Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei te köyhät ja vähävaraiset! Mitä ruokaa syötte?

Vierailija
08.10.2014 |

Tulot putosivat yhtäkkiä pari tuhatta euroa, kiitos työttömyyden. Aiemmin on kaupasta ostettu mitä mieli tekee, monipuolista ruokaa. Nyt pitäisi opetella syömään edullisesti.

Mitä te syötte päivälliseksi? Antakaa vaikka viisi esimerkkiruokaa. 

Kiitos.

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:24"]

Ai onko lohi edullista?

Ostan 1x/vkossa n.1-1,1kg lohifileen Prismasta ja se maksaa normihintaisena n.19e/kg. Siitä syömme minä, mies ja 2 murkkupoikaa päivällisateriaksi ja seur lounaaksi (jos siis la tai su) murkuille.

[/quote]

Minä olen se, joka ostaa kokonaisen lohen noin kympillä silloin, kun kilohinta on jotain 5-7€/kg. Yhdestä kalasta teen kolme ateriaa noin 5 hengelle, yleensä vain kaksi kun toisesta fileestä teen suolakalaa.

Kahdella aterialla yhdn annoksen hinnaksi tulee n. 1,20 €, jos koko kala käytetään niihin ja syömässä on 5 henkeä. Ja ne annokset ovat isoja! Meillä perunat tulevat omasta maasta, eli kalan lisäksi ostetaan kaupasta mausteita ja ruokakermaa tai muuta lisäkettä.

Karjalanpaistia teen itse metsästetyn hirven ja tarjouspossun yhdistelmästä, annoksen hinnaksi tulee noin50 snt. Kanakeitto tehdään niistä koipiluista, jotka ovat jääneet jäljelle kun niistä on syöty lihat.

Mitä on se gourmet-safka, jota eräs meistä on teineilleen syöttänyt niin että perusruuat eivät kelpaa? Jospa kertoisit meille, niin me puolestamme annamme neuvoja siihen, miten teet ne tai ainakin vastaavat halvemmalla.

Meillä teinien kanssa on ollut se periaate, että jos tarjottu sapuska ei kelpaa, tehköön itse mieleistään. Hyvin ovat oopineet, ja 'minun lapseni tekee ruokaa teidänkin lapsillenne'.

Vierailija
42/107 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 20:02"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 14:22"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 13:28"]

mikroranet

uuniranet nakeilla

riisi-tonnikalasetti

nuudelit

[/quote]

Miksi alapeukut edulliselle ruualle? En ole tuo kirjoittaja, mutta ihmetyttää

[/quote]

Koska tuo ei ole edullista. Tonnikala on tosi kallista, kalliimpaa kuin jauheliha.

[/quote]

Eikä ensinkään terveellistä. Samalla rahalla saisi ison kasan kotimaisia perunoita, porkkanoita ja kaalia sekä pakasteseitä, joista saisi pienellä vaivalla hyvää, halpaa ja terveellistä syötävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs ne ns ruoka-rajoitteiset köyhät syö? Keliaakikot jne? Itseäni kiinnostaisi, kun minulla on ärtynyt suoli ja tarkoitus välttää gluteenia, tavallisia maitotuotteita, sipuleita, kaaleja, palkokasveja, paprikaa jne.

Vierailija
44/107 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim lasagne on aika edellinen. Voi ostaa joko valmiita lasagnelevyjä tai sitten knorr lasagne/lasagnette paketin missä tulee mukana myös kastikeainekset. Ja näitä molempia saa myös täysjyvä versioina.

Vierailija
45/107 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasialliset proteiininlähteet minulla ovat maitorahka, herajauhe ja kananmunat. Tämä toimii, kun ei ole lapsia ruokittavana. Lisäksi kaurapuuroa, täysjyväpastaa ja -riisiä, marjoja, öljyä, vihanneksia ja kasviksia kuten sipulia, valkosipulia, kesäkurpitsaa, munakoisoa, kurkkua, tomaatteja... sekä pähkinöitä ja papuja. Banaaneja makeutukseksi. Juon vettä, teetä ja maitoa.

Jalosteet ovat kalliita, opettele maustamaan itse.

Vierailija
46/107 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 19:23"]

Hurstin ruokajakelusta sai tänään paketin lihapullia, pari pientä juustoa ja salaatinkerän. Lisäksi leipää, otin muutaman. Näitä syön. Ei ole latin latia rahaa ennen 2.11. Terveisin oikeasti köyhä.

[/quote]

Mihin tukesi menevät?

Vierailija
47/107 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan suunnittelet heti kuun alussa, pakasta esikäsiteltyä - paloiteltua lihaa, pieninä paloina helppo lisätä ja kypsyttää.

Aina listan kanssa kauppaan.

Vierailija
48/107 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääset pitkälle, kun karsit ruokavaliostasi oluet, siiderit, limsat, vichyt, yksittäispakatut maustetut jogurtit/vanukkaat, eksoottiset hedelmät, valmisleivonnaiset, fileet, valmisruuat, herkut (sipsit, jäätelöt, karkit, suklaat, kurkkupastillit) ja välipalat (proteiinipatukat, jogurttijuomat, hetken mielijohteesta ostetut sämpylät..). Ala ajatella, että nuo ovat kaikki vain erityistilaisuuksia varten eivätkä arkiruokaa.

Suosittelen nipistämään ensisijaisesti muusta kuin ruuasta, esimerkiksi muotivaatteista, hiustenvärjäyksestä, tupakoinnista, autoilusta, heräteostoksista...

Vierailija
49/107 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 20:50"]

Mitenkäs ne ns ruoka-rajoitteiset köyhät syö? Keliaakikot jne? Itseäni kiinnostaisi, kun minulla on ärtynyt suoli ja tarkoitus välttää gluteenia, tavallisia maitotuotteita, sipuleita, kaaleja, palkokasveja, paprikaa jne.

[/quote]

Ei sun tarvitse ostaa kalliita gluteenittomia tuotteita. Jätät vain viljat syömättä. Ei ole kallista. Ja syötävää löytyy.

Vierailija
50/107 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön mitä satun leipäjonosta saamaan. Poikamies pärjää niillä monta päivää.

Vierailija
51/107 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 21:41"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 20:50"]

[/quote]

Ei sun tarvitse ostaa kalliita gluteenittomia tuotteita. Jätät vain viljat syömättä. Ei ole kallista. Ja syötävää löytyy.
[/quote]
Niin, en ajatellutkaan, kysyin vaan mielenkiinnosta :) enkä ymmärrä alapeukutusta. Mietin vaan, noudattaako joku kunnolla esimerkiksi fodmap-ruokavaliota, koska se on itselläni kokeilussa. Laktoosittomat maitotuotteetkin on tavallisia kalliimpia, joten taitaa jäädä nekin vähemmälle...

Vierailija
52/107 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linssejä, papuja, sipulia, perunaa, riisiä, maitoa, kauden vihanneksia ja juureksia. Ei lihaa, leipää eikä leivänpäällisiä, saati herkkuja tai eineksiä, siinä säästää jo paljon. Pakastemarjoja, baanaaneja, maustamatonta rahkaa ja puuroa kuluu myös. Mutta palkokasvit ovat siis päivällispöydän kunkkuja. Joskus ostamme fetaa tai muuta hyvää juustoa herkutteluun. Ajattelemme ruoassa paitsi hintaa, myös ravintoarvoja, mutta hirveän ekologisia meillä ei ole varaa olla.

Vierailija
53/107 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei olla mitenkään erityisen vähävaraisia, mutta silti meillä syödään köyhisruokia arkena, näin jää rahaa muuhunkin. Tänään esim. kinkkukiusausta, eilen tonnikalapastaa, sitä ennen lasagnea. Viikonloppuisin esim. kermaperunoita ja pihviä, itse tehden ei mitenkään kovin kallista. Teen muutenkin kaiken itse, harvoin on eineksiä. Onni on myös halpa lähikauppa, josta saa aamulla pilkkahintaan päiväystuotteita, lihat usein eurolla.

Vierailija
54/107 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronilaatikkoa lihaliemeen tehtynä, itsetehtyjä lihapullia ja muussia ja salaatti/kasviksia, nuudeleita, tonnikalamakaronia (chilitonnikalasta), nakki-/jauhelihakastiketta tai -keittoa, uunimakkaraa.. Mitähän kaikkea me syödäänkään. Meillä on yksi lapsi, ja tulot niin että vuokran jälkeen jää 1200e kuukaudessa laskuihin, autoon, velkoihin, ruokaan, vaatekuluihin jnejnejne ja mainiosti pärjätään.Aina ei salaattia ruualla tehdö mutta kasviksia kyllä (wokkia tms). Pyttipannu on hyvää.. Myös kanasta saa monenlaista, meillä suosikki on kanaa ja wokkia pannulle ja paljon sipulia ja päälle sweet chili kastiketta.

Vierailija
55/107 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla on pakastimessa yksi lehmä, ja hirveä odotellessa.

Vierailija
56/107 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan ihan keskituloisia, mutta iso perhe ja sen myötä joutuu vähän miettimään mihin rahat käyttää. Pyritään syömään terveellistä ja edullista arkiruokaa. Tällä ja edeltävillä viikoilla meillä on syöty esim.

-kasvissosekeittoa (porkkana, peruna, lanttu, ruokakerma)

-salamikiusausta

-pasta bolognesea

-uunilohta, lohikeittoa (lohi mammuttimarkkinoiden tarjouksesta 5,90 e/kg)

-tonnikala-pastasalaattia keitettyjen munien kera

-kaalikeittoa

-lihapullia (itse tehty) täyjyväcouscousin, parsakaalin ja kermaviilikastikkeen kera

-kasvislasagnea (lidlin aurinkokuivatut tomaatit ja kesäkurpitsa tomaattikastikkeen ainesosina)

-nakkikeittoa

-tortilloja broileritäytteellä

-uunijuureksia ja kermaviilikastiketta

-punajuurisosekeittoa

-laatikkoruokaa, johon tulee possusuikaleita, pekonia, perunoita, porkkanoita ja sipulia, nesteenä vesi

-laatikkoruokaa, johon tulee perunoita, bataattia, porkkanaa, broilerisuikaleita, sipulia, aurinkokuivattua tomaattia ja kermaa

-broilerikeittoa, jossa perunoita, broilerisuikaleita, kukkavihanneksia (pakaste), kermaa, paljon currya

Vierailija
57/107 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 13:40"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 13:31"]

Millähän saisi nuo teinit tottumaan noihin ruokiin... Kauden juurekset uunissa, toinen ei edes suostu maistamaan, toinen maistaa vaan ei tykkää. Kaaliruuat, no, puurot, toiselle kelpaa, toinen ei voi syödä oksentamatta...

Ei ikinä olisi pitänyt syödä kuin vain makaronilaatikoita, kasvissosekeittoja yms...

[/quote]

Mulla on teinin kanssa aina ollut semmoinen periaate, että jos ei kelpaa mun ruoat, niin sitten on syömättä. Kyllä ne jossain vaiheessa sitten kelpaa, kun on tarpeeksi nälkä. Itse en ala gourmet ruokaa tekemään, vaan ihan tavallisia ruokia. Näillä säännöillä menty jo kauan ja eipä kauheasti enää ronklaa. Tarpeeksi vaikeaa muutenkin pienellä budjetilla hankkia jääkaapin täydennystä ja keksiä joka viikko monipuolista ruokaa, niin en kaipaa yhtään nirsoilua. 

[/quote]

Sehän tässä onkin ongelma, että aina on tehty ns gourmet safkaa, ja nyt kun ei enää ole varaa, teineille ei kelpaa mitkään makkarakeitot tms. Syömättömyys ei ole vaihtoehto, meillä ainakaan, kenenkään hermot eivät kestä nälkiukkuilijaa.

Vierailija
58/107 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta meillä syödään ihan tavallista ruokaa.

Meillä syödään paljon papuja, kikherneitä, linssejä. Pavut yms. ostan etnokaupoista kuivattuina, keitän itse ja pakastan erissä. Kaapissa on myös hätävarana pari purkkia valmiiksi keitettyjä säilykekikherneitä, jos joskus sattuisikin käymään niin, että pakastetut loppuu tai tulee vaikka vieraita jotka pitää ruokkia just sillä hetkellä.

Vihanneksissa ja hedelmissä noudatan suunnilleen kausia, eli ostan käytännössä sitä mikä on halpaa. Jos tomaatit on tosi kalliita, niin ostan ennemmin porkkanoita.

Kerään syksyisin sieniä ja marjoja, joista keitän hilloja, pakastan, kuivaan ja säilön muuten. Kasvatan yrttejä ikkunalaudalla, joten ei tarvitse ostaa joka kerta kaupasta uutta puskaa basilikaa tai korianteria.

Yksi tosi iso säästö on tehdä itse oma jugurtti ja/tai viili. Se ei vie käytännössä aktiivista aikaa kuin kymmenisen minuuttia, yön yli se saa tekeytyä itsekseen. Leipää kannattaa ainakin välillä leipoa itse. Herkutteluhetkiin voi tehdä itse sipsejä tai leipoa jotain. Esim. meillä tehdään usein herkuksi "pannacottaa" itsetehdystä jugurtista, eli jugurtti maustetaan miten halutaan ja hyydytetään liivatteella. Jotenkin tuollainen hyydytetty jugurtti on paljon "jälkiruokaisampi" kuin ihan tavallisessa muodossa oleva, joten toimii paremmin herkkuna. :)

Lihaa ostan usein tarjouslaputettuna. Paahtopaistin ostaminen voi olla parempi diili kuin jauheliha, koska monesti jauhelihaa tulee syötyä grammamääräisesti enemmän lihaa kuin sitä kuluu kokolihana. Tällöin yhdestä paistista saa useamman aterian. Jauheliharuokiin (kastikkeet, lihapullat, murekkeet) kannatta laittaa reippaasti kasviksia joukkoon. Meillä tehdään kolme aikuisen annosta (yksi ateria kahdelle ja seuraavan päivän eväät toiselle) puolikkaasta jauhelihapaketista.

Juustoksi valitsen voimakasmakuisia juustoja, joita voi käyttää myös ruuanlaitossa. Vaikka ne yleensä on kalliimpia kuin kilon pala arkijuustoa, niin ne kestää kauemmin, koska niitä ei tule käytettyä yhtä paljon.

Kannattaa vähitellen satsata maustekaappiin, jolloin saa tehtyä monenlaisia ruokia eikä kyllästy niin helposti ja syö aina samanmakuista ruokaa.

Tän viikon ruuat:
ma: linssikeitto, itse tehtyä saaristolaisleipää
ti: broilerwokki
ke: punajuurikeitto sinihomejuustolla, itsetehtyä saaristolaisleipää
to: lohta ja uunijuureksia
pe: kotitekoinen pizza
la: sipulikeitto, kotitekoiset hampurilaiset papupihveillä
su: sienipiirakka, hevosen sisäpaisti (oli tarjouksessa vain 14 e /kg), uunijuureksia

Meillä menee yleensä ruokakauppaan kuussa suunnilleen 230-270 euroa. Ostetaan pääasiassa k-supermarketista ja aika usein tulee käytyä myös m-kaupassa, kun se on ihan vieressä. Halvemmalla varmasti voisi saada, jos katsoisi tarkemmin mistä ostaa. Meillä on sikäli hyvä tilanne, että kaupassa ei tarvitse sen ihmeemmin tehdä hintavertailua, vaan on varaa ostaa sitä mitä halutaan ja ostetaan yleensä viikonlopuksi viinipullokin. Ilmeisesti meidän kummankaan maut vain ei ole kauheasti muuttuneet sitten opiskeluvuosien, vaan ostetaan edelleen aika simppeliä ja halpaa ruokaa. Viinipullojen hintaa en laskenut tuohon ruokabudjettiin, niiden osalta maku on valitettavasi kehittynyt sen verran, että ne opiskeluvuosien litkut ei enää uppoa. :D

Vierailija
59/107 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertainen salaatti: keitettyä perunaa, tonnikalaa, keitettyä kananmunaa, herne-maissi-paprikaa. Nam!

Vierailija
60/107 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 14:18"]

Yksinkertainen salaatti: keitettyä perunaa, tonnikalaa, keitettyä kananmunaa, herne-maissi-paprikaa. Nam!

[/quote]

Mikä tuosta tekee salaatin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme