Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

^^^^MAALISVAUVAT HUHTIKUUHUN^^^^

31.03.2008 |

:_| En osaa sitä fiksata tähän foorumiin, joten jääköön tuollaiseksi.

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
09.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vietettiin viime lauantaina poikamme Eliel Lauri Kasperin ristiäisiä. Elieli kuten me häntä kutsumme oli tilaisuudessa oma rauhallinen itsensä ja tilaisuus sujui hyvin...Pettymys oli kuitenkin kova kun tultiin kotiin ja huomattiin että tilaisuuden valokuvat olivat sumuisia suurimmalta osin. Minä tietysti itkin asiaa ja kieltämättä viduddi ihan kybällä mutta onneksi suvusta löytyi pari Photoshop-eksperttiä, jotka fiksailivat tärkeimmät kuvat kastetoimituksesta kuntoon. Kotona sitten otettiin vielä 50 lähikuvaa pojasta ristiäispuvussa, joten virallista kiitoskuvaa löytyy nyt sitten monin kappalein :-)

Nyt vietetään aikaa kotona kun täällä Pohjois-Vantaalla sataa vettä eikä ulos viitsi lähteä. Pihalla olisi pihatöitä vielä jäljellä ja niitä on oikeesti kiva tehdäkin - mutta ei sateella.

Lopuksi ohessa ristiäiskuva komiasta mielenalustamme.
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=233e88f5-1d9b-11dd-93ae-…!

Vierailija
2/83 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta päivää..

Minäkin kerkesin nyt jopa kirjottelemaan :) oon käynyt kyl sillon tällön lukasemassa.

Vaavi on jo 6 viikkonen ja kovaa vauhtia kasvaa.. Ja nyt sain jopa nukkua yöllä 4 tuntia putkeen :) Kyllä vointi on itselläkin parempi.

Meillä tyttö rupeaa yleensä nukkumaan klo.1 yöllä mutta ei niin selvää rytmiä vielä ehkä ole.

Meillä päänvaivaa on tuottanut kun tytöllä alkoi ilmaantua hirveästi näppylöitä naamaan ja kakka tosi löysää.. Soitin tänään neuvolaankin, mut sanoi et voi olla pelkkää hormooneista johtuvaa, ruoka-aineesta tai vaan hiestä.. Pitää kuulemmma tarkkailla vielä.. Tiedä näistä? Mutta minä kyl luulen että ehkä johtuu siitä kun söin muutamana aamuna mansikoita, oireet mielestäni ilmaantui sen perään.. mutta katsellaan.. Toivottavasti häviäisivät näppylät :/ Mut tyttö kyl syö ja nukkuu hyvin ja ei mielestäni niin kauheasti huudakkaan että ei varmaan syytä huoleen, mutta sitä ku miettii entäs jos sillä onkin jotain.. tai että se on allerginen. Onko muilla tullut vauvalle näppylöitä?

Onko muita laiskoja vaunuilijoita? Mulla huono omatunto ihan :/ mutta on ollut niin risaisia päiviä ja itse aivan poikki välillä ja viimeksi tyttö vaan huuti vaunuissa niin jotenkin ei innosta :/ tietysti siinä itse piristyisi ku lähtis mutta ku se lähteminen on välillä niin vaikeaa.

No tuli purppastua :)

Jaksamisia kaikille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan olen koko koneen hylännyt vauvan myötä. Ei jaksa eikä huvita kirjoitella, ennen kaikkea tuntuu, ettei ehdi millään. Päivät menevät ihan älytöntä vauhtia, eikä mitään ehdi oikein tehdä.

Äitini oli meillä neljä ýötä. Oli kyllä ihanaa, kun oli joku kaverina ja apuna koko ajan. Nyt onkin sitten ihan orpo olo, kun tänään aamupäivästä lähti pois.

Meillä on Ria neiti nyt tasan kolme viikkoa. Todella rauhallinen ja tyytyväinen tyttö. Kova on syömään ja olikin kaksiviikkoisena lisännyt painoaan 470g ja 3,5cm. Rinnalla on aamupäivisin ja iltaisin onkin rinnalla tunnin/puolentoista välein. Maitoa tulee niin paljon, että tyttö jo itkee tissillä, kun on masu maitoa pullollaan ja imeä tekisi mieli lisää. Tutti onkin meillä siksi käytössä. Öisin syö 4-3 tunnin välein.

Meilläkään ei mitään kovin selvää rytmiä ole. Aamuisin ja iltaisin on pidempiä pätkiä hereillä ja päivällä nukkuu taas pidempään. Aamulla heräilee 6-7 aikaan seurustelemaan, se onkin ainoa " rytmissä" tapahtuva asia.

Ria hymyilee ja juttelee, juttua tulee paljon. Hymyt on vielä aika harvinaista herkkua. Itsekseen ennen nukahtamista hymilee paljon, eikä ne mielestäni ole mitään vatsanväänteitä, vaan mielihyvän hymyjä.

Meillä esikoinen on suhtautunut tulokkaaseen tosi hyvin. Ainoa " oire" on iltaisin nukkumaan mennessä äidin ikävä. Eli kukaan muu nukuttaja ei kelpaa.

Joku tuossa kyseli näppylöistä, niin niitä on tulossa meillekin naama täyteen. Esikoisella tuli myöhemmin, kai juuri siinä n. 6vk iässä. Tällä nuoremmalla on nyt alkanut nousemaan. Molemmilla on näpyt näkyneet minunkin naamassa ja luulen, että liittyy jälkivuotoon, koska sanoisin, että ajoittuu sen loppumisen paikkeille, eli alkaako jokin muu hormoni erittyä...?

Mutta nyt ruokkimaan esikoista, lastenohjelmien jälkeen lähdetään vähän kävelylle.

Aatuska ja Ria

Vierailija
4/83 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin innostuin kirjoittamaan tänne, kun oli mukava kuulla juuri samanikäisten vaavojen kuulumisia. En ole kirjoittanut odottajien puolelle vaan suoraan tänne synnyttäneiden osastolle.

Meillä on siis 8.3. syntynyt poikalapsi, esikoinen. Synnytys sujui nopsasti kuudessa tunnissa eikä jäänyt traumoja. Poika on aivan ihana, masennusta ei ole ollut vaan ilonhetkiä 99 % ajasta!

Sutjakasti sujuneen synnytyksen jälkeen imetys tuotti jonkin verran vaikeuksia ja meinasin turhautua koko hommaan. Poika hamuili rintaa heti syntymänsä jälkeen mutta vasta viidentenä päivänä laitoksella meillä alkoi imetys sujumaan. Poika joutui syntymäpäivänsä iltana lastenosastolle perhehuoneesta alhaisten sokeriarvojen takia ja sai siellä pulloa joka 3:s tunti yhden vuorokauden ja ruokintaa jatkettiin perhehuoneessa samaan tahtiin - suurimmaksi osaksi pullosta kun minulla nousi maito kolme tai neljä päivää synnytyksestä. Siksi hän varmaankin turhautui tissillä, kun äitikin oli kokematon eikä osannut auttaa. Mutta lopuksi laitoksella siis imetys alkoi sujumaan (tajusin pyytää osaston tätejä apuun) ja kotonakin se on hyvin siitä lähtien. Tosin nännit ovat olleet välistä tosi kipeät. En tiedä oliko syy imemisotteessa vaiko puuvillaisissa pestävissä liivinsuojuksissa. Kun vaihtoin pestävät liivinsuojukset kertakäyttöisiin, imetys ei ole sattunut niin paljon. Ehkä ne pestävät eivät siis olleet paras mahdollinen valinta?

Ulkoilusta sen verran, että me olemme yrittäneet arkena käydä aamupäivästä ulkoilmassa noin tunnin lenkillä. Poika nukkuu suurimman osan aikaa ja näyttää viihtyvän vaunuissa hyvin.

Yöt menevät valvoessa...Onneksi olen nyt tajunnut antaa 70-100 ml vastiketta kymmenen jälkeen illalla. Sen ansiosta poika on nyt nukkunut puoli kolmeen, kolmeen yöllä. Sen jälkeen onkin ollut rinnalla tunnin, puolentoista välein mutta onneksi sentään saa alkuyön nukkua. Lopullisesti me herätään puoli kahdeksan ja puoli yhdeksän välillä.

No, tässä siis meidän kuulumisia näin ensimmäisellä kerralla.

Vierailija
5/83 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän nyt nopsaan kirjoitella, muutaman kerran olen käynyt viestejä lukemassa, enkä ole päässyt edes loppuun kun taas pitää mennä. Tällä kertaa jätän lukemiset väliin jotta saisin edes vähän kirjoitettua. Synnytyskertomuskin on kesken, käyn lisäämässä kun ehdin saamaan loppuun.

Meidän poika on nyt 11 päivää vanha. Syntyi siis 3.4. mahtavin mitoin 4520g ja 56 cm. On kuitenkin hoikka, meidän lapsista hoikin, mutta kyllä sitä noihin sentteihin kiloja mahtuukin :)

Kivasti menee, poika nukkuu paljon, päivällä lähinnä torkkuu mutta nyt muutamana päivänä on ottanut pitemmät päiväunet. Jospa jotain rytmiä tulis kunhan päästään ulkoilun makuun. Nyt siis vasta vain käyty pihalla. Öisin nukkuu hyvin ja rauhallisesti, herää 3-5 tunnin välein, yleensä kolmen tunnin. Ja mä nukun TOSI hyvin siinä välillä, mitä nyt kipeisiin tisseihin herään ja sitten pitää nousta pumppaamaan, mut ei se haittaa kun saan heti unen päästä kiinni. Kai sitä tässä reilun viiden vuoden aikana on niin tottunut yöheräilyihin, ettei nää tunnu enää missään. Meillähän noi vanhemmat lapset heräilee edelleen öisin. Onneksi eivät kuitenkaan vauvan kitinöihin eikä niihin muutamaan yöhuutoonkaan, edes tuo kakkonen joka ei ole tottunut toisten itkuja kuuntelemaan! Ja mieshän on nyt toista viikkoa isyyslomalla. Meillä on sellainen jako, että mä hoidan vauvan yöllä ja se isommat lapset. Herää sitten aamulla niiden kanssa ja mä saan jäädä vauvan kanssa nukkumaan. Vähän hirvittää ensi viikko kun mies menee töihin ja nuo isommat saattaa herätä jo kuudelta, kuinka sitä sitten jaksaa¿

Parina iltana meillä itkettiin masuvaivoja klo 11-01, mutta nyt on taas pari iltaa mennyt ilman huutoja. Tänäänkin Elmeri/Hermanni kovasti ähisi ja paukutteli mahdottomasti, ja olin ihmeissäni kun ei moiset ilmavaivat itkettäneet! Joten hyvältä vaikuttaa, vaikka ei pidä vielä mennä liikaa hehkuttamaan. Kertokaahan kun en oikein muista mitä kaikkea kannattaa välttää, siis tee, suklaa, sipuli, mausteet, ruisleipä ainakin, mitä muuta?

Onko muuten muilla nimihommat hanskassa? Meillä on nyt tän hetkisinä kutsumaniminä Elmeri miehen käytössä ja Hermanni mun suosikki. Mutta näistä tuskin kumpikaan tulee jäämään. Tytölle mulla olisi ollut kolme kolmen nimen yhdistelmää valmiina! Ne on niin paljon helpompia keksiä¿

No mut nyt kello on niin paljon että pakko mennä nukkumaan ettei huominen ole katastrofi.

Maaria ja Hermanni 11 päivää.

Vierailija
6/83 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kun kehuin että tuttelin avulla poika nukkuu alkuyön sikeästi niin ei se viime yö ihan noin mennyt :-/ Ekan kerran heräiltiin 1.10 ja sitten parin tunnin välein. Poika oli aika äkäinen ja luulen että taisi olla masu vähän kipeä. Minä söin eilen roppakaupalla suklaarusinoita, liekö se olllut syynä?

Ketjun alussa äidit kirjoittelivat hormoninäppylöistä. Meillä tuli ekat siinä pari viikkoa sitten ja välillä ne vähenevät ja välillä taas lisääntyvät. Ne ovat sellaisia valkopäisiä " finnejä" . Silmäluomet ovat olleet myös punaisina aika ajoin.

T.Katja ja vauva

Vierailija
7/83 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu nämä aamut olevan todella hitaita nykyään... Hermanni nukkuu tässä sylissä, katsotaan jos onnistuisi kirjoittaminen.

D-vitamiinista joku kyseli. Meille terkka sanoi (kuten jo edellisestäkin) että jos on mahanpuruja niin kannattaa d-vitamiinin aloittaminen siirtää viikko-pari myöhemmäksi. Meillä ei kauheasti ole huudeltu, mutta ainakin viikolla siirretään. Ja tosiaan Jekovit on vatsaystävällisempi kuin Devitol. Olikohan niin, että devitol on öljypohjainen ja siten paljon tuhdimpi kuin jekovit.

Katja, mä luulen että sulla vain sattui rintojen imetykseen tottuminen samaan ajankohtaan kuin liivinsuojien vaihtaminen. Menee aikansa, että imetykseen tottuu ja mulla sattuu edelleen tosi paljon, ihan samanlailla oli noista aiemmistakin. Joskus kuukauden kohdalla taisi helpottaa. Ja ainakin mulla kertakäyttöiset liimautuu helposti nänneihin kiinni, ja se vasta sattuukin kun niitä repii irti.

Meillä vauva on hengitellyt tosi pintapuolisesti eilisestä lähtien. Onhan se ihan normaalia, että joskus niin tekee, mutta tämä huohottaa koko ajan. Mennään tänään käymään lääkärissä näytillä varmuuden vuoksi, en oikein uskaltanut nukkua viime yönä kun kuuntelin sitä huohotusta ja hengityskatkoksia.

Mutta nyt täytyisi kehitellä noille isommille syötävää.

Maaria ja Hermanni, outoa kun ei laiteta rv:ja perään :)

Vierailija
8/83 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva samoilla linjoilla kuin monilla muilla. Reilut kaksi viikkoa meni ettei itkettänyt mikään ja sitten ilmavaivojen myötä alkoivat itkut. Mutta myös hymyily ja tyytyväinen ääntely. Laidasta laitaan siis.

Liivinsuojista: En voi liikaa ylistää villaisia suojia! Niitä parempia ei kyllä VOI olla. Jos ostatte, niin ostakaa paksuja, vähän vanuttuneen oloisia.

Nimi on selvillä ja laitetaan paperit menemään tänään. Kastepäivä on kanssa sovittu ja ihan innolla jo suunnittelen. Taidan ottaa lähes kaiken valmiina, pikkuleivät teen itse. Ja ehkä jotain muutakin... :D

D-vitamiinista: Onko se neljän viikon iässä, kun Suomessa suositellaan aloittamaan tipat? Meillä eka neuvola vasta ensi viikolla, kun ikää jo melkein 6 viikkoa mutta odottelen kyllä sinne asti. Meillä on tuota masuongelmaa tarpeeksi näinkin.

Näppylöistä: Lukaksella on aika paljon näppyjä. Ne hosmoninäpyt on yleensä semmoisia valkoisia nyppyjä, joiden ympärillä voi olla ärhäkän punainen kehä. Niihin auttaa tosi nopeasti maito. Siis rinnasta vaan maitoa päälle niin jo kuivahtavat pois. Samoin tukkoiseen nenään kannattaa kokeilla maitoa. Yksinkertaista ja ilmaista :)

Mukavia hetkiä pikkuisille ja äideille ja koko perheille vaihtelevaan arkeen!

Trappa ja Lukas 1kk 1pv

Vierailija
9/83 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikein ollut aikaa kirjotella, kun tuntuu,että päivät ihan juoksee hurjaa vauhtia!

Näköjään maaliksilla menee vauvojen kanssa hyvin, hienoa!:D

Meilläkin täällä arki rullaa ja neidin ehdoilla mennään. Ei ole vielä oikein mitään muita selkeitä rytmejä paitsi nukkumaanmeno aika. Tyttö käy nukkumaan siinä 00-00.30 aikoihin ja herää 3-5 tunnin päästä. Sen jälkeen ollaankin hereillä enemmän ja vähemmän aamuun asti.

Imetys on sujunut hyvin paitsi että tyttö haluaa syödä n. tunnin välein! Se on ruvennut äippää jo vähän rasittamaan. Johtuu varmaan siitä,ettei syö kerralla kuin hetken. 5-20minuuttia. Sitten nukahtaa. Oisiko kellään tähän mitään vinkkejä? siis miten saisi tytön syömään kerralla masun täyteen,ettei tarvisi niin usein syödä.

Toinen ongelma on mun tissit. Ne on tosi kipeät vieläkin. Imetän suurimmaksi osaksi rintakumilla juuri sen takia,kun sattuu niin paljon. Ilman kumiakin koitan ainakin kerran päivässä imettää. Tytöllä on oikea imuote...ettei pitäisi ainakaan siitä kipu johtua.

Sattuu välillä niin paljon,että ihan itku tulee silmään. Toki kipu sitten pikkuhiljaa häviää, kun imee vähän aikaa.

Maitoa minulla tulee ainakin paljon. Tuntuu,että sekin turhauttaa tyttöä, jos imee ilman rintakumia...maitoa vaan tulee,vaikkei edes imisi!

Oletteko paljon pumppaillut? Ajattelin sitäkin kokeilla, kun on muutenkin rinnat niin kipeät.

Mikä olisi paras pumppu?

Meidän neidillä on jonkin verran vatsavaivoja:(

Itkee suurimmaksi osaksi niitä, jos ei nälkä ole.

Röyhtäytettyä saan lähes joka ruokailun jälkeen ja neiti paukutteleekin kiitettävästi. Silti illat ja joskus myös aamut on yhtä huutoa:/

Disfltyliä olen antanut...ehkä on jotain apua ollut...en ole varma.

Vyöhyketerapiaa ajattelin seuraavaksi kokeille...onko kellään kokemuksia?

Meinattiin,että jospa sitä lähtisi tänään ekan kerran prismaan tytön kanssa. Oisi kiva päästä itekkin pitkästä aikaa kaupassa käymään;)

Aurinkoista päivänjatkoa!

Aleida ja tyttö 2vko 4päivää

ainiin...vielä semmosesta kiusallisesta vaivasta kyselisin kun peräpukamat.

Onko monille tullu synnytyksen jälkeen?

Itse epäilen kyseistä vaivaa...nyt on nimittäin parina päivänä wc käynnin yhteydessä sattunut peräaukkoon ja vertakin on hieman tullut:/

Tosi inhottavaa...mikä olisi paras itsehoitolääke?

Vierailija
10/83 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaisesti tuosta kun maitoa tulee ns. ylitarpeiden.. Kannattaa hieman pumpata pois ja sit syöttää.. Minun vauva saattaa tehdä syömälakon kun maitoa ihan suihkuaa ja menee väärään kurkkuun.. Sit kiukkuaa kun nälkä ja kun tarjoaa tissiä huutaa. Sairaalassa sanoivatkin et vauva voi kieltäytyä syömästä jos maitoa tulee liikaa.

Tai ainakin minä olen tulkinnut tuon huudon niin.. sit kun annan pullosta pumpattua maitoa syö hyvällä ruokahalulla.

Eilinen oli hirveä kun ei suostunut nukkumaan mitään päikkäreitä sit kiukkus illan ja nukahti aamuyöllä ja känis koko yön unissaan.. missähän vika? Nyt sit nukkuu pikku unia pitkin aamua/päivää..

Onko muilla vauva alkanut kaljuuntua.. Joku sanoi et vauva hiukset lähtee ja tulee uudet..

Tuosta d-vitamiinista.. Meille terkkari toi kotiin vitamiinit ja sanoi et 2 viikkosesta alotetaan syöttää.

Niin pitäs niitä ristiäisiä suunnitella.. Nimi on luultavasti löyty lukkoon. Ens viikon sunnuntaina ois :) On sama mikä piti antaa kun mentiin sairaalaan.

Jaksamisia!

Vierailija
11/83 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän " Kasperi" on nyt 6 viikkoa vanha. Todella hyvin menny vauvan kanssa. Imetysongelmiakaan ei ole nyt ollu ollenkaan, kiitos imetystukihenkilön, joka laitoksella oli neuvomassa ja kertoi, mikä mun virheeni imetyksessä oli. Teistäkin moni valittelee kipeitä rintoja ja rinnanpäitä. Niin mullakin kaikkien edellisten kohdalla rinnanpäät meni rikki ja imettäminen oli tuskaa ekat viikot. Mun virhe oli kuitenkin pikkusen väärä imetysasento, vauva jäi liian kauas ja liian alas rinnasta. Suosittelen siis jokaiselle ottamaan yhteyttä johonkin imetystukihenkilöön, joka tarvittaessa " kädestä pitäen" opastaa imetyksessä. Nyt mulla ei ollu rinnanpäät rikki ollenkaan, vähän vaan arat ekan viikon, mikä vielä on normaalia. Tsemppiä jokaiselle imetyksen kanssa painivalle :-)

" Kasperi" on alusta alkaen nukkunu yöllä, onneksi. Vaikuttaa niin paljon omaan jaksamiseen, kun saa itekkin nukuttua. Tosin " Kasperi" nukkuu vieressä ja siksipä mulla on niskat ja hartiat todella jumissa. Sauvalenkit auttas, mut ei paljon neljän muksun kanssa sauvailla, kun mies tekee pitkää päivää töissä. Oon kuitenkin tässä kotona yrittäny joka päivä edes vähän jumpata ja venytellä, mut enempikin pitäs.

Hormooninäpyistä oli puhetta myös. Niitä nyt on " Kasperillakin" ollu. Ne on siis ihan normaaleja. Tiedä sit, mut mummoni sanoi, et niiden kautta äidin hormoonit poistuu vauvasta.

Meillä on kaikilla ollu näpyt todella rajun näkösinä. Naama aivan täynnä ja koko nassu turvoksissa. Ja sit kun ne erittää sitä nestettä ja se kun kuivuu iholle kiinni. Lopulta iho on niin kuiva, et hilseilee tosi paljon. Nyt meillä oikeastaan alkaa tuo hilseilyvaihe. Toivottavasti menee ohi ennen ristiäisiä. Ne meilä on vasta ensviikolla, kun Kasperi on jo melkein 8 viikkoa.

Mukavaa kevättä kaikille vaaveleidenne kanssa. Muistakaa nauttia tästä ajasta ;-) Varmaan turha edes muistuttaa tuota ;-)

T. -mussukat + " Kasperi"

Vierailija
12/83 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitoa on nyt puristelut pojan poskien hormoninäpyille. Miten on tukkoisen nenän kanssa, pitääkö sitä maitoa puristella nenänrei' istä sisään :-D

Pumppailusta sen verran että alussa mä pumppailin lapselle enemmän, kun hän viihtyi vähän aikaa rinnalla (alle 10 min) ja tissit olivat koko ajan kovin pinkeät ja täydet. Nyt vauva on 5,5 viikkoa ja viihtyy 15-20 minsaa tissillä. Pumpata ei ole enää tarvinnut. Meillä on ollut Ainun keltainen käsikäyttöinen pumppu, jonka sain käytettynä työkaverilta. Hyvin on riittänyt meitin tarpeisiin.

Kateeksi käy äitejä, joiden lapset nukkuvat yönsä läpi yhdellä herätyksellä...Se on kuulemma harvinaista, sanoo neuvolatäti, mutta näitä palstoja kun lukee, tuntuu että aika monella on hyväuninen vauva...Meillä unet jäävät yölläkin lyhyiksi. Välillä kaipaan kättärin öitä, jolloin vauva piti HERÄTTÄÄ syömään tuttelia kolmen tunnin välein. Nyt vauvantahtisen imetyksen myötä vauva HERÄÄ parin tunnin välein syömään. Toivotaan että tuttelin anto iltasella antaisi 3-4 tunnin unet alkuyöhön.

Nyt pojalla on nuhaa - imettäessä valuu räkä nenästä. Laitoin miehen ostamaan keittosuolatippoja ja nenänniistimen. Lisäksi pitäneen yöksi laittaa koroketta patjan ja pinnasängyn alle, märkä pyyhe patterille ja raakaa sipulia roikkumaan sängynpäähän...Onneksi ei ole kuumetta (jos nyt korvakuumemittariin tämän ikäisellä voi luottaa).

Vierailija
13/83 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvan ilmavaivoista: olen antanut vauvalle sekä Relatippoja että Cuplatonia. omatoimisesti jumppaan vauvaa niin, että käännän vauvaa pari kertaa kyljeltä toiselle ja nostelen hellästi jalkoja ylös, yleensä siitä seuraa iloista paukuttelua lähes aina. esikoista käytin pari kertaa aikoinani vyöhyketerapeutillakin, en ole varma paljonko siitä oli apua, mutta vauva todella nautti vyöhyketerapeutin hieronnasta ja nukkui aina sen jälkeen kuin tukki.

hormooninäpyistä: niitä yleensä tosiaan esiintyy jossain vaiheessa. meillä esikoisella oli just ristiäisten aikaan 8 vkon ikäisenä. pikkukakkosella ne olivat heti syntymästä alkaen ja kestivät n 2 vkoa, nyt on oikein siloinen ja kaunis iho!

mulle on neuvottu, että jos tissit suihkuaa maitoa, niin pahimmat suihkut kannattaa suihkutella esim harsoliinaan ja laittaa tissi takaisin vauvan suuhun kun suihkuaminen on lakannut. suihkuava maito voi vissiin just aiheuttaa lisää ilmavaivoja ja on muutenkin usein sitä laimeampaa pintamaitoa.

jep. kotona kaikki suht ennallaan. meillä vauvan ilmavaivat ja vatsanväänteet tosin vähän laantuneet (itkeskelee joskus satunnaisesti iltasella). myös esikoinen kiukutellut vähempi. ja ihanaa kun sade lakkasi ja aurinko paistaa taas!! olin tänään oikein vauvan kanssa 2 tuntia shoppailemassa. piristin itseäni uudella kevättakilla.

Palaillaan.

Vierailija
14/83 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytys palstalla ja sain hyviä vinkkejä. käyppäs etsimässä keskustelu siinä mainittiin yksi rasva joka auttoi mulla tosi hyvin. mulla nuo pukamat pullahti ulos asti synnytyksessä ja olivat hirveän kipeät...

niiloakseli ja jannu 3vko

Vierailija
15/83 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoin olisi hetki aikaa kirjoitella ensimmäistä kertaa tälle puolelle, eli meidän suloinen tyttö syntyi vihdoin 27.3. klo 9:38 mitoin 3485g ja 49cm. Raskausviikot olivat tuolloin jo hurjat 41+6 mutta eipä ihan käynnistykseen ennätetty kun tyttö päätti syntyä itsekseen :)

Hurjan onnellinen olen tuosta rakkauspakkauksesta vaikka väsyttääkin jo aika lailla taas tämä yövalvominen ja kanniskelu :)

Ilmavaivoista: Meillä on ollut oikeastaan jo alle viikon vanhasta alkaen noita ilmavaivoja. Olen antanut cuplatonia niihin koska disflatylit eivät oikein auttaneet luultavasti niiden harvemman antovälin takia. Silloin tehosivat kun niitä sai mutta pahoiksi huudot jälleen yltyivät siinä tippojen välissä. Eilen aloitin antamaan myös niitä rela-tippoja. Onko kenelläkään tietoa kuinka nopeasti niiden teho alkaa näkymään? Meillä kun nuo cuplatonit auttavat sen mitä auttavat mutta huudetaan/väännetään täällä edelleen ihan kiitettävästi.

Ristiäisistä: Itse olen myös alkanut miettimään josko sitä pappia pitäisi alkaa varailemaan. Tuo kummiasia vaan tuottaa suunnatonta päänvaivaa :( Emme tahdo löytää mistään kahta kirkkoon kuuluvaa ystävää/läheistä/sukulaista ja minua on oikein alkanut stressaamaan koko asia niin paljon, että kohta tämä lapsi jää ilman kastetta ja pakko viettää pelkät nimiäiset jollein löydetä ratkaisua. Inhottavaa byrokratiaa jos suoraan sanon :( Ne ihmiset joista haluaisimme kummi-ehdokkaat niin heillä kaikilla on jo päälle tai vähän alle 10 kummilasta eivätkä halua niitä enempää (ymmärrän kyllä). Ja ne muutamat muut hyvät ehdokkaat ovat sitten eronneet kirkosta. Voi olla vaikeeta.. ;)

Vauva on nyt nukkunut noin viikon verran kahdet unoset vaunuissa. Itse en ole jaksanut lähteä kärryttelemään mutta kun 10-25 minuuttia jaksaa tepsutella tuossa pihalla työnnellen vaunuja niin sinne on vauva sitten nukahtanut, paremmin tai huonommin mutta nukkunut kuitenkin.

Onko teillä muilla muuten havaittavissa niitä unisyklejä? Meidän tyttö havahtuu hereille noin tunnin välein ja joko nukkuu itsekseen (kitisten) takaisin tai sitten alkaa itkemään ja menen heijailemaan vaunuja vähäksi aikaa jolloin jatkaa uniaan. Näin nukkuu noin kolme tuntia. Joskus jopa neljä. Mutta jos on oikein masuvaivainen, niinkuin tänään tuntuu olevan, niin sitten havahtuu hereille vähän väliä ja miten sattuu. Mutta siis selkeät syklit meillä vaihtuu noin tunnin välein.

Keskimmäin (poika) havahtui tasan 45minuutin välein, siis ihan tasan :). Oli hauska seurata kellosta että ihan just herää ja niin se melki poikkeuksetta menikin :D

Maidontulo on nyt selkeästi tasaantunut. Pari päivää tuossa meni niin että jo pelästyin maidontuotannon tyrehtyneen kun rinnat olivat kuin nahkapussit vaikka syöttöjen väli olisi ollut sen 3-max 4 tuntia. Onneksi olin pumpannut " parhaimmilta päiviltä" maitoa pakkaseen ja pystyin sieltä sitten sulattelemaan lisämaitoa. Tänään onkin sitten rinnat taas ihan pinkeinä. Mulla myös ollut tuota suihkutissiongelmaa aina syötön alussa. Hörii ihan hirveästi ilmaa ja meinaa tikahtua ja happi loppua ja sitten huudetaan. Pumpusta olen onneksi löytänyt avun. 10-20 milliä kun pumppaa (jos kerkee ;D) rinnasta pois ennen syöttöä niin johan onnistuu paremmin.

Joku kyselikin hyviä rintapumppuja, eli mulla ollut käytössä aventin sähköinen rintapumppu (en oikein aikoinaan hallinnut sitä käsikäyttöistä) ja se on ollut mulle kyllä ihan elinehto! Sitä voin ainakin omasta kokemuksestani suositella.

Ihana ilma ulkona! Tekisi niin kovasti mieli mennä kuopsuttamaan pihaa mutta pakko säästää energiaa nyt tärkeämpään :))

Nyt ruoanlaittoon. Palataan!

Ansku78 ja typsy 2viikkoa ja 6päivää sekä " isot" lapsukaiset 6v 6kk ja 2v 10kk

Vierailija
16/83 |
17.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaa tämä pino ihan húkkua.

Meillä mennään samaan tahtiin edelleen. Alkuyöstä nukutaan 4-5 tuntia, sitten 3 tuntia ja sen jälkeen herätään tunnin välein tissílle. Päivällä ei mitään rytmiä ole, eilen ekaa kertaa koitettiin vaunuissa päikkäreitä, muttei sielläkään mennyt kuin 45 min.

Iltahuutoja ei ole nyt ollut, eikä juuri muutenkaan. Poika ottaa vähän jo kontaktia, sekin tuntuu myöhäiseltä kun noi vanhemmat on jo heti syntyissään katselleet ihan silmiin, ja hymyjäkin on tullut tosi aikaisin.

Vähiin jäi tämäkin, isommat tappelee, täytyy mennä väliin!

Maaria ja Hermanni 2 viikkoa

Vierailija
17/83 |
17.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys teille, joiden vauvat nukkuvat yöllä 3-4 tuntia putkeen, että kuinka kauan vauva viihtyy rinnalla keskellä yötä? Vai annatteko tuttelia ja jos annatte, kuinka paljon?

Meillä nukuttiin 11-01 viime yönä ja siinä välissä sitten valvottiin kaksi tuntia ennen uudelleennukahtamista. Kuudelta oli seuraava herätys (rinnan ja lisätuttelin ansiosta) ja kasilta lopullinen. Takana siis kuuden tunnin yöunet...Ehkä näillä pärjätään ja jaksaa lähteä lenkille.

Vierailija
18/83 |
17.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh, kyllä on ollu kaikennäköstä aktiviteettia tälle viikolle ja viikonloppu onneks jo häämöttää. Mieskin tossa äsken tokas, et onneks huomenna on perjantai. Niin miustakin tuntuu. Ei ole paljoo ehtiny konetta käynnistellä. Meillä on ollu kahtena päivänä vauvan nimiäiskahvit ja meidän tytöstä tuli Sallamaria. Neiti jaksoi molempina päivinä hurjan hyvin seurustella ja hymyillä vieraille. Molempina päivinä oli melkein koko aamupäivän hereillä ja kävi pitemmille unille vasta kolmen jälkeen päivällä.

Eilen sitten illalla vauva huus pari tuntia ja mikään ei auttanut, mutta luulen että vieraat vähän sekotti vauvan rytmejä ja yliväsy iski. Tänään vauva on ollu tosi rauhallinen ja nukkunu aina 3h syöttöjen välissä. Kyllä meillä edelleenkin ne dtipatkin aiheuttaa vatsanväänteitä, mutta miusta ne alkaa vähän jo helpottaa. Sitten vauvalla on ollu vähän nuhaakin, ja meillä oli toissayö melko huono yö. Tyttö heräili melkein tunnin välein, eikä saanut nukahdettua uudestaan räkäisyyden takia, vaikka söikin ihan ongelmitta. Loppuyö meni paremmin kun nukutin tytön sitteriin.

Sitten mie oon tänpäivää siistinyt meidän autoa ja vaihdattanut kesärenkaat, nyt kelpaa ottaa vieraitakin kyytiin kun penkit ei lainehdi hiekassa.

Nyt Salla heräilee iltapalalle joten palailen taas myöhemmin.

Vierailija
19/83 |
17.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeesti vielä, kyllä meidänkin vauveli haluais joskus jäädä yöllä valvaoskelemaan vaikka kuinka hyvin tisuttaisi. Viime yönäkin taidettiin valvoa tunnin, ennen kun uudelleen nukahti. Meillä tosin vauva heräs vaan kerran ja aamulla tyttö heräili kahdeksan jälkeen.

Suosittelisin kuitenkin vaan imettelemään vaikka parikin kertaa puoleltaan, jos vauva nukahtaisi rinnalle. Niitä tankkauspäiviä ja öitä tulee aikaajoin, pitää vaan yrittää nukkua vaikka pikku päikkärit, että ite jaksais. Vauvat on nukkumisenkin suhteen kyllä hurjan erilaisia, millä isosisko heräili yöllä 4-5kertaa eikä auttanut mitkään syöttämiset. Näin kului ensimmäinen vuosi ja sitten tilanne alkoi paranemaan. Tyttö herää kyllä vieläkin joskus yöllä1-2kertaa ja tarttee rauhotusta ja silittelyä, mutta nukahtaa nopeasti uudestaan. Isosisko täyttää kesällä kolme. Näin meillä.

Vierailija
20/83 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vasta hoksasin tämän pinon, enskojen puolella olen palstaillut.

Olen siis se entinen mama030308. Meidän ' Justus' (työnimestä tuli lempinimi) on siis jo yli 6 viikkoa vanha. En jaksanut koko pinoa lukea tarkaan, mutta mitä silmäilin, niin hyvin samanlaisia juttuja on meilläkin takana kuin monilla muillakin.

Hormoninäpyt olivat pahimmillaan tuossa viisi-kuusi viikkoisena ja nyt alkaa iho palailla normaaliksi, tosin on aika kuiva. Ehdin jo viikko sitten säikähtää, että onko tämä jotain muuta, niin oli naama punainen ja täynnä näppyä, mutta tuttu lastenlääkäri ' teki diagnoosin' digikuvien perusteella, että ei syytä huoleen. Kätevää tämä digiaika :)

Meillä poika ikäänkuin heräsi kolmen viikon iässä, siihen asti nukkui missä vaan milloin vaan. Sen jälkeen ei olekaan päiväunia sisällä sängyssä tai kopassa nukkunut... Vajaan viikon verran kuunneltiin kamalia iltaväsyitkuja, kunnes alkoi rytmiä ulkoilujen kautta löytymään. Eli nyt poika nukkuu kahdet pitemmät päikkärit vaunuissa joko lenkillä tai parvekkeella joka päivä ja sen lisäksi torkahtaa kerran pari päivässä lyhyemmille torkuille syliin tai kantoliinaan. Jos mennään autolla asioille, voi nuo toiset ulkounet jäädä pois, koska autossa nukahtaa ja siitä siirto kantoliinaan, vaunuihin tai turvakaukalossa ostoskärreihin onnistuu ja unet jatkuu. Mutta meillä on siis pitänyt ihan tarkoituksella tätä rytmiä lähteä jo näin pienenä etsimään, koska muuten saattoi nukkua alle pari tuntia päivässä ja itkeä väsymystä koko illan.

Myös pientä koliikki-itkua meillä on iltaisin; nyt pari päivää on ollut parempaa, vaan pientä kitinää, aikaisemmin oli pari kolmekin tuntia suoraa huutoa. Asennoista parhaiten meillä auttaa kyljellä makuu ja selän ja masun silittely. Olen omaan ruokavalioon ja röyhtäytyksiin nyt kiinnittänyt huomiota ja Cuplaton aloitettiin, en tiedä mikä auttoi mutta helpompaa siis nyt kuin vielä viikko sitten.

Öisin meillä herätään yleensä ensin kolmen tunnin välein syömään, aamuyöstä parin tunnin välein. Poika yleensä nukahtaa melko nopeasti uudelleen, mutta välillä tunninkin saa nukutella. Röyhtäytyksistä huolimatta poika puklailee ja välillä menee yölläkin vaatteet vaihtoon, mikä pidentää noita heräilyjä. Aamuyöstä usein myös alkaa ilma vaivata masussa, jolloin kyllä itse nukkuu, mutta pitää sellaista ähinää ja puhinaa että äiti heräilee :/ Toki meilläkin on ollut niitä öitä, kun poikaa ei ole nukuttanut, ei sitten millään. Me ollaan nukutettu poika alusta asti omaan sänkyyn illalla, mutta jossain vaiheessa aamuyöstä jää syötöltä viereen. Mukava on sitten vierekkäin aamulla heräillä. Siitä tulikin mieleeni, että imetyksessä oli alkuhankaluutta ja sairaalassa tarvittiin lisämaitoa. Sen jälkeen mentiin täysimetyksellä rintakumin kanssa, josta päästiin vasta kuukauden iässä eroon. Alussa koin imetyksen tosi hankalaksi, mutta vähitellen se on alkanut luonnistua. Tämä tsemppauksena, jos jotkut on kokeneet imetyksen myös hankalaksi.

Uusia taitoja meillä tuli noi viiden viikon iässä tarkoitukselliset hymyilyt (kirkkaille kuville ja vanhempien ja mummin kasvoille) ja nyrkin etsiytyminen suuhun.

Tulipa paljon omanapaista tekstiä, yritän tästä lähtien käydä säännöllisesti lukemassa, niin ei paisu pino niin isoksi.

Ihania vauva-aikoja kaikille! Itse koin nuo ekat viikot jotenkin hankaliksi, mutta nyt jo niitä kaiholla muistelen... Poika käyttää jo 62 cm vaatteita (osa 56 mahtuu), vaikka syntymäpainoa oli 3100 g... äkkiä ne kasvaa!

Mama & Justus reilu 6 vkoa