Pappani melkein kuoli 2 viikkoa sitten sydänkohtaukseen, nyt hän kertoili
Ihmetyttää, miten kaikilla ihmisillä olisi juuri samanlainen näky kuoleman hetkellä. Kyllä minä uskon, että on muutakin kuin tämä näkyvä maailma. Ei olisi mielestäni mitenkään mahdotonta, että pappasi olisi oikeasti käväisyt kuolemanjälkeisessä maassa. Missä se sitten lieneekin ja kenen ylläpitämä.
Kommentit (123)
Yleensäkin ihmettelen tässä ketjussa hirveää ahdistusta yms mitä ateistin taholta on havaittavissa. Mitä minulle tapahtuu kuoleman jälkeen? Miten niin en pääse taivaaseen? yms....Eihän ateisti usko jumalaan eikä taivaaseen. Miksi kysellä?
Onkohan siellä syvällä sydämessä kuitenkin pieni ajatus siitä, että mitä jos kuitenkin....?
Samoin ihmettelen, miksi ei-kristityt "vaativat" päästä kristinuskon mukaiseen taivaaseen. Miksi ateisti tai kristinuskon vastainen haluaisi sinne tulla? Ettehän te edes usko sen olemassaoloon! Toki se on heillekin avoinna ts. Jeesus odotttaa heidänkin avaavan Hänelle sydämensä oven jo tässä maailmassa.
Muslimit puhuvat omasta paratiisistaan. En usko että sellaista on, en usko Allahiin. En näin ollen edes halua heidän uskomaansa paratiisiin kuoleman jälkeen koska sitä ei mielestäni ole olemassakaan. Enkä suutu, jos muslimi sanoo minulle etten sinne pääse ja minua odottaa kadotus koska en usko samalla tavalla kuin muslimit. Sen sijaan kunnioitan heidän uskoaan ja annan asian olla. Ei tulisi mieleenkään suuttua muslimille että mikäs väkivaltainen jumala teillä oikein on kun en muka paratiisiin pääse koska en elä eläämäni kuten muslimin kuuluu. That's it.
Näin ollen en ymmärrä, miksi pitää tehdä numero siitä, miten kristitty näkee asian. Antakaa asian olla.
usko jumalaan, siis on kasvatettu ateistiksi, niin kuinkas sitten käy? Oletetaan, että taivas ja helvetti olisivat olemassa. Joudunko siis helvettiin, vaikka rakastan lähimmäisiäni, enkä tee pahaa kenellekään? En osaa uskoa jumaliin, koska minulle yhtäkään jumalaa ei koskaan ole ollut olemassa.
Joskus lapsena, kun olin pahasti koulukiusattu aloin rukoilla jumalaa. Jaksoin rukoilla joka ilta muutaman vuoden ajan, mutta lopetin siihen, kun minut pahoinpideltiin rankasti. Jos joku jumala on olemassa, niin eipä hän minusta ainakaan tunnu välittävän. Ehkä sitten mieluummin menen helvettiin.
En tosiaan tiedä mitä ajatella kuoleman jälkeisestä elämästä. Että onko sitä vai ei. Se on oikeastaan ihan sama onko vai eikö, koska olen täällä reaalimaailmassa. Tärkeää olisi mielestäni elää hetkessä eikä tulevassa tai menneessä.
Siis myönnät, että kuolemanjälkeistä elämää SAATTAA olla olemassa?
Minulle tuli vertaus mieleen: jos olisit menossa vaikka Thaimaahan lomalle. Ajattelisit nyt että "ihan sama minkälaista siellä Thaimaassa on, nythän olen Suomessa". Mutta entä kun menetkin sinne Thaimaahan? Sinne vaaditaan mm. passi, mitä jos sinulla ei sitä olekaan mukana?
uskon että on joku ylempi voima tai jumala, ja että hän päästää taivaaseen kaikki, kaikissa "uskontokerhoissa" tai "ateistikerhoissa" käyvät tai käymättömät, ja siellä ihmiset tuomitaan tekojensa mukaan lopuksi.
eli en usko että elämä loppuu tähän maanpäälliseen vaellukseen, uskon sielunelämään ja sellaiseen mitä ihminen ei aina voi käsittää, mutta en usko todellakaan että se on vain mikään kristinuskon fanaattisten kannattajien etuoikeus.
ja minulla on myös oikeus uskoa näin, ei se luulisi fanaattisimpia fundamentalisteja häiritsevän.
että esim thaimaahan mennessä tarvitaa passi.
kuka voisi sanoa ja todistaa faktaksi sen asian että kuolemanjälkeiseen elämään on oikeutettuja vain kritinuskon nimeen vannovat?
joten aika ontuva vertaus.
btw. pääsikö ristiretkeilijätkin taivaaseen, vaikka tekivät hirmutekoja kristinuskon nimissä? samaa kuin moni muslimi nyt?
kerettiläisyys ja vääräuskoisuus on katsojan silmässä.
entä nämä kristinuskon nimissä tämän päivän afrikassa lapsia "noidiksi" tuomitsevat ja tapattavat papit, onko ne teot sitä jumalan toivomaa laupeutta ja rakkautta?
ja sun vaihtoehdot on joko tämä paratiisi tai sitten ikuinen kärsimys niin vieläkö olisit sitä mieltä, että et halua sinne paratiisiin, missä ilmeisesti on suhteellisen mukavaa, vaikka se onkin täynnä sinun mielestäsi vääräuskoisia?
Jos mitään kuolemanjälkeistä paikkaa ei ole olemassa niin sittenhän mitään oikeudenmukaisuusongelmaa ei ole. Mutta jos väitetään, että meidän jumalamme on oikeudenmukainen ja rakastava (minkä tahansa uskonnon kyseessä ollen), ja sitten hänellä on kuitenkin täysin epäoikeudenmukainen ja rakkaudeton tapa heitellä ihmisiä helvettiin ja taivaaseen kun nämä ovat puutteellisten tietojen perusteella elinaikanaan joko uskoneet tai olleet uskomatta johonkin niin tottahan moista on oikeus kyseenalaistaa.
Jos ja kun joku ateisti tästä hämmentyy ja ahdistuu niin miksette sitä kestä?
Ainoa hyvä ratkaisu tähän Gandhi-pulmaan olisi mielestäni se, että sitten kun Gandhi on taivaan porteilla, hänelle selvitetään tosiasiat. Kuuleppas Mahatma, nyt on niin, että tämä taivas on muslimien/kristittyjen/juupajokelaisuuden taivas, siellä on tälläistä eikä sellaista kuin uskoit eläessäsi. Tuo toinen paikka on meidän mielestämme ikävämpi vaihtoehto mutta päätä itse. Käy katsomassa kummassakin ja sitten kun tiedät kaikki asiaan vaikuttavat tekijät niin tule kertomaan kumpaan haluat.
passia vai ei. Siitä ei ole 367899999 kilpailevaa näkemystä.
että esim thaimaahan mennessä tarvitaa passi.
kuka voisi sanoa ja todistaa faktaksi sen asian että kuolemanjälkeiseen elämään on oikeutettuja vain kritinuskon nimeen vannovat?
j/i]
Siis jos myöntää, että on MAHDOLLISTA että on olemassa kuolemanjälkeistä elämää, niin miten voi ajatella että samapa se missä sitten ollaan?
Eri asia jos on sitä mieltä että mitään kuolemanjälkeistä ei ole olemassakaan. Mitäpä sitä sitten miettimään tai varautumaan.
kellään ei ole mitään tietoa siitä onko vaiko eikö ja miten siellä pystyy elonsa mahdollisimman mukavaksi järjestämään.
Mitä noihin near-death-kokemuksiin tulee, niin mielestäni se miten niitä kuvataan ei puhu erityisesti kristinuskon puolesta, koska niitä valoja ja ihania paikkoja näkevät myös ateistit ja eriuskoiset, ja kristitytkin saattavat Jeesuksen lisäksi nähdä siellä taivaassa sukulaisiaan ja ystäviään vaikka ei ole varmuutta siitä pääsevätkö nämä kaikki taivaaseen ja siksi toisekseen kenenkään ei siellä edes pitäisi vielä olla, koska viimeinen tuomio on vielä käymättä.
Minua ei haittaa vaikka uskosi onkin ymmärrystä vailla. Sinä et halua nähdä tosiasiaa. Kristinuskon jumala on vain mahdottomuus, ristiriitainen ja epätosi.
Jeesukseen uskovia on monia. (ei vain muslimit) He eivät usko, että Jeesus tulisi tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. He eivät usko, että hän on Jumala niinkuin sinä uskot. He uskovat, että hän on jumalallista alkuperää ja se tekee asian täysin toiseksi.
Sitä Jeesuskin julisti eläessään (isä on minua suurempi). Jeesus kyseenalaisti Jumalan, hän pelkäsi ja oli pettynyt.
Kun puhutaan henkimaailmasta puhutaan yleisesti, ei se ole kristittyjen omaisuutta. Taivaita on monia yhtä monta kuin uskontoakin jokaiselle on kotinsa. Kukaan ei ole vaatimassa pääsyä kristittyjen taivaaseen miksi olisi? Eikös siellä ole ne kaikkein itsekkäimmät ihmiset jotka eivät luopuisi taivaspaikastaan mistään hinnasta. Ei täällä ole kukaan suuttunut. Sinä itse et vain osaa vastata kysymksiin joita muut sinulle asettavat.
##Jos olet kerran ateisti, niin miksi mietit asiaa?
Yleensäkin ihmettelen tässä ketjussa hirveää ahdistusta yms mitä ateistin taholta on havaittavissa. Mitä minulle tapahtuu kuoleman jälkeen? Miten niin en pääse taivaaseen? yms....Eihän ateisti usko jumalaan eikä taivaaseen. Miksi kysellä?
Onkohan siellä syvällä sydämessä kuitenkin pieni ajatus siitä, että mitä jos kuitenkin....?
Samoin ihmettelen, miksi ei-kristityt "vaativat" päästä kristinuskon mukaiseen taivaaseen. Miksi ateisti tai kristinuskon vastainen haluaisi sinne tulla? Ettehän te edes usko sen olemassaoloon! Toki se on heillekin avoinna ts. Jeesus odotttaa heidänkin avaavan Hänelle sydämensä oven jo tässä maailmassa.
Muslimit puhuvat omasta paratiisistaan. En usko että sellaista on, en usko Allahiin. En näin ollen edes halua heidän uskomaansa paratiisiin kuoleman jälkeen koska sitä ei mielestäni ole olemassakaan. Enkä suutu, jos muslimi sanoo minulle etten sinne pääse ja minua odottaa kadotus koska en usko samalla tavalla kuin muslimit. Sen sijaan kunnioitan heidän uskoaan ja annan asian olla. Ei tulisi mieleenkään suuttua muslimille että mikäs väkivaltainen jumala teillä oikein on kun en muka paratiisiin pääse koska en elä eläämäni kuten muslimin kuuluu. That's it.
Näin ollen en ymmärrä, miksi pitää tehdä numero siitä, miten kristitty näkee asian. Antakaa asian olla.##
Samoin ihmettelen, miksi ei-kristityt "vaativat" päästä kristinuskon mukaiseen taivaaseen. Miksi ateisti tai kristinuskon vastainen haluaisi sinne tulla? Ettehän te edes usko sen olemassaoloon! Toki se on heillekin avoinna ts. Jeesus odotttaa heidänkin avaavan Hänelle sydämensä oven jo tässä maailmassa..##
Ensinnäkin mistä me tiedämme, oliko ristiretkeläiset elävässä uskossa? Moni voi sanoa (mm. papit) uskovansa tai olevansa uskonnollisia ilman elävää uskoa, Jeeusta sydämessä. Hirmutekoja voi tehdä toki uskonnon nimissä kuten on tehtykin.
Sitten kysymys johon ei tunnu koskaan saavan vastausta:
Miksi Jumala ottaisi taivaaseen kaikki, myös sellaiset, jotka Hänet on täällä kironnut tai kieltänyt? Miksi Jumala pakottaisi nämä ihmiset katselemaan tai sietämään itseään ikuisuuden taivaassa kun he eivät ole sitä omasta tahdostaan halunneet tehdä täällä maan päälläkään?
Miksi? Olemmeko me muka sätkynukkeja, ilman omaa tahtoa? Juuri siitä syystähän meillä on oma tahto, saamme itse tehdä tässä väliaikaisessa ajassa sen oman ratkaisumme mitä meille tapahtuu kuoleman jälkeen.
Me saamme ihan itse valita.
Toivooko oikeasti joku ateisti / Jeesusta pilkkaava, että sinne taivaaseen kuitenkin pääsisi kaikki? Miksi ihmeessä? Ja miksi ko. ihmiset sinne edes haluaisivat???
Siis "helkkari" haluat taivaaseen tai pelkäät joutuvasti helvettiin vaikket usko niihin? What?!
. Hirmutekoja voi tehdä toki uskonnon nimissä kuten on tehtykin.
että suurin osa tästä 'ateistien ahdituksesta' tulee siitä, että jotkut ihan oikeasti uskovat kaikesta huolimatta taivaaseen ja helvettiin ja paasaavat päälle täydellisestä armosta ja rakkaudesta. Minusta -agnostikkona- sellainen on pelottavaa. On todella pelottavaa että suuri osa kanssaihmisistä uskoo täydellisiin järjettömyyksiin; kaikki kriittinen ajattelu on kadonnut.
on tiedetty olevan olessa jo hyvin kauan sitten, kauan kauan ennen kristinuskon keksimistä ja sen taivaan monopolin asettamista...
pakana-aikoina ja jo vaikkapa egyptissä.
paljon vanhempia kirjoituksia ja todisteita ei ole tallessa mutta kaikenlaiset jumala-patsaat ja temppelit jo todistavat että aina on tuonpuoleiseen uskottu ja siitä tiedetty, uskontojen nimet ja rituaalit vain vaihdelleet aikojen kuluessa.
missään ei kukaan ole sanonut että kaikki ihmiset jotka uskovat kuolemanjälkeiseen elämään, uskoisivat siihen vain jonkun tietyn uskonnon tai opin kirjoitusten mukaan.
TIUKKAPIPOISTA porukkaa. Suuttuu pienestäkin, syyttelee, haukkuu jne...Avarakatseisuutta kehiin ateistit ja muut vastaavat!
Mi
Jeesukseen uskovia on monia. (ei vain muslimit) He eivät usko, että Jeesus tulisi tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. He eivät usko, että hän on Jumala niinkuin sinä uskot. He uskovat, että hän on jumalallista alkuperää ja se tekee asian täysin toiseksi.
Sitä Jeesuskin julisti eläessään (isä on minua suurempi). Jeesus kyseenalaisti Jumalan, hän pelkäsi ja oli pettynyt.Kun puhutaan henkimaailmasta puhutaan yleisesti, ei se ole kristittyjen omaisuutta. Taivaita on monia yhtä monta kuin uskontoakin jokaiselle on kotinsa. Kukaan ei ole vaatimassa pääsyä kristittyjen taivaaseen miksi olisi? Eikös siellä ole ne kaikkein itsekkäimmät ihmiset jotka eivät luopuisi taivaspaikastaan mistään hinnasta. Ei täällä ole kukaan suuttunut. Sinä itse et vain osaa vastata kysymksiin joita muut sinulle asettavat.
Nyt sulla on pasmat sekaisin, puhut vähän sekavia.
Kuulehan, Jeesus on historiallinen henkilö. Se, mikä erottaa kristityt mm. muslimeista on juurikin se, että kristityille Jeesus on Jumalan poika, Messias ja syntisten Vapahtaja. Muslimeille pelkkä profeetta. Juutalaisetkaan eivät usko Jeesuksen jumaluuteen vaan odottavat Messiasta tulevaksi vasta ekaa kertaa.
No niin, mutta nyt tulee asiaa: sinä tiedät, että eri uskontokuntien edustajilla on omat käsityksensä taivaasta. Jes! Näinhän se juuri on. Joten miten ihmeessä täällä menee herneet nenään kun kristityt sanovat, että heidän näkemyksensä mukaan taivaaseen ei Jeesukselle selkänsä kääntäneet pääse. Hei haloo, pitäkää te muut sitten omat taivaanne älkääkä natisko jos asia on kristinuskossa näin. Olkaa onnellisia omassa käsityksessänne ja oppikaa kunnioittamaan muita uskontoja!
Taivaaseen on muuten paikka ihan jokaiselle, myös sinulle:) Ei kenenkän tarvi ikinä eikä koskaan luopua omasta paikastaan toisen hyväksi. Herran jestas! Ei tietenkään! Jeesus toivoo jokaisen tulevan sinne mutta valitettavasti täällä on moni hänet hyljännyt. Ei siellä ole paikkoja tyyliin 1000 ensimmäistä vaan jokainen sinne on tervetullut kuka sen mukaisen päätöksen tekee täällä maan päällä!
linnut laulelee ja hei, me lennetään!
joka ei ole ikinä ymmärtänyt mitä oikeudenmukaista kristittyjen taivaaseenpääsyssä on. Ihme pelottelua "jos et ajattele kuten me, joudut hirveään paikkaan". Ihmiseltä viedään pelottelemalla mahdollisuus kriittiseen ajatteluun. Jos minusta joku uskovainen tulisi, ei ainakaan ikimaailmassa kristitty. Mielummin valitsisin jonkun itämaisen uskonnon ja menisin meditoimaan jonnekin vuoristokappeliin tai jotain.
En tosiaan tiedä mitä ajatella kuoleman jälkeisestä elämästä. Että onko sitä vai ei. Se on oikeastaan ihan sama onko vai eikö, koska olen täällä reaalimaailmassa. Tärkeää olisi mielestäni elää hetkessä eikä tulevassa tai menneessä.