Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Otin alivuokralaisen ja täysi kaaos päällä!!

Vierailija
30.11.2008 |

Omistan omakotitalon ja otin nyt sitten tyhjillään olevaan yläkertaan vuokralaisen. mutta mutta.. ei toimi homma kunnolla. Sovimme, että vuokralaisen käyttöön tulee vain yläkerta ja keittiö ja pesutilat ovat yhteisessä käytössä. Ja oletin toki, että molemmat siivoavat jälkensä yhteisissä tiloissa. Mutta ei, vuokralainen tuntuu ajattelevan olevansa jonkinlaisessa täysihoidossa, koska jättää tavarat hujan hajan. Roskapussit lojuu keittiön lattioilla ja siivouksesta ei ole tietoakaan. Lisäksi sitä hänen tavaraa on keittiön kaapeissa niin paljon ettei omani edes mahdu kaappeihin. Toisekseen hän kulkee alakerrassa minun omissa asuintiloissani kuin omissaan. Makuuhuonetta myöten. Lisäksi hänen koira on jo repinyt eteisen seinät remonttikuntoon.. eikä elettäkään omistajan puolelta että korjaisi kuntoon.

Ihmetys on suuri. Itselle ei tulisi pieneen mieleenkään valloittaa koko taloa jos jollakulla asuisin alivuokralla. Olen aika kiltti ihminen ja en jaksaisi koko ajan sanoa asioista, jotka itselleni olisivat päivänselviä. Mutta kai se on vain sanottava? Hyväksikäytettäväksi en kuitenkaan halua joutua. Ja vuokra on todella pieni, luulin että se kannustaisi pitämään jo paikoista huolta.

Vuokralaista selvästi sapettaa koska olen joutunut jo puuttumaan hänen elämiseensä mm. viemällä hänen tavaroitaan hänen omiin tiloihinsa. Kuinka muuten voisin toimiakkaan, kun toinen ei itse ymmärrä siivota jälkiään?

Kommentit (149)

Vierailija
141/149 |
30.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala homma ylipäätään löytää sopiva vuokralainen. Siis suurin osa on varmasti hyviä ja fiksusti käyttäytyviä, mutta tuurilla voi oma elämä muuttua kauheaksi. Jos vuokralainen löytyisi tutun kautta...

Monen kämppiksen kanssa opiskeluaikoina asuneena tiedän, että ihmisen ns.mukavuus ei kerro mitään siitä, miten hän yhteiset asiat hoitaa tai jättää hoitamatta. Ja jos jättää, niin jättää, siinä ei auta mikään puhe. Opiskelukämpässä on helpompi katsoa läpi sormien, omassa talossa olisi kyllä ainakin minulle vaikeaa.

Itse asuin ekassa opiskelija-asunnossani vuokralaisena kahdeksan neliön huoneessa. Kylppäriä sain käyttää ja jääkaapissa sain pitää ruokia ja mikrossa lämmittää niitä, omassa huoneessa tosin piti ruokailla ja kahvit keittää. Vieraita ei saanut käydä, ja vuokraemännän koirat räksyttivät vähän väliä milloin mistäkin. Lisäksi vuokraemäntä osoittautui keljuksi ja hyvin epäileväksi tyypiksi. Tuntui hirveältä. Ja olin tehnyt vuoden määräaikaisen sopimuksen. Lopulta pääsin asunnosta irti aiemmin ja oikeusavun kautta sain vuokratakuun takaisin. Siis vinkkinä sinulle, että älä ainakaan mitään määräaikaista sopimusta tee kenenkään kanssa!!

Vierailija
142/149 |
30.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jonkun 150:n takia ei kannata mitään vuokralaista riesakseen ottaa. Jos ei isommalla summalla löydy halukkaita tulijoita, niin ei ole sen väärti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/149 |
30.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinkos nyt laittaa pihalle ihan sanallisesti, vaikka ei ole vuokrasopparia vielä tehty?

Vierailija
144/149 |
30.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta voitte uskoa, että järkytys oli suuri kun muuttokuorman kanssa tulin omaan kotiini ja ensitöikseni sain alkaa siivoamaan ja kantamaan toisen kamoja tieltä pois että sain omani mahtumaan.. parketeilla oli kuivunutta appelsiinimehua, täysiä haisevia roskapusseja lojui sikinsokin ja ilman kenkiä ei voinut kävellä sisätiloissa. Tuonne sitten piti muuttaa pienen lapsen kanssa. Kaverilla ei elettäkään, että olisi siivonnut jälkiään. Lasku tekisi mieli laittaa siivoamisestakin!!!

Vierailija
145/149 |
30.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei, laitat vain pihalle. Jos et muuten kehtaa sanoa, keksi vaikka jokin tekosyy, siis kun kerroit olevasi kiltti ja ehkä et uskalla sanoa suoraan. Että äitisi muuttaa siihen tai jotain, huono esimerkki mutta keksi jotain uskottavaa, miksi et voikaan pitää häntä enää vuokralaisena.

Jos olet sopinut suullisesti, sekin on sopimus, mutta sitä ei kumpikaan pysty näyttämään toteen (että mitään sopimusta onkaan). Joten pihalle vain.

Sen verran huonoa käytöstä vuokralaiselta, että älä jää odottamaan ja päiviäsi pilaamaan odottamalla, jos hän vaikka himpun verran parempaan päin tapojaan muuttaisi.

Keneltä voisit kysyä, kuluttajaneuvojalta..? Siis että missä ajassa voit laittaa pihalle, voisit käsittääkseni heti, mutta aika tylyä tietenkin antaa vaikka päivän varoitusaika.. Mutta älä suostu mihinkään "anna minun olla vielä kaksi kk".

Vierailija
146/149 |
30.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla muuta sovittu, kuin että saa olla vuodenvaihteeseen saakka ilmaiseksi kun tekee remonttia. Mutta remontin on tehnyt hänen miehensä ja kustantanut myös ja hänen kanssa juuri puhuttiin että korvaan hänelle jotain tarpeita. Suurimman osan tarvikkeistahan olen maksanut itse jo aikaisemmin.

Tämä mies oli myös sitä mieltä ettei taida tämä yhteiselo sujua, kun nainen on aina ollut siivoton. Ja ei tule kenenkään kanssa toimeen. On irtisanoutunut mm. töistä jos esimies huomauttanut jostain asiasta. Joten voipa olla, että älyää itse lähteä kunhan alan kertomaan yleisistä pelisäännöistä...

On kyllä minustakin todella röyhkeää käytöstä ollut. Aivan kuin minä olisin vain hänen taloudenhoitajansa. Mistä tällaisia ihmisiä sikiää??

Vierailija
147/149 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

muita vinkkejä?

Vierailija
148/149 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyydä vuokralainen palaveriin. Valmistaudu palaveriin kunnolla, mieti säännöt (todella tiukat) valmiiksi ja palaverissa esittele ne. Kerro, että tähän astisten ongelmien (luettele ne kaikki naiselle) takia joudut tarkentamaan ehtoja ja ne ovat seuraavat - sitten luettelet pitkän listan yksityiskohtaisia ehtoja ja sääntöjä.

Luultavimmin nainen päättää itse lähteä tai sitten sinä sanot, että on parempi etteä hän lähtee.

Kirjaa ylös myös valmiiksi kaikki kulut, mitä hän olisi sinulle velkaa: siivouskulut, koiran aiheuttamat tuhot jne jne. Näillä pystyt tarvittaessa perustelemaan ja kompensoimaan naisen tekemää remonttia. Sinä olet ilmeisesti maksanut tarvikkeet ja nainen (tai miehensä) hoitanut remontin. Nainen on kuitenkin saanut asua siinä nyt ilmaiseksi eli ei pysty kovin isoa korvausta vaatimaan tehdystä remontista jos sinulla on vielä esittää näitä aiheutuneita kuluja.

Yritä ihmeessä päästä naisesta eroon mahdollisimman nopeasti, ei kuulosta kivalta tilanteelta jos sinulla on vielä lapsikin. Ja tuskin vuokra on niin iso, että sillä olisi kauheasti merkitystä - ja jostain pystyt varmasti nipistämään hiukan ja saat sen takaisin parantuneena mielenrauhana.

Vierailija
149/149 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavaroita, astioita jne. väärään paikkaan, niin sitten ne vaan nostetaan sen omiin kaappeihin.

Itse olen asunut solussa ja siellä se on sikäli selkeempää, että keittiö ei ole kenenkään. Jokaisella on siis oma lautanen ja oma hylly kaapissa ja jääkaapissa. Jos joku jätti tiskit lavuaariin, niin ne joko lojui siiinä niin kauan kunnes ao. henkilö ne siivosi tai ne nostettiin ihmisen omalle hyllylle likaisina.

Teillä tilanne on sillä tavalla hankalampi koska sinulla tavallaan olisi oikeus jättää kahvikuppi pöydälle, mutta vuokralaisella sitä oikeutta ei olisi. Sitä on vaikea ymmärtää vuokralaisena, jollei sitä ole todella selvästi johonkin kirjattu. Myös siivousasia pitää sopia ihan erikseen kirjallisesti: kuka vie roskat ja kuinka usein (onko yhteinen roska-astia)? Kuka pesee keittiön lattian ja kuinka usein? (Jos keittiö on sinun ja hän vain lainaa sitä tehdäkseen ruokaa, niin silloin sinä peset myös lattian. Jos se taas on kokonaan yhteinen keittiö, niin pesette vuorotellen sovituin väliajoin.) Tai sitten nostat vuokraa ja palkkaat sillä summalla siivoojan siivoamaan keittiön ja kylppärin kerran viikossa.