte yksipuoleista ruokaa!

T: pienipalkkainen mutta ruoan suhteen tervejärkinen

Vierailija
51/55 |
11.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaan sanoisin menevän n. 500 - 600 euroa kuussa. Tähän sisältyy viikolla iltaruoat ja viikonloppuisin kaikki. Usein on myös ruokavieraita, jolloin tulee hiukan satsattua. Teen pitkälti kaikki ateriat itse ja kiinnitän huomiota raaka-aineisiin, en käytä eineksiä kun hätätapauksessa.

Vierailija
52/55 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vielä lisää, että emme seuraa ikinä mitään tarjouksia, koska ei ole aikaa niiden perässä juosta. Ostamme myös juuri niitä kasviksia/hedelmiä, joita mieli tekee. Salaatit on meillä ihan salaatteja, ei mitään raasteita, koska niistä emme pidä. Tuoremehut niitä kalliita, joissa on hedelmälihaa joukossa, mutta niitä ei kyllä paljon juoda, lähinnä aamiaisella. Ehkä tästäkin löytyy syitä, miksi menee niin paljon rahaa ruokaan.

Kerran päivässä syödään töissä eikä ne summat ole mukana vielä tuossa 900 eurossa, kuten ei myöskään ulkonasyömiset.

ap

Vierailija
53/55 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

aitotuotteita.

Vierailija
54/55 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia 2, minä kotiäitinä ja mies syö lounaan töissä. Tarjouksia en seuraa, ostan sitä mitä tekee mieli. Ruoka on asia, jossa en halua kitsastella. Punaista lihaa meillä ei syödä juuri lainkaan, broileria harvemmin, mutta kalkkunaa ja kalaa menee runsaasti.

Vierailija
55/55 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokia tehdään aina kaksi, koska olen kasvissyöjä. Ruokaa tehdään myös isompi määrä ja sitä syödään useana päivänä varioiden. Leipää ja sämpylää teen itse. Eineksiä meillä ei juurikaan näy. Marjoja ja mehuja on omasta takaa ja muutenkin hyödynnetään pakastinta. Miehen kanssa molemmat pidämme ruuanlaitosta ja suunnittelemme yhdessä ruokalistaa monipuolisesti.

Miten ihmeessä saatte kulumaan tuollaisia summia pelkkään ruokaan? En ymmärrä..