Miksi sisustuksesi on kokovalkoinen?
Mietityttää vaan kun itselle tulee ahdistunut olo valkoisesta sisustuksesta, ei jotenkaan tunnu lämpimältä ihanalta pullantuoksuiselta kodilta..
Kommentit (36)
Meillä on hyvin paljon valkoista. Alakerta panostettu valkoisiin ja yläkerta sitten vähän muuta. Valkoista on alakerrassa siis paljon, mutta ripaus muutakin joukossa.
- Halusin valkoista paljon
- Helppo laittaa muuta väriä joukkoon
- Raikas ja avara
Mulle on aivan sama minkä on trendi sisustuksessa ja mikä milloinkin on in tai out. Olen kotin laittanut itselleni ja meidän makuun. Me viihdyymme täällä ja se on pääasia. Meidän näköinen koti.
Ei meillä näytä mielisairaalalta. Lattia leveää lankkua, sellaista pähkinän sävyistä. Seinät on tapetoitu pastellinsävyisillä, vähän romanttisilla tapeteilla (kukkatapetteja jne.) Esimerkiksi olohuoneessa vaaleanpunaista, keittiössä mintunvihreää, meidän makkarissa beigeä, lastenhuoneessa keltaista jne. Kaikki kalusteet vaan on valkoisia, mutta mun mielestä ne tasapainottaa värikkäitä tapetteja hyvin. Kaikki kalusteet on myös vanhoja, joten niissä on elämän jälkiä, rapistunutta maalia, kolhuja, patinaa.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 12:14"]
Ei meillä näytä mielisairaalalta. Lattia leveää lankkua, sellaista pähkinän sävyistä. Seinät on tapetoitu pastellinsävyisillä, vähän romanttisilla tapeteilla (kukkatapetteja jne.) Esimerkiksi olohuoneessa vaaleanpunaista, keittiössä mintunvihreää, meidän makkarissa beigeä, lastenhuoneessa keltaista jne. Kaikki kalusteet vaan on valkoisia, mutta mun mielestä ne tasapainottaa värikkäitä tapetteja hyvin. Kaikki kalusteet on myös vanhoja, joten niissä on elämän jälkiä, rapistunutta maalia, kolhuja, patinaa.
[/quote]
Lisätään vielä että sohva ja nojatuolit on kyllä uusia. Valkoisia nekin. Muhkeita, pehmeitä ja kodikkaita.
Koska suomalainen kuvittelee, että valkoinen tuo lisää valoa ja avaruutta. Suomalaisilla ei ole mielikuvitusta mihinkään muuhun kuin tylsyyteen.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 12:26"]
Koska suomalainen kuvittelee, että valkoinen tuo lisää valoa ja avaruutta. Suomalaisilla ei ole mielikuvitusta mihinkään muuhun kuin tylsyyteen.
[/quote]
No miksi sitten olet tylsä, ja miksi kuvittelet valkoisen tuovan valoa? Ilmeisesti suomalainen kuitenkin olet? Minä olen sitten varmaan poikkeus, kun olen suomalainen mutta en kyllä tylsä. Sisustuksessa tai muutenkaan.
Itsellä ei ole ihan täysvalkonen. Mutta perusväri on valkoinen. Vaihtelen sitten vuodenajan mukaan pieniä väriläiskiä sisustuksessa. En paljoa, mutta jonku verran. Itse inhoan pimeää ja kylläpä vaan valkoinen heijastaa valoa enemmän kuin tumma pinta jolloin luxi taso nousee huomattavasti. Itse kyllä pidän asuntoani kodikkaana, enkä tykkäisi asua sellaisessa asunnossa joka näyttää siltä että siellä tuoksuu pulla jne. Ehkä sitten vanhempana.
Koska pidän valkoisesta sisustuksesta ja viihdyn kodissani. Niin viihtyyy myös mieheni ja lapsemme. Meillä ei ole tarvetta sisustaa minkään av-mammojen mielipideraadin mukaan, vaan juuri niinkuin itse haluamme. Ja mehän haluamme raikasta, valoisaa ja yksinkertaista valkoista.
En ymmärrä, miksi ne, joilla ei ole valkoista kotia jaksavat käyttää niin paljon energiaa sen ruotimiseen, miten joku VOI asua valkoisella sisustetussa kodissa ja vielä haukkua _kaikkia_ valkoisia koteja. En muista ikinä nähneeni ketjuja, missä joku valkoisessa kodissa asuva haukkuu kaikkia värikkäitä/tummia/ihan mitä tahansa muita sisustuksia.
No, sisustukseni ei ihan kokovalkoinen ole, valkopohjaisissa verhoissa on pastellisävyistä raitaa ja muissakin tekstiileissä on jossain määrin muita, neutraaleja sävyjä mukana. Kaikki kalusteet ovat kuitenkin valkoisia, kuten muutenkin sisustuksen pääpaino. Syynä tähän on se, että yksinkertaisesti pidän valkoisesta väristä: se on kaunis, puhdas, raikas, ja siihen on helppo yhdistää kaikkea. Vastaavasti esimerkiksi pukeutumisessa hyvän mallinen ja laadukas valkoinen kauluspaita tai t-paita sopii hyvin moneen tilanteeseen ja näyttää aina freesiltä.
Kotini on minulle viihtyisä ja harmoninen. Vaikka olen saanut kaikilta siellä vierailleilta kehuja tyylikkyydestä ja viihtyisyydestä, ei kotini ole muita kuin minua itseäni varten. Jos pitäisin kirjavista väreistä, varmasti kotinikin näyttäisi siltä, mutta koska en pidä, en näe, että minun olisi tuntemattomien mielipiteiden vuoksi jotain värikästä sisustustavaraa, vaatetta, tai vaikka meikkiä hankittava, jos en niitä koe omakseni.
Vielä usein käytettyyn argumenttiin siitä, miten tylsä persoona tällainen valkoisen suosija varmasti on kun muuta ei keksi - itse koen ainakin omassa itsessäni olevan sen verran persoonaa, että en tarvitse värejä ympärilleni sitä korostamaan, erotun joukosta ihan koko vaaleudessani.
Sisustuksemme on pääpiirteiltään kokovalkoinen, eli valkoisia elementtejä on paljon. Mielestäni korkeakiiltoiset kalusteet ovat tyylikkäitä. Seinämme on sävytetty hiekkaan taittaviksi, joten eivät ole valkoiset. Olohuoneen ja ruokailutilan yhdistelmässä valkoisten sohvien ja korkeakiiltoisen valkoisen ruokapöydän vastapainoksi on käytetty ruokapöydän tuoleja, joissa hiekansävyiset, vahvasti strukturoitua kangasta olevat päälliset. Nojatuoli, joka verhoiltu tällä samalla kankaalla. Tummat matot lattioilla sekä seinällä tummakehyksinen suurehko peili. Tauluissa on väriä, samoin tyynynpäällisissä, torkkupeitoissa ym.
Keittiön kalusteet ovat kiiltovalkoiset, mutta välitilassa hiekansävyistä leveää laattaa. Saman sävyistä laattaa myös tasoissa ja lattiassa.
Eli ei ole pelkkää valkoista, vaikka isot kalusteet ovatkin valkoisia. Valkoinen on hyvä pohja sisustukselle, sillä siihen on helppo yhdistellä eri värejä ja materiaaleja. Itse kammoksun tyypillisiä suomalaisia koteja, joissa on viittä eri puun sävyä sekaisin.
Miksi on valkoista? Koska tykkään? Enkä ole kyllästynyt valkoiseen. Ja on meilläkin jotain muutakin kuin valkoista. Voisinkin kyllä taas vähän siivota muita värejä vähemmäksi. Meillä on kyllä kotoisaa ja lämmintä.
Enemmän kummastuttaa kokomäntyinen sisustus mitä maaseudulla ainakin näkee. Tukkikämppä. Siellä punatiilinen pinnoittamaton uuni (tai nykyään myös niitä kauheita vuolukiviuuneja). Seinällä ristipistotyö, jossa tyttö syöttää kyyhkyjä. Siellä korsutunnelmassa syödään kalpeita pikkupullia ja juodaan pahaa pannukahvia savulasisista kupeista.
Ei kiitos. Oma valkovoittoinen kotini on ihana: valoisa ja avara, ei tunkkainen korsu. Valkoiseen on kiva yhdistellä reippaitakin väriläiskiä.
Se jälkeen, kun täällä vuolain sanoin kehuttiin jotain asuntoa, jossa oli mustat tribaalitarrat seinässä ja violetit seinät, en ole oikein ottanut tosissani näitä "valkoinen kämppä on kuin ripuli" juttuja...
Onneksi, siis ONNEKSI, jokainen saa valita miten kotinsa sisustaa. Jos pidät vakoisesta, sisusta sillä. Jos et, älä. Tee helppo trendisisustus, jos se miellyttää silmää. Jos ei, tee jotain muuta.
MUTTA
säästä energiaasi johonkin fiksumpaan äläkä arvostele toisten valintoja. Katsokaas kun näissä(kään) asioissa ei ole olemassa oikeaa tai väärää, hyvää, huonoa tai parempaa tapaa.
Minulla melkein kaikki on mustaa, joskus tosi tummanruskeaa. Siihen sopii tarvittaessa mikä tahansa väri ja koriste-esineetkin tulevat ihan erilailla esiin kuin muunvärisiä taustoja vasten. Valkoiset huonekalut tuntuvat vievän paljon enemmän tilaa kuin samanlaiset mustat, jotenkin vain hyppäävät silmille. Mustat ikäänkuin pysyvät varjoissa ja huone tuntuu isommalta.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 13:46"]
Minulla melkein kaikki on mustaa, joskus tosi tummanruskeaa. Siihen sopii tarvittaessa mikä tahansa väri ja koriste-esineetkin tulevat ihan erilailla esiin kuin muunvärisiä taustoja vasten. Valkoiset huonekalut tuntuvat vievän paljon enemmän tilaa kuin samanlaiset mustat, jotenkin vain hyppäävät silmille. Mustat ikäänkuin pysyvät varjoissa ja huone tuntuu isommalta.
[/quote]
Mustat ja tuollaiset tummanruskeat sisustukset näyttää tosi upealta ja ylelliseltä.
Ihastelin joskus nikita sarjassa sen alex hahmon venäjän asuntoa, siinä oli juuri tuollainen musta sisustus.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 13:46"]
[/quote]
Saman olen huomannut. Tummat seinätkin itseasiassa tekevät huoneesta isomman, koska seinän pinta tavallaan katoaa, en tiedä miten selittää, mutta valkoinen seinä näyttää olevan lähempänä aina, koska se heijastaa niin voimakkaasti valoa. En siis todellakaan allekirjoita tuota yleistä väärinkäsitystä, että valkoinen tila on avara. Valoisa kyllä, mutta vähemmän avara kuin vastaava tumma tila.
"4. Dark colors recede. When a room is painted a dark to medium color, the color will actually make the room look larger rather than bringing the walls in, which is a common concern."
http://www.hgtv.com/color/6-tips-for-painting-with-strong-colors/index.html
Itse rakasta kokonaan valkoista kotia! Makuja on monia ;)
Ps. Kotini on ollut valkoinen jo vuosikymmenet. En kulje trendien perässä.
Up