AMK opparista: minkä arvosanan sait ja paljonko näit vaivaa työn eteen?
Olitko tyytyväinen arvosanaasi suhteessa opinnäytetyön tekemiseen nähtyyn vaivaan?
T: arvosanaa odotellessa
Kommentit (60)
Sain nelosen vaikka tähtäsin vitoseen. Tein aika paljon töitä neljän kuukauden ajan. Vähän pettynyt olen.
AMK:n arvostelutaso riippuu todella paljon laitoksesta ja alasta. Jos voisin arvata, niin mitä luonnontieteellisempi, sitä tiukempi arvostelu.
Toisaalta pitää muistaa, että AMK:n opinnäytetyö on pienimuotoinen tutkielma, joka vertautuu kandin työhön. Eli ei sen kuulukaan olla mikään erittäin vaativa.
Vierailija kirjoitti:
2. Tavoitteena oli vain suorittaa se alta pois. Minulla oli jo työpaikka ja piti vain saada paperit ulos. Olisin ollut tyytyväinen ykköseenkin. En panostanut oppariin yhtään. Tein ihan täysin vasemmalla kädellä, lähes puutaheinää. Ei kuvia, aihe oli ihan liian spesifi ollakseen millään tavalla kiinnostava. Tyyliin männynkäpyjä syövien ihmisten suhtautuminen ranskan kieleen kesällä.
Ammattikorkeakoulu oli todella huono kokemus minulle. Opetuksen taso oli huono, enkä oppinut yhtään mitään. Lukion käyneenä tiesin puolet itse jo entuudestaan ja toisen puolen olisin voinut ihan itse googlata viikossa.
240 op oli tarkoitus suorittaa neljässä vuodessa, mutta tein sen 2,5 vuodessa, josta viimeisen puoli vuotta olin jo kokoaikaisesti töissä ja väänsin sitä opparia valmiiksi.
Mitä opiskelut?
Saatiin 5,tehtiin työtä tammi-huhtikuun loppu ja suunnilleen 3-4 päivää viikossa 4-6 h kerrallaan. Mun mielestä ei oikeesti tehty ihan NIIIN hyvää,mutta sitä mieltä opparin ohjaava opettaja ja opponoijat olivat :D kelpaa!
Sain liiketalouden tradenomin opinnäytetyöstä 5. Väänsin työtä kauan. Aloitin maaliskuussa 2010 ja valmista tuli joulukuussa 2010. Tosin pidin kesän taukoa kun usko loppui. Alkusyksystä piti sitten jatkaa työn tekoa kun pelkäsin, että opintotukia peritään liian vähäisten suoritusten takia takaisin. Ei peritty. En kuitenkaan valmistunut koskaan kun en saanut työharjoittelupaikkaa ja jouduin lopulta eroamaan koulusta opinto-oikeusajan ollessa lopuillaan. Nyt olen ollut työttömänä 5 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Sain liiketalouden tradenomin opinnäytetyöstä 5. Väänsin työtä kauan. Aloitin maaliskuussa 2010 ja valmista tuli joulukuussa 2010. Tosin pidin kesän taukoa kun usko loppui. Alkusyksystä piti sitten jatkaa työn tekoa kun pelkäsin, että opintotukia peritään liian vähäisten suoritusten takia takaisin. Ei peritty. En kuitenkaan valmistunut koskaan kun en saanut työharjoittelupaikkaa ja jouduin lopulta eroamaan koulusta opinto-oikeusajan ollessa lopuillaan. Nyt olen ollut työttömänä 5 vuotta.
Kävitkö Laurea-ammattikorkeakoulua? Leppävaarassa?
Tradenomin opinnäytteestä sain 4, vaikka tähtäsin viitoseen. Taso kursseilla oli aika alhainen, joten pidin viitosta itsestäänselvyytenä kun olen kuitenkin tehnyt gradun hyvällä arvosanalla aiemmin, tunnen tutkimusmetodit ja osaan kirjoittaa tieteellistä tekstiä selkeästi ja kieliopillisesti oikein. Olin myös tehnyt työn aivan täysin ohjaajan ohjeiden mukaan. Palautteessa ei ollut eritelty oikein mitenkään mikä jäi puuttumaan, enkä jaksanut sitä alkaa kysellä kun halusin vain eroon koko koulusta.
Työtä tein kolmisen kuukautta, välillä 8 tuntia päivässä, välillä vain muutaman minuutin tai en ollenkaan. Vaikea sanoa mikä oli lopullinen työtuntimäärä. Ehkä se jäi melko vähäksi, ja olin vain liian itsevarma kun 3 vuoden ajan olin saanut kursseista pelkkiä viitosia jopa äärimmäisen vähällä työllä.
Nosto kun ajankohtainen aihe. Ekan AMK opparista arvosana 5 aika vähällä työllä. Siihen liittyi yksi työhöni liittyvä kurssin pitäminen mistä sitten kirjoitin opparin n. viikossa. Luova ala kyseessä. Kohta pitäisi aloittaa toisen tekeminen tekniikan alalta ja yritän mennä sieltä missä aitaa ei edes ole, koska ei sitä opparia kuitenkaan kukaan koska lue sillä silmällä läpi ja se ei edesauta työnhaussa millään lailla.
Sain 3. En hoitanut hommaa täysin vasemmalla kädellä, mutta väänsin työn väkisin kasaan kun opiskeluoikeus oli jo loppumassa, enkä panostanut analysointiin, joten en odottanutkaan hyvää arvosanaa.
Arvosana on useamman osion (painotettu?) keskiarvo, joten tietenkin nelonen on huomattavasti helpompi saada kuin vitonen. 3.5-4.49 on nelonen ja vitoseen tarvitaankin jo lähes vitonen kaikista koska ei ole korkeampaa arvosanaa jolla voisi kompensoida heikompia osioita.
Sain elinikäiset traumat. Yli 2 vuotta, 3 eri ohjaajaa perättäin, jokaisen mielestä edellisen teettämät kaikki tehtävä uusiksi. Kommentit tasoa "mene takaisin ala-asteelle, et osaa edes kirjoittaa."
Nelonen tuli. Vaivasta en tiedä kun tein tuota monessa jaksossa ja muuta välillä. Lopulta rykäisin sen aikarajoja hipoen kuukaudessa valmiiksi tyyliiin kielentarkastus viimeisenä mahdollisena hetkenä ja palautus muutama tunti ennen määräaikaa että sain sen lukukauden lopussa hyväksyttyä. Viimeiset pari vuorokautta niitä kielioppivirheitä korjaillen mitä sieltä löytyi.
Sisällöllisesti aikamoista tylsää lässytystä mutta ei siinä mitään ihmeellistä sinänsä ollut. Nyt tekisin taatusti paremman samasta tai eri aiheesta. Ja nopeammin.
Kakkonen muiden siivellä ja pienellä vaivalla vuonna 2000. Koskaan ei ole arvosanaa kysytty rekryn yhteydessä. Nyt jo 24 vuotta duunia takana.
-sosionomi
Arvosana 4, kuvataide. Tein sitä 8 kk ja en ollut tyytyväinen. Kirjallista osuuttani varsinkin kehuttiin. Muutama, omasta mielestä minuakin parempi kurssikaveri sai opparista 1 ja 2 numeroksi. Meillä oli yllättävän korkea vaatimustaso.
2. Viikon verran tein töiden jälkeen ja sitten korjaukset.
olisi pitänyt nostaa kolmoseen
Nämä amk- opinnäytteen on niin huvittavia, tuttujen omia lukeneena. Etenkin hoitoalan "tutkimukset" on tasoa jossa tuttuja asioita kopioidaan uutena. Opinnäytetyössä vaikka pareittain tutkitaan tuttujen lääkkeiden tai hoidon vaikutusta, tehdään tarkistuslistoja joita on jo käytössä jne. Mitään uutta ei tule, ja tarkistajana ja ohjaajana on toinen vastaavan koulutuksen käynyt opettaja. Nelosia näkyy kuitenkin tulevan tosi heppoisilla paritöilläkin. Tekniikan aloilla sentään joskus on vähän edes yritystä.
Ehkä kolmonen tai nelonen, siellä yrityksessä minusta ei vaan pidetty koska olin siihen aikaan hiljainen ja varautunut. Enkä siksi saanut sieltä työtä.
Sain ykkösen. Minut värvättiin oppilaan kanssa tekemään ryhmätyö, jolla oli amispohja ja suunniteltiin dvd:tä. Minun päätyöni oli kirjoittaa manuaalityyppinen oppari tästä. Opiskelukaverillani ei ollut oikein rahkeita valmistua kun ei saanut ikinä insinöörimatikoita valmiiksi, joten tiesin että tämä ei tule koskaan valmistumaan (eikä valmistunutkaan). Menin ohjaajan luo, sanoin haluan oman työn ja kirjoitin ohjekirjatyyppisen opparin 2 viikossa öisin töiden jälkeen. Sain arvosanaksi 1 ja kukaan ei ole sitä koskaan kysynyt. Nyt jälkeenpäin kyllä naurattaa oma vaatimustaso mutta ainakin se on tehty.
Arvosana oli 2. En käyttänyt juurikaan aikaa koko hommaan. Työpaikka oli jo melkolailla varma. Puuttui vaan tutkinto. Koko opinnäytteen tekeminen ei ollut mikään iso juttu. Kukaan ei ole ikinä kysynyt opparista mitään eikä varsinkaan työhaastatteluissa mikään muu kuin tutkintotodistus ole ollut tärkeä.
Tehtiin kaverin kanssa oppari kaksin ja saatiin kolmonen. Jos nyt voisin päättää uusiksi, tekisin sen todennäköisesti yksin. Kaverilla meni moneen kertaan hermo oppariin eikä enää lopussa jaksanut panostaa. Se söi myös omaa fiilistä ja lopulta oppari palautettiin omasta mielestäni hieman keskeneräisenä. Mutta eipä tuolla ole kyllä ollut mitään väliä työelämässä, että samapa se.