Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävn perjantaina lasteni kanssa neuvolassa. Kommentoikaapa TE lasten mittoja, kun itse

Vierailija
30.11.2008 |

en ollut th:n kanssa lainkaan samaa mieltä.

Tyttö tasan 4v: 102,4cm ja 17,2kg

Poika 2v 3kk: 83,5cm ja 11,6kg

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

14! Älä nyt hyvänen aika sano, että 115cm pituinen ja 16kg painava lapsi olis pullea, ainakaan mun mielestä mitat ei kuulosta yhtään siltä.

Vierailija
22/86 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä normaalikokoinen, en sitten tiedä mitä sulle sanottu eli että kuinka laaja normaalin asteikko on. 4 vuotiaana tyttö oli joku 120 cm ja 22 kg, jos oikeen muistan, nyt 6 v 27 kg ja 129 cm. ja ovat täysin normaaleja.

Vaikuttaa kyllä siltä, että teidän lapset ovat melkoisia hujoppeja, jos kerran 4-vuotiaan keskipituus on 104cm!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos sun tyttö oli juuri juonut ison lasin juomaa ja syönyt aterian tai ei ollut kakannut vähään aikaan, niin painoa oli 0,5-1 kg enemmän kuin normaalisti ja se nosti painon pluskäyrälle. Yksi kilo on prosentuaalisesti niin iso pienillä lapsilla.

Mua ärsyttää myös äitiysneuvolassa se, että painossa voi aikuiselle olla + 2-3 kg heitto ihan helposti ruuan, turvotuksen, suolentoiminnan jne. vaikutuksesta, eikä sitä huomioida ollenkaan. Esim. jos yleensä käy neuvolassa aamulla, eikä syö paljon aamupalaa ja kerran käy heti runsaan lounaan jälkeen, niin totta kai painossa on sillä kertaa isompi nousu. Ja sitten saa kuunnella saarnan.

Vierailija
24/86 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika 1v3kk 85cm ja 12kg ja on TOSI hoikka.

Kaksostytöt ovat 5v2kk ja ovat 112,5cm ja 19kg ja 110cm ja 18kg, oikein sopusuhtaisen kokoisia, niin omasta kuin lääkärinkin mielestä (käytiin kk sitten 5v.lääkärintarkastuksessa)

Vierailija
25/86 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en edes viiti laittaa mun 3,5 -vuotiaan tytön mittoja, kun hän olisi varmaan teidän mielestä "kamala läski" tai jotain.

Näkeehän sen noista aikuistenkin painokeskusteluista, että samanpituiset voi olla hyvin eripainoisia, mutta silti normaalin rajoissa. Meikäläisestä ei saisi Suvi Koposta vaikka painaisin 50 kg, olisin todennäköisesti jo todella huonokuntoinen silloin (pituutta 168 cm). Olen vain tällaista persjalkaista vantteraa sorttia, en kovin siro.

Vierailija
26/86 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö oli 4 vuoden neuvolassa sentin pidempi ja saman painoinen, terkkari valitti että oli liikaa tullut painoa. Kuukauden päästä oltiin uudestaan katsomassa näkö (ekalla kerralla ei onnistunut) ja tyttö halusi että mitataan uudestaan. Itse halusin myös, koska ekan kerran punnitus oli minusta näyttänyt liikaa. Eihän se lopputulokseen vaikuta, mitä vaaka näyttää, ärsytti vaan se valitus liiasta painosta. No toisella kerralla vaaka näytti 16,4 kiloa ja pituutta oli tullut puoli senttiä lisää ja nyt oltiin sitten laihduttu liikaa! Joten ei kannata hirveän paljoa laittaa painoa terkkarin sanoille, jos lapsi kasvaa muuten normaalisti.

Vierailija
27/86 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tyttonne on ihan ok. Jos se terkkai on nyt ihan PILKUN KANSSA viilannut niita kasvukayria ni voi millin verran olla paino +puolella, mutta ei YHTAAN ylipainoinen! Joten ala huoli.

Poikakin ihan hyvan kokoinen, hiukkasen lyhyt voi olla mutta ottaen huomioon oman pituutesi niin en olisi huolissani!

Meidan esikoinen (nyt 8v) oli 3v11kk ikaisena jo 19kg ja 103.5cm, eika siitakaan meille valitettu, vaikka olikin tosi pulska tapaus. Nyt on siis melkein 8v ja pituutta on 128cm ja 32kg. Eli yha on tanakka, muttei nayta mitenkaan lihavalta. Molemmat lapset kasvavat omia kayriaan, niin ovat menneet syntymasta asti, ovat vain perineet toinen ruumiinrakenteensa minulta, toinen taas isaltaan.

Luultavasti menette kaymaan pituuskontrollissa ja katsovat vanhempien pituuksia ja lahettavat kotiin samantien!

Vierailija
28/86 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalilta kuulostaa. Poika on aika pieni, mutta en mä usko, että siitäkään tarvitseee olla huolissaan, jos on aina ollut pienikokoinen. Laittaako nämä pullukoiksi haukkuvat omia lapsiaan dieetille, vai miten saatte ne mukulanne pysymään melkein alipainoisina?!

Kai lapset saa olla lapsenpyöreitä ihan rauhassa? Ylipaino on oikeasti ihan eri asia, kuin normaalipaino. Sukulaistytön neuvolaterkka sanoi 6-vuotis neuvolassa tytön kuullen tämän olevan liian pullea... Tyttö oli hiukan pyöreä, mutta ei mitenkään lihava. Tästä seurasi se, että tyttö alkoi kyselemään kaikesta ruuasta, onko se lihottavaa. Hetken aikaa tyttöä oli myös tosi vaike saada syömään kun pelkäsi lihomista, siis 6-vuotias! Onneksi tilanne tasottui ajan ja kärsivällisten vanhempien myötävaikutuksella. Nyt kyseinen tyttö on hoikka ja terve 8-vuotias, jolla on hyvä ruokahalu :)

Kaikki terkat eivät vaan ole kovin ammattitaitoisia, mutta ikävää kun siitä joutuvat kärsimään viattomat lapset!

Vierailija
29/86 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitat oli 103 ja 16,1 kg. Keskimittainen ja keskipainoinen. Tuo paino voi hiukan teidän tytöllä olla yläkantissa, mutta missään tapauksessa en leimaisi lihavaksi lapseksi. Meidänkin tyttö on hiukan pyöristynyt ja siksi tuota painoakin oli jo tuon verran.

Poika taas on aika lyhyt pojaksi, koska tytötkin alkaa 2-vuotisneuvolassa olla sen 84-88 cm ja pojat menee monet jo yli 90 sentin. Mietin vaan, että aikuispituushan on usein 2* pituus 2-vuotiaana. Tuon mukaan teidän poika jäisi tuonne 160 sentin päälle. Mutta yksilöllisiähän nämä on...

Vierailija
30/86 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vertailun vuoksi kolmevuotiaani, joka on normaalinoloinen, pituutta 103.4 ja painoa 15.5 kiloa.

Vierailija
31/86 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri samanverran kuin tuo 4-vuotias tyttö. Olin sopusuhtainen, että siihen nähden tuntuu reippaasti tukevalta pituuteensa nähden.

Vierailija
32/86 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö tasan 2v: 87,5 pitkä ja painoa 10,9 kg.

Vierailija
33/86 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 6v. tyttö joka on 118cm ja painaa 18kg. Voimistelee ja pystyy tekemään monia hyvinkin paljon kokoiselleen voimaa tarvitsevia liikkeitä. Eikä ole ruipelo, mutta toki hoikka on.

Vierailija
34/86 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitat oli 104,8cm ja 16kg tasan.

Th: n mukaan pieni ja siro lapsi, paino meni siellä lähellä -20 viivaa ja pituus samalla tasolla.

Vierailija
35/86 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...miten ap:n tyttöä voidaan pitää pullukkana. Minusta pituus ja paino ovat hyvässä suhteessa. Katsoin omaa neuvolakorttiani ja olen ollut neljä vuotiaana lähes saman kokoinen, eikä minua kyllä ikinä "haukuttu" pullukaksi. Päinvastoin. Sitä vastoin oudolta vaikuttavat yli 115 senttiset, jotka painavat noin 16 kg. Ei voi olla kaikki kohdallaan ja jos esim nopean pituuskasvun vuoksi paino on vähän jätättänyt niin ei kannata lapselle "ihastella" miten hoikka tämä on. Vääristyy se lapsenkin käsitys omasta vartalosta. Itse olen nyt 168 senttinen ja 50 kg kahden lapsen äiti. Luontaisesti olen hoikka ja tyytyväinen vartalooni. 3,5 v tyttäreni on noin 98 senttinen ja 15 kiloinen ja mielestäni kaikinpuolin sopusuhtainen.

En ymmärrä miksi lasten pitäisi olla yli 0-käyrän jo alunperin. Meillä on hoikkia lapsia kolmekin ja koskaan eivät lääkärit eivätkä terkat ole sanoneet muuta kuin, että parempi hieman 0-käyrän alla kuin yläpuolella. Syövät kuin hevoset ja harrastavat paljon liikuntaa.

Vierailija
36/86 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

En ymmärrä miksi lasten pitäisi olla yli 0-käyrän jo alunperin. Meillä on hoikkia lapsia kolmekin ja koskaan eivät lääkärit eivätkä terkat ole sanoneet muuta kuin, että parempi hieman 0-käyrän alla kuin yläpuolella. Syövät kuin hevoset ja harrastavat paljon liikuntaa.

Vierailija
37/86 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...miten ap:n tyttöä voidaan pitää pullukkana. Minusta pituus ja paino ovat hyvässä suhteessa. Katsoin omaa neuvolakorttiani ja olen ollut neljä vuotiaana lähes saman kokoinen, eikä minua kyllä ikinä "haukuttu" pullukaksi. Päinvastoin. Sitä vastoin oudolta vaikuttavat yli 115 senttiset, jotka painavat noin 16 kg. Ei voi olla kaikki kohdallaan ja jos esim nopean pituuskasvun vuoksi paino on vähän jätättänyt niin ei kannata lapselle "ihastella" miten hoikka tämä on. Vääristyy se lapsenkin käsitys omasta vartalosta. Itse olen nyt 168 senttinen ja 50 kg kahden lapsen äiti. Luontaisesti olen hoikka ja tyytyväinen vartalooni. 3,5 v tyttäreni on noin 98 senttinen ja 15 kiloinen ja mielestäni kaikinpuolin sopusuhtainen.

Itse ajattelen niin päin, että pieni lapsenpyöreys ennen kouluikää kuuluu asiaan ja vatsa venyy varreksi. Mutta myöhemmin ei tosiaankaan pidä mennä lihomaan...

Vierailija
38/86 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ollut pienempi kuin saman ikäiset kaverit. Pieni ja hoikka. Minusta teidän tyttö vaikuttaa normaalipainoiselta.

Vierailija
39/86 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole keijukaisten sukua, mutta normaalipainoinen ainakin neuvolan mukaan (103 cm ja 18 kg, 3,5 v)? Syödään ihan tavallista kotiruokaa, tyttö syö mielellään hedelmiä ja vihanneksia, karkkia tai muita herkkuja ei ole tarjolla. Jugurtin ja mehunkin olen laittanut pannaan. Eli ruokavaliosta ei voi olla kyse. Tyttö liikkuu mielellään ja käydään jumpassa ja ulkoilemassa. Itse olen kamppaillut ihan tarpeeksi painon kanssa, joten siksi olen erityisen tarkka.

Tuntuu kurjalta lukea tällaisia kommentteja mitä tässäkin on, koska kaikki ei ole samasta puusta veistettyjä.

Vierailija
40/86 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ollut th:n kanssa lainkaan samaa mieltä.

Tyttö tasan 4v: 102,4cm ja 17,2kg

Poika 2v 3kk: 83,5cm ja 11,6kg

Eipä kai siitä mitään haittaakaan ole, jos poikaa tutkitaan! Tarkoitan että älä ota sitä itseesi! Muuten lasten mitoista ei kauhean paljon näkemättä pysty sanomaan... Nuo tyttösi mitat kuulostavat mielestäni ok, mutta toisessa kerroit että tyttö oli vuosi sitten 9cm lyhyempi ja yhden kilon kevyempi eli 93-94 cm pitkä, 16 kg. Tällöin kyllä ollut aika skrode likka. Mutta kuten kuvailit hänen ruumiinrakennettaan niin ei kai siinä mitään sen kummempaa ole.

Olisit kysynyt suoraan mitä täti tarkoitti!