Kerätään tähän virheitä laulujen sanoissa
Aloita Anssi Kelan Puistossa kappaleella...
"...valot siniset välähtää vaatien pysähtymään.."
Eihän sininen vaadi pysähtymää, vaan punainen.
Kommentit (261)
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 11:14"]
Nocturne: Ruislinnun laulu korvissani. Ja vitut, ruislinnulla tarkoitetaan ruisrääkkää, vaikka oikeasti ruislintua ei ole olemassakaan. No, oletteko koskaan kuulleet ruisrääkän "laulua"? Voinette kuvitella, mitä sana rääkkä tuo mieleen... Hieno lintu, joka on vähentynyt valitettavasti. Sen ääntely on rääkymistä ja jatkuu usein tuntikausia. On siinä tunnelmaa laulajalla =)
[/quote]
Ilmeisesti kyllä ruisrääkkä, mutta aika pahasti myöhässä aikataulusta. Laulu (tai runo) nimittäin jatkuu: "tähkäpäiden päällä täysikuu". Siis ei ruislintu laula silloin, kun on jo tähkäpäitä.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 20:38"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 11:14"]
Nocturne: Ruislinnun laulu korvissani. Ja vitut, ruislinnulla tarkoitetaan ruisrääkkää, vaikka oikeasti ruislintua ei ole olemassakaan. No, oletteko koskaan kuulleet ruisrääkän "laulua"? Voinette kuvitella, mitä sana rääkkä tuo mieleen... Hieno lintu, joka on vähentynyt valitettavasti. Sen ääntely on rääkymistä ja jatkuu usein tuntikausia. On siinä tunnelmaa laulajalla =)
[/quote]
Ilmeisesti kyllä ruisrääkkä, mutta aika pahasti myöhässä aikataulusta. Laulu (tai runo) nimittäin jatkuu: "tähkäpäiden päällä täysikuu". Siis ei ruislintu laula silloin, kun on jo tähkäpäitä.
[/quote]
Barbi Tähkäpää?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 20:33"]
Miljoonasateen Marraskuu: ..."mä kapakassa juopottelin sylissäni dinosauriin luu"... ei taivu noin, vaan oikea taivutusmuoto on dinosauruksen luu. Sana kauris sitä vastoin taipuisi noin mutta ei biisissä esiintyvä dinosaurus-sana.
[/quote]
Kirjoittaja on ottanut tuossa runollisen vapauden eikä suinkaan vahingossa ole taivuttanut sanaa virheellisesti.
Tää ei varsinaisesti oo sanoitusvirhe, mutta toi Anssi Kelan Mikan faijan bmw -biisi perustuu tositapahtumiin, mutta oikeasti auto oli peugeot eikä bmw. Bmw vaan sopi paremmin biisiin. :D
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 20:46"]Tää ei varsinaisesti oo sanoitusvirhe, mutta toi Anssi Kelan Mikan faijan bmw -biisi perustuu tositapahtumiin, mutta oikeasti auto oli peugeot eikä bmw. Bmw vaan sopi paremmin biisiin. :D
[/quote] Ois ollu just hyvä ! "Mikan faijan Peu--ge-oot" ! (joojoo tiedän että lausutaan pösö)
Miks sitä muuten ei sanota bee äm kaksoisvee?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 20:55"]Miks sitä muuten ei sanota bee äm kaksoisvee?
[/quote] Jos jonkun nimi on Waltteri, niin sanotko "kaksoisvee altteri"?
Sir Elwoodein biisissä lauletaan "Raja täyttynyt on..."
Siis mittahan täyttyy tai raja ylittyy, mutta miten raja täyttyy?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 20:57"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 20:55"]Miks sitä muuten ei sanota bee äm kaksoisvee? [/quote] Jos jonkun nimi on Waltteri, niin sanotko "kaksoisvee altteri"?
[/quote]
Sanotaanhan englanniksikin 'bii em dabljuu', mutta ei dabljuu äänny Walter-nimen alussa. Ohis
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 21:02"]Sir Elwoodein biisissä lauletaan "Raja täyttynyt on..."
Siis mittahan täyttyy tai raja ylittyy, mutta miten raja täyttyy?
[/quote] En tiedä biisiä, mutta esim. Suomen ja Venäjän raja voisi täyttyä vaikkapa sotilaista.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 20:55"]
Miks sitä muuten ei sanota bee äm kaksoisvee?
[/quote]
No kun suomenkieliset oli niin kaukaa viisaita. Miettikää, miten työlästä olis sanoa nettiosoitteista aina "tuplavee tuplavee tuplavee piste vauva piste fi". Kyllä weeweewee on niin paljon kivempi suussa.
Toinen todennäköisempi syy: suomen kielessä ei käytetä tuplaveetä, tai jos joskus käytettiinkin niin ei käytetty sitä toista.. siis ei käytetä kuin yhdenlaista veetä. Vee kun vee, bemaristit on miettinyt ja tässä me nyt sitten ollaan.
Erinin Vanha sydän: Mut jos oisit mun, uskoisin täysikuuhun
Öh?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 11:14"]Nocturne: Ruislinnun laulu korvissani. Ja vitut, ruislinnulla tarkoitetaan ruisrääkkää, vaikka oikeasti ruislintua ei ole olemassakaan. No, oletteko koskaan kuulleet ruisrääkän "laulua"? Voinette kuvitella, mitä sana rääkkä tuo mieleen... Hieno lintu, joka on vähentynyt valitettavasti. Sen ääntely on rääkymistä ja jatkuu usein tuntikausia. On siinä tunnelmaa laulajalla =)
[/quote]
Kyllä Eino Leino varmasti tiesi, miltä ruislinnun eli ruisrääkän 'laulu' kuulostaa. Lintu on otettu runoon mukaan ihan tarkoituksella.
Ressu Redfordin Kato mitä sä teit -biisi on kielikuvien joukkoraiskaus jossa heitetään hiekkaa silmiin ja siksi maa pettää jalkojen alta, sillat on poltettu mutta sillat eivät suinkaan savua vaan 'jäljet' savuavat, haalarit lentävät nurkkaan palasiksi ynnä muuta sekavaa.
Kato mitä sä teit
sä jätit vain sirpaleita
heitit hiekkaa suoraan mun silmiin
multa petti alta maa
kato mitä sä teit
sä jätit vain sirpaleita
enää vain palaneita siltoja
vain jäljet savuaa
En ollut sulle tarpeeksi
sä mua vain kokeilit
ja heitit sitten nurkkaan pois
kuin vanhan haalarin
miten palat yhteen liimatuksi saan?
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:48"]
Minä olen aina ajatellut tuon Ultra Bran siten, että pensaissa on laulavia lintuja. Siis se "laulavat" ei ole verbi.
[/quote]
No sitten siitä koko lauseesta puuttuu verbi kokonaan, jos se noin on. Ei ole oikein sekään, joku predikaatti tarvitaan :)
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 20:22"]Vanha nainen hunningolla -biisissä: "otin tietoisen riskin kun hairahdin" pitäisi olla hairahduin.
[/quote]
Mä olin tulossa kirjoittamaan tän saman. Eikös se verbi ole perusmuodossaan hairahtua eikä hairahtaa?
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 00:11"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 00:04"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 23:34"] [quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 16:57"] Toinen on Mikan faijan BMW. Hyvä tarina joo, mutta ihmettelen, että kun sanotaan "Mika ajaa tietenkin
se on sen faijan auto" ja sitten myöhemmin todetaan että "Lauri on nyt liikemies, tekee miljoonia, kukaties
ei ennen juonut tippaakaan, nyt ekana meistä sammaltaa." Tässä ei periaatteessa ole asiavirhettä, mutta hieman ihmetyttää, miksei Lauri aikanaan ajanut Mikan faijan autoa, että Mikakin olisi voinut ottaa häppää. Noh, ehkä mietin liikoja, voihan se olla, että neljästä nuoresta kaveruksesta vain kaksi juo, mutta hiukan epätodennäköistä kuitenkin. Ehkä Mikan faija oli tarkka mies, mutta antoi kuitenkin Bemarinsa nuorten käyttöön. [/quote] Siinä muuten lauletaan, että Lauri ajaa tietenkin, se on sen faijan auto. Ja laulun nimi on Mikan faijan BMW. Joskus Anssi Kelaa haastateltiin ja kertoi jonkun tytön kysyneen, että miks siinä lauletaan noin, että onks ne Lauri ja Mika veljeksiä. Anssi oli ollut, että jaa mitä, niin joo on. Ja sitten ne oli bändin kanssa miettineet, että kukaan ei ollut aikaisemmin huomannut tuota epäkohtaa, eivät edes he itse. [/quote] Onko se sitten vaihdettu joskus? "Lauri, jälkeen vuosien Soitti kysyäkseen: ”Kerättäiskö jengi kasaan Ei olla nähty pitkään aikaan Ja muistatko sen bemarin Äijällä on se vieläkin Miksei mentäis sillä kaupunkiin Tehtäis kaikki niin kuin ennenkin” Ja niin istun uudelleen Penkkiin vanhan BMW:n Mika ajaa tietenkin Se on sen faijan auto" Toki Lauri puhuu "äijästä" kuin olisi oma isä, mutta voihan se olla kaverinkin "äijä" joka on tuon liikanimen joskus saanut. [/quote] Joo olet oikeassa, noinhan se menee.
[/quote]
"Mika ajaa tietenkin, se on sen faijan auto" tarkistin lyriikoista. Mutta jos Lauri ei ole Mikan veli, mistä se vuosien jälkeen voisi tietää, että Mikan faijalla eli laulun "äijällä" on yhä se auto? Silloinan Mikan olisi pitänyt tehdä se yhteydenotto vuosien jälkeen, koska hänen isänsä autosta on kyse. Joten ellei Anssi Kelalla ole sattunut täydellinen aivopieru, niin sitten Mika ja Lauri on veljeksiä. Mutta tällöin olisi ollut loogista, että Lauri olisi ennen vanhaan aina ajanut autoa, koska oli muutenkin aina selvin päin.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 20:38"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 11:14"]
[/quote]
[/quote]
Hei totta, mä oon ajatellut tuota monta kertaa, kun olen lauleskellut Nocturnea, että miten ruisrääkkä ja tähkäpäät sopivat samaan ajankohtaan.
- Se ruisrääkän kesänaapuri
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 13:30"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:48"]
Minä olen aina ajatellut tuon Ultra Bran siten, että pensaissa on laulavia lintuja. Siis se "laulavat" ei ole verbi.
[/quote]
No sitten siitä koko lauseesta puuttuu verbi kokonaan, jos se noin on. Ei ole oikein sekään, joku predikaatti tarvitaan :)
[/quote]
Kyllä on sellaisiakin lauseita, joissa ei ole persoonamuotoista verbiä, ja runokieleen eivät pääde ihan samat säännöt kuin tavalliseen käyttökieleen, myöskään sanajärjestyksen kohdalla.
Miljoonasateen Marraskuu: ..."mä kapakassa juopottelin sylissäni dinosauriin luu"... ei taivu noin, vaan oikea taivutusmuoto on dinosauruksen luu. Sana kauris sitä vastoin taipuisi noin mutta ei biisissä esiintyvä dinosaurus-sana.