Vietko terveen lapsen hoitoon ja toinen lapsesi on kipeä?
Minä vien!
Kommentit (78)
Olisiko meidänkin pitänyt olla kaksi viikkoa kaikki kotona, ettemme vain tartuta eteenpäin. Varmasti tartutimme jo. Olemme käyneet kaupassa, kylässä, harrastuksissa. Terve lapsi on edelleen tarhassa ja sairas kotona sairastamassa. Vanhemmat toinen töissä ja toinen tehnyt töitä tänään nelisen tuntia kotoa käsin.
Eli VAIKKA siellä on tautia muilla, se teidänkin lapsenne tartuttaa ja siten lykkää sitä aikaa, jolloin ko. tautia ei enää päiväkodissa ole.
Totta kai päiväkodeissa tuppaa yleensä olemaan aina joku kipeänä. Et selvästikään ole hetkeäkään miettinyt SYITÄ sille. Yksi iso syy on se, että sinne viedään tieten tahtoen a) kipeitä lapsia ja b) lapsia, joiden kotona on sairas sisarus ja jotka siten suurella todennäköisyydellä itse ovat juuri sairastumassa ja tartuttavat tautia.
Vierailija:
Olisiko meidänkin pitänyt olla kaksi viikkoa kaikki kotona, ettemme vain tartuta eteenpäin. Varmasti tartutimme jo. Olemme käyneet kaupassa, kylässä, harrastuksissa. Terve lapsi on edelleen tarhassa ja sairas kotona sairastamassa. Vanhemmat toinen töissä ja toinen tehnyt töitä tänään nelisen tuntia kotoa käsin.
Kyllä: ei pakollisia menoja pitäisi välttää. Sairaiden tai tartuttavien lasten kanssa EI MENNÄ KERHOIHIN, EIKÄ KYLÄILLÄ (paitsi jos isäntäperhe tietää tartuntariskistä ja silti kutsuu).
Kai mä sitten toimin väärin, vastuuttomasti ja olen ajattelematon, huono äiti.. Näin toimin jatkossakin! Ja missään vaiheessa en ole sanonut mittaavani lastani rahassa. Jos vanhemmalla lapsella on se 40 kuumetta ja vain haluaa levätä niin todellakaan halua että ylivilkas pikkusisko on kokoajan häiritsemässä potilasta. Näin on vaikka yrittääkin touhuta sen pienemmän lapsenkin kanssa, niin kyllä se kaikki keinot silti keksii jotta saisi vähän isompaa ärsytettyä. Niin, itseppä sopan tästä keitin kun aloituksen tein, mutta en silti alennu haukkumaan täällä muita niinkuin eräs nimimerkillä kirjoittaja.
ap
jos on jotain tarttuvaa lajia (esim. oksennustauti) niin en vie. Saatan myös kysyä terveeltä lapselta, haluaako jäädä kotiin (yleensä ei, koska on tylsää kun toinen sairastaa). Useinmiten kuitenkin vien.
Vierailija:
ja lapsella on varmasti kivempaa olla kavereiden kanssa kun kipeän sisaruksen. Hoitomaksu peritään myös, vaikken veisikään lasta hoitoon. Miksi siis en veisi?ap
Miksi lapsesi ei viihdy kotona? Kannattaa miettiä, voisiko kenties jopa itse vaikuttaa siihen viihtyvyyteen.
Tietenkään ei pahasti tarttuvissa maha- ym. taudeissa, mutta tavallisissa flunssissa jne. Ja siis todellakin päiväkodissa otettiin asia puheeksi kun aina molemmat lapsemme yhtä aikaa poissa. Sisarusryhmässä ovat.
Että erilaisia mielipiteitä on hoitohenkilöstölläkin.
Taustalla voi olla myös se, että ylipäänsä poissaolot ovat ainakin täällä Helsingissä päivähoidolle kurja juttu, koska ne laskevat sitä paljonpuhuttua täyttöastetta ko. päivänä. Niitä kytätään, koska ne vaikuttavat päiväkotien resurssointiin.
Mutta voi hyvin kysyä, onko siinä tosiaan mietitty lasten etua ihan loppuun saakka.
Vierailija:
Tietenkään ei pahasti tarttuvissa maha- ym. taudeissa, mutta tavallisissa flunssissa jne. Ja siis todellakin päiväkodissa otettiin asia puheeksi kun aina molemmat lapsemme yhtä aikaa poissa. Sisarusryhmässä ovat.Että erilaisia mielipiteitä on hoitohenkilöstölläkin.
koulu on kuitenkin eri asia kuin päiväkoti. Koululaiset eivät leiki samoilla leluilla (ja nuole niitä) samalla tavalla kuin päiväkodissa. Siellä ei juuri istuta sylikkäin ja olla pää toisessa kiinni yms. Lisäksi koululaisten kuuluisi jo osata huolehtia käsihygieniastaan paremmin. He myös jäävät jostain jälkeen ollessaan poissa, toisin kuin hoitolapset!
Ja täysin samalla linjalla olen Xandriksen kanssa.
Vierailija:
Sinäpä vasta kamala olet!!! Sen sijaan, että yksi ja sama tauti jylläisi päiväkodissa, jossa se anyway jyllää, sinä annat lapsesi kantaa sen taudin KOULUUN, josta muut lapset vievät sen koteihinsa ja he pikkusisaruksiinsa ja edelleen moniin muihin päiväkoteihin.HUH HUH! Paljon laajemmin tartuttaa sinun perheesi kuin minun, jossa terve sisarus toden totta viedään hoitoon silloin kun teen etätöitä sairaan lapsen kanssa kotona.
Ihan tavallisesta flunssasta (räkä valuu, ei kuumetta) ei tässä ole kyse...
Joillekin tulee lievänä, joillekin nostaa kuumeen ja joku saa korvatulehduksen jälkitautina.
Perusterveelle lapsella flunssa ei yleensä aiheuta isoja ongelmia. Mutta tosi moni lapsi on sillä tavalla " viallinen" , että saa herkästi flunssan jälkitautina jonkin vakavamman vaivan: korvatulehduksen, keuhkoputkentulehduksen, larygniitin...
Vierailija:
Joillekin tulee lievänä, joillekin nostaa kuumeen ja joku saa korvatulehduksen jälkitautina.
Sitä paitsi, kun se lapsi ei edelleenkään pärjää siellä kotosalla ilman aikuista, niin sellainen tartunta tietää jonkun perheen arjen nyrjähtämistä sijoiltaan taas muutamaksi päiväksi... poissaoloja töistä, lääkärikäyntejä jnejne.
Eikö nyt olisi siis järkevää edes ne turhimmat tartunnat yrittää välttää?
Vierailija:
Yhtä lailla tosiaan tavallinen flunssa vanhemmilta tarttuu ja siirtyy päivähoitopaikkaan kuin sisaruksilta, joilla omat huoneet jne.
Miten ne vanhemmat siellä päivähoidossa notkuvat, kun lapset ovat kotona?
niin ihan tosissaanko pitäisi kaikkien lasten (terveiden) olla kotona niin kauan, että jokaikinen perheenjäsen on flunssasta parantunut..
Vierailija:
niin ihan tosissaanko pitäisi kaikkien lasten (terveiden) olla kotona niin kauan, että jokaikinen perheenjäsen on flunssasta parantunut..
Harvoin perheissä on toistaakymmentä TARHASSA olevaa lasta. Jos vanhempi on kotona yhden sairaan kanssa, miksi muiden pitää mennä hoitoon tartuttamaan tautia?
JOS sisaruksella on jo ollut sama tauti, hän voi parannuttuaan mennä hoitoon, jos jaksaa ja haluaa. Mutta ENNEN sitä sairastumista kannattaa pysyä kotona.
Ja tässä siis oli kyse tartuntataudeista, ei esim. astmakohtauksesta, murtuneesta jalasta tms.
Itse pidän jopa lapset silloin kotona, jos itse olen ekana tullut kipeäksi - JOS vain suinkin jaksan hoitaa lapsia kipeänä.
Meilllä ainakaan kaikki perheenjäsenet eivät joka flunssaan edes sairastu, ja joka nenän vuotamisesta ei voi itse jäädä kotiin saatika pitää koko sakkia " karanteenissa" viikkokaupalla. Eri asia sitten, jos kyseessä juuri mahatauti, influenssa tms.
JA syyt: Meillä oli nuorempi lapsi yli 39,5 kuumeessa, ja kun vein isomman hoitoon, pienempi sai levätä ja silloin myös lepää kun ei ole terve veli pyytelemässä lekkeihin. Ja isompi lapsi tylsistyy jos koko päivä pitää olla sisällä, meillä kun on totuttu että ollaan ulkon aika paljon päivässä. Meillä on ollut hyvä järjestely tämä kaikkien kannalta ja vapaapäivä tulee meillä muutenkin ainakin yksi aina viikolla.
Vierailija:
Meilllä ainakaan kaikki perheenjäsenet eivät joka flunssaan edes sairastu, ja joka nenän vuotamisesta ei voi itse jäädä kotiin saatika pitää koko sakkia " karanteenissa" viikkokaupalla. Eri asia sitten, jos kyseessä juuri mahatauti, influenssa tms.
Työnantaja ei varsin tykkää, jos olen poissa varmuuden varoiksi. Eli tässä ei EDELLEENKÄÄN ole kyse pakosta mennä töihin ja kouluun, jos ei ole kipeä.
Vaan että jos joka tapauksessa vanhempi on kotona, voi lapsetkin pitää kotona. SIIHEN asti, kunnes ko. lapsi on sen sairastanut. Jos lapsi on jo parantunut, hän ei tartuta (kunhan normaali käsihygienia muistetaan)
Se teillä nuhaa aiheuttanut flunssapöpö voi olla jollekulle toiselle vaikkapa sairaalahoitoa vaativa flunssa jälkitauteineen.
Haenko lisää rautalankaa?
Ihan aluksi kyllä suutuin, kun avasin tämän ketjun. Nyt ei enää harmita, lähinnä vain ihmetyttää.
NIIIN paljon kun tälläkin palstalla valitellaan sitä, miten paljon lapset sairastelevat - mutta osa ei selvästi yhtään ajattele omaa napaansa pidemmälle.
Nykyisin ollaan jo työttömiä, kun ihmettelivät työpaikalla poissaoloja, mutta täähän on vaan arvovalinta.