Käsi sydämelle: Lasten hoidossa pitämisestä:
Kuinka usein annat lastesi olla yli tunnin pidempään hoidossa työaikasi ylitse sen vuoksi että haluat käydä shoppailemassa tms muuta omaa vapaa-ajan viettoa?
Millaisia kellonaikoja lapsesi viettävät hoidossa?
Tunnetko koskaan huonoa omaatuntoa asiasta?
Kommentit (37)
yleensä hoitopäivät 9.30-15, usein vien yhdeksäksi, että ehtii leikkimään hieman sisälläkin, muuten tulee paha mieli. Koulun jälkeen menen usein urheilemaan ja haen lapsen vasta kolmen jälkeen, en viitsi kesken päikkäreiden hakea.
enkä pode huonoa omaatuntoa, enemmän poden huonoa omaatuntoa silloin, kun en kotona ollessani leiki lapsen kanssa vaan yritän lukea tenttiin tai teen jotain muuta kouluhommaa.. ei killu meikäläisen pään päällä ainakaan sädekehä.. mutta näin jaksan paremmin ja tämä sopii meille.. toisille taas toinen tyyli..
Eli mies vie kun menee myöhempään töihin ja minä taas pääsen aikaisemmin hakemaan.
Toisaalta en edes "osaa" jäädä lorvimaan töiden jälkeen, ennenkuin olen hakenut lapset. Kaupassa saatan joskus pikaisesti käydä...
Mikä saa äidin ajattelemaan niin että "lapseni viihtyy niin hyvin päiväkodissa että olkoon siellä mieluummin kuin kotona perheen kanssa" ???
Rehellisesti, mä luulen että se on vaan tekosyy ja selitys ehkä jopa itselle että saisi omaa aikaa äiskä itse.
Noin kun vaan muotoilee sen niin ei tule äidille huono omatunto tai syyllisyyden tunto.
Aika harva uskaltaa sen myöntää että päivähoito on oiva tapa saada sitä omaa aikaa kun siellä on kuitenkin ammatti-ihmiset hoitamassa.
Nostan äidit teille hattua jotka pitävät lapsensa hoidossa vain sen ajan kun oikeesti tarvis olla!!! Olette sisäistäneet ph. n tarkoituksen ja oman roolinne lapsen elämässä.
sinänsä hassua kun jokaisella siihen oikeus kuitenkin. myöskään tässä kunnassa ei viedä isompaa hoitoon jos on vauva kotona, ellei tällä isolla ole kehityksessä ongelmia.
...aamupäivän kotona (kun miehellä iltavuoro) ja joka toinen viikko päästä iltapäivällä jo 14.30-15 kotiin (kun miehellä aamuvuoro), MUTTA se ei onnistu, koska minun työpaikkani on kotona, enkä saisi tehtyä töitä jos tenavat olisivat kotona.
Siis: meillä lapset hoidossa joka päivä klo 7.45-16.45 (noin), minkä välisen ajan minä teen töitä. Toisinaan mies hakee lapset hieman aikaisemmin ja menevät käymään jossakin (kaupassa tms), mutta useasti silloin kuuluu naukunaa "Miksi tultiin liian aikaisin hakemaan".
Mutta on se kyllä mukavaa, kun aamuvuoroviikolla mies tekee sitten ruoan valmiiksi niin, että lapset saavat heti ruoan kotiuduttuaan ja iltavuoropäivinään mies touhuaa aamupäivisin kotona kaikkia askareita, mitä olisi lasten kanssa hankala tehdä.
Lisäksi lapsilla on hyvä ja turvallista olla tutussa pk:ssa tutulla ja turvallisella rytmillä.
Lapsi on hoidossa ainoastaan kuntoututtavista syistä (autismi ja kehitysvamma). Hoito- aika on 9-14.
Olen lapsen omaishoitaja. En ole tällä hetkellä työ-elämässä. Päivällä hoidan asioita, suunnittelen lapsen koritehtäviä, on palavereita terapeuttien kanssa. Mutta myös paljon vapaa- aikaa.....
Ei ole huno omatunto pätkän vertaa. Lapsi saa kuntoutusta ja arki kotona on huomattavasti rankempaa eli hengähdystauko tekee hyvää välillä.
jos äiti käy kaupassa tai punttisalilla ennen kuin hakee lapset, niin eikös kyse ole siitä, että lapset viihtyvä paremmin hoidossa kuin kaupassa/punttisalilla, ja kotona ollaan sit yhdessä? Meidän punttisalille ei edes suositella pienten lasten mukaan ottamista.
Itse käyn joskus lyhyemmän työpäivän jälkeen siivoamassa tai laittamassa ruoan uuniin ennen kuin haen lapset, jotka ovat aina hoidossa 8-16. Pienempi hyötyy selvästi säännöllisestä päivärytmistä, ja siitä, että haetaan aina pihalta (eikä esim. suoraan päiväunilta).
Kiva kierrellä Stockalla ja Sokoksessa.
Meillä kaksi lasta jotka molemmat jatkavat päiväkodissa kuntoutuksellisista syistä vaikka itse jään kohta äippä lomalle ja kolmannen kanssa kotiin. Omaishoidontukea tullaan myös saamaan. Hoito-ajoista ei olla sovittu mutta luultavasti 9-15, 4 päivää viikossa tms. Enkä koe huonoa omaatuntoa, lasten puheterapeutti käy päiväkodilla ja sairaalasta ehdottomasti hoitoa suosittelivat. Varmasti tulisi kehityksessä takapakkia jos kotona vaan olisivat. Jos olisi normaalitilanne niin luultavasti pitäisin kotona enemmän. Nyt kun ollaan miehen kanssa molemmat vielä töissä, on hoitoajat koko ajan samat vaikka päästäisiinkin aikaisemmin töistä, lapsilla kuljetus tarhaan joten niitä ei ihan joka päivä muutella. Miksi potea huonoa omaatuntoa jostain kaupassa käynnistä ennen lasten hakua,kyllä itse luulen että lasten on mukavampi päästä suoraan kotiin mm. syömään kuin lähteä nälkäsenä kauppoihin kiukuttelemaan tarhapäivän jälkeen.
hoitoon ihan silleen että olen kotona. Teen nähkääs yötyötä ja jos isi on töissä niin äipän tarvii nukkua. En koe huonoa omaatuntoa, koska kahden vanhemman vuorotyön takia lapsen hoitopäivän on TOOOOOOOOOSI pitkiä (max 20h) mutta niitä on TOSI vähän.
Ihmettelen todella miten jotkut kunnat muka voivat kieltää vanhempien kaupassakäynnin kun lapsi on hoidossa. Se ei kuuluu päiväkodin henkilökunnalla yhtään miten vanhemmat päivänsä viettävät, kunhan vain hakevat lapset päiväkodista aukioloaikojen puitteissa.
Pari kertaa olen käynyt ruokakaupassa suoraan työpäivän jälkeen. En ole tuntenut huonoa omaatuntoa siitä. Joskus toisinkin päin, kun lapsi saa viettää aamulla pitempään kotona.
jos lapsesi eivät saa olla kotonaan sen takia?
Ja eikö olisi fiksumpaa vuokrata työtila kodin ulkopuolelta sen sijaan että lapset raahaa hoitoon turhan takia.
t. myös kotona töitä tekevä
Mulla on normaali 8-16 työ liukumineen. Lapset on työmatkan takia hoidossa 7.20 alkaen ja haetaan heti kun päästään töistä. Joskus saatan lähteä tuntia aikaisemmin töistä ja käyn kaupassa ennen kuin haen lapset (ruokaostoksilla). Noinakaan päivinä lapset ei siis ole normaalia pidempään hoidossa. Perjantait ollaan aina vapaalla, olen osittaisella hoitovapaalla.
Jos on jotain pakollisia ostoksia, kuten apteekissa käynti, saatan venyttää päivääni sen verran. Lapsi on pph:lla joten minusta on tärkeää että haen lapsen ajoissa sieltä pois, sillä hoitajan omat lapset tulevat koulusta ja minusta on hyvä saada nämä pienet sieltä jaloista pois sopimuksen mukaisesti sillä äidillä on kovasti kysyntää iltapäivällä :)
Jos lapsi olisi päiväkodissa niin tuo myöhemmin hakeminen olisi jotenkin paljon hyväksyttävämpää sillä hoitajat ovat töissä kuitenkin vuoronsa loppuun.
on tarpeen. Shoppaaminen ei ole mulle mitään luxusvapaa-aikaa, vaan välttämätön pakko. On pakko käydä hoitamassa asioita silloin tällöin, ja se nyt vaan sujuu ilman lasta nopeammin.
Lapsi on hoidossa 7.30-16.30 pääsääntöisesti. Pk ei ole mikään helvetin esikartano, vaan hyvä paikka, joten en todellakaan tunne asiasta minkään valtakunnan huonoa omaatuntoa. Pitäisikö?
Eli vaikka imolemmat tehdään normaalia 8 tunnin päivää, niin vuorottelemalla saadaan lasten hoitopäivä n. 8 tunnin mittaiseksi. Lyhyemmäksikin sen saisi, mutta ollaan molemmat miehen kanssa niin aamu-unisia ettei kumpikaan selviä seitsemäksi töihin :)