Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

**HUHTIKUUN Helmet vko. 49**

01.12.2008 |

Uusi viikko ja uudet kujeet ;)

Kommentit (48)

1/48 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

enpä ole minäkään jaksanut ja ehtinyt paljoa kirjoitella mutta aina välillä käyn lukemassa teidän kirjoituksianne :)

Jaksamista teille joilla vastoinkäymisiä :( yleensä tuppaa tulemaan ryppäissä kurjia asioita mutta sitten taas myös ryppäissä kivoja asioita perään!

Mä olen voinnut ihan hyvin ja odottelen tässä vain kovasti rakenneultraa joka on ens ma 8.12... ja odottelen myös että tuntisin vaavin liikkeitä :)

Joku taisi muuten kirjoitella että ei tunne liikkeitä ja sitten kertoi samassa viestissä jatkuvista ilmakuplista vatsasta - eikös ne juuri voi olla niitä liikkeitä? jos siis ei muuten ole ilmaa vatsassa?

Neuvolakäynneistä: kovasti vaihtelee hesassa todellakin. Itse olen ensisynnyttäjä ja takana on vissiin 4 käyntiä ja viides buukattu kuukauden päähän. Ainoa asia mitä olen miettinyt on se että ei ole ollut yhtään lääkärikäyntiä kun tutuilla hesalaisilla ja ei hesalaisilla on jo tässä vaiheessa ollut ja paljon aikaisemilla rv:lla. Olen kysynyt asiaaa neukkiksen tädiltä ja hän sanoi että mulla menee ens vuoden puolelle.. eli puhutaan sitten jostain rv 24 tms. Sanoi että nykyiset seulonnat yms ultrat niin hyvät ettei ole lekuria ellei jotain erityistä syytä tai vaivoja. Selevä sitten.

Joulua odotan kovasti ja etenkin niitä vapaapäiviä...

Mieli on aika herkkä ja mä ärsyynnyn toisista ihmisistä tosi helposti. Mua ärsyttää eniten kaikenlaiset kommentit jotka liittyy raskauteen, ruokavalioon yms. Tekis mieli haistatella sellasille... Ihan niinku sitä ei ite haluais parasta lapselleen ja ottais asioista selvää. Grrrrrrr.

Hauskaa loppuviikkoa ja jaksamisia kaikille!

t.iza ja vaavi 19 tasan tänään

Vierailija
2/48 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Täällä ollaan taas saikulla. Kävin eilen töiden jälkeen dextrassa ja lääkäri sanoi odotelleensa minua aikaisemmin: tulehdusarvot olivat nimittäin koholla ja poskiontelonäytteessäkin jotain mitä ei pitänyt. Outoa, kun sain sen käsityksen, että soittavat jos näytteissä on jotain (viimeksi kävin 12.11.). No, nyt sitten antibiootit menossa ja "lepäilyä" loppuviikko. Viikonlopuksi oli tarkoitus lähteä miehen kanssa kahdestaan Tallinnaan; toivottavasti olo on parempi siihen mennessä. Hemppa oli alle satasen, joten rupesin sitten napsimaan rautaa.

Tänä aamuna kävin neuvolassa kokonaista toista kertaa koko raskauden aikana. Sinänsä harvemmat käynnit ovat minusta ok, kun kyseessä on neljäs raskaus, mutta olisin tuon hempan takia halunnut käydä vähän aikaisemminkin. Eka kerralla (rv 8) sanoi, että älä vielä ala syödä rautaa, vaikka hemppa olikin alle 120. Nyt sitten käyn tarkistuttamassa parin viikon päästä, onko rauta alkanut imeytyä.

Kohdun korkeus oli huimat 24 cm, kun on pakko mitata häpyluusta alkaen. Mulla on taas alavatsassa ihan tyhjää ainakin 5 cm häpyluusta ja kohtu pallona aika ylhäällä. Vauva oleileekin mieluiten siellä ihan ylhäällä. Mitenkähän hengitän raskauden loppupuolella... Lääkäriajan sain joulukuun loppuun. Katsotaan, saako neuvolagyne paremman kuvakulman takapuolen suunnalle. Rakenneultraajahan arveli tytöksi, mutta näkymä ei ollut paras mahdollinen.

Tässä ekan ja tokan neuvolan välissä olisi pitänyt olla jo yksi käynti neuvolagynellä, mutta käytin sen ensimmäisen lääkäriajan silloin viikolla 7, kun epäilin, onko kohdussa lainkaan asukasta. Sihen tilanteeseen oli kyllä helpottavaa käydä lääkärissä ja nähdä ultrassa sykkivä sydän, joten ihan mielelläni siirsin sen sinne. Onhan tässä rutiiniultratkin käyty välissä, joten mukelon vointia on seurattu, mutta noita näytteitä olisi kyllä saanut ottaa useammin.

Johannalle ja Manille virtuaaliset voimahalaukset! Enää ei takuulla kovin moni juttu voi mennä pieleen, jos se yhtään lohduttaa...

Nyt vetäydyn nauttimaan hiljaisuudesta. Muistakaahan painaa ctrl+A ja ctrl+C ennen lähettämistä, niin saatte tekstin kopioitua varmuuden vuoksi...

adelia kera nuppusen rv 22+

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kyllä väsyttää niin paljon etten oikeasti meinaa pysyä hereillä.. Yhtään MITÄÄN en ole tänään saanut töissä aikaiseksi.. Nuokun ja tylsistyn ja niistän ja niistän.. Eilen illalla olin reippaana tyttönä parin tunnin lenkillä sateessa ja tässä sitten lopputulos! Nuha palasi takaisin ihan kaameana ja alapää on NIIN kipeä että hyvä kun pääsin sängystä ylös aamulla! Supistelua ei siis ole vaan alaselkä, lonkat, nivuset ja "se paikka" on kuin jyrän alle jääneet! Tais olla vähän liian vauhdikas ja rankka lenkki meikäläisen nykykunto huomioon ottaen :(. Viime yönä sain nukuttua peräti 8 tuntia mutta väsyttää vaan vielä enemmän kun yleensä. Olisinkohan mä nyt sit oikeasti tulossa kipeäksi..? Toivottavasti en kun perjantaina on firman pikkujoulut... Ei siinä että ne kännijuhlat ihan hirveästi iskisivät, mutta en oikein kehtaa poiskaan jäädä. Onneksi on viel huominen aikaa toipua.

Tänään mulla on neuvola enkä tahtoisi mennä sinne tässä kunnossa koska se kultainen täti takuulla suosittelee saikkua ja lepoa ja sitä sun tätä enkä mä halua olla töistä pois tai kehtaa olla. Heh, ajatelkaa, mun logiikalla on parempi nuokkua täällä tekemättä mitään kun jäädä suosiolla kotiin.

Tuo harmaus mikä ikkunoista näkyy ei totisesti ole omiaan mieltä nostattamaan.. Voi kun tulisi pian edes vähän lunta niin ehkä tämä väsymyskin taas katoaisi!

Tästä tulikin täysin omanapainen valivaliviesti, anteeksi!! Mutta nyt en taida jaksaa kirjoittaa enempää tällä kertaa. Lupaan palata huomattavasti positiivisemmalla asenteella ensi kerralla!

Colis

Vierailija
4/48 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin kaupungin nettisivuilta hyvän listan miten täällä on neuvolakäyntejä ja ajattelin laittaa sen tähän "esimerkiksi"

Äitiysneuvolakäynnit

8-11 rvk terveydenhoitaja

11-12 rvk niskaturvotusseulonta

12-14 rvk lääkäri ja terveydenhoitaja

15-18 rvk terveydenhoitaja

20-24 rvk terveydenhoitaja

21-22 rvk rakenneultraääni

26-28 rvk lääkäri ja terveydenhoitaja

30-32 rvk terveydenhoitaja

32-34 rvk terveydenhoitaja

35-37 rvk lääkäri ja terveydenhoitaja

Alkaen 36 rvk/viikottain terveydenhoitaja

Lasketun ajan jälkeen 1-2 kertaa viikossa terveydenhoitaja

Jälkitarkastus 5-12 viikkoa synnytyksestä lääkäri ja terveydenhoitaja

Isät ovat tervetulleita neuvolakäynneille!

Täällä väsymystä edelleen, mutta selkä parempi. Onneksi töissä on "parantajaukko" mikä teki taas ihmeitä ;) en kyllä tuollaisiin ihmeparantajiin usko mutta kaksi kertaa on hänen kädenlämpö auttanut selkääni =)

Harmittaa kyllä tämä väsymys mutta sille ei oikein mitään voi. Aamulla aina aikainen herätys ja tytöt taas valvovat aivan liian myöhään. Meillä siis lapset kukkuvat tuonne lähemmäs klo 22 =( ei vaan tule uni aiemmin. Kuopukselta jos jättää päiväunet niin sitten käy ajoissa nukkumaan mutta herää itkemään ½-tunnin päästä. Onneksi tuo mies sitten välillä noita lapsia nukuttaa niin saa käydä ajoissa nukkumaan. Usein nukahdankin kuopuksen sohvalle ja sieltä siten kömmin omaan sänkyyn.

Rakenneultraan olisi aikaa reilut pari viikkoa. Jännä nähdä onko meille nyt sitten poika tulossa kun on erilainen raskaus kuin tytöistä. Toisaalta kolmasm tyttö olisi niin "helppo" kun kaikki tyttöjen jutut valmiina. Toisaalta olisihan se kiva kokea pojan kasvatuskin =)

Huomenna pitkä päivä töissä ja viimeiset pari tuntia pitäisi istua "koulutuksessa"/palaverissä. Huoh! Tänään alkoi mahdoton haukottelu jo klo 13. Mummot vaan kyselee että mikäs se noin väsyttää. Huomenna sitten haukottelen esimiesten edessä ;)

Tänään olisi nyt sitten tasan 19

Vierailija
5/48 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset vielä kertaalleen tsempeistä! Sisarellista tukea vahvempaa asiaa saa hakea.. :)

Manille myös multa hurjasti voiman toivotuksia, toivottavasti alkaa tilanne selkeytyä!

Täällä jo iisimpää, hymykin herkässä. Minkäs noille voi, jatketaan vaan eteenpäin!

Mutta nyt pakko mennä jatkamaan, hauskaa iltaa kaikille!

Jo-hanna ja Lupu 23+2

Vierailija
6/48 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja tervetuloa uusille!

Vierailija
7/48 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikki!

Oon taas käynyt töissä lorvimassa täällä ja lukemassa teidän kuulumisia. Nyt kun vihdoin 1,5h päikkäreiden jälkeen jaksan kirjoittaa, niin en tietenkään muista kaikkea...

Mut ensinnäkin paljon voimia Jo-hannalle ja Manille! Toivottavasti mani oot jo sairaslomalla ja saat hieman hengähtää, sillä ei yksi ihminen kaikkea jaksa! Myöskin kiltin tytön työssäuuvahtamisen kokeneena patistan työterveyslääkärille nyt eikä myöhemmin! Tarvitset voimia keväällä, nyt niitä kannattaa kerätä, eikä uupuneen ihmisen paikka ole töissä! Nostan vielä kovasti hattua kaikille, joilla on jo pieniä lapsia raskauden lisäksi! Mulle kun työssäkäynti on jo ihan tarpeeksi, lopun aikaa pääasiassa nukun. Paitsi että nyt oon taas valvonut aamuöisin...

Tää pimeys on kyllä mahdotonta, mut saadaanpahan sitten tuplailoa keväällä, aurinkoa ja vauva! Paitsi Pötsi-Pamela tripla-iloa, kun on valoa ja vauvoja! =)

Tervetuloa mukaan Amanda82 ja Eltzu84!

Täällä takana kolmas neuvolakäynti. Oli onneksi mukava sijainen, joka mulla oli ekalla kerrallakin. Se oma täti oli niin kauhea, tietämätön ja välinpitämätön, että stressasin tota käyntiä etukäteen. Sijainen on tietenkin vaan määräaikainen, muuten anoisin siirtoa sille, pelottaa kun oman neuvolatädin kanssa pitää asioida vielä vauvankin kanssa. Tässä tuoreita rv. 23+1 lukuja: öttiäisen syke 143, kohdunpohjan korkeus 20 cm, hemppa 124, painoa tullut yht. 4 kg. Joo ja heikko linea negra on ollut masussa ainakin pari kk. Neuvolan lisäksi oma mittaus henkkamaukassa on tuottanut luvut 36/38 -> 40/42, joten kasvua on silminnähden tullut ja kalsarit kasvaneet...

Kiinnostavaa lukea muiden kokemuksia Helsingin neuvoloista ja kiitos Prinsessat2 tuosta listasta. Mun käynnit 9+1, 18+4 (tän ajan sain vaan valittamalla väsymystä kun ekalla kerralla hemppaa ei mitattu) ja 23+1. Ultrat 12+6 ja 21+0. Lääkäriä en ole tavannut, enkä tapaa ennen ensi vuotta kuin joskus rv 28. Eli rv 12-14 lekuri ja terkka jäänyt pois. Ajanvaraus toimii idioottimaisella tunnin soittoaika päivässä (tuuttaa koko ajan varattua) kun vuorot tehdään ilmeisesti max 3 vkoa eteenpäin, onneksi kaikki ehdotetut ajat ovat sopineet, tai olen laittanut sopimaan.

Synnytysvalmennukset ovat nyt selvinneet ja niihin menen vasta helmikuussa, siis nuo Haikaranpesän omat (aiheena synnytys ja synnytyksen jälkeinen aika). Vapaaehtoisia keskusteluja näytti kans olevan kiinnostavia (seksuaalisuus, mielialat ja isäryhmä). Lisäksi osallistun synnytyspelkoryhmään, mikä vaikuttaa hyvältä kun en ainakaan sille omalle neuvolatädille pysty tuosta avautumaan. Pari kysymystä teille:

*Oliko synnytys/perhevalmennuksista apua te joilla on jo lapsia?

*Muita synnytyspelkosia täällä? Toivon, että tieto vie tuskaa, nyt vielä oon työntänyt synnytysajatukset pois mielestä...

Myös työmotivaatiosta on kirjoiteltu. Se on täälläkin minimissä, en jaksa väsymyksen vuoksi keskittyä ja odotan kovasti tulevaa 3 vkon lomaa. Työni on sen verran fyysistä, että olen onneksi saanut vähennettyä kantohommia. Painavaa raahatessa alkaa helposti supistelemaan ja pistämään. Jotenkin salaa toivon, että ei tarvis olla töissä loppuun asti, vaikka hienoahan se olis jos kunto kestää. Kivaa kuitenkin kun raskausasia on julkinen ja ihmiset kertovat omasta odotuksestaan ja lapsistaan! Paitsi tänään isompi pomo tuli tökerösti kysymään, että niin koskas sä oikein jäät äitiyslomalle, ei sitten viitsinyt edes onnitella! Näki katseesta että tuossa taas iso kuluerä kun viitsii vatsaa kasvattaa parhaassa työiässä... =(

Ai niin vielä pakko hehkuttaa: faijan vintiltä löytyi laatikollinen mun ja pikkuveljen vaatteita! Siis vauvakokoa! 70-luvun lopulta ja 80-luvun alusta. Todella hyvässä kunnossa vielä. Nyt ei tarvi ostaa kuin sukkia ja vaippoja (ja vaunut ja turvakaukalo ja...) ennen syksyä, sillä retropaitoja ja -potkareita piisaa! Muutama kesämekkokin löytyy, jos vatsasta tulee tyttö!

Voimia siskot pimeyden keskelle, kohta muuten alkaa päivät piteneen ja joulukin on ihan just!

t. Tsili ja Öttis 23+2

Vierailija
8/48 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli äsken happihyppelyllä mieleen, että kyseliköhän täällä joku kapeaan hissiin mahtuvista vaunuista? Tsekkaa Teutonian Funit, AT Lastenturvassa niitä kehuttiin kapeimmiksi, sisämitat kuitenkin samaa luokkaa kuin muissa Teutonioissa. Aion tilata omani Saksasta ensi vuoden puolella.

Ja herkkuvärit! =)

t.Tsili

Vierailija
9/48 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja terkkuja neuvolasta. Sf-mitta oli 19cm ja kaikki muutenkin hyvin. Syy väsymykseenkin löytyi eli hemppa oli tippunut kuukaudessa 144--->110. Hyvähän tuo 110 kin vielä olis, mutta kuulemma noin iso pudotus todellakin väsyttää. Eli rautakuurille siis.

Kyselin myös siitä miksi mä pääsen näin usein neuvolaan ja sitten taas muualla Helsingissä on vain pari käyntiä. Tänä vuonna on kaikkiin hesan neuvoloihin tullut suositukset että vain 1 neuvolakäynti ennen 22 tai 23 viikkoa ja sitten ne ultrat lisäksi. Suurin osa kuulemma jo noudattaa suosituksia, mutta tuolla meidän neuvolassa ei aiota käyntejä supistaa kuulemma ennenkuin ne tulevat määräyksiksi. Neuvolan täti sanoi että se on ihan järkkyä kun pitäisi vaan asennoitua muka niin, että "jos jotain tulee ennen 23 vkoa niin ei sille kumminkaan pysty tekemään mitään"! Onhan se toki noin, mutta ei se kyllä odottajia helpota yhtään!! Onneksi meillä siis näin. Kovin kauaa ei takuulla tuollaista katsota läpi sormien vaan myös meidän neuvola joutuu siirtymään tähän yleiseen käytäntöön. Tyrmistyttävää!!

Eli tuo Prinsessat2`n laittama lista on vielä edellisvuodelta. Tuo ensimmäinen lääkärihän korvattiin meilläkin jo sillä ultralla. Eka lääkäri on mulla nyt sitten 17.12.

Nyt mua kaipaillaan kahvihuoneessa joten tarvii mennä. Saatan kyllä palata vielä tämän päivän aikana :)

Colatoffee 22+6

Vierailija
10/48 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masukuulumisia täältäkin:)

Nuista neuvolakäynneistä, mulla oli alussa aika tiuhaankin neuvolaköyntejä. Pari kertaa oli lääkärikin, mut sekin vaan siks ku ekassa ultrassa lekuri totes että viikot ei vielä riitä np-mittaukseen.. Se sitten siirtyi. Mutta pienen paikkakunnan etuja, esim. kun menin ihan ekaa kertaa neuvolaan, terkkari sanoi että käydäänpä kurkkaamassa oisko ultralaite vielä huoneessa, olihan se, ja saatiin nähä pienen pieni sydän heti ensikättelyssä:) Eli aina kun ultralaite on siinä terkkarin huoneessa niin pääsee näkemään pikkusen. :) oisinko nähnyt ultralla nyt peräti viisi kertaa meidän pikkusen:) Tuohon on mukaanluettuna np-ultra ja rakenneultra.

Rakenneultrasta puheen ollen, viime viikollahan se oli. Kaikki oli mainiosti. Kovin liikuskeli, ja lääkärisetä oli ihan varma että poikahan sieltä tullee:) Olipa ylläri. Olin niin varma siitä että poikahan se on:)

Eilen juttelin työkaverin kans siitä, miten helppo alkuraskaus mulla on ollu. Pari kertaa oon oksentanu, yhen kerran oon lähteny kesken työpäivän pois huonon olon takia, siinäpä ne on ollukki:D Se pelotteli että helppo raskaus, vaikea synnytys:( Mutta mahtavaa että oon töissä pystyny olemaan ihan normaalisti. Vaikka työ on fyysisestgi raskasta. 8 tuntia ollaan koko ajan jalkojen päällä.

Jeps jeps, mutta eipäs tässä. hyviä vointeja muille mammoille!! :)

Miru + Iivari 20+4

Vierailija
11/48 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

palaan vielä paremmin asiaa..

Mutta eilen siis oli se 4d.. kela vähennyksen jälkeen 230€.. oli kalliimpi kun 4 vuotta sitten helsingissä.. nyt siis kävin lähempänä eli tampereella.

Lääkäri oli pätevä ja asiansaitietävä. P-P-Poikahan se siellä.. mikä muukaan ja samannäkönen kuin kaikki 3 edeltäjäänsä.

Tiesin kyllä jo että poika tulee mutta nytpä sekin on satavarma homma. ei siis enään yllätys eikä pettymys.. sain ostaa sitten samalla reisulla suloset kotiutumisvaatteetkin

Paino oli 380g ja kaikki ok!

Multa selvis että se valtimo mikä vie istukalle verta eli olikohan kohdun joku valtimo niin siinä on vastus.. eli viittaa riskiin sairastua toksemiaan. No ei uutta koska 2 ekasessa se oli lievänä ja sano että tätä pitää seurata nytten tarkemmin että vauva kasvaa ja jos verenpaineet alkaa nousta yhtään pitää mennä heti neuvolaan josta sitten laitetaan eteenpäin.. eli en oo kuvitellu onneksi oloani huonoksi ja uupuneeksi... jostain löyty syykin. ELi ei turha reissu vaikka maksoikin..

mutta nyt juoksen ja palaan vielä parremmin jutteleen

mani ja bamse rv21

Vierailija
12/48 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mani hyvä että löytyi syy huonoon oloon!

Täällä vietetään taas niin turhaa kotipäivää kun esikoiselle tuli silmätulehdus ja lääkärissä piti käyttää. Pyysin sitten koko päivän sairaslomaa kun ei ole mitään järkeä mennä pariksi tunniksi. Toisaalta tällainen yksi töitä ja yksi vapaa olisi aika kiva rytmi olla töissä =)

Kävin jo kelan sivuilla kattelemassa että millon alkaisi äitiysloma. 23.3 oli ainakin laskurin mukaan. Onhan sinne vielä aikaa. Tekisi mieli jo jäädä kotiin kun tekee niin pahaa kun tytöt haluaisivat olla mielummin kotona kun päiväkodissa. En tiedä miksi tämä syksy on esikoisellekin ollut paljon vaikeampi vaikka ennen on aina tykännyt. Hänen ryhmästä vaihtui paljon lapsia ja kaikki aikuiset syksyllä niin kai sillä on sitten vaikutusta.

Nyt taidan hetken huilahtaa ja kuunnella masua kun siellä kovasti potkitaan =)

Vierailija
13/48 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moiks,

plaah, ilmoja on pidelly. Ihan ekaksi sanon sydämestä sympatiat teille, joille elämä näyttänyt pyllyä viime aikoina - muutenkin kuin kelien osalta. En pysty edes kuvittelemaan, kuinka raskasta se voi olla, mutta päivä kerrallaan vaan eteenpäin, vaikka varmaan nää klisee-komppaukset ärsyttävät. Itse en ainakaan kestä esim. sanontaa "kyllä se siitä suttaantuu". TERVETULOA MYÖS UUDET TYYPIT MUKAAN MESTOILLE !

Hauskaa oli nyt saada vähän muistutusta ryhmäläisten iästä, vaikka kyllähän silloin alussa tuon esittelysivunkin luin. Luulin siis todellakin olevani täällä kolmevitosena vakavanhaväinämöinen, mutta onhan täällä sentään muitakin, jotka ei ole ihan youngstereita :D Tosin en tiedä, onko yhtään mun ikäistä ensisynnyttäjää.

Mua nauratti Prinsessat2:n kommentti, että työpaikalla heillä on joku "parantaja-ukko" :) Oispa meilläkin duunis joku parantaja-pentti, joka syöksyis aina apuun, kun selkä kettuilee. Kaikki työkaverit on kyllä miehiä, mutta ei sieltä taida tollasia taitoja löytyä. Vasta yks äijä on toistaiseksi kommentoinut mun kasvanutta reppua ja onnitellut. Sitten vielä naureskeli, että kuinkahan kauan menee ennen kuin kundit huomaa...varmaan vain luulevat, että olen lihonut reippaasti.

Töissä stressaa niin prkl:sti. Siksi en täälläkään ole paljon viime aikoina runoillut, kun täytyy vaan töihin keskittyä aamusta iltaan. Mies käy kuumana, kun painan pitkää päivää. Oma olo on kyllä toistaiseksi hyvä, ehkä ei kandeis leikkiä nyt omalla (puhumattakaan vauvojen) terveydellä kuitenkaan. Stressaavinta on kun joudun (valitettavasti) hakemaan itse itselleni sijaista eli tarkoittaa sitten työhaastattelujen tekemistä jne. Musta ei todellakaan tule koskaan mitään rekrytointiammattilaista tai vastaavaa. Mun mielestä kaikki tyypit oli tosi kivoja, oisin voinut palkata ne kaikki :D Mut oikeasti on aika vaikeeta tehdä eroa tasavertaisten hakijoiden kesken ja tehdä päätöksiä.

Mun jutut ei nyt ihan taida liittyä odotukseen eli jos palais aiheeseen. Tosta mahaviivasta: mulla oli se jo ekassa neuvolassa ! Luulin, että se pamahtaa automatic kaikille raskaana oleville. Sain jotenkin th:n kommentista tämän käsityksen. Mutta se viiva oli siis tosi tumma tossa alkuraskaudesta, mut nyt se on vähän himmennyt.

SF -mitta oli pari viikkoa sitten neuvolassa 22 cm. Huomenna olis taas sairaalassa polilla ultra ja lääkäri. Meillähän oli virallinen rakenneultra jo silloin viikolla 18 eli sitä aikaistettiin kaksosista johtuen. Ja siitä eteenpäin on ultria nyt kerran kuussa ja sitten loppuvaiheessa on kerran viikossa. Sitä en tiedä, milloin tämä "loppuvaihe" alkaa, eli mistä lähtien pitää ravata ultrassa joka viikko. Mielelläänhän siellä käy, kunpa sairaala olis vaan joko mun duunipaikkakunnalla tai asuinpaikkakunnalla. Helpottais kulkemista. Toinen ei niin kiva asia on, että joka ainoasta polikäynnistä laskutetaan 22 euroa ja jos sitten ruvetaan laskemaan, että siellä käydään vaikka kaksi kuukauttakin kerran viikossa, niin ei se nyt ihan ilmaista ole.

Nyt kun luen noista pk-seudun neuvolakäyntien määristä, niin olen kyllä ihan tyytyväinen, että meidän pikku kyläpahasessa pääsee neuvolaan toistaiseksi kerran kuussa (oli sitten yksöis- tai kaksosraskaus). Tosin kuten varmaan joka puolella, meidänkin th on aika täystyöllistetty eikä näin ollen ehkä jaksa paljon ylimääräistä tietoa jaella.

Vielä(kään) e mitään potkunyrkkeilyä mahassa tunnu. Pitää huomenna ultrassa kysyä oikein erikseen, että miks en tunne mitään liikkeitä. Toivottavasti kaikki nyt kuitenkin hyvin. Synnytyspelosta joku kyseli. Ennen tätä kaksoisuutista olin kontrollifriikkinä suunnitellut oman synnytykseni hyvinkin pitkälle (naurettavaa!), että miten se menisi ja vaatisin kaikki mahdolliset puudutukset ja sitä ja tätä..ja tietysti, jos jotain ei olis menny mun suunnitelmien mukaan, olisin ollut heti aivan paskana. Jep, sen jälkeen kun kuulin, että tuplat tulossa, kääntyi kelkka. Kaikki se puhe, että "riskiraskaus ja riskisynnytys.." Nyt mulle on ihan sama, vaikka kävisin minkä helvetin läpi, kunhan vauvat on ok. Lähden sairaalasta vaikka pää kainalossa, jos tarve vaatii. Tietty tiedostan sen, että jos synnytys menis mahdollisimman hyvin, niin se helpottais kotiutumisvaihetta, kun ei olis tikkejä maha täynnä.

Hauskaa joulun odotusta kaikille ! Laitetaan naapureiden "iloksi" kunnon jouluvalohelvetti ikkunoihin, niin jopas kirkastuu maisema :D Itse saan viikonloppuna rakkaan kummityttöni, 11 v, yövieraaksi. Leivotaan pipareita ja katsotaan videoita.

t.PötsiPamela + Package x2

rv 21+3

Vierailija
14/48 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon PötsiPamelan viestiin viitaten, voisin kirjoittaa, että lunta lunta lunta. Eli kun tulin muutaman päivän etelän visiitiltä takaisin kotiin, täällä oli vain lumet lisääntyneet. Jotenkin lohdullista sen jälkeen, kun vietti useamman päivän pelkässä rankkasateessa :)

Minulla ei ole vielä mitattu tuota kohdunkorkeus tai sf tai mikä se nyt oli -mittaa. Maanantaina on taas neuvola, katsotaan mitä uutta siellä tulee :)

Eilen oli ultra. Siellä se kaveri liikuskeli vilkkaasti. Kaikki elimet, joita kätilö pongasi, löytyivät, joten kaikki lienee hyvin :) Kokokin oli suurinpiirtein mitä pitääkin ja painoa sillä taisi olla joku 430 g. Istukka oli nyt etuseinässä, eli sinänsä hyvä uutinen, ettei enää kohdunsuun päällä. Kovin hyviä kuvia emme onnistuneet saamaan mukaan (ekasta ultrasta sain kivoja kuvia :) ja tämänkertainen kätilö oli äkäinen kuin ampiainen, ettei siltä oikein uskaltanut kyselläkään mitään... Mutta onneksi vauvalla tuntui olevan kaikki kohdallaan, se lienee tärkeintä :) Sukupuolta yritimme tiedustella, mutta ei vaavi suostunut sitä näyttämään, muuta kuin kätilö tuumasi että EHKÄ pojan vehkeet, mutta hyvin suuri ehkä! Sellaisia kuulumisia tännepäin!

Mukavaa loppuviikkoa ja lähestyvää joulun aikaa :)

Shinon 21+4

Vierailija
15/48 |
05.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottelemme esikoistamme ja laskettu aika on 13.4. Odotusaika on sujunut hyvin ja olen oppinut tietämään mitä närästys on... :p Olen normaalipainoinen tai oikestaan aika alarajoilla, mutta nyt on ilmenny ihme kolotusta lonkissa. Onkos muilla samanlaisia ongelmia ollut? Rv on 21+4 eikä masukaan mikään suuren suuri pömppis ole vielä... :| Olisi mukava kuulla jos jollain ollut samanlaisia vaivoja...ja mikä niiihin auttaisi...:)

Vierailija
16/48 |
05.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin eilen neuvolalääkärillä, joka määräs kuun loppuun saikkua ja jotain lääkettä supistuksiin. En oo vielä hakenut pillereitä, kun vähän arveluttaa niiden käyttö. Pharmacassa kun mainitaan, että niiden käyttöä pitäis välttää raskausaikana. Lääkäri vaan sano että niitä on jo 20 vuotta käytetty supistuksiin... Ne on verenpainelääkkeitä ja mulla on muutenkin paineet aika alhaalla 105/60. Hiukan helpotti kun sai pidemmän sairausloman, mut nyt pitäis hakea kelasta sairauspäivärahaa... Ihanaa paperisähläystä... Muuten neuvolasa oli kaikki hyvin. Kohdun korkeus 22cm, paineet kohillaan ja hemppa ok.

Hyvää viikonloppua ja itsenäisyyspäivää kaikille!!

Eltzu rv 22+2

Vierailija
17/48 |
05.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on ollut töissä todella kiireinen viikko ja parikin työpäivää on venähtänyt kaksitoistatuntisiksi. Onneksi mies on suhtautunut hyvin ja hoitanut kodin ja esikoisen mallikkaasti. Mutt kyllä sen huomaa, että näin raskaana ollessa väsyy nopeammin ja todellakin pitää muistaa syödä ja juoda säännöllisesti - se kun tuossa työn tuoksinassa helposti unohtuu. Olen myös mittaillut säännöllisesti verenpainetta ja ehkä juuri työstressistä ja hieman vähemmästä nukkumisesta johtuen se on taas ollut lääkityksestä huolimatta vähän liikaa kohollaan. Täytyypi katsoa viikonlopun yli ja jos ei kunnon levolla laske, niin pitää ottaa yhteyttä äitipolille. Harmi vain, kovasta työtahdista huolimatta todella pidän työstäni ja ensi viikko on taas rauhallisempi. Projektiluontoisia töitä kun osin teen, niin deadlinen lähestyessä hommat on vain tehtävä...

KELAn laskurin mukaan äitiysloma alkaisi helmikuun lopussa ja vaikka töissä onkin ihan mukavaa, niin kyllä ne ajatukset alkavat jo välillä olla ihan muualla. Kunpa se helmikuun loppu ja lopulta se lapsen syntymäkin tulisi jo pian!

Onneksi vointi on ollut ihan hyvä. Vauvan liikkeet tuntuvat nyt ihan säännöllisesti jos itse malttaa hetkeski pysähtyä. Erityisesti liikkeet tuntuvat tuolla alavatsassa. Keskittyminen tuonne alas voi hyvinkin johtua tuosta edessä olevasta istukasta. Pari kertaa on tullut oikein kunnon tömäys joka ihan hätkähdyttää.

Neuvolakäynneistä:

Olen käynyt neuvolassa suht tiheään, mutta se on johtunut siitä että verenpainettani on seurattu. Varsinaisesti neuvollalääkärissä en ole käynyt kertaakaan ja voi olla etten tässä raskaudessa edes käykään. Alkuraskauden käynti kuitattiin sillä kun olin käynyt ihan alkuviikoilla yksityisellä ultrassa ja hän teki samalla sisätutkimuksen. Nyt olisi kohta toisen lääkärikäynnin aika, mutta menen äitiyspolille verenpaineen takia kontrolliin heti alkuvuodesta ja TH opasti minua pyytämään sisätutkimuksen siellä. Ja oikeassahan TH on siinä, että olisi resurssien tuhlausta varata minulle lääkäriaika terveyskeskuslääkäriltä jos äitiyspolin erikoislääkäri voi samalla hoitaa vastaavan tutkimuksen. Täytyy toivoa, että äitiyspolilla suostuvat tähän (minimissään kai vain ultraavat vauvaa, istukkaa ja napanuoraa), koska neuvolasta saa sitten vasta paljon myöhemmin sen lääkäriajan.

Sokerirasitukseen pitäisi myös varata aika. Syynä minulla moniakin: painoindeksi, ikä (just tuli 36 täyteen) ja iso esikoinen (silloin raskausdiabetestä ei ollut). Esikoinen oli siis 52 cm ja 3975g viikolla 40+3.

mani: minä osallistun tutkimukseen jossa tutkitaan tarkemmin kohtuvaltimoiden vaikutusta raskausmyrkytyksen kehittymiseen. Tosin minulla näyttivät olevan sen verran 'normaalikunnossa', että en päässyt/joutunut varsinaiseen tutkimusryhmään. Sanoiko muuten lääkäri että huono olosi voisi johtua valtimoista? Minä taas pääsin siihen käsitykseen (voin olla väärässä), että itse näitä ongelmia ei pitäisi pystyä huomaamaan. Samoin ainakin minulla kohollaan oleva verenpaine ei ole oireillut mitenkään, eli vain mittaamalla on voitu todeta verenpaineen olevan kohollaan. Toki nämä voivat olla ihan yksilökohtaisiakin.

Eltzu: En ole terveydenhuoltoalan ammattilainen, mutta ei kai mitään lääkkeitä suositella raskauden aikana. Eli aina lääkityksestä tehdään arvio, jossa verrataan lääkkeen käytön riskejä verrattuna hyötyihin ja uskon ja toivon että lääkärisi on tämän tehnyt. Mutta jos sinua tilanne epäilyttää, niin soita neuvolaan TH:llesi ja kysele sieltä, tai sitten vaihtoehtoisesti varaa aika toiselta lääkäriltä (esim. yksityinen).

Mukavaa itsenäisyyspäivän viikonloppua kaikille. Itse ajattelin katsoa linnan juhlia ja nauttia joulupipareita. Meillä nimittäin perinteisesti joulupiparit leivotaan itsenäisyyspäivänä.

Juliaana ja työnimetön 23+0

Vierailija
18/48 |
05.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys!

Tervetuloa kaikille uusille mukaan! :)

Kylläpä se aika menee nopsaan! Tuntui, että ekassa raskaudessa aika meni hitaasti ja olin perillä raskausviikoista ja sikiön kasvumuutoksista kohdussa. Nyt aika vaan menee, raskausviikot menee hujahtaen eteenpäin, sentään aika hyvin olen kyllä perillä siitä, mikä rv on meneillään! :) Mutta kivahan se on näin: olisi synnytys vaan pian ohi ja ihana vauva sylissä!

Joku kyseli raskausarvista ja siitä viivasta masussa, mulla ei vielä viivaa näy, aina se on kyllä tullut ja pois häviäminen on kestänyt ainakin vuoden verran :) Raskausarvilta olen säästynyt kokonaan, jee! Saa nähä mitä tää raskaus tuo tullessaan...

Synnytysvalmennuksesta: sillon esikoisen kanssa kun oltiin, ni oli siitä ainakin sen verran apua, että tiesi sitten kaikki synnytyksen eri vaiheet ja sen, miten tulisi hengittää synnytyksen aikana. Kunhan vaan muistaa hengittää! :) Kyllä ne kätilöt ja oma mies sitte muistutteli kaikesta, mitä pitäisi tehdä, kun itse keskittyi niin siihen kivun sietämiseen.

Lasten syntymäpainosta: meiän lapset on ollu syntyessään 2850g ja 3150g, eli ihanan pikkuisia nyyttejä.

Kohta täällä meillä koittaa raskauden puoliväli ja hirmuinen siivousvimma on päällä! Nyt se pesänrakennusvietti lähti kunnolla käyntiin! :) Tekee mieli siivota lattiasta kattoon jokainen huone ja kaikki kaapit kuntoon. Jos vaan jaksamista ja energiaa riittäisi tarpeeksi! ;)

Hyvää viikonloppua ja itsenäisyyspäivää kaikille!!

T: PikkuKeiju + pikkupikku, rv 19+2

Vierailija
19/48 |
05.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään aamulla oltiin äitiyspolilla taasen lekurilla ja ultrassa. Kaikki oli muuten ok, mutta verenpaine meikäläisellä oli noussut yhtäkkiä aika paljon. Ei kuulemma vielä kuitenkaan siitä mitään johtopäätöksiä voi vetää, mutta jos parin viikon päästä neuvolassakin kova verenpaine, sitten pitää reagoida.

Tyypit oli mahassa nyt selkeästi kumpikin ottanut oman paikkansa ja enää ne ei lääkärin mukaan vaihda paikkojaan keskenään. Toinen oli nyt pää alaspäin ja toinen pää ylöspäin, kun viimeks olivat kasvokkain. Kova heiluminen ja meininki oli taas menossa kummallakin, vaikka mitään en tunne itse. Tai siis mähän en nähnyt vilaustakaan kummastakaan vauvasta, koska näyttö oli käännetty niin, etten nähny mitään. Mun mies ainoastaan näki ja sanoi kun lähdettiin lääkäristä, että toisella vauvalla oli ollut silmät auki ! Voiko olla ?? Ärsyttäväähän toi on, kun ei itte päässy palleroita näkemään. Paikalla oli kiireinen ja tiukan oloinen mieslääkäri, joka ei paljon puhua pukahtanut. Niin en sitten uskaltanut pyytääkään mitään palveluksia. Meillä on nyt toistaiseksi joka kerta ollu eri lääkäri. Mukavaahan se olis, kun ois koko odotusajan sama lääkäri, mutta ei kai siitäkään parane valittaa. Pitää vaan olla tyytyväinen, että ylipäätään seurataan, vai mitä ?

Ens kerralla päästään nyt toisen kerran NP-ultran jälkeen ihan synnytysosastolle ultraukseen ja siellä on onneksi se näyttö asetettu niin, että mäkin näen tosi hyvin. Yesh !

Meillä oli viime viikonloppuna tosi mahtava reissu "vaunuostoksilla". Lauantaina shoppailtiin Turussa muuten vaan ja yöksi mentiin Naantalin kylpylään. Ihanaa !!! Lilluin altaissa maha pystyssä tuntitolkulla. Sunnuntaina oli tarkoitus kiertää vaunukauppoja. Yllätys: eivät suurimmatkaan olleet sunnuntaina auki. Tyhmyydestä sakotetaan!

Hauskaa viikonloppua kaikille !

t.P.Pamela + pikku paketit

Vierailija
20/48 |
05.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaisesti aamun säikähdyksestä: oikealle alavatsaan pisti niin pirusti, etten pystynyt liikkumaan. Työterkkari oli puhelimessa sitä mieltä, että heti lääkäriin, joten kauhistuin kunnolla. Kipu helitti, mutta tuntui paineena puoli päivää. Lekuri paineli ja kuunteli vatsaa ja teetti vielä tulehdusarvot labrassa: kaikki kohdallaan. Joku suolistokramppi kai, masukilla pitäisi kaikki olla hyvin jos ei tule vuotoa ja liikkeet tuntuu. Huh kun pelotti, mutta sainpahan nukkua päivän. Kavereiden pikkujoulut jäi nyt kuitenkin väliin. Sielläpähän nyt ryypiskelevät...

Vauvelin liikkeet on muuten välillä niin voimakkaita, että saisi välillä tyytyä vaan varpaiden heilutteluun eikä aina niitä kuperkeikkoja...vaikka hyvähän se on että on aktiivinen. Muutamana yönä oon herännyt viideltä kun aamutreenit alkavat ja tänään aamulla sitä pyörinää tuntui tuntikaupalla. Päivän Öttis yleensä nukkuu ja alkuillalla sekä puolilataöin on aina meinikiä luvassa!

Mukavaa viikonloppua kaikille, muistakaa levätä kunnolla!

Tsili & Öttiäinen 23+jotain