Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävn perjantaina lasteni kanssa neuvolassa. Kommentoikaapa TE lasten mittoja, kun itse

Vierailija
30.11.2008 |

en ollut th:n kanssa lainkaan samaa mieltä.

Tyttö tasan 4v: 102,4cm ja 17,2kg

Poika 2v 3kk: 83,5cm ja 11,6kg

Kommentit (86)

Vierailija
81/86 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä muutamat vastaukset ovat olleet suoraan sanottuna tökeröitä. Olen th, joten otin mielenkiinnosta poikien ja tyttöjen kasvukäyrät eteeni. Ap:n 4-vuotias tyttö kulkee pituuskäyrällä 0sd ja paino on +5%. 2v3kk pojan pituus puolestaan on -2.1sd ja paino 0%. Ap: tytöstäsi en ole lainkaan huolissani, enkä pojasta, jos hän on aina mennyt tasaisesti omalla käyrällään. Jos taas pituuskäyrä on yhtäkkiä kääntynyt laskuun (yli 2v. suht. pituuden muutos yli+0.7sd tai yli-0.5sd vuodessa), on tutkimukset paikallaan.

Enemmän olisin huolissani siitä 7-vuotiaasta pojasta, joka on 120cm ja painaa samanverran kuin ap:n tyttö eli 17.2 kg (olisiko ollut viesti 20...). Jos tuo on totta, pojan pituus on ok, -6%, mutta paino on -23%. Painon alaraja on kouluikäisellä -15%, joten 17.2 kg on aivan liian vähän 120 cm pituisella pojalla.

Kyllä laihuuden ihannointi menee liian pitkälle, jos normaalipainoisia lapsia aletaan sanomaan pullukoiksi!

Vierailija
82/86 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-vuotiasta ja ekaluokkalaista, vaikka olisivat saman pituisia. Koululaisella alkaa malli olla ihan erilainen kuin 4-vuotiaalla, pää on suhteessa pienempi ja raajat pitemmät.

Eli 120-senttisen ekaluokkalaisen pitääkin (siis samalla hoikkuustasolla) olla kevyempi kuin 120-senttisen nelivuotiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/86 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun tyttö oli 3v neuvolassa 102cm ja 17,3kg. ja terkka sanoi vaan että hyvä on painon ja pituuden suhde. ja siis hoikaltahan tuo tyttö myös näyttää. niin ei kyllä varmasti ole ap:n tyttökään ylipainoinen..

ihan kamalaa tekstiä täällä joillain muka aikuisilla ihmisillä,kun toisten lapsia käydään punkeroiksi nimittelemään.

Vierailija
84/86 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pituudeltaan noin 108 cm ja painoa 16 kg, painoa voisi olla enemmänkin ja tyttö silti näyttäisi hoikalta.

Tuntuu oudolta, että 6 senttiä lyhyemmällä lapsella kilo enemmän painoa voisi näkyä ylipainona. Sen sijaan 16-17 kiloa painava 116 cm tyttö kuulostaa aika kevyeltä.

Joku täällä rinnasti 17,2 kg ja 18 kg toisiinsa - siinähän on 800 grammaa eroa- se on suuri määrä lapsen painossa eikä painot siten ole sama asia!

Vierailija
85/86 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma tytär on saman ikäinen ja mittainen, painoa 3kg vähemmän eikä hänkään mikään nälkäkurki ole.

poika minusta on aika pieni ikäisekseen, hyvä että laitettiin lääkärille tutkittavaksi.

Omat lapseni ovat kasvaneet miinuskäyrillä ensimmäiset 3v ja ollaan juostu kasvukontrolleissa neuvolassa ja lasten polilla ja olivat kuitenkin 2v 86cm pitkiä

Vierailija
86/86 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...miten ap:n tyttöä voidaan pitää pullukkana. Minusta pituus ja paino ovat hyvässä suhteessa. Katsoin omaa neuvolakorttiani ja olen ollut neljä vuotiaana lähes saman kokoinen, eikä minua kyllä ikinä "haukuttu" pullukaksi. Päinvastoin. Sitä vastoin oudolta vaikuttavat yli 115 senttiset, jotka painavat noin 16 kg. Ei voi olla kaikki kohdallaan ja jos esim nopean pituuskasvun vuoksi paino on vähän jätättänyt niin ei kannata lapselle "ihastella" miten hoikka tämä on. Vääristyy se lapsenkin käsitys omasta vartalosta. Itse olen nyt 168 senttinen ja 50 kg kahden lapsen äiti. Luontaisesti olen hoikka ja tyytyväinen vartalooni. 3,5 v tyttäreni on noin 98 senttinen ja 15 kiloinen ja mielestäni kaikinpuolin sopusuhtainen.