Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rajansa säästämiselläkin!

Vierailija
19.02.2008 |

Viime olen kokenut lapsiperheellisenä jonkinlaista häpeää ravintoloissa. Tosi usein ravintolaan ryysää perhe, joka on päättänyt säästää. Lapselle (2-6v) ei osteta omaa annosta, vaan lapsi syötetään omalta lautaselta, tai selitetään " meidän pojat voivat syödä yhden annoksen puoliksi" , " ei kai tästä 3-vuotiaasta tarvitse noutopöydässä mitään maksaa, jos se syö vain minun lautaseltani" . Ravintoloissa on ollut hyvinkin kohtuuhintaiset lasten annokset (n. 5e), eli luulisi, että se, joka muuten kykenee ravintolassa ruokailemaan, voisi lapselleenkin ruoan ostaa.

Yritin pohtia, että ehkä näissä perheissä lapsi on poikkeuksellisen nirso tai vähäruokainen, mutta kaikesta päätellen ei, ruokaa vedetään varsin hyvää tahtia - ja usein ruokaa menee valtavat määrät hukkaan, kun vanhemmat kasaavat lautaselle sitä sun tätä, jos nupulle vaikka sattuisi maistumaan. Oman bonuksensa ihaniin perheruokailuhetkiin tuo lapsiperheen aikaansaama järkyttävä melu ja sekasotku.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohis

Vierailija
2/29 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hölmö tilasin 1 v:lle esikoiselle ravintolassa oman annoksen, josta lapsi söi 2 riisinjyvää ja kurkun...

Nyt kun 3 lasta, niin 1-vuotias saa tyytyä muiden lautaselta maisteluun ja purkkiruokaan. Ajatelkoot ravintolassa mitä vaan...

Tuli aiheesta mieleen hauska tapaus Mäkkärissä, jossa vähemmistöön kuuluva mies osti lapsilleen 1 annoksen ranskiksia. Olisittepa nähneet sen tappelun muutamasta rasnkalaisesta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehtaatteko tosiaan esim. Helsingin keskustan ravintoloissa syödä ruokaa ristiin toistenne lautasilta? Vai rajoittuuko kokemuksenne Rossoihin ja ABC-huoltamoiden " ravintoloihin" ?

Vierailija
4/29 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostetaan aikuisille omat annokset ja lapsille sitten miten sattuu. Joskus kaikille kolmelle omat, joskus kahdelle omat ja kolmas keräilee kaikilta. Tai sitten käydään kahden vanhimman kanssa eräässä paikassa pistelemässä kaksi annosta niin, että kummankin jakaa yksi aikuinen ja yksi lapsi.

Ruokaa ostetaan niin, ettei kenellekään jää nälkä, mutta ettei ruokaa tarvise heittää roskiin. Lasten iät 10, 9 ja 5. Ruokahalu riippuu planeettojen asennoista...

Vierailija
5/29 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aika uskomattomalta, että tuosta vaan ravintoloitsijat ilomielin tarjoilevat ilmaista ruokaa lapsille. Luulisi, että alkaisi tuntumaan kun 50 lasta käy joka päivä syömässä ilmaiseksi.

Vierailija
6/29 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ei ole loogista vaatia ruokaa ilmaiseksi

(eri asia, jos joku lapsiystävällinen ravintola haluaa tarjota)

Vierailija
7/29 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kyse on tulevista asiakkaista, joille opetetaan ravintolassa käyntiä. Ja vaikka pieni asiakas ei vielä tuo paljon rahaa taloon, ravintolassa viihtyvät vanhemmat tuovat ja on aika paljon todennäköisempää, että perhe palaa ystävällisen ja lapsiystävällisen palvelun ravintolaan toistekin.

Vierailija
8/29 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kannattaa ravintoloitsijan lämmittää se pilttipurkki nurisematta, se on sitä asiakaspalvelua ja ravintoloitsija on valinnut itse ammattinsa. Näin ne vanhemmat viitsivät syödä ko ravitsemuslaitoksessa ja rahaa kilahtaa kassaan.

Vierailija
9/29 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tilataan puoliksi lasten annokset, sillä lapset ovat vähäruokaisia.

Ja 2-vuotiaasta ei mene yleensä vielä maksua buffeteissa vaikka maksettaisikin. Isommasta 4v maksetaan aina - jos maksu pyydetään, useimmissa buffeteissa hänkin pääsee ilmaiseksi.

Ruokaa menee hukkaan, mutta on tässä opittu jo neljän vuoden varrella miten paljon ja mitä lapset saattaa syödä, tai otetaan sillä lailla että jaksetaan itse syödä mahdolliset lasten tähteet, ainakin osa niistä, ettei mene hukkaan niin paljon. Aina ei tietysti osaa arvioida ja tulee virheitä.

Vierailija
10/29 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 3-vuotiasta ei edes jaksa puokkiin syödä lasten annosta. Eri asia sitten paikat, joissa lastenannos on kolme nakkia ja ranskiksia. Pizzaa on hullua ostaa yhtä kokonaista, jos lapset eivät jaksa puolikastakaan syödä. Omalta lautaselta annamme vain maistiaisia oudommista jutuista, jotta tottuisivat niihinkin...

Rahasta ei ole kiinni. Ruoan haaskaaminen on vastoin meidän energiansäästö-periaatteitamme.

Vierailija
11/29 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt taida ymmärtää alkuperäisen pointtia. Tietenkään pikkulapselle ei kannata tilata omaa annosta, rahantuhlausta ja mä inhoan todella syvästi ruuan heittämistä roskiin. Itse asiassa halveksin sellaisia ihmisiä jotka surutta nakkaavat ruokaa roskiin.

Monessa ravintolassa jossa olen käynyt on ihan itsepalvelupiste jossa voi lämmittää lastenruuan mikrossa. Se on todellista asiakaspalvelua. Miten ravintolalla voisi olla jotain lastenruuan lämmittämistä vastaan jos toinen vaihtoehto on se että aikuisetkaan ei syö ko. paikassa vaan vaikkapa kotona.

Vierailija
12/29 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mennään ravintolaan niin kaikille ostetaan ihan oma annos. Esikoinen syö ihan reippasti, ja on jo siirtynyt lastenlistalta aikuisten listalle, mutta kuopus on nirso ja vähäruokainen. Kieltämättä välillä tuntuu siltä että, noi rahat ja ruuat meni nyt kyllä ihan hukkaan, vaikka olis vaan kyse jostain kuudesta eurosta.

No, niinkuin kerroin, kaikki saa omat annokset silti ja toiveissa olis se että, poika pääsis nirsoudestaan jossain vaiheessa yli.

Vierailija
13/29 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

annoksen, jos yksi ei syö juuri mitään? Musta ruoan roskiinheittäminen on todella moraalitonta. Minusta aikuisten annokset ovat normaalisti niin isoja, että en meinaa millään jaksaa syödä, joten on tosi kätevää antaa omastaan sille pieniruokaiselle lapselle.

Vierailija
14/29 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mennään (joskus harvoin) ravintolaan syömään niin ei sieltä todellakaan tilata mitään nakkeja ja ranskalaisia! Siis ihan roskaa. Tai iänikuisia lihapullia joita saa kotonakin kyllästymiseen asti.

Vierailija
15/29 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilataan lapsille omat annokset (yleensä ne syö sitten lopulta isi), joskus tilataan yhteinen annos (josta jää sitten iso osa syömättä) ja joskus lapset saa syödä aikuisten annoksista.

Joskus aikuisetkin maistelee toistensa lautasilta tai saattaa jopa vaihtaa annoksiaan keskenään.

Ei ole tullut mieleen että jotakuta voisi tapamme hävettää ;)

Vierailija
16/29 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä emme menekään siinä tilanteessa ravintolaan. Pari kertaa ollaan oltu Korkeasaaressa ja siellä ei ole eväät kelvanneet, vaan lapset ovat kinunneet ravintolaa. Olen selittänyt moneen kertaan, että minulla ei ole rahaa ostaa kaikille, mutta tärkeintä on ollut päästä ravintolaan. Niinpä olen lopulta antanut lapsille periksi ja mennyt ostamaan yhden annoksen ja syöttänyt sen kaikille lapsille.

Vierailija
17/29 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ABC:llä perheen äiti, isä ja poika (noin 6-8- vuotias). Tilasivat ruoat ja menivät pöytään odottamaan. Tarjoilija toi kaksi annosta. Aikuisten annos isän eteen ja lasten annos pojan eteen. Pojalla nousi onnellinen hymykiasvoille, lautasella oli nakit ja ranskikset. Mutta äitipä veti lautasen pojan edestä nokkansa alle ja alkoi syömään, poika sai noukkia lautaselta muutaman ranskiksen. Jäi varmaan pojalle hyvä mieli....

Vierailija
18/29 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja napsivat meidän alkupaloista minkä tahtovat.

Miksi meidän pitäisi tilata molemmille omat annokset, kun siitä yhdestäkin jää yleensä yli?

Vierailija
19/29 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen saa ruokalistalta valita ruuan oman mieltymyksen mukaan. Jos toinen lapsista haluaa nakit ja ranskalaiset ja toinen pippuripihvin valkosipuliperunoilla, niin ne saa ne. Harvemmin kumpikaan jaksaa kaikkea syödä, mutta ei sinne ruokaa tartte lähteä jakamaan tai kompromissejä tekemään.

Meillä oikeesti lapset saattaa haluta ihan eri ruokia. Toinen kalaa ja toinen pitsan.

Vierailija
20/29 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paremmissa ja keskitason ravintoloissa ei ole ollut mitään ongelmaa. Itse asiassa koskaan ei ole sanottu, ettei käy. Rossoissa yms emme käy. Jos listalla lukee esimerkiksi hinta pizzan puolittamiselle, niin maksamme sen.

Eli minun kokemukseni on, että ravintoloita, kokkeja, tarjoilijoita asia ei häiritse. Ainoastaan ap:ta ja hänen kaltaisiaan :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan